جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

مرغ هم سیاسی شد!

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 386850
در حالی که گزارش‌های بانک مرکزی از بازار نشان از افزایش قیمت گوشت مرغ دارد، مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی ایران می‌گوید قیمت این محصول به دلیل نبود کشش در بازار داخلی و عرضه زیرقیمت مرغ منجمد از سوی ستاد تنظیم بازار، افت شدید داشته و مرغ و بازار آن سیاسی شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، روز گذشته بانک مرکزی طی گزارشی به بررسی وضعیت بازار محصولات کشاورزی در دو هفته اخیر پرداخت و در این گزارش آمده است قیمت خرده فروشی گوشت مرغ در تهران در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه امسال ۱.۶ درصد رشد داشت که نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش نیم درصدی را نشان می‌دهد.

این درحالی است که همایون دارابی – مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ایران – معتقد است: قیمت مرغ در بازار کاهش پیدا کرده، چرا که میانگین قیمت مرغ زنده در ماه گذشته کیلویی ۴۶۰۰ تومان و میانگین قیمت این محصول درب مرغداری در ماه جاری ۴۱۰۰ تومان بوده است و این نشان می‌دهد بازار کشش لازم را ندارد.

عرضه دولتی یکی از دلایل افت قیمت گوشت مرغ

وی افزود: یکی از دلایل این افت شدید قیمت وجود ذخائر استراتژیک گوشت مرغ در سردخانه شرکت پشتیبانی امور دام بوده که در حال حاضر به بیش از ۱۴۵ هزار تن می‌رسد اما با توجه به فرارسیدن تاریخ انقضای این ذخایر این شرکت براساس مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازار مرغ منجمد را کیلویی ۵۵۰۰ تومان به صورت مدت‌دار شش ماهه به کشتارگاه‌ها و مشتریان سنواتی می‌فروشد و آنها همین محصول را کیلویی ۴۰۰۰ تومان به صورت نقد به بازار عرضه می‌کنند که این موضوع ضربه مهلکی به صنعت وارد کرده است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ایران گفت: بازار گوشت مرغ در کشور بیش از حد تحت تاثیر مسائل روانی قرار دارد چرا که به راحتی با ۵۰۰۰ تن واردات قیمت‌ها شکسته می‌شود و با ۵۰۰۰ تن صادرات شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم، در حالی که قیمت این محصول تابعی از میزان عرضه و تقاضا در بازار نیست.

وزارت کشاورزی هم از عرضه دولتی گوشت مرغ ناراضی است

دارابی اظهار کرد: براساس پیگیری و مذاکرات انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام آنها اعلام کردند که خود از این موضوع ناراضی‌اند و طی مکاتبات مختلفی با ریاست جمهوری و ستاد تنظیم بازار از آنها خواسته‌اند ذخائری را که از کیفیت لازم برخوردار است در اختیار اقشار کم‌درآمد جامعه قرار دهند، اما متاسفانه تاکنون پاسخی شنیده نشده است.

وی با بیان این‌که دولت هیچ برنامه‌ای برای مرغ خریداری و ذخیره شده ندارد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام ماهانه حدود ۱۰ هزار تن گوشت مرغ به قیمت کیلویی ۷۰۰۰ تومان می‌خرد و همین مقدار را کیلویی ۵۵۰۰ تومان به صورت شش ماهه می‌فروشد. البته دلالان نیز آن را به قیمت کیلویی ۴۰۰۰ تن در بازار عرضه می‌کنند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ایران ادامه داد: دولت در این فرآیند به ازای هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۵۰۰ تومان ضرر می‌کند و صنعت مرغ نیز بازار خود برای دو میلیون تن تولید را از دست می‌دهد این در حالی است که اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی اختصاص یک سوم این زیان را برای مشوق صادراتی ارائه داده است.

پیشنهاد مشوق ۵۰ میلیارد تومانی برای صادرات گوشت مرغ

دارابی اعلام کرد: پیش از این پیشنهاد در نظر گرفته مشوق صادراتی برای گوشت مرغ به ازای هر کیلوگرم ۵۰۰ تومان به دولت داده شده که برای برنامه‌ریزی صادرات حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ مبلغ این مشوق به حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی گفت: این پیشنهاد همچنان در دست بررسی است و هنوز پاسخی از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم، اما امیدواریم با در نظر گرفتن این مشوق بتوانیم بازار این محصول را تا حدود بسیاری ساماندهی کنیم.

مرغ و بازار آن سیاسی شده است

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ایران در پاسخ به این سوال که چرا بازار گوشت مرغ مانند تخم‌مرغ و برخی از محصولات کشاورزی به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود، اظهار کرد: بازار گوشت مرغ مدت‌هاست که سیاسی شده و به شاخصی برای سنجش توانمندی دولت‌ها تبدیل شده است که همین امر سبب شده تا دولت برای واگذاری بازار این محصول به بخش خصوصی و تصمیم‌گیری در مورد آن دست به عصا و با احتیاط بیشتری حرکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم افراطیون تمام قیمت ها ثابت و رو به ایین است
متاسفانه تو این کشور هیچ کس به فکر تولید خصوصا تولیدات کشاورزی و غذایی نیست که اگر از سختی های تولید هم به سلامت در بره آخرش می خوره به بازار که پره از اجناس وارداتی .