سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۵
پیام های راهبردی سفر حیدر العبادی به ایران؛

وقتی ایران اولین مقصد نخست‌وزیر جدید‌عراق می‌شود

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 387372
این سفر به نوعی سفر تشکر آمیز از ایران و به خصوص تدابیر رهبر معظم انقلاب درباره عراق پس از اشغال برخی شهرهای این کشور توسط داعش نیز محسوب می‌شود.
وقتی ایران اولین مقصد نخست‌وزیر جدید‌عراق می‌شود
گروه بین الملل جهان نيوز: حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق، و تاثیر گذارترین شخصیت اجرایی این کشور، اولین سفر خارجی خود را از تهران، پایتخت جمهوری اسلامی آغاز کرد.

سفر العبادی به تهران در حالی صورت گرفت که دولت جدید عراق کابینه وزیران خود را به صورت کامل تشکیل داده و همچنین در مبارزه با داعش نیز موفقیت های خوبی را کسب کرده است. این سفر مورد توجه بسیاری از تحلیلگران در داخل و خارج کشور قرار گرفته و ابعاد و پیام های این سفر برای محافل تحلیلگر بین المللی بسیار حائز اهمیت است.

بخشی از مهمترین پیام های راهبردی حیدر العبادی به تهران به شرح ذیل است:

۱: این سفر نشان می دهد که حیدر العبادی بر این باور است که ایران استراتژیک ترین همسایه و اصلی ترین شریک راهبردی کشورش است. البته این یک اصل راهبردی در صحنه سیاست عراق است به گونه ای که در بدنه سیاست مداران عراق این تلقی ایجاد شده که هر دولت جدیدی در عراق نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی ترین همسایه و شریک راهبردی عراق به راحتی بگذرد.

۲: یکی از اهداف سفر العبادی به ایران بحث مبارزه با داعش بوده است. دولت عراق از نقش و تاثیر گذاری ایران در مبارزه با داعش به هیچ صورت نمی تواند بگذرد. به تعبیر دیگر اعتماد دولت عراق به ایران در مبارزه علیه داعش بیش از هر کشور دیگری است. در حالیکه حیدر العبادی به شدت سرگرم مبارزه با داعش است و حتی در حالیکه آمریکا و ائتلاف تحت رهبریش مواضع داعش در عراق را بمباران می کنند، اولین سفر خارجه نخست وزیر عراق به تهران این پیام را منتقل می کند که عراق در مبارزه با داعش به ایران بیش از هر کشوری دیگری تکیه کرده است. البته این دیدار پیام جدی به گروه داعش نیز منتقل می کند که عراق مصمم است با همکاری ایران مبارزه علیه داعش را با جدیت ادامه دهد.

۳: این سفر به نوعی سفر تشکر آمیز از ایران و به خصوص تدابیر رهبر معظم انقلاب درباره عراق پس از اشغال برخی شهرهای این کشور توسط داعش نیز محسوب می‌شود. در همین حال رسانه ای شدن قدردانی رهبر معظم انقلاب از خدمات نوری مالکی و دولت عراق در حمایت از سوریه در دیدار با حیدر العبادی بسیار قابل تامل است. این سفر نشان داد که روابط ایران و عراق فراتر از روابط دو کشور همسایه زیر مجموعه ای از اتحاد در محور مقاومت منطقه است. البته این سفر به خوبی نشان داد که در دولت جدید عراق نیز اراده جدی وجود دارد که این کشور به عنوان حلقه ای محکم در محور مقاومت فعالیت های جدیدی را آغاز کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


البته گرفتن کمک های مالی از ایران هم جزء اهداف این سفر بوده که فراموش فرمودید مرقوم نمایید.
Iran, Islamic Republic of
بازم خوبه ما در آن سوی مرزها با داعش می جنگیم
Iran, Islamic Republic of
کمک ما به عراق نشانه قدرت ماست نشانه بزرگی ماست
اگر ما در عراق با داعش می جنگیم نشان دهنده اینه که نمی خواهیم آنها به مرز ما نزدیک شوند
Iran, Islamic Republic of
مطمئن ترین مقتدرترین وباایمانترین کشوروهمسایه وایده آل ترین فقط ایران است وبس