پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

کارخانه‌ای که در فهرست آثار ملی قرار دارد

پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 414353
کارخانه قند ورامین با قدمتی ۸۰ ساله که توسط یکی از معماران کشور روسیه ساخته شده است، در ردیف آثار ملی ایران قرار دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در سطح شهرستان ورامین بیش از ۱۸۰ اثر تاریخی و فرهنگی و مذهبی وجود دارد که می تواند مورد توجه گردشگران و مسافران نوروزی قرار بگیرد که در این میان تعداد معدودی از این آثار به ثبت ملی رسیده اند.

ثبت ملی یک اثر نشان دهنده اهمیت و ویژگی بنا با توسط به شرائط و مقتضیات زمانی و جایگاه آن در سطح کشور است که در این میان کارخانه قند ورامین به عنوان یکی از کارخانجات قدیمی کشور به عنوان یک میراث ملی در شهر ورامین وجود دارد.

ساخت کارخانه قند ورامین توسط لئون مارکوف

کارخانه قند ورامین در سال ۱۳۱۳ توسط یک معمار معروف روسی که آوازه اش در این کشور بسیار بلند بود، ساخته شد به طوری که پس از هشتاد سال همچنان این اثر بزرگ که توسط لئون مارکوف بناگردید، چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می سازد.

اهمیت بنای کارخانه قند ورامین سبب شد تا سازمان میراث فرهنگ و گردشگری کشور در تاریخ هفتم مهرماه سال ۸۱ این اثر را به شماره ۶۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار دهد تا بیش از پیش اهمیت این اثر برای همگان عیان گردد.

ثبت ملی کارخانه قند ورامین در سال ۸۱

این کارخانه عظیم و مهم که به عنوان هویت اقتصادی شهرستان ورامین محسوب می شود در دولت های گذشته و در راستای خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد و در مفاد قرارداد نیز قید گردید که مالکین جدید حق تغییر کاربری این کارخانه را ندارند.

امروز اگرچه کارخانه قند ورامین و کارگران آن با مشکلات متعددی روبرو هستند و به دلیل نبود مواد اولیه کافی، چرخ تولید این کارخانه خوابیده و بیش از ۴۰۰ کارگر بیکار شده اند اما بنای کارخانه قند همچنان به عنوان یک اثر مهم در میان فعالان هنری و فرنگی مطرح است.

کارخانه قند ورامین نمی تواند تغییر کاربری دهد

سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این نکته که کارخانه قند ورامین به عنوان هویت اقتصادی این شهرستان محسوب می شود اظهار داشت: کارخانه قند ورامین در طول دهه های گذشته به عنوان هویت اقتصادی این منطقه مطرح بوده است.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز کارخانه قند ورامین به عنوان یک میراث ملی در میان مردم این دیار مطرح است که باید به همین شکل به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: در زمان انعقاد قرارداد واگذاری کارخانه قند ورامین به بخش خصوصی تأکید شد که این کارخانه به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری را ندارد و باید به همین شکل به فعالیت خود ادامه دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یه عکس هم ازش بگذارید بد نیست
يه عكس ازش ميذاشتين خب
كفراتي
اي كاش مجتمع چيت بهشهر كه روزگاري افتخار صنعت ايران بود بدست لاشخوران بي كفايت وسياست مداران بي لياقت توسط مال اندوزان كفتار صفت نابود نمي شد وامروز جزي از ميراث گذشته ما به حساب مي آمد .هرچند كه جهان نيوز عافيت طلب نظر بنده رامنعكس نخواهد كرد !!