پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

در دومین جلسه محاکمه مرتضوی چه گذشت؟

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب: 419745
دومین جلسه محاکمه سعید مرتضوی که صبح امروز (دوشنبه) به‌‌صورت غیرعلنی در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران به‌ریاست قاضی محمدی کشکولی آغاز شده بود، پایان یافت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دومین جلسه محاکمه مرتضوی از ساعت ۹:۳۰ آغاز و تا ساعت ۱۳ ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مرتضوی، ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.

مرتضوی در پایان دادگاه امروز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مفاد جلسه و مذاکرات، غیرعلنی و محرمانه است بنابراین به این قسمت اشاره نمی‌کنم. وکیل تأمین اجتماعی و هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعتقاد داشتند که ما از اجرای رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و مصوبه رئیس مجلس شورای اسلامی استنکاف کردیم.

وی گفت: رئیس مجلس در این مصوبه اعلام کرده‌ که نام سازمان تأمین اجتماعی غیرقانونی است و باید نام آن "صندوق" باشد.

مرتضوی گفت: نکته بعدی هم این بود که وکیل سازمان تأمین اجتماعی و هیأت تحقیق و تفحص مجلس ادعا داشتند شرایط سرپرستی باید همان شرایط مدیرعاملی باشد یعنی همان مدارک و نوع تسهیلاتی باشد که برای مدیرعامل شرط است. من در پاسخ به آنها، دو موضوع را مطرح کردم که قرار شد دادگاه نسبت به آنها استعلام کند و جلسه بعدی را هم چهارشنبه هفته آینده تعیین کرد تا پاسخ استعلامات واصل شود.

مرتضوی گفت: یکی از موارد این بود که کش و قوس‌ها و مناقشاتی که چندین ماه وقتگیر بود، نهایتاً منتهی به نظر رئیس مجلس شد مبنی بر اینکه باید نام سازمان تأمین اجتماعی، صندوق باشد. ما از این نظر تمکین کردیم و از آن به بعد ابلاغ من به‌عنوان سرپرست صندوق صادر شد منتها کسی که الآن از این نظر تمکین نمی‌کند وزیر فعلی و مدیرعامل جدید سازمان است.

وی افزود: بخشنامه‌ای از ایشان ارائه کردم که طی دستور اداری به واحدهای سراسر کشور گفته‌اند: "چون معاونت حقوقی رئیس جمهور طی نظریه مورخه ۹۳.۱۰.۱۷ گفته‌اند که نام سازمان برای تشکیلات تأمین اجتماعی قانونی است، از این به بعد از نام صندوق استفاده نشود".

مرتضوی ادامه داد: این بخشنامه در تاریخ ۹۳.۱۲.۲۵ به تمامی واحدهای کشور ابلاغ شده است بنابراین کسی که از نظر رئیس مجلس استنکاف کرده، وزیر فعلی و مدیرعامل فعلی تأمین اجتماعی است زیرا هم آقای وزیر ابلاغ جدید را تحت عنوان مدیرعامل سازمان صادر کرده و هم مدیرعامل از این نظر استنکاف کرده است. نهایتاً دادگاه قرار شد این موضوع را استعلام کند.

مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی اظهار داشت: در رابطه با بحث حقوق و مزایا نیز ادعاهایی داشتند که ما توضیح دادیم این حقوق و مزایا مربوط به دوره سرپرستی است. سرپرستی تأمین اجتماعی به‌موجب ماده ۱۴ اساسنامه هیچ قیدی ندارد اما وکیل تأمین اجتماعی و هیأت تحقیق و تفحص قبول نمی‌کردند و می‌گفتند سرپرست باید همان شرایط مذکور در قانون برای مدیر عامل را داشته باشد.

مرتضوی تصریح کرد: مدرکی از آقای ربیعی ارائه کردیم که طی آن ایشان برای آقای فیروزی، ابلاغ سرپرستی تأمین اجتماعی صادر کرده در حالی که آقای فیروزی رشته ادبیات فارسی خوانده است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر دکترای حقوق نمی‌تواند سرپرست باشد چطور شما برای کسی که رشته ادبیات فارسی خوانده ابلاغ سرپرستی صادر کردید؟ لذا شما نمی‌توانید شاکی این موضوع باشید، دادگاه قرار شد در این مورد هم استعلام کند.

مرتضوی گفت: بخش دیگری از پرونده در مورد گزارش خلاف واقع است که من بر اساس آن به ۲۰۰هزار تومان محکوم شدم و دیوان آن را نقض کرد. در جلسه بعدی پس از پایان رسیدگی به پرونده تأمین اجتماعی نیز این موضوع رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال "آیا اولیای دم کشته شده‌های کهریزک به‌اتهام معاونت در قتل از شما شکایت کرده‌اند یا خیر؟" گفت: فقط آقای روح الامینی شکایت کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *