پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

احتمال ارتباط مظنون‌تیراندازی اتاوا باداعش

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 387471
مقامات آمریکایی روز چهارشنبه ساعاتی پس از تیراندازی در ساختمان پارلمان کانادا در اتاوا یک تازه‌مسلمان را به عنوان عامل تیراندازی معرفی کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مقامات آمریکایی ساعاتی پس از تیراندازی روز چهارشنبه در شهر اتاوا، فردی به نام «مایکل زهاف بیبیو» را به عنوان عامل این حمله شناسایی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر، به نقل از دو مقام آمریکایی مطلع از جریان تحقیقات، گزارش داده است که این فرد به تازگی مسلمان شده و اهل کبک کانادا بوده است. منابع رسمی هنوز این هویت را تائید نکرده‌اند.

در جریان تیراندازی روز چهارشنبه در ساختمان پارلمان کانادا، یک سرباز کشته و دستکم ۴ نفر هم زخمی شدند. مظنون اصلی این تیراندازی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کانادا، کشته شد.

به نوشته روزنامه «گلوب اند میل» با گذشت ساعت‌ها از وقوع این حادثه، پلیس همچنان در محل حضور دارد و در حال گشت‌زنی در منطقه است. پلیس تاکنون از اعلام رسمی اینکه آیا زهاف بیبیو تنها مظنون حادثه است یا ممکن است هم‌دستانی هم داشته باشد، خودداری کرده‌اند.

گلوب اند میل هم تأکید کرده است که فرد مظنون به تیراندازی «مایکل زهاف بیبیو» نام دارد که سی و چند سال سن داشته و برای سرویس‌های اطلاعاتی کانادا شناخته‌شده بوده است.


این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشته است که این فرد اخیرا در فهرست «مسافران با ریسک بالا» دولت کانادا قرار گرفته و گذرنامه او نیز ضبط شده است. روز دوشنبه نیز فردی به نام «مارتین رولیو کوتر» دو نظامی کانادایی را در کبک زیر گرفت و سپس از سوی پلیس هدف قرار گرفت. گلوب اند میل نوشته است که رولیو کوتر هم وضعیتی مشابه زهاف بیبیو داشته و گذرنامه او ضبط شده بوده.

در جریان حمله روز چهارشنبه، در سه منطقه نزدیک به هم، یعنی ساختمان اصلی پارلمان، یک فروشگاه زنجیره ای و مرکز «ریدو» شهر اتاوا تیراندازی‌هایی صورت گرفت. هنوز مشخص نیست که آیا تنها یک فرد عامل تیراندازی‌ها بوده یا افراد دیگری نیز در آن دخیل بوده‌اند.

شبکه سی‌بی‌سی گزارش داده است که زهاف بیبیو پیش از این در کبک و بریتیش کلمبیا سابقه محکومیت قضایی داشته است. اسناد دادگاه که در اختیار این شبکه قرار گرفته، نشان می‌دهد که وی به دلیل در حمل مواد مخدر و سرقت، گناهکار شناخته شده است.

این فرد که متولد ۱۹۸۲ در کانادا بوده، در سال ۲۰۰۴ زمانی که در مونترال زندگی می‌کرده، به جرم حمل مواد مخدر به ۶۰ روز حبس محکوم شده است.


وی یک بار هم در سال ۲۰۱۱ به سرقت از بانک و تهدید افراد در بریتیش کلمبیا متهم شده است. وی نهایتا به دلیل تهدید افراد گناهکار شناخته شده است.

هنوز به طور رسمی اظهارنظری در مورد ارتباط وی با گروه تروریستی داعش وجود ندارد، اما رسانه‌های کانادایی از جمله سی‌بی‌سی گزارش داده‌اند که تصویر مارتین رولیو کوتر اولین بار پس از تیراندازی در یکی از حساب‌های توئیتر متعلق به داعش منتشر شده است. همین امر گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال ارتباط وی با این گروه تروریستی مطرح کرده است. هنوز مشخص نیست که چه کسی این تصویر را که در آن وی کاملا در تیررس قرار دارد، ثبت کرده است. پلیس صحت این عکس را تائید کرده است.

در پی بروز این حادثه «استفان هارپر» نخست‌وزیر کانادا نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت کشورش در برابر این حملات مرعوب نشده و اقدامات خود علیه تروریست‌ها را مضاعف خواهد کرد.

کانادا از جمله‌ کشورهایی بوده که در بیش از سه سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، همواره حامی گروه‌های مسلح مخالف دولت بوده و میلیون‌ها دلار نیز به این گروه‌ها کمک کرده است. کشورهای اروپایی و آمریکایی در ماه‌های اخیر از بیم بازگشت هزاران تبعه غربی که برای پیوستن به تروریست‌ها به خاورمیانه سفر کرده‌اند، تمهیدات امنیتی را تشدید کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *