پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

خوش بو بودن زن و مرد در سطح جامعه و نظر اسلام

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 381855
عطر زدن و خوش بو ساختن از سنت های پیامبران است.
 به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
عطر زدن و خوش بو ساختن از سنت های پیامبران است و این همان روایتی است که از امام صادق علیه السلام به ما رسیده که برابر میزان الحکمة جلد ششم صفحه 515 فرموده‌اند : عطر زدن از سنت‎های پیامبران است.
 
نتیجه آنکه وقتی شما خود را خوش‎بو می‎کنید از سنت پیامبران الهی پیروی کرده‎اید و به همین دلیل هم پاداش می‎برید. نمونه‎ای از این پاداش آن است که امام صادق علیه السلام به نقل اصول کافی، جلد ششم صفحه 511 فرموده‎اند : یک نماز با بوی خوش از هفتاد نماز بدون بوی خوش برتر است.
 
در اسلام نه تنها به خوش بو ساختن توصیه و تأکید شده بلکه از ترک آن هم نهی شده‎ایم. امام رضا علیه‎السلام به نقل عیون اخبار الرضا علیه السلام جلد دوم صفحه 252 فرموده‎اند : شایسته نیست بر مرد که هر روز خود را خوش بو نکند و اگر نتوانست یک روز در میان این کار را انجام دهد و اگر باز هم نتوانست هر جمعه این کار را انجام دهد و خوش بو ساختن جمعه به جمعه را ترک نکند.
 
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله الگوی اخلاقی و رفتاری ما هستند و وقتی به نقل وسایل الشیعه جلد دوم صفحه 146 در روایت است که ایشان بیش از غذا و مواد خوراکی برای عطر هزینه می‎فرمودند تکلیف ما روشن است.
 
حالا سؤال اینجاست که زنان هم مشمول خوش بو ساختن خود هستند؟ پاسخ مثبت است. زن در خانه و در برابر محارم بخصوص همسرش باید بهترین زینت‎ها را استفاده کند و خوش بوترین عطرها را بکار ببرد اما در برابر نامحرم برای زن استثنایی وجود دارد.
 
در اسلام اصل در اجتماع و مراودات اجتماعی عدم تحریک است و لذا خوش‏بو بودن زن اگر سبب تحریک یا جلب توجه نامحرم شود حتماً از نظر اسلام عملی غیرقابل قبول است.
 
این به معنای آن نیست که زن نمی‎تواند در جامعه آراسته و پاکیزه باشد بلکه عطر زدن محرک که زینت محسوب می‎شود برای زنان در سطح جامعه مجاز نیست و در این باره روایات تندی هم وجود دارد.
 
به نقل وسایل الشیعه جلد 14 صفحه 114، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده‎اند : هر زنی که خود را خوش بو نماید (برای غیرشوهرش) و از خانه خارج شود تا زمانی که برمی گردد مورد لعن قرار می‎گیرد (لعنت می‎شود)
 
در کتاب شریف الکافی جلد 11 صفحه 163 از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده‎اند : اگر زنی خود را معطر سازد (برای غیر شوهرش و بیرون از خانه) نمازش قبول نمی‎شود تا اینکه از آن بوی خوش همانطور که برای جنابت غسل می‎کند غسل نماید (نه به نیت جنابت).
 
همین است که در رساله توضیح المسائل مراجع معظم یکی از غسل های مستحب، غسل زنی است که برای غیرشوهرش عطر زده است!
 
این موارد نشانه اهتمام اسلام به حفظ عفاف در سطح جامعه است. حالا واقعاً وضعیت امروز جامعه ما با این سبک زندگی چقدر سازگار است؟
 
والحمد لله رب العالمین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *