جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۴
درباره شرکت 10 میلیارد تومانی؛

مدیر عامل جدید فرابورس با کدام رزومه انتخاب شد؟

يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 246152
تکیه صرف بر انتخاب فرد اصلحی که تنها مورد وثوق مدیران قبلی این بازار باشد تا چه حد می تواند پاسخگوی فقدان تجربه در گزینش مدیر عامل اصلح باشد؟....
جهان نيوز - داوود حسین پور: صبح دیروز شنبه اعضای هیات مدیره شرکت فرابورس ایران در شرایطی برای انتخاب دومین مدیرعامل این بازار نوپا گرد هم آمدند که انتظار می رفت از میان مدیران باسابقه و تجربه اندوخته فعال در بازار سرمایه فردی انتخاب شود که علاوه بر دارا بودن سابقه مدیریت و موی سپید کردن درحوزه های اقتصادی کشور ، جایگزینی شایسته پس از مصطفی امید قائمی به عنوان نخستین سکاندار این بازار باشد.

پس از آنکه هیات مدیره هفت نفره فرابورس  بر سر جلب نظر مصطفی امید قائمی برای تکیه مجدد بر صندلی مدیریت این شرکت با شکست مواجه شدند برای انتخاب فردی اصلح و البته توانا در اداره بازار 35 هزار میلیارد تومانی فرابورس به تکاپو افتادند تا از میان گزینه های مختلف ، جانشینی برخوردار از تمام شرایط مدیریتی را برگزینند.

هرچند از ماهها قبل با ابراز بی علاقگی امید قائمی برای ادامه مدیریت در فرابورس رایزنی کارگزاران مختلف برای انتخاب فردی از میان مدیران خوشنام و شناخته شده  فعال در بازار سرمایه آغاز شده بود اما تصمیم  نهایی به جلسه ای بستگی داشت که اعضای هیات مدیره هفت نفره فرابورس از میان گزینه های مختلف باید رای خود را به یک نفر می دادند.

مصطفی امید قائمی که از او به عنوان بنیانگذار فرابورس ایران یاد می شود در کارنامه خود دارای سوابقی همچون مدیر عاملی شرکت صبا تامین وابسته به شستا ،مدیر عاملی گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی و مدیر عملیات بازار سهام در سالهای نه چندان دور را دارد که در طول سه سال گذشته نقش بسزایی در ارتقاء جایگاه فرابورس در بازار سرمایه داشته است.

موفقیت در واگذاری شرکت های بزرگی همچون ارتباطات سیار و دیگر شرکت های اصل چهل و چهاری در کنار ورود ابزارهای متنوع مالی جدیدی و... در دوره مدیریت امید قائمی به اجرا گذاشته شده که سه برابر شدن ارزش کل بازار فرابورس و عبور آن از مرز 35 هزار میلیارد تومان از ثمرات آن است.

از این رو هیات مدیره فرابورس از بین گزینه های مختلف باید فردی را انتخاب می کرد که بتواند همتراز امید قائمی از روزمه ای پربار در زمینه اداره و مدیریت ارکان بازار سهام یا نهاد های وابسته به آن برخوردار باشد.

آخرین گزینه های پیشنهادی برای فرابورس

بررسی ها نشان می دهد از روز چهارشنبه هفته گذشته هیات مدیره فرابورس با برشمردن نام برخی افراد به رایزنی و بررسی سوابق مدیریتی و اجرایی آنها پرداخته اند.

این افراد شامل علی اسلامی بید گلی رییس هیات مدیره شرکت تامین سرمایه نوین ؛ دارای کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی  و بیش از 14 سال سابقه فعالیت حرفه ای در بازار سرمایه، مجید عشقی نژاد مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کارآفرین ؛ دارای کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و بیش از 12 سال سابقه حرفه ای در بازار سرمایه ، محمود رضا خواجه نصیر از مدیران میانی سازمان بورس و بیش از یک دهه سابقه اجرایی در بازار سرمایه و در نهایت امیر هامونی مدیر معاملات بازار فرابورس؛ دارای فوق لیسانس اقتصاد و دارای 3 سال سابقه اجرایی در بازار سرمایه بودند که هیات مدیره فرابورس برای انتخاب
هیات مدیره فرابورس از بین گزینه های مختلف باید فردی را انتخاب می کرد که بتواند از روزمه ای پربار در زمینه اداره و مدیریت ارکان بازار سهام یا نهاد های وابسته به آن برخوردار باشد.
یک مدیر از میان گزینه های مذکور، روز گذشته جلسه ای چهارساعته را به آن اختصاص می دهد.

بالاخره فرد اصلح انتخاب شد

در نهایت پس از مشورت های فراوان نام امیر هامونی به عنوان مدیر عامل جدید فرابورس برده می شود تا با رفتن امید قائمی از این شرکت 10 میلیاد تومانی، ردای مدیریت را بر تن او پوشانند.

انتخاب امیر هامونی که تا دیروز خود او از کارمندان تحت مدیریت امید قائمی به شمار می رفت می تواند برای بازار نوپای فرابورس خبر خوشحال کننده ای باشد زیرا فردی بر صندلی مدیر عامل این شرکت تکیه می زند که از زمان راه اندازی otc حضور داشته و با ابعاد و ساختارهای آن به خوبی آشنا است.

اما امیر هامونی چه مزیت یا نکته ممتازی نسبت به سایر گزینه ها داشته که در این مورد حتی سابقه حرفه ای و تجربه چندین ساله در بازار سهام نادیده گرفته شده است؟

امیرهامونی کیست؟

امیر هامونی متولد 16 مرداد ماه سال 1361(30 ساله) در شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی است و فوق لیسانس رشته اقتصاد از دانشگاه تهران را دارا می باشد.

تنها تجربه اجرایی مدیر عامل جوان فرابورس به حدود سه سال گذشته باز می گردد که وی به عنوان مدیر بازار، بر انجام معاملات در چارچوب قوانین و دستورالعمل های مربوطه نظارت می کرد.

اینکه اکنون فردی متخصص و عالم، به مدیرعاملی فرابورس انتخاب می شود جای بسی خوشحالی برای متولیان و معامله گران بازار سرمایه است اما تکیه صرف بر انتخاب فرد صالحی که تنها مورد وثوق مدیران قبلی این بازار باشد تا چه حد می تواند پاسخگوی فقدان تجربه در گزینش مدیر عامل اصلح باشد؟

باید پرسید اعضای هیات مدیره فرابورس در تصمیم گیری های خود علم را بر تجربه ترجیح می دهند یا تجربه را بر علم؟

شیوه انتخاب مدیران

شیوه انتخاب مدیران اصلح حتی در قرآن کریم نیز مطرح شده بطوریکه در آیه 55 سوره یوسف خداوند متعال می فرماید ؛ قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ --- {یوسف}گفت مرا بر خزانه هاى اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم.

با تکیه بر تفسیر این آیه قرآن کریم، تقدم کلمه حفیظ بر علیم و نقش با اهمیت تجربه را در انتخاب مدیران نمایان می سازد. به خصوص آنجایی که برخورداری از مدارک علمی و تحصیلاتی برای اعاده حقوق پایمال شده سهامداران و صاحبان سهام خرد ذره ای به کار نمی آید.

باید از اعضای هیات مدیره فرابورس پرسید در روند رای گیری دیروز آنها چه اتفاقی افتاده که حتی به پیشینه مدیریتی و اجرایی سایر گزینه های پیشنهادی توجهی نمی شود و بدون درک شرایط امروز فرابورس سکان این بازار 35 هزار میلیارد تومانی به جوانی کم تجربه و فاقد رزومه مدیریت لازم و حرفه ای -هر چند متخصص و باسواد- در بازار سرمایه سپرده می شود؟

آیا تکیه بر شناخت افراد و توصیه برخی مدیران ارشد بازار سرمایه برای سپردن بزرگترین بازار خارج از بورس ایران کافی است؟

در صورت مثبت بودن پاسخ تا چه حد می توان به حفظ دستاوردهای چند سال اخیر متولیان بازار سرمایه در فرابورس و گرایش روز افزون ناشران و سرمایه گذاران به این بازار امید داشت؟

نگارنده براین باور است متولیان بازار سرمایه با نگاهی وسواس گونه نسبت به انتخاب مدیران باسابقه و خوشنام برای بازارها و بورس های تحت نظارت خود، باید نقش به مراتب فزاینده تری در حفظ و توسعه دستاوردها و اقدام های صورت گرفته چند سال اخیر بر عهده گیرند. اقدامی که بدون شک در افزایش ضریب اعتمادسازی و تشویق سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه نقش سازنده و مهمی خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینکه یه نفر تحصلات خوبی از دانشگاهی معتبر داره خیلی خوبه اما دلیل نمیشه که بتونه مدیر خوبی هم باشه
ما تو این اوضاع و احوال تحریم ها نیاز به مدیرانی باتجربه داریم که بتونند بحرانهای پیش رو رو پشت سر بذارند
Iran, Islamic Republic of
علی ... از کی ریس هیات مدیره نوین بوده؟ کی 14 سال سابقه اجرایی داشته؟ ....
Iran, Islamic Republic of
چرا یک جوانی که سالم بوده و پیشنهاد مدیرعامل موفقی مثل امید قائمی بوده است را خراب میکنید؟ مثلا علی اسلامی خیلی سن و سال داره؟ این 14 سالی که خودش هم همه جا میگه را با سال تولدش چه جوری هماهنگ مکنید؟
برادر من خوب و سالم رو خوب امدی
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
اصلا ايشان قبل از ورود به فرابورس، يكبار خريد وفروش سهام كردن؟
امروز در مصاحبه شون ميگفتن چند تا سهم صف فروشه..درحالي كه 90 درصد فرابورس بازار پايه صف فروش بود...فكر كنم صف فروش رو با صف خريد اشتباه گرفتن
البته شايدم تابحال انلاينش رو باز نكرده.. ..
Iran, Islamic Republic of
شما که سوابق هامونی که اتفاقا خوب و سالم هست را اینطور می ریزید بیرون، اطلاعات باقی دوستان را هم دارید؟ فراموش نکنید که برای سمتی این چنین، پاک بودن و پرهیز از هر زد و بندی حائز اهمیت است و هیات مدیره راحت تر است که آدمهای سالم ولو کم تجربه را بردارد تا کسی که از بیرون می آید و ... .
Iran, Islamic Republic of
تعجب ميكنم چرا هيئت مديره فرابورس قبل از انتخاب مديرعامل نظر جهان نيوز را نگرفته
Iran, Islamic Republic of
مگر بقيه مديران ارشد بازار سرمايه چقدر سن و سال دارند؟
بدبيني و پيش‌داوري را بگذاريد کنار. تجربه موفق مجموعه سازمان بورس در سالهاي اخير، اين اجازه را مي‌دهد که هم به جوانگرايي آنها اعتماد کنيم و هم به اين انتخابشان.
در ضمن، گرچه بايد از آقاي اميد قائمي تقدير کرد، اما نبايد آنچنان بزرگش کرد که گويي نمونه و نظير ندارد.
ss
ای خداااااااااااااااااااا
چقدر بدبختیم ما
من لیسانس مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت mba از دانشگاه تهران در بدر دنبال کارم و بیش از 6 ماهه بیکارم ضمن اینکه 6 سال سابقه کار با مدرک عمرانم در مناطق جنوب کشور رو دارم حد نهایت تصور و ارزوم استخدام تو شرکت نفت با یه سمت خیلی جزیی که اونم میدونم تو خوابم نمیبینم بعد این اقا با32/33 سال مدیر عامل فرابورسه؟؟؟؟ من دارم خواب میبینم یا دیوونه شدم؟کجا دارم زندگی می کنم؟ بابا یکی بیاد به من بگه اگه بخوام مثل ادم زندگی کنم ی کار درست و حسابی داشته باشم باید چکار کنم؟؟؟؟؟؟ اگه بخوام به جایی برسم باید چکار کنم؟ درس بخونم؟ که خوندم .خوب بخونم؟ خوب خوندم معدل بالای 17/5 دانشگاه تهران.دوره های اموزشی رو طی کنم؟ به والله بیش از 1000 ساعت دوره های خصوصی و فنی و حرفه ای دیدم.دنبال کار باشم؟ خدارو شاهد میگیرم زیر پام تاول زده.میگین از کارای کوچیک شروع کنم بعد برسم جاهای بالاتر؟ میگم من الان در ی مغازه پیتزاپزی کار می کنم،ولی حالا چرا این اقا از جاهای کوچیک شروع نکرده؟؟؟ به خدا قسم من ی طوریم هست و الا کی تو سن 33 سالگی مدیر عامل فرابورسه؟پس من کجام؟ چه غلطی می کردم؟مگه سرمو بزنم به این دیوار که باورم بشه و الا نه تو تصورم نمیگنجه.الله و اعلم نمیدونم چی بگم دیگه دیوونه شدم از این همه بی عدالتی.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
داداش من مثل شمام..مسير رو اشتباه رفتيم
علی
Iran, Islamic Republic of
صحبت‌های شما و تغییر قوانین که شما و همکارانتون ایجاد کردید باعث ریزش بازار پایه شد و ضررهای سنگین خیلی ها عامل طبیعی نبود حالا با یک صحبت میتونین درستش کنین بزارید بازار راهه خودش رو بره حداقل به صورت کوتاه کوتاه این کارو انجام میدادین نه به صورت شک اور شما اول گفتید روی بازار قرمز تست میکنید ولی یدفعه زدید همه چی و داغون کردید این ضررها و کی میخواد جواب بده به عده با هزار بدبختی پولی جور کردن و شما با حرفاتون بهشون ضرر زدید آخه کجای دنیا همچین قانونی داریم..؟!!
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
United Arab Emirates
...
بازار پایه
Iran, Islamic Republic of
وای بر شما
وای برشما

با انتخاب جناب هامونی
بازار پایه نابود شد...!!