جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
زنگنه اعلام کرد؛

ایران با قطر شوخی گازی ندارد

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۹
کد مطلب: 421346
وزیر نفت با خودداری از تکذیب سفر هیات نفتی آمریکا به تهران، با تاکید بر اینکه هیچ گونه شوخی گازی با قطری ها برای تولید گاز از پارس جنوبی نداریم،گفت:با لغو تحریم، نفت بدون مشتری روی دست ایران نمی ماند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بیژن زنگنه امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به بدهی ۷ میلیارد یورویی نفتی هند به ایران، گفت: در صورت لغو تحریم ها این بدهی نفتی قابل برداشت است.

وزیر نفت همچنین در مورد سفر هیات نفتی آمریکایی به تهران، تصریح کرد: من این موضوع را نه تایید می کنم و نه تکذیب، زیرا در جریان سفر هیات نفتی آمریکایی به تهران نیستم.

این عضو کابینه دولت همچنین درباره آخرین وضعیت تعیین سقف جدید تولید نفت اوپک، اظهار داشت: اکثر اعضای اوپک با ادامه وضع موجود موافق نیستند.

وی با اشاره به وجود نوسان های متعدد قیمت، بی ثباتی بازار و نارضایتی تولیدکنندگان از قیمت فروش نفت، بیان کرد: نظر ایران همچون بسیاری از کشورهای عضو اوپک این است که هم اکنون در بازار، عرضه از تقاضا پیشی گرفته است و این پیشی گرفتن عرضه از تقاضا بر قیمت های نفت فشار می آورد.

زنگنه با تاکید بر اینکه اگر عوامل سیاسی وجود نداشته باشد، میل و انگیزه قیمت ها رو به افزایش است، تاکید کرد: با این وجود پیشی گرفتن عرضه از تقاضا به قیمت های نفت ضربه می زند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس بزرگ نفتی ایران در اروپا در اوایل مهرماه سال جاری، تبیین کرد: در این کنفرانس بین المللی برای نخستین بار از قراردادهای جدید نفتی ایران رونمایی می شود، ضمن آنکه برخی از پروژه ها و فرصت های جدید سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران هم به شرکت های خارجی معرفی خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته به منظور تدوین قراردادهای جدید نفتی نظرات شرکت های بزرگ بین المللی اخذ شده است، یادآور شد: هم اکنون برخی هماهنگی ها با دستگاههای غیرنفتی درباره ویژگی های قراردادهای نفتی ایران در حال انجام بوده و به زودی نسخه نهایی قراردادهای نفتی کشور برای تصویب به هیات دولت ارسال می شود.

زنگنه از پیوستگی مراحل اکتشاف، توسعه و بهره برداری در قالب یک قرارداد به عنوان مهمترین ویژگی نسل جدید قراردادهای کشور نام برد و افزود: علاوه بر این ارائه سود مناسب به سرمایه گذاران با حفظ حاکمیت ملی و حقوق شرکت ملی نفت ایران از دیگر مزیت های این قراردادها خواهد بود.

آخرین وضعیت پیوستن روسیه به اوپک


وی همچنین درباره احتمال پیوستن روسیه به اوپک، توضیح داد: مانعی برای پیوستن این کشور به اوپک وجود ندارد و وقتی کشوری همچون آنگولا عضو اوپک می شود، روسیه هم با ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت می تواند عضو این سازمان شود.

نفت بدون مشتری روی دست ایران نمی ماند

این مقام مسئول همچنین در خصوص برنامه بازگشت بشکه های نفت صادراتی ایران به بازار جهانی، گفت: بازار جای تعامل و خواهش با سایر کشورها برای بازپس گرفتن سهم خود نیست.

زنگنه با تاکید بر اینکه قواعد بازاریابی و صادرات نفت در صورت لغو تحریم ها را می دانیم، گفت: مطمئن باشید در صورت لغو تحریم ها هیچ بشکه نفت بدون مشتری روی دست ایران نمی ماند و قطعا روش های بازاریابی و فروش نفت ایران تغییر خواهد کرد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه افزایش امنیت برای تقاضای فروش نفت ایران یکی از سیاست های بلندمدت صادرات نفت در صورت لغو تحریم ها خواهد بود، اظهار داشت: بر این اساس با انجام سرمایه گذاری های جدید در کل زنجیره بالادستی، میان دستی و پایین دستی صنعت نفت، امنیت تقاضا برای فروش نفت ایران را ایجاد می کنیم.

شوخی با قطری ها نداریم


وی همچنین در مورد احتمال کنار آمدن ایران با قطر برای تولید یک محدوده تولید گاز طبیعی از پارس جنوبی، گفت: ایران قصد دارد ۲۹ طرح توسعه در میدان مشترک پارس جنوبی اجرا کند و حتی در صورت پابرجا ماندن تحریم ها تا ۳ سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی از مرز ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز عبور می کند.

زنگنه همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قطری ها اعتقاد دارند که ایران تولید گاز پارس جنوبی را با توافق و در یک محدوده خاصی قرار خواهد داد، تاکید کرد: قطری ها حتما شوخی کرده اند، اما ما شوخی نداریم.

این مقام مسئول همچنین درباره فروش نفت به اندونزی توضیح داد: اندونزی برای خرید نفت از ایران اعلام آمادگی کرده، اما فعلا صادرات نفت به این کشور آسیایی عملیاتی نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *