پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۷
رشد چک‌های برگشتی در گفتگو با مدیران سابق بانک‌ها؛

افزایش ۶۶ درصدی چک‌های برگشتی نتیجه رکود است

سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 387075
مدیرعامل سابق بانک تجارت دلیل اصلی رشد آمار چک‌های بانکی را رکود اقتصادی یک‌سال اخیر عنوان کرد و افزود: بدلیل رکودی که در اقتصاد وجود دارد صادرکنندگان چک توانایی عمل کردن به تعهدات خود را ندارند زیرا درآمدهای آنان با هزینه‌هایشان تطابق ندارد.
افزایش ۶۶ درصدی چک‌های برگشتی نتیجه رکود است
به گزارش جهان، درحالی دبیرکل بانک مرکزی آمار چک‌های برگشتی سیستم بانکی کشور را به‌طور متوسط روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ هزار چک عنوان کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط ۱۴ هزار فقره چک بوده است و نشان از افزایش ۴۱ درصدی چک‌های برگشتی در یکسال اخیر دارد. اما دلیل اصلی چک های برگشتی چیست و چرا این رقم در سال ۹۳ نسبت به سال گذشته روند

برهمین اساس دکتر رنجبر فلاح، مدیرعامل سابق بانک تجارت دلیل اصلی رشد آمار چک‌های بانکی را رکود اقتصادی یک‌سال اخیر عنوان کرد و افزود: بدلیل رکودی که در اقتصاد وجود دارد صادرکنندگان چک توانایی عمل کردن به تعهدات خود را ندارند زیرا درآمدهای آنان با هزینه‌هایشان تطابق ندارد.

رنجبر همچنین ادامه داد: با توجه به اعلام این آمار همچنان نمی‌توان به طور رسمی اعلام کرد که از رکود خارج شده‌ایم، زیرا وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها تاسف برانگیز است و در صورت ادامه این روند احتمال افزایش آمار چک‌های برگشتی در ماه‌های آینده نیز وجود دارد.

البته برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که افزایش چک‌های برگشتی به رفتارهای نادرست بانکی مردم برمی‌گردد؛ دکتر احمد حاتمی یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات هم در این خصوص گفت: هیچ جای دنیا از چک بعنوان ابزار پرداخت نسیه استفاده نمی‌شود و چک صرفا برای پرداخت‌های نقدی ارائه می‌شود که با پیشرفت سیستم‌بانکداری الکترونیک نیز چک‌ها در دنیا در حال جمع‌آوری است. وی در خصوص دلایل رشد چک‌های برگشتی و ارتباط آن با رکود اقتصادی اظهار کرد: این امر ارتباطی با رکود اقتصادی نداشته و صرفا به رفتار نادرست بانکی مردم برمی‌گردد.

آمار رسمی منتشر شده در خصوص چک‌های برگشتی نشان می دهد که سال ۹۲ با ۵ میلیون و ۸۲ هزار فقره چک برگشتی به پایان رسید و این آمار به معنای آن است که در سال گذشته به طور متوسط ۱۴ هزار فقره چک در طول روز برگشت می خورده است.

البته در سه ماهه نخست سال ۹۲ و همزمان با پایان فعالیت دولت دهم و آغاز به کار دولت یازدهم یک میلیون و ۱۲۷ هزار فقره چک برگشتی در سامانه بانک مرکزی به ثبت رسیده که این آمار به معنای برگشت خوردن روزانه ۱۲ هزار فقره چک به طور متوسط در آن تاریخ است.

همچنین مصطفی‌پور، مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر نیز در این باره تأکید کرد: اگر در یکسال گذشته در مبادلات تجاری نیز رشد داشته‌ باشیم، این رشد چک‌های برگشتی تاثیر آنچنانی بر وضعیت اقتصادی ندارد؛ اما اگر بدون افزایش مبادلات تجاری این آمار رشد کرده باشد، متاسفانه نشانه خوبی از وضعیت اقتصادی کشور نیست و مسئولان برای خروج از این وضعیت باید چاره‌ای بیاندیشند.
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خدا عاقبت چک های منو به خیر کنه
Romania
چک بی محل کشیدی بعدشم ‌جیم شدی امریکا؟؟!!!
میلاد
United States
وقتی در حالت عادی می ری بانک برای دریافت چک هزار جور سختگیری می کنند تا جایی که من بازاری بی خیال می شم برای کارم که به نفع بانک هم هست و حسابم هم خوبه چ بگیرم اما برای افرادی که برای گشیدن چک بلا محل تلاش می کنند عین آب خوردن دسته چک صادر می کنن.
Iran, Islamic Republic of
بانک ها دیگه فقط دنبال کاسبی خودشونن
Iran, Islamic Republic of
موقع یه خدمت ارائه دادن مردم رو بیچاره می کنن ولی موقع خدمت ارائه گرفتن می شن رفیق و یارو غار آدم
جانباز
سروران گرامی برگشت چک ارتباطی به رکود ندارد بیخود مسایل رو بهم نچسانید.این وضعیت نتیجه بی حسار و کتابی قانونه که خیلی راحت دست چک به هرکی میده بدون تضمین و اعتبار سالهاست که به این موضوع وقک لازم داده شدهچرا دست اندرکاران مثل کشورهای دیگه کافر نمیایند و فکر اساسی کنند پیشنهود آن موجود است بسم الله کا کارشناسی هم بر روی ااون بدفعات انجام شده قوانیگ باید انقدر سختگیرانه باشه که هیچکس بخوش اجازه نده و نتواند بهر میزان ومبلغی چک صادر کند.مسولین اراده کنند بقیش رو ما کارشناسان خبره مالی وبانکی و حقوقی تهیه وارایه میکنیم بشرط اینکه اجرا کنید .یا علی
لبیک یا خامنه ای
خوشم میاد که به مردم بخاطر خروج از رکود تبریک هم میگن!!!!!!!!
واقعا در مورد ما چه فکری کردن؟؟؟؟؟؟؟