شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

خداحافظ اي گنبد سبزپوش...

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 386553
نواي شورانگيز كميل، از نرده‌هاي سبزرنگ صحن نبوي اوج مي‌گيرد و بالا مي‌رود، اشك‌ها سرازير است و چشم‌هاي غريبه، خيره اين نظم و آرامش و عاطفه.
خداحافظ اي گنبد سبزپوش...
 به گزارش جهان، حجاج ايراني خاطره نشستن مقابل درب سيزدهم بقيع را هيچ‌گاه فراموش نمي‌كنند؛ جايي كه هزاران ايراني، منظم و به‌هم پيوسته مي‌نشينند تا قرآن خوانده شود و پس از آن حاج حميدرضا رمضان‌پور، مناجات خود را آغاز كند.

هوا نه گرم است و نه سرد و نسيم ملايمي مي‌وزد؛ دماي هوا در حدود سي درجه سانتي‌گراد است. انبوه جمعيت سراسر بين‌الحرمين نشسته‌اند و ماموران سعودي‌ هم مثل هميشه در اطراف مستقر و نظاره‌گرند.

پيش از اين‌ها، حاج مهدي قربانعلي اعلام برنامه مي‌كند و از توفيق تشرف به بين‌الحرمين مي‌گويد و آغاز مراسم را نويد مي‌دهد؛ همين‌ها به عربي هم تكرار مي‌شود، البته فشرده‌تر و كوتاه‌تر. بچه‌هاي صوت و تصوير، تنها آدم‌هايي‌اند در صحنه بين‌الحرمين جابه‌جا مي‌شوند.

ساعت ۲۱ و ۴۵ دقيقه را نشان مي‌دهد كه حاج غلام‌رضا غلامرضازاده، با‌‌ همان لهجه عربي‌اش، خواندن دعاي كميل بن زياد نخعي را آغاز مي‌كند و پيوسته قرائت آن‌را ادامه مي‌دهد تا ۳۰ دقيق بعد. گاهي «يا غياث المستغيثين‌»‌هاي جمعيت به آسمان مي‌رود و زماني «يارب يارب يارب» ‌هايشان.
نوبت به حاج سيدعلي سادات‌رضوي آخرين مداح سومين دعاي كميل مدينه مي‌رسد كه فراغ‌نامه‌اي را درباب مدينه مي‌خواند:
خداحافظ‌اي گنبدسبزپوش/كه هم گل‌فشاني و هم گل فروش...
او از حاجيان مي‌خواهد كه دست‌ها را بالا بياورند و العفو بگويند، تا جانشين نماينده ولي‌فقيه برايشان دعا كند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد هم با يا الله و يا رحمان دعايش را آغاز مي‌كند و آ‌ن‌را با وحدت مسلمانان، پيروزي آنان بر كفار، سلامتي رهبر انقلاب به پيش مي‌برد و در برآورده‌شدن حاجات به پايان مي‌رسد.

بار ديگر بلندگو‌ها روشن مي‌شود و پايان برنامه را اعلام مي‌كند؛ جمعيت دسته‌دسته متفرق مي‌شوند. حالا فقط اهالي سيما و صدا مانده‌اند تا وسايلي را كه در كمتر از يك ساعت نصب كرده‌اند تا حاجيان به فيض كميل برسند، آن‌ها را سي دقيقه جمع‌آوري كنند و همه‌چيز در مقابل بقيع به روال پنج‌شنبه‌هاي خاموش آن، باز گردد.














































نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *