جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نخستین هتل خشت خام جهان+عکس

يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 216551
هتل ملک التجار یزد با قدمتی بالغ بر 300 سال اکنون یکی از گرانترین هتلهای یزد است که به لحاظ تاریخی و معماری شاهکارش به یکی از جاذبه های گردشگری این استان تبدیل شده است.
به گزارش مهر، هتل تاریخی ملک التجار که به عنوان اولین هتل خشت خام درجهان شناخته شده است حدود 300 سال قبل در یکی از بازارهای مهم در بافت تاریخی شهر یزد ساخته شده و متعلق به خاندان علی عسگر خان شیرازی معروف به ملک التجار است.

براساس کشفیات جدیدی که به تازگی در پی لایه برداری در حین مرمت از روی اندودهای حیاط به دست آمد تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه های کشف شده تا عصر صفوی و به تاریخ 1106 هجری قمری است.

ورودی این خانه مانند روزگار خود دارای کوچه ای دراز و باریک با دیوارهای بسیار بلند است و چهار نسل از این خاندان در آن زندگی کرده اند خانه ملک التجار در دو طبقه و پیرامون حیاط مستطیل شکلی بنا شده است.

این خانه ازنظر تزئینات داخلی یکی از شاهکارهای معماری که نقش دیواره ها با رنگ های طبیعی و طاقنماها از آن جمله است.


نگارگر این تزئینات هنرمندی شیرازی بوده و همچنان که مشهود است این بنا از حیث شیوه و اسلوب کار و نقاشی های آن همانند نارنجستان شیراز است. یکی از مهمترین ویژگی های این هتل اتاقهای خاص آن است که می توان به اتاق آیینه واتاقهایی با نقاشی های ماهرانه اشاره کرد که مرحوم ملک التجار این اتاقها را برای همسرانش توسط نقاشان شیرازی در حدود 200 سال پیش ساخته است.

اکنون این خانه که توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است به هتلی با 16 اتاق دو تخته و چهار اتاق یک تخته و سه اتاق سه تخته تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می شود به همین دلیل مدیر این هتل از گردشگران ورودی برای بازدید از این هتل هزار تومان ورودی دریافت می کند.


اما این هتل یکی از گرانترین اتاقها را  در استان یزد دارد به نحوی که اتاقهای VIP این هتل شبی 400 هزار تومان اجاره داده می شود اما اتاقهای معمولی و دو تخته آن نیز شبی 120 هزار تومان برای ایام غیرپیک فروخته می شوند. به همین دلیل این هتل به غیر از معماری شاهکارش به یکی از گرانترین هتلهای یزد شناخته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *