پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شکایت یک زن ایرانی از آمریکا

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب: 240158
شهرزاد ميرقلي خان تبعه ايراني که پنج سال به خاطر اتهامات بي پايه و اساس در زندان‌هاي امريکا به سر برده، مي‌گويد به خاطر بازداشت غيرقانوني‌اش در امريکا، از واشنگتن به دادگاه‌هاي بين المللي شکايت مي‌کند.
به گزارش جهان : ميرقلي خان روز پنج شنبه (۲۶ مرداد) در گفتگوي اختصاصي با شبکه پرس تي وي گفت: «من هنوز براي پرونده‌ام مبارزه مي‌کنم. من در حال جمع آوري همه مدارک جعلي آنها به منظور ارائه به دادگاه لاهه هستم.»

وي حبس در زندان‌هاي امريکا را به عنوان وحشتناک‌ترين تجربه‌اي که هر کسي ممکن است در زندگي داشته باشد، توصيف کرد و گفت: «اين مسئله با انگيزه سياسي صورت گرفت. من يک گروگان سياسي بودم.»

ميرقلي خان خاطر نشان کرد: «همه محاکمه و همه پيگردهاي قانوني دروغين بود؛ شبيه زماني که در تار عنکبوت باشيد، در آنجا به دام افتاده باشيد و هيچ راهي براي خروج نداشته باشيد و نتوانيد هيچ کاري انجام دهيد.»

ميرقلي خان در تاريخ هفتم آگوست وارد شهر مسقط پايتخت عمان شد. وي پس از گذراندن پنج سال حبس در زندان‌هاي امريکا، بار ديگر به جمع دختران دوقلو و مادرش بازگشته است.

محمود سيف شوهر سابق شهرزاد ميرقلي خان متهم به تلاش براي صادرات دوربين‌هاي ديد در شب از اتريش به ايران است که اين مسئله نقض تحريم‌هاي امريکا عليه جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌آيد.

میرقلی خان در دوران حبس در امريکا، چندين بار با پرس تي وي مصاحبه کرد و از تجربه وحشتناکش در زندان و بدرفتاري کارکنان زندان با وي سخن گفت. وي در این گفت و گوها تصریح کرد کارکنان زندان با وي رفتاري خشن داشتند و وي را مورد شکنجه قرار مي‌دادند.

ميرقلي خان خاطر نشان کرد مقامات امريکايي وي را مورد «شکنجه رواني» قرار مي‌دادند و دائما هشدار مي‌دادند اگر همه خواسته‌هاي آنان را برآورده نکند، به ۶۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

وي در بیان نمونه ای از شکنجه‌هاي فيزيکي گفت، مقامات زندان وي را به مدت ۱۸ ساعت «در زنجير» در «سلول‌هايي بسيار سرد» نگه مي‌داشتند تا «شما را آن قدر خسته و درمانده شويد که بگوييد: بسيار خب. ديگر کافي است. هر چه شما بگوييد (اطاعت خواهم کرد).»

وي افزود: «در مدت محاکمه‌ام، بارها پيش آمد که گفتم: خدايا، ترجيح مي‌دهم آنها به من حکم مرگ بدهند...، اما نمي‌خواهم بار ديگر (به آن سلول‌ها) بازگردم.»

ميرقلي خان از دولت امريکا به خاطر عدم اطلاع رساني به دولت ايران در مدت سه سال اول بازداشتش انتقاد کرد و گفت واشنگتن در تلاش براي ايجاد سردرگمي براي دولت ايران، حقايق را از تهران پنهان کرد.

وي افزود: «بيش از بيست نامه براي باراک اوباما رئيس جمهور امريکا نوشتم، اما هرگز جوابي دريافت نکردم. من همچنين بارها براي خانم هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا نامه نوشتم.»

اين شهروند ايراني همچنين از اداره فدرال زندان‌هاي امريکا به عنوان نهادي که تنها به دنبال کسب درآمد است، انتقاد کرد و گفت: «در زندان‌هاي امريکا، با زندانيان، نه تنها من، حتي زندانيان امريکايي» با بي‌احترامي برخورد مي‌شود. «هيچ ارزشي وجود ندارد. شما را انسان به شمار نمي‌آورند.»

وي افزود: «هر آن چه از بيرون مشاهده مي‌کنيد، تصويري (ساختگي) است که آنها به جهانيان نشان مي‌دهند. اگر شما به زندان‌ها برويد و دوربين به دست گيريد، شاهد خواهيد بود چگونه حتي شهروندان امريکايي، از رعايت نشدن حقوق بشر در زندان‌ها رنج مي‌برند.»

حسين نوش آبادي، سفير ايران در عمان گفت، ايران به خاطر تضييع حقوق ميرقلي خان به دادگاه‌هاي بين‌المللي و سازمان‌هاي حقوق بشر شکايت کرده و حتي خواستار جبران خسارت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *