جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کمک رهبری برای حل مشکل آبرسانی به روستاها

پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب: 374079
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری اعتباری برای حل مشکل آبرسانی به روستاهای کشور اختصاص دادند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر علی لاریجانی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای اداری بخش کهک اظهار داشت: حدود ۶ هزار روستا در کشور داریم که به دلیل مشکل آب با تانکر آبرسانی می‌شوند که این ضایعه بزرگی است.

وی افزود: اخیرا با وزیر نیرو جلسه‌ای داشتیم تا برای حل مشکل آبرسانی به این روستاها فکری شود. وزیر نیرو طرحی ارائه کرد اما این طرح مشکل منابع بودجه‌ای داشت. ما هم تقاضایی از مقام معظم رهبری کردیم و مبلغی پیشنهاد دادیم که ایشان لطف کردند این طرح را پذیرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقدمات مراحل قانونی این کار در حال اجراست و اگر این مبلغ تحقق یابد مشکل روستاهایی که به صورت حاد نیازمند آب هستند مرتفع می‌شود. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عنایت ویژه مقام معظم رهبری در توسعه و پیشرفت کشور اضافه کرد: ایشان همیشه به مشکلات مردم توجه داشته و دارند و مشکل آبرسانی به قم نیز با لطف ایشان حل شد.

وی به استاندار قم و مسئولان این استان توصیه کرد جلساتی برای مشخص کردن مشکلات روستاهایی که نیازمند به آبرسانی هستند برگزار کنند تا پس از اختصاص اعتبارات، نگرانی‌های اهالی این روستاها برطرف شود. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود استان قم را به دلیل وجود حرم کریمه اهل بیت(س)، مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه به عنوان مرکز تشیع دانست که مورد توجه همه شیعیان جهان می‌باشد.

وضعیت اقتصاد و تولید در کهک باید تعریف روشنی پیدا کند
رئیس مجلس با اشاره به توریستی بودن بخش کهک اظهار کرد: این بخش با توجه به سابقه حضور علما و دانشمندان همواره مورد توجه بوده و ملاصدرا که از فیلسوفان بزرگ عالم اسلام است در این منطقه حضور داشت و این نشان می‌دهد منطقه کهک از قابلیت‌های خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مسائل بخش کهک را باید در دو بخش تقسیم بندی کرد، یک بخش از آن را مربوط به مسائل زیربنایی از جمله آب، گاز، جاده و برخی مشکلات اجرایی که برای املاک این منطقه وجود دارد ذکر کرد و بخش دوم را مربوط به اقتصاد مردم منطقه دانست. رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به چرخه اقتصادی اهالی بخش کهک را مهمتر از مسائل زیربنایی این بخش دانست و افزود: تا زمانی که تولید در بخش کهک تعریف روشنی نشود مشکلات مردم این منطقه حل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: با این وضع بودجه ای که در کشور هست حل مشکل زیربنایی طولانی خواهد بود اما تا زمانی که وضعیت اقتصاد این بخش تعریف روشنی پیدا نکند نمی‌توان برای جوانان این منطقه فکری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مشکل گازرسانی روستای وشنوه به عنوان تنها روستایی که در بخش کهک از نعمت گاز برخوردار نیست اشاره کرد و گفت: استاندار قم در این زمینه نامه ای تهیه کند و من از وزیر نفت می‌خواهم با توجه به اینکه سیاست کلان ما سامان دادن به مشکلات گاز در کل کشور است، این مسئله را حل کند.

لزوم حل مشکل اهالی محله زینبیه
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود ایمنی کردن جاده‌های روستایی به ویژه در مناطق توریستی را مورد توجه قرار داد و افزود: چون کهک یک منطقه گردشگری است جاده هایش باید از ایمنی لازم برخوردار باشد که ضایعاتی به وجود نیاورد.

نماینده مردم قم با اشاره به نگرانی مدیر کل راه و شهرسازی استان قم پیرامون حل نشدن مشکل اهالی محله زینبیه کهک اظهار کرد: من از نهادهای نظارتی می‌خواهم در این زمینه کمک کنند هم نگرانی مدیر کل راه و شهرسازی و هم نگرانی اهالی این محله برطرف شود. وی همچنین از فرمانده انتظامی استان خواست نیازهای امنیتی بخش کهک را بررسی و مدون کند تا برای رفع مشکلات آنها مساعدت شود.

همه باید دلمشغولی تولید داشته باشیم
لاریجانی بار دیگر به مسئله توجه به اقتصاد روستائیان تاکید کرد و افزود: تا زمانی که چرخ اقتصاد مردم در روستاها نچرخد نمی‌توان آنها را به زور در روستاها نگه داشت. در سطح کشور روستاهای زیادی داریم که از آب و هوای مناسب و منابع خوبی برخوردارند اما چون شرایط اقتصادی برای جوانان آنها مهیا نیست جوانان در این روستاها ماندگار نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به سیاست‌های اقتصادی را مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اقتصادی را حائز اولویت می‌دانند برای این است که اقتصاد داخلی روی پای خودش بایستد. همه ما باید دلمشغولی‌های تولید داشته باشیم. وی اضافه کرد: بخش کهک به خاطر مشکل کمبود آب باید از طرح‌های آبیاری تحت فشار بیشتر استفاده کند تا سهم تولید اهالی این منطقه حفظ شود.

به گفته لاریجانی بودجه کافی برای آبیاری تحت فشار اختصاص یافته ولی باید فرهنگ اجرایی شدن این طرح در بین باغداران و کشاورزان ترویج شود.

بانکها از بخش تولید حمایت کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی بخش کهک را به دلیل برخوردار از آب و هوای مناسب دارای شرایط گردشگری و جذب توریست دانست و افزود: باید زمینه های توسعه گردشگری در این بخش فراهم شود. وی تاکید کرد: افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش گردشگری دارند باید مورد حمایت قرار گیرند.

لاریجانی با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با بخش تولید اظهار کرد: استاندار قم گزارشی ارائه کرد که بانک‌ها از بخش تولید حمایت نمی‌کنند. این یک مشکل جدی است. وی اضافه کرد: در دیداری که مسئولان با مقام معظم رهبری داشتند ایشان به بانک‌ها توصیه کردند که بخش تولید را مورد حمایت قرار دهند چرا که تا بانک ها به این بخش کمک نکنند، تولید رونق نمی گیرد.

انتقاد از سرمایه گذاری در بخش معدن
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به بخش صنعت و معدن را از مسائل مهم کشور دانست و افزود: در کشور آنقدر که معدن داریم برای آنها سرمایه گذاری نکرده ایم. امسال بودجه ای در بخش معدن اختصاص داده شده و بخش خصوصی اگر می تواند در این زمینه سرمایه گذاری کند از تسهیلات خوبی بهره مند خواهد شد. نماینده مردم قم اضافه کرد: چنانچه بخش خصوصی در زمینه معدن سرمایه گذاری کند ما از صندوق توسعه ملی می‌توانیم به آنها وام بدهیم.

وی توجه به صنعت را از موضوعات مهم استان قم دانست و تاکید کرد: قم جزو مناطقی است که از نظر آب و هوایی خشک است و ظرفیت کار کشاورزی در این استان محدود است بنابراین باید قبول کنیم که باید در بخش صنعت سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای حل مشکل اشتغال جوانان کار سامان یافته ای صورت بگیرد باید به بخش صنعت و معدن استان توجه بیشتری داشته باشیم. البته باید مشکل زیرساختی از جمله برق صنعتگران کهک برطرف شود.

در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش عملکرد و بیان نیازمندیهای بخش کهک از سوی مسئولان استانی و بخش، تعدادی از اهالی بخش کهک مشکلات خود را در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرده و لاریجانی برای رفع این مشکلات دستور پیگیری داد.

دیدار با تعدادی از خانواده های معظم شهدا و دیدار با روحانیون مستقر بخش کهک از دیگر برنامه های رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش کهک است.

دولت هم دنبال مذاکره س