پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲

ظریف:آماده حل مشکلات خاورمیانه هستیم

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 425658
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مشترکات میان ایران و کشورهای منطقه تاکید کرد که سیاست ایران طی ۳۵ سال گذشته بر مبنای روابط دوستانه با همسایه‌ها بوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با تلویزیون المیادین با اشاره به مشترکات میان ایران و کشورهای منطقه تاکید کرد که سیاست ایران طی ۳۵ سال گذشته بر مبنای روابط دوستانه با همسایه‌ها بوده است.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اتهامات علیه تهران درباره دخالت در یمن گفت: آیا هواپیماهای جنگی ما درحال بمباران یمن هستند و یا اینکه ما هواپیمای امداد رسان فرستادیم.

وی با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری بود که از کشورهای عربی در زمان حمله صدام به کویت حمایت کرد اظهار داشت که رسیدن به امنیت نیاز به همکاری دارد.

‫ایران هیچ زمانی نخواسته تا عربستان را از تحولات منطقه به دور نگه دارد؛ اما متأسفانه سعودی‌ها به علت همکاری و هم پیمانی‌ها با برخی قدرت‌ها توهم دارند که بتوانند ایران را از معادلات منطقه به دور نگه دارند‬.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه ایران و عربستان دو قدرت جهان اسلام هستند که نمی توانند یکدیگر را نادیده بگیرند، افزود: ایران دست خود را برای دوستی دراز کرده است و این مسئله را در موضع گیری‌های خود نشان داده‌ایم.

ظریف در این مصاحبه که در ژنو برگزار شده بود، تاکید کرد که همسایه‌ها الویت سیاست خارجی ایران هستند تصریح کرد که هرگونه تهدید علیه همسایه‌هایمان را تهدید علیه خودمان می‌دانیم همانطور که حمله داعش به عراق و اقلیم کردستان را حمله به خودمان دانستیم.

وی افزود: ما باور داریم که کشورهایی که در این منطقه استراتژیک حضور دارند وظیفه مهمی برعهده دارند و نیاز به همکاری با یکدیگر داریم.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت که ما آماده حل مشکلات در منطقه است و دوستان خود را برای حل این مشکلات دعوت می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دلیل سفر اخیرش به یمن چه بود تصریح کرد که هدف از این سفر ترسیم خط مرزی دریایی میان دو کشور بود.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره روابط خوب تهران و مسقط هم اظهار داشت که ایران می‌خواهد روابطش با دیگر کشورهای همسایه نیز مانند رابطه با عمان باشد.

وی درباره یمن هم با اشاره به اینکه دیگر دوره هیمنه و اشغال دیگر کشورهای گذشته اظهار داشت که تهران درباره بحران اخیر در یمن با آنکارا،مسقط و اسلام آباد رایزنی هایی داشته است تا به حل بحران کمک کند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که کشورهای منطقه با تهدید و دشمن مشترک صهیونیستی مواجه هستند، ابراز داشت که برای مقابله با این تهدیدات مشترک نیاز به همکاری داریم.

وی با اشاره به اینکه اولین مرحله در هرگونه راه حل در یمن یا سوریه آتش‌بس است، درباره یمن هم ابراز داشت که طی دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از تهران طرحی ۴ مرحله‌ای برای حل بحران یمن ارائه شد که مرحله اول آن آتش بس بود و پس از ان ارسال کمک‌های بشردوستانه و مرحله سوم آن گفت‌وگوهای یمنی-یمنی در خارج از این کشور بود.

محمد جواد ظریف در ادامه با اشاره به اینکه با بمباران و حمله نظامی نمی‌شود مشکلات یمن را حل کند، اظهار داشت که منافع ایران در آشوب کشاندن یمن و یا عربستان نیست و منافع ایران در ثبات کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی در حال حمایت از گروه‌های تروریستی در مرزهای شرقی کشور است، خاطرنشان کرد که ما همه اهالی یک منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حمایت کشورهای منطقه از تروریست‌های داعشی و جبهه النصره در سوریه تصریح کرد که تهران از راه حل سیاسی جامعی که تامین کننده خواست مردم سوریه باشد حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد شکاف‌های مذهبی در منطقه گفت: تجزیه منطقه به منافع هی گشوری در منطقه کمک نمی‌کند و آینده امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند.

ظریف در زمینه رابطه ایران با مصر هم با اشاره به اینکه دو کشور در بسیاری از مسائل ممنطقه مشارکت دارند ابراز داشت که سران قاهره باید با حکمت به دنبال حل مشکلات باشند.

وی افزود: مذاکرات بین تهران و قاهره استمرار دارد و نقاط اختلافی وجود دارد و میان دو کشور حوزه‌هایی برای همکاری وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مذاکراتش با حان کری همتای آمریکایی‌اش اظهار داشت که ایران با آمریکا تنها درباره مسئله هسته‌ای در ژنو مذاکره داشته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *