سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۱
مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا مطرح کرد

ماجرای تصاویر ماهواره‌ای از دستشویی سربازان پارچین

آمریکا مسائل مورد نظر خود را به آژانس دیکته می‌کند
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 383141
"گرت پور‌تر "مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا و نویسنده "کتاب بحران ساختگی" که در آن پشت پرده ادعاهای کاخ سفید علیه برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کند در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه ۷ مهرماه حضور یافت.
ماجرای تصاویر ماهواره‌ای از دستشویی سربازان پارچین
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، "گرت پور‌تر "مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا و نویسنده "کتاب بحران ساختگی" که در آن پشت پرده ادعاهای کاخ سفید علیه برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کند با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه ۷ مهرماه در پاسخ به این سوال که چه شد که شما به عنوان یک تبعه آمریکایی و روزنامه نگار پژوهشی موضوع هسته‌ای ایران را از این زاویه نگاه کردید،در صورتی که همه رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند تا رضایت رسمی کاخ سفید و CIA را در این رابطه جا بیاندازند،گفت: بنده علاقمندم بتوانم دروغ‌های دولت آمریکا و هم چنین اهداف دولت آمریکا را برملا و عواقب آن را برای آمریکایی‌ها گوشزد کنم.

وی ادامه داد: این یک علاقه در زندگی شخصی خودم است و به عنوان یک پژوهشگر در عراق نیز پژوهش‌هایی انجام داده‌ام.

این پژوهشگر و روزنامه نگار آمریکایی با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اهمیت زیادی دارد ،اضافه کرد: با توجه به این موضوع سعی کردم حقایق را بررسی و دروغ‌ها را برملا کنم و بگویم که جمهوری اسلامی ایران واقعا علاقه‌ای به ساخت بمب اتمی ندارد.

پور‌تر ادامه داد: با توجه به مطالبی که شنیده‌ام، توانسته‌ام نتیجه بگیرم که یک توطئه‌ای در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شروع شده که لذا بر این اساس تصمیم گرفتم پژوهش‌های خود را در این رابطه شروع کنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا اسم کتاب را "بحران ساختگی" گذاشتید، اظهار داشت: عنوان کتاب در واقع به خاطر این است که داستانی که در این کتاب تدوین شده نشان دهنده این است که هر چه در رابطه با دولت بوش انجام شده کوشش عمدی بوده تا یک پرونده غلط اطلاعاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران برنامه مخفیانه‌ای در برنامه هسته‌ای خود دارد.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه این ادعاهای دولت آمریکا کاملا کاذب است، تصریح کرد: این توطئه در دولت بوش و با هماهنگی اسرائیل بود و کتاب "بحران ساختگی" سعی دارد که نشان دهد یک کوشش عمدی از طرف دولت بوش علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، البته این کوشش عمدی از طرف برخی مسئولین دولت "بوش" علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و معرف تمام مسئولان ارشد دولت آمریکا نبوده است.

پور‌تر ادامه داد: این تلاش از طرف یک عده مسئولین ذی ربط از جمله ک"الین پاول" وزیر امور خارجه آمریکا بوده که با مسئولین ارشد اسرائیل و آمریکا کار می‌کردند.

وی افزود: این عنوان را برای کتابم انتخاب کردم تا در واقع مصنوعی بودن ادعاهای دولت‌های مختلف که منجر به اتهام علیه جمهوری اسلامی ایران شد را نشان دهم.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی که در این کتاب مسبب و عامل اتهامات علیه ایران بودند ،علیه جمهوری اسلامی ایران چنین پرونده‌ای را تدارک دیدند اظهار داشت: سیاست‌های اسرائیل در سنوات ۱۹۸۰ مبنی بر این بوده که نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین مسئولان انگلیس سعی کردند فعالیت‌هایی را علیه سیاست خارجی ایران شروع کنند که در ‌‌نهایت جمهوری اسلامی ایران را تغییر کرده و به حمایت از رژیم صهیونیستی سوق دهند و حتی قسمتی از سیاست انگلیس این بوده که این‌ها به دنبال مذاکره با سازمان فلسطین بودندتا با کمک اسرائیل تهدیدی را برای فلسطین و جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.

پور‌تر ادامه داد: وقتی نتانیاهو در سال ۱۹۹۶ برای یک دوره یک ساله انتخاب شد ؛سیاست بر این بود که تنش با جمهوری اسلامی ایران را کم کند ولی پس از یک سال به خاطر دلایل سیاسی دوباره سیاست‌های خصمانه خود را از سر گرفته و به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حمله کردند و مدعی شدند که ایران فعالیت‌های غیر مسالمت آمیز دارد.

وی ادامه داد: این کتاب عنوان می‌کند که اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اطلاعاتی است که جاسوسان به اسرائیل می‌رساندند.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که به عنوان بحران ساختگی به مولفه رژیم صهیونیستی، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح است، از دید شما آیا رژیم صهیونیستی و آمریکا آژانس را فریب داده‌اند و یا اینکه آژانس خود نیز جزئی از این تلاش برای ایجاد بحران ساختگی است پاسخ داد: زمانی که دولت بوش ،جمهوری اسلامی ایران را متهم و پیرامون آن گزارشی به دبیرکل آژانس ارائه کرد، محمد البرادعی این اتهامات را قبول نکرد و عنوان کرد این اسناد جعلی هستند، لذا در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سیاست‌های آژانس این بوده که خود را با این اسناد ساختگی فاصله دهد ،اما در سال ۲۰۰۸ شاهد تغییر سیاست آژانس بودیم که در آن زمان رئیس حراست آژانس سعی دارد خود را به آمریکایی‌ها نزدیک کند و ارتقا دهد ؛استراتژی را که ایران را آن گونه معرفی می‌کند که سعی دارد در همکاری با آژانس اسنکاف کند.

پور‌تر با بیان اینکه این سیاست یک سیاست کلاه برداران و سفسطه کننده‌ای بوده است و شکی نیست که در این رابطه همکاری آژانس با آمریکا صورت گرفته گفت: البته البرادعی نظر خود را در رابطه با این ادله عوض نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه" البرادعی" در کتاب خاطرات خود به صراحت اعلام می‌کند که آ ژانس گاهی تحت فشار قرار گرفته آیا هایونن به عنوان معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مسیر حرکت را به سوی بحران پیش می‌برد یا "البرادعی" نقش دارد؟ گفت: شکی نیست که" هایونن" خود را به آمریکا نزدیک می‌کند اما" البرادعی" هم تحت فشار شدید آمریکا بوده تحلیل من کاملا شفاف است، ایالت متحده امریکا فشار و تهدید را نسبت به ایران انجام می‌دهد از طرفی آژانس از سوی آمریکا تهدید به عدم تامین مالی می‌شود.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا ادامه داد: کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا ۶۰ درصد بودجه آژانس را می‌پوشانند و"البرادعی" کاملا تحت فشار کنترل شده امر یکا و این کشور‌ها بوده است.

مجری برنامه پرسید وقتی ایران برای توافق با آژانس حرکت می‌کرد از جمله در مدالیته جمهوری اسلامی ایران با آژانس ۶ سوال بی‌پاسخ آژانس از سوی ایران پاسخ داده شد،اما در این موضوع آژانس وجود لپ تاپ را ادعا کردن آیا این از دید شما واقعی به نظر می‌رسد که "پور‌تر" در پاسخ گفت: پیشینه ظهور این لپ تاپ یک داستان پوششی ساخته شده دولت بوش برای گزارش منتسب به آژانس است.

پور‌تر افزود: گفته شد مهندسی در ایران کارهای شخصی در لپ تاپ داشته و یا این لپ تاپ توسط جاسوسی برای آلمان به کار گرفته می‌شده است حتی داستانی می‌سازند که این مهندس لپ تاپ را به بیرون از ایران فرستاده و امکانی برای اطلاعات غرب درست کرده است اما در واقع هر دو داستان کذب است؛ چرا که داستان واقعی این است که این اطلاعات از طریق "سازمان مجاهدین خلق" به آمریکا القا شده است.

وی اظهارداشت: سخنگوی استدر آلمان در مجلس آلمان مناسباتی را در آمریکای شمالی در دفتر خودش داشته در اواخر سال ۲۰۰۴ هم تماسی با آژانس اطلاعاتی گرفته است، این اسناد از منبعی به اسم مجاهدین خلق گرفته شده است.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا تصریح کرد: حتی این فرد آلمانی هم می‌گوید ما به این منبع اعتماد نداریم بنابراین منبع ،مدرک و چگونگی ارسال آن را به غرب سوالات جدی و شک و شبه‌هایی را مطرح کرده و نشان می‌دهد پشت آن توطئه اسرائیل و مجاهدین خلق تحت فشار و نفوذ موساد قرار دارند.

پور‌تر در پاسخ به این سوال که "هایونن" در سفر گذشته‌اش به ایران اسنادی را ارائه می‌کرد و ادعای خارج شدن این اسناد از درون لپ تاپ را داشت حتی این اطلاعات را در خدمت مقامات ایرانی قرار نداد، در این لپ تاپ چه اسنادی منتشر شده و هست و چرا مطالب آن دروغ است؟ بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران برای آژانس شاخص‌هایی را مشخص کرد که این علائم محرمانه نیست.

وی گفت: حقیقت این است در این اسناد تاریخ‌های غربی به جای تاریخ قمری جمهوری اسلامی ایران استفاده شده بنابراین همه می‌دانند که این مکاتبات در جمهوری اسلامی ایران انجام نمی‌شود؛ این اطلاعات در دفتر حراست آلمان هم گفته شده بود خود آن‌ها هم متعجب شدند که حتما ابهامی وجود دارد.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا به تناقضات برخی اسناد اشاره کرد و گفت: یکی از اسنادی که وجود دارد قسمت‌های داخل موشک شهاب است ،جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد چیزی را توسعه دهد چرا که موشک‌های بسیار پیشرفته تری را در سال ۲۰۰۴ مورد آزمایش قرار داد و اما چرا این اسناد تصاویری را برای انسجام موشک شهاب و تسلیحات اتمی در آینده دارد.

پور‌تر گفت: در همین زمینه با "هایونن" مقابله کردم و به وی گفتم که گفته‌های شما هیچ پایه و اساسی ندارد ،اما دلیل شخصی بنده برای اثبات جعلی بودن این اسناد این است که تاکید می‌کنم اسرائیل پشت این قضیه است.

وی در پاسخ به این سوال که غرب درباره سایت "شیان" لویزان مدعی بود ،ایران فعالیت غیرصلح آمیز انجام می‌دهد اما بعد از نمونه
برداری متوجه شدند چنین چیزی وجود ندارد، از دید شما چه عاملی می‌تواند این موضوع را نفی کند؟ اظهار داشت: داستان شیان لویزان یکی از اسطوره‌های موضوع هسته‌ای ایران است و همواره ایالت متحده آمریکا در این موضوع بحث کرده است و می‌گوید این برنامه ایران نشان می‌دهد که این کشور مواردی را مخفی می‌کند.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا ادامه داد: آژانس انرژی اتمی تقاضای بازدید از لویزان را ارائه داد و به سرعت پس از آماده سازی برای پاک سازی سعی کردند تا نمونه برداری محیطی انجام دهند یک هفته بعد هم پس از تکمیل پاکسازی از درخت‌ها،دیوار و خاک‌ها نمونه برداری کردند.

پور‌تر تاکید کرد:درباره وجود آثار اورانیوم در این سایت هیچ شکی نیست اما آن‌ها موارد مشکوکی را پیدا نکردند و دست خالی برگشتند.

وی تاکید کرد:هیچ شکی نیست که فعالیت مشکوکی در این سایت انجام نشده حتی کوچکترین دلیلی برای اثبات ادعای آژانس وجود نداشت.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا درباره سو استفاده آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکا و رژیم صهیونیستی از موضوع پارچین؛ ادعای آن‌ها درباره استفاده از محفظه‌های انفجار سنگین در این سایت گفت: این داستان در خصوص سیلندر‌ها و نصب آن در سایت پارچین است، البته این ادعا جوانب فریبنده‌ای دارد و به‌‌ همان اسناد لپ تاپی که از سوی اسرائیل به آژانس ارائه شده برمی‌گردد.

پور‌تر اضافه کرد: سندی در رابطه با اسناد انفجاری است که سوژه بحث آژانس و ایران شده در حقیقت این سند به ظاهر نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای آزمایش مولفه اتمی برنامه‌هایی را طراحی کرده است.

وی اظهارداشت: موضوعی که "هایونن" ارائه کرده از طریق گزارش آژانس است، اما بعد‌ها در سال ۲۰۰۸ آژانس گزارش دیگری را ارائه و ادعا کرد یک فرد خارجی به ایران کمک می‌کند که با استفاده از مواد محترقه، آزمایشاتی را انجام دهد.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا یادآور شد: بر پایه تحقیقاتی که انجام دادم: اعتقاد دارم تصاویر و ادعاهای آن‌ها بی‌پایه و اساس است چرا که آن چیزی که در این سایت وجود دارد مواردی از نانودرمان است که به وسیله مواد محترقه تولید می‌شود.

پور‌تر با اشاره به اینکه بسیاری از اسطوره‌ها و داستان‌های مطرح شده آژانس انرژی اتمی پیرامون سیلندرهایی که مطرح شد گفت: مسئولین آژانس گزارشات غیر واقعی را ارائه می‌دهند به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ از نظر فنی معنایی نداشت و نیازهای فنی را تامین نمی‌کرد.

وی با اشاره به گزارشی که توسط "رابرت کلی" منتشر شده است اظهار داشت: بسیاری از دلایل وجود دارد که ادعاهای مطرح شده در مورد پارچین دروغ بوده است.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا با اشاره به اینکه این گزارشات از سوی اسرائیل منعکس شده است گفت: آژانس انرژی اتمی هیچ وقت نمی‌تواند بگوید که این اطلاعات از کجا مطرح شده است، زیرا این گونه اطلاعات سری است.

پور‌تر با اشاره به اینکه دولت‌ها این اطلاعات را به صورت سری به آژانس انرژی اتمی ارائه می‌کنند خاطرنشان کرد: مسئولین سازمان انرژی اتمی به ایران آمدند و بازدیدهای لازم را به عمل آوردند.

وی با اشاره به پارچین و سیلندرهای انفجاری اظهار داشت: مسئولین آژانس واقعیت‌ها را دیدند ولی باز در گزارشات خود ادعاهای دروغین دادند.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا با اشاره به اینکه بازرسان آژانس تصاویر ماهواره‌ای را به ایران ارائه دادند و گفتند بر اساس این تصاویر ایران در پارچین در حال عملیات است ،گفت: آن‌ها در بازدید‌هایشان دیدند که تصاویر ارائه شده از سوی ماهواره غلط بوده و مکان مورد نظر آن‌ها برخلاف آن چیزی که ادعا کرده بودند، دستشویی سربازان بود!

پور‌تر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آژانس بر خلاف واقعیت موجود عمل می‌کند، افزود:در رابطه با تصاویر ماهواره‌ای سوء تفاهم وجود دارد و این مسئله حاکی از آن است که سطح تجربه و تحلیل آژانس از واقعیت‌های موجود درست نیست.

وی با اشاره به اینکه تصاویر ماهواره‌ای مشکل مدیریتی وجود دارد اظهار داشت: این مسئله حاکی از عدم توانایی آن‌ها است و گفته‌های آن‌ها واقعیت ندارد.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا با اشاره به اینکه مسئولین آژانس درک درستی از تصاویر ماهواره‌ای ندارند خاطرنشان کرد: هایونن باید نظرش را در این رابطه تغییر دهد؛ زیرا این فرد فی النفسه یک طرفه قضاوت می‌کند به گونه‌ای که باید ادعا کرد که وی درک درستی از واقعیات ندارد.

پور‌تر با بیان اینکه این فرد نمی‌تواند نسبت به این گونه فعالیت‌ها قضاوتی داشته باشد افزود: مسئولین آژانس باید به درک درستی از واقعیات برسند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رسانه‌ها تا چه حد در این بحران ساختگی دست دارند گفت: موساد و رسانه‌های وابسته به آن نقش بسزایی در ایجاد بحران ساختگی دارند به گونه‌ای که اگر به سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ برگردیم ادله‌هایی وجود دارد که دپارتمانIAA اطلاعاتی را از موساد دریافت می‌کند.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا با اشاره به اینکه آژانس انرژی اتمی با موساد همکاری می‌کند افزود: اسامی مربوط به دانشمندان ایرانی از سوی آژانس لو رفته است این در حالی است که این گونه اسناد باید به صورت سری باقی بماند.

پور‌تر با اشاره به اینکه این اسناد سری هستند و نباید لو رفته شود ادامه داد: آژانس باید اسامی دانشمندان ایرانی را مخفی نگه می‌داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۳ آژانس انرژی اتمی از اسناد موساد استفاده کرد ،گفت: آژانس انرژی اتمی در آن زمان برای بررسی اتهامات وارد شده به ایران آمد اما دیدند که اتهامات گفته شده دروغین بوده است.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی امریکا با اشاره پیگیری بی‌معنی و احمقانه آژانس گفت: دپارتمان IAA و موساد و مجاهدین بر روی منبع موساد اتکا می‌کنند بیان کرد: آژانس انرژی اتمی از منابعی استفاده می‌کند که از سوی این دپارتمان‌ها و موساد ارائه می‌شود پس باید اذعان داشت این گونه اسناد اعتباری ندارد.

پور‌تر با بیان اینکه آژانس برخی از اسامی را چاپ و نشر می‌کند افزود: این اقدام آژانس انرژی اتمی درست نیست؛ زیرا اسامی افراد باید محرمانه بماند.

وی با اشاره به اینکه در صورت لو رفتن اسامی ممکن است فردی مورد هدف قرار بگیرد افزود: ممکن است این گونه افراد آسیب ببینند.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا با تاکید بر این که آژانس باید بر روی این مسئله محتاطانه برخورد کند ادامه داد: اقدام آژانس کار درستی نیست.

پور‌تر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زمانی خواهد رسید آژانس که به اشتباهات خود پی ببرد؛افزود: آژانس باید مسئولیت پذیر باشد و بداند که چگونه باید به سوالات ابعاد نظامی پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه آژانس همیشه اطلاعاتی را که جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهد را معوق می‌گذارد ،خاطرنشان کرد: یک بار باید برای همیشه مسئله حل شود پس باید قطعنامه‌ای در این زمینه به تصویب برسد تا این موضوعات حل شود.

مورخ و پژوهشگر منتقد سیاست‌های امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا همیشه مسائل مورد نظر خود را به آژانس دیکته می‌کند اظهار داشت: کتاب "بحران ساختگی" توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است به گونه‌ای که این کتاب پیرامون ادعاهای غرب بر ضد پرونده هسته‌ای ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
United Kingdom
حتما فعل و انفعالات چاههای دستشویی نیز یک جوری با غنی کردن اورانیوم مرتبط است