جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

توضيح درباره‌ي تشابه مقبره‌ی قیصر با نماد بعثي‌ها

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 142571
فرق اين دو اثر در اين است كه آن‌ها يك گنبد را از وسط نصف و جدا كرده‌اند؛ يعني هم در عرض و هم در طول، اين جداسازي صورت گرفته است؛ اما كار حسين بدون هرگونه اطلاعي از نمونه‌ي مشابه آن، يك گنبد كوچك و يك گنبد بزرگ است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مدير پروژه‌ي بناي يادبود قيصر امين‌پور درباره‌ي مشابهت اين اثر با نماد بعثي‌ها در عراق گفت: بهتر است در مرور اين اثر بيش از هر چيز به نكات مثبت آن توجه كنيم و آن را مال ديگري نكنيم. اين اولين گنبدي است كه در كشور ما روي زمين نصب شده و شهر گتوند را به يك زيارتگاه فرهنگي و هنري تبديل كرده است.

او در ادامه عنوان كرد: ماهيت اين اثر يك گنبد است و چيز ديگري نيست. حال اين گنبد مي‌تواند در چهار قسمت، دو قسمت و يا حتی كوچك‌تر طراحي شود؛ لذا ما درباره‌ي چيزي صحبت مي‌كنيم كه به فرد خاصي متعلق نيست و مشابهت آن نمي‌تواند يك تقليد محسوب شود.
او با اشاره به زمان شكل‌گيري اين پروژه و طرح‌هاي اوليه‌ي حسين خسروجردي توضيح داد: كار ساخت و طراحي مقبره‌ي زنده‌ياد قيصر امين‌پور زماني شروع شد كه خسروجردي دو يا سه طرح ديگر را در كنار هم آغاز كرده بود، بدون آن‌كه درباره‌ي اين گنبد و نمونه‌ي مشابه آن در كشور عراق خبري داشته باشد.

مدير پروژه‌ي بناي يادبود قيصر امين‌پور در ادامه تصريح كرد: يك سال پيش در گذري كه به جمعه‌بازار داشتم، يكي دو مجسمه از كشور عراق آورده بودند كه از جمله‌ي آنها، اين گنبد دونيمه شده بود كه مشابه طرح خسروجردي محسوب مي‌شد. آن را به حسين نشان دادم و اشاره كردم كه تقريبا هر دو اثر از يك گنبد استفاده كرده‌اند.

طلايي متذكر شد: فرق اين دو اثر در اين است كه آن‌ها يك گنبد را از وسط نصف و جدا كرده‌اند؛ يعني هم در عرض و هم در طول، اين جداسازي صورت گرفته است؛ اما كار حسين بدون هرگونه اطلاعي از نمونه‌ي مشابه آن، يك گنبد كوچك و يك گنبد بزرگ است كه روي آن اشعاري از قيصر حكاكي شده است. داخل گنبد نيز سنگ قبر قيصر امين‌پور به شكل گرد طراحي شده است كه نشان‌دهنده‌ي نگاه ويژه‌ي خسروجردي و سنت‌شكني او در اين عرصه است. در كنار آن، يك لوستر با اشعاري از قيصر امين‌پور در بنا تعبيه شده كه با روشن شدنش، سايه‌هاي آن بر روي سنگ قبر زنده‌ياد امين‌پور مي‌تابد.
 
        

مدير پروژه‌ي مقبره‌ي قيصر امين‌پور گفت: آنچه در ظاهر ديده مي‌شود، به تعبير همه‌ي ما گنبد است؛ لذا نمي‌توان از تقليد و كپي‌كاري حرفي زد. حتا آن زمان به ايشان گفتم كه اين گنبد را چهار نيمه كند تا در چهار طرف آن امكان ديده شدن سنگ قبر وجود داشته باشد؛ پس ملاك ما نمي‌تواند اين باشد كه كسي از ايده‌ي ديگري در اين اثر استفاده كرده است.

او همچنين خطاب به جامعه‌ي هنري و مردم گفت: اين گنبد امروز جايي است كه اهالي اين شهر به آن مراجعه مي‌كنند، حتی چندي پيش، فرهنگسراي قيصر نيز در كنار اين اثر يادبود راه‌اندازي و ساخته شد. در چند سفري هم كه به اين پروژه داشتم، شاهد كلاس‌هاي درسي بودم كه از سوي مدرسان‌شان بر سر مزار قيصر امين‌پور تشكيل شده بود. از قيصر امين‌پور چنين انتظاري مي‌رفت؛ زيرا بركت او در اين است كه در منطقه‌اي گنبدش ساخته شود كه مديران، هنرمندان و مردم مدام به آن سر مي‌زنند.

طلايي در پايان خاطرنشان كرد: اين بنا اولين گنبدي است كه در كشور ما بر روي زمين نصب شده است. پيش از اين همواره ما گنبدها را بالاي مساجد ديده‌ايم و جاي خوشحالي دارد كه چنين گنبدي امروز به يك زيارتگاه فرهنگي و هنري بدل شده است؛ پس چه بهتر كه تنها نكات مثبت چنين اثري را ببينيم.

مراسم رونمايي از مقبره‌ي قيصر امين‌پور هم‌زمان با سومين سالگرد درگذشت اين شاعر و استاد دانشگاه چند روز پيش با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گتوند برپا شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با وجود همه عذرها اين دو تا گنبد نا متقارن چه چيزي را تداعي ميكند؟
از این کارشناس خبره معماری درخواست می شود بفرمایند "طول" و "عرض" گنبد دقیقاً کجای گنبده تا ما هم از گمراهی دربیاییم .
(یک مهندس معمار)
Europe
با این حرفها صورت مساله پاک نمیشه