جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نشانه‌های آلزایمر، ۵۰ سال قبل از بیماری

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 410546
محققان دانشگاه نورث‌وسترن در یافته‌های جدید خود نشان داده‌اند که نشانه‌های بارز آلزایمر ممکن است در جوانان ۲۰ ساله هم مشاهده شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این یافته‌های چشمگیر حاکی از آن هستند که آلزایمر ممکن است نیم قرن پیش از ایجاد علائم بیماری شروع به تخریب مغز کند؛ این سن بسیار زودتر از تصورات پیشین دانشمندان است.

کشف جدید دانشمندان، امکان ارائه داروها را در ابتدایی‌ترین مراحل بیماری که درمان آن ساده‌تر است، افزایش می‌دهد.

اگرچه کارشناسان بریتانیایی هشدار داده‌اند که این تحقیق هنوز در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارد. همچنین مشخص نیست که چه تعداد از افرادی که در دهه ۲۰ سالگی خود دارای علائم زودهنگام آلزایمر هستند، در کهنسالی به آن مبتلا خواهند شد.

تا سال ۲۰۵۰ و با پیر شدن جمعیت، حدود ۴۴ میلیون نفر به آلزایمر و چهار گونه دیگر زوال عقل مبتلا خواهند شد. هیچ درمان قطعی برای زوال عقل وجود نداشته و داروهای موجود نیز از محدودیت کاربری برخوردارند.

محققان مغز افراد مسن مبتلا به آلزایمر و سالم را به همراه نمونه‌های بدست آمده از ۱۳ فرد بین ۲۰ تا ۶۶ سال بررسی کردند. این افراد جوانتر در زمان مرگ هیچ مشکل حافظه‌ای نداشتند.

آزمایش‌ها نشان داد، پروتئین سمی بتا آمیلوئید که سبب مسدود شدن مغز در آلزایمر می‌شود، در افراد جوان حدود ۲۰ ساله شروع به تولید می‌کند.

تصور می‌شد که آسیب وارده به مغز طی بیماری‌های زوال عقل تنها از ۱۵ الی ۲۰ سال قبل از وخیم شدن بیماری آغاز می‌شود.

توده‌های آمیلوئید درون نورون‌هایی یافت شد که در فرآیند حافظه و تمرکز دخیل بوده و همچنین طی پیری عادی و آلزایمر به عنوان اولین سلول‌ها از بین می‌روند.

دانشمندان در سراسر جهان به دنبال تولید داروهایی برای توقف گسترش آلزایمر هستند. آن‌ها بر این باورند که کلید درمان برای این بیماری، استفاده زودهنگام از دارو است.

نتایج این پژوهش در مجله Brain منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *