پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حکم آیت الله مکارم در مبارزه با تکفیریها

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 392574
آیت الله مکارم شیرازی، سیاسی‌ها، نظامی‌ها، اصحاب رسانه، علما و دیگر اقشار جامعه را موظف به مقابله با افکار پلید جریان‌های افراطی دانست و گفت: این آتش اگر خاموش نشود همه جا را فرا می‌گیرد.
به گزارش جهان به نقل از ستاد خبری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی اظهار کرد: هنگامی که خطری در دنیا پیدا می‌شود علما و بزرگان اقوام و بلاد مختلف در مقابل آن خطر مسئولیت دارند و باید برای برطرف‌سازی آن خطر تدابیری بیاندیشند.

وی افزود: خطر تکفیری‌ها امروزه برای جهان به خوبی آشکار شده است و آشوبی که در سوریه آغاز کرده‌اند امروزه به عراق و برخی دیگر از کشورهای اسلامی رسیده است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه تکفیری‌ها در اقدامات خود از هیچ ظلمی دریغ نمی‌کنند، تصریح کرد: کنگره جهانی جریان‌های تکفیری‌ و افراطی‌ از دیدگاه علمای اسلام با حضور شخصیت‌های برجسته مذاهب اسلامی برای مقابله با پدیده تکفیر در قم برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۸۰ نفر از سران مذاهب و علمای کشورهای مختلف در این کنگره حضور دارند تا با خشکاندن ریشه‌های علمی جریان تکفیری به جهان ثابت کنند که این افراد با اسلام و مسلمانان بیگانه هستند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان در گوشه و کنار جوامع ممکن است توسط جریان‌های مذکور فریب داده شوند عنوان کرد: علمای دینی وظیفه دارند که با روشن‌سازی در مناطق خود از این امر جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: ‌ برای مبارزه با جریان‌های تکفیری مبارزه نظامی کافی نیست بلکه باید از راه تبلیغی و علمی ریشه‌های عقیدتی و فکری آن‌ها را بخشکانیم تا بتوانیم آن‌ها را نابود کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به برخی از افکار این جریان‌ها اشاره کرد و افزود: راه اصلی بهشت و جهنم باید به افراد گمراه نشان داده شود تا به راه حق بازگردند.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید بر بررسی ریشه‌های اصلی ایجاد پدیده تکفیر بیان کرد: با استفاده از منطق می‌توان در مقابل افکار کاذب ایستادگی کرد.

وی سیاسی‌ها، نظامی‌ها، اصحاب رسانه، علما و دیگر اقشار جامعه را موظف مقابله با افکار پلید جریان‌های افراطی دانست و خاطرنشان کرد: این آتش اگر خاموش نشود همه جا را فرا می‌گیرد و امروزه نیز برخی از گروه‌های داخلی آن‌ها در مقابل خودشان ایستاده‌اند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در خصوص جمع‌آوری مقالات کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه اسلام در ۱۷ کتاب خبر داد و افزود: این کتاب‌ها در چهار بخش به چاپ رسیده است.

وی مطرح کرد: در روز اول این کنگره شخصیت‌های برجسته دینی به سخنرانی می‌کنند و در روز دوم ۶۰ مقاله تخصصی در کمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار داده خواهد شد.

تکفیری‌ها طناب‌دار کشورهای اروپایی می‌شوند

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی اظهار کرد: فعالیت تکفیری‌ها یکی از مشکلات بزرگ دنیای امروزه است.

وی با اشاره به اینکه تکفیری‌ها به خوارج زمان حضرت علی (ع) برمی‌گردند که در آن دوران به گفته‌های خود عمل نکرده بودند افزود: این افراد کسانی هستند که غیر از اعضا گروه خودشان، باقی افراد را کافر دانسته و قتل آن‌ها و خانواده‌هایشان را مباح می‌دانند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: در ۶۰۰ سال قبل فردی ناآگاه بنزین خود را بر روی آتش تکفیری‌ها ریخت و به افکار آن‌ها شکل علمی داد و با مجهز کردن آن‌ها زمینه‌های کشتن شیعیان و اهل سنت را ایجاد کرد.

وی از نادانی‌های گروه‌های افراطی یاد کرد و گفت: این افراد از اسلام هیچ آگاهی ندارند و فکر می‌کنند که بهتر از دیگران این دین مبین را می‌شناسند و به دنبال ایجاد ناامنی در جامعه هستند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه خطر تکفیری‌ها امروزه جامعه بشریت به ویژه مسلمانان را تهدید می‌کند مطرح کرد: امروزه قدرت‌های زورگو جهان از جهل این گروهک‌ها برای ترویج اسلام‌ستیزی استفاده می‌کنند.

وی هدف جریان‌های تکفیری را ایجاد نفاق در میان مسلمانان جهان دانست و تصریح کرد: امروزه این ظالمان زنان را به اسارت می‌برند و سیلاب‌های خونی را جاری می‌کنند که خوارج زمان حضرت علی (ع) فکرش را هم نمی‌کردند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: امروزه کشورهای اروپایی متوجه شده‌اند که پدیده تکفیر می‌تواند در میان مردم دنیا نفوذ کند و طناب‌داری برای آن‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه مسلمانان باید برای مقابله با تکفیر اقدامات لازم را انجام دهند عنوان کرد: دیوانه‌ای سنگی را در چاه زندگی بشریت انداخته است که به کشورهای به اصطلاح عاقل بشریت در برطرف‌سازی این مشکل درمانده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *