جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۱
۶۶
اسیدپاشی به آبروی صدها نخبه کشور

تدبیر جالب وزارت علوم برای حذف دانشجویان بورسیه‌ای که خود معترف به شایستگی آنان است

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 387741
این اعتراف بزرگی از سوی دولت راستگویان است که آبروی بیش از ۹۹ درصد از بورسیه ها را به پای خطای یک درصد ریخته اند.
تدبیر جالب وزارت علوم برای حذف دانشجویان بورسیه‌ای که خود معترف به شایستگی آنان است
گروه جامعه جهان نيوز ـ مجید بهادری: بالاخره گزارش وزارت علوم درباره بورسیه‌های به اصطلاح غیرقانونی دولت دهم منتشر شد و مشخص شد کمتر از یک درصد از عدد ادعایی ۳۷۷۲ نفر یعنی فقط ۳۶ نفر صلاحیت ادامه تحصیل در دوره دکتری را ندارند و خود اعتراف بزرگی از سوی دولت راستگویان است که آبروی بیش از ۹۹ درصد از بورسیه ها را به پای خطای یک درصد ریخته اند.

برای همین یک درصد هم جالب است یادآوری شود که در روز رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم آنچه در پاسخ به اعتراض مخالفان مبنی بر وجود فسادهای کلان در سوابق مدیریتی برخی وزاری پیشنهادی عنوان شد این بود که در یک کار کلان وجود دو درصد خطا و فساد اجتناب ناپذیر است و این البته استدلالی غیرقابل قبول است چه آن موقع و چه الان.


نکته دیگر این اطلاعیه آن است که در آن اذعان شده، ۱۲۴۱ نفر که مربی یا ایثارگر نبوده اند، بدون هیچ مشکلی در صلاحیت علمی برای بورس شدن پذیرفته شده اند و کارگزاران «امنیتی‌ترین» رئیس جمهور ایران، نتوانسته اند کوچکترین ایرادی به تحصیل آنها بگیرند. در اطلاعیه وزارت علوم دولت تدبیر و امید! به این عده تنها تا پانزده بهمن ماه ۹۳ یعنی حدودا سه ماه دیگر فرصت داده شده است تا از یکی از دانشگاه‌های داخل، نامه پذیرش یا به اصطلاح جایابی ارائه کنند و در غیر این صورت حکم بورس آنها لغو شده و ملزم به پرداخت هزینه خواهند بود.

نکته تامل برانگیز ماجرا آنجاست که از ابتدای دولت یازدهم در تدبیری جالب، فراخوان مرکز جذب اعضای هیات علمی برای دانشجویان دکتری از سایر متقاضیان جدا و تنها یک بار در سال آن هم در اردیبهشت ماه اعلام می گردد و در جدول پیوست آن فراخوان هم عملا هیچ ظرفیت متناسب با رشته های این افراد در دانشگاه های معتبر اعلام نشده و نمی شود.

جدول اعلام نیاز اردیبهشت ۹۳ صرفا برای دانشجویان بورسیه دکتری

جدول اعلام نیاز شهریور ۹۳ برای فارغ التحصیلان دوره دکتری

به این ترتیب اولا این ۱۲۴۱ دانشجوی دکتری بورسیه هیچ امیدی برای انتخاب محل برای جایابی را ندارند چرا که طبق این اطلاعیه قبل از اردیبهشت، نامه لغو بورس خود را دریافت خواهند کرد! و ثانیا اگر این اشتباه فاحش هم جبران شود اساسا در فراخوان رسمی وزرات علوم امکانی برای انتخاب دانشگاه متناسب با خود را ندارند. از طرف دیگر بسیاری از این دانشجویان زمانی که از طریق مراجعه حضوری به دانشگاه‌ها پیگیر کار خود می شوند با این پاسخ مواجه می شوند که «وزارت علوم به ما دستور داده بورسیه جذب نکنیم!»

اکنون شاید راه حل آن باشد که مجلس شورای اسلامی که برای تثبیت استخدام چند صد کارمند یک اداره و جلوگیری از بروز تنش و اعتراض، دولت را به درستی ملزم به عمل به تعهدات خود می کند؛ وزارت علوم را به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نه جناحی موظف کند این افراد نخبه را هم که خود، آنها را بورس کرده و به صحت فرایند بورس شدنشان نیز اعتراف کرده است، در اولویت جذب قرار دهد تا حقی از طبقه نخبه کشور ضایع نگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صفر سوخته سرائی اصل
دم بصیرت مجلسی ها گرم که خیلی زود این وزیر رو استیضاح کردن.به نظر من باید وزیر بعدی که انتخاب می شه از این هیاهو به دور باشه.مجلس حواسش به وزیر پیشنهادی باشه
خودتون میگید، خودتون هم می خندید، چقدر شما هنرمندید...
آقا غیرقانونی بوده یا نه؟؟؟ حالا به ما چه ربطی داره که طرف شایسته بوده یا نه. به درک که شایسته بوده. دندش نرم کار غیر قانونی نمی کرد
خب منظور؟
..بصیرت رو خوب اومدی.
...
United States
وزارت علوم رو هم یادش رفت بیاره
...
برای من جالبه که حداقل 20 نفر از 30 تا خواننده سایت شما هم ادعا میکنن جزء ین بورسی ها بودن
آخه یه چیزی بگید که تو مغز آدم بگنجه.
مجلس؟؟؟....... چند تا از نمایندگان با سن بالای 40 سال جزء بورسیه ها بودن؟
در حالی که خود من با سن 33 سال به علت رد کردن سقف سنی نتونستم بورسیه بشم
کلا وحدت جواب می دهد
مجید
...
کمی به خود بیایید و تجدید نظر کنید
Iran, Islamic Republic of
یعنی اون کسانی که لغو بورس شدند (باید با هزینه شخصی ادامه تحصیل بدن) جزو خطاکارها نیستن که شما حسابشون نکردی؟!!!!= 840 نفر

یا اون 1241 نفری که باید تا 4 ماه آینده مجوز اعلام نیازد از دانشگاه بیارن؟!! که اگر داشتن باید تا حالا (2 سال اخیر) می آوردن! این ها روی هم میشن 1 درصد؟!!!!
در حکومتی به نام امام علی ظلم به یک نفر و حق کشی حتی یک نفر مردود است 780 نفر با استفاده از رانت حق 780 نفر را قطع کرده ...
مجید مجد
United States
هی بلدم بلدم پس این بود که بی جهت آبروی بیش از سه هزار نفرو ببرین درسته؟؟؟
جلو تخلف باید گرفته شود هرچند کوچک باشد
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ما هم موافقیم که جلوی تخلف را باید گرفت. ولی نباید با آبروی تمامی بورسیه ها بازی کرد
مجتبی
درسته ولی نه با تخلف
با دستمال کثیف نباید شیشه رو پاک کرد
دولت راستگویان!!!!!
United States
تهمت به همه بورسی ها تخلف نیست؟؟؟؟
آبروی تمام بورسیه های ایرانی را در تمام دنیا بردن.
United States
خجالت هم خوب چیزیه خداییش اینا قصد خدمت ندارن
مجيد جان!
تو كه بيشتر از همه صلاحيت دارى در اينمورد اظهار نظر كنى، دكترا تو گرفتى يانه؟ اما جالبه كه هيچيك از كاربران سايت يكذره احتمال ندادند كه تو هم جزء اين بورسيه ها باشى! ميدونى كه چى ميگم؟ يعنى تحصيل تورو از بيخ قبول ندارند، يه كارى بكن!
Iran, Islamic Republic of
با سلام علاوه بر موارد بالا امتحان جامع اين قبيل دانشجويان كه عمدتا ترم 3 هستند در ارديبهشت 94 برگزار مي شود و بسياري از دانشگاهها هم بدليل همسويي با وزارت علوم و بصورت زيركانه اعلام مي كنند تا امتحان جامع نداده ايد درخواست شما را بررسي نمي كنيم. آبروي ما را كه يك عمر تلاش كرديم معدل هاي ديپلم و ليسانس و فوق ليسانس بالاي 17و18 مولف كتاب تخصصي ونويسنده مقالات متعدد علمي و پژوهشي و علمي ترويجي و همايش كشوري و.. هستيم را بردند كه قيامت منتظر عوامل آن از رييس جمهور و كارگزارانشان هستيم بعد از اين همه هزينه هاي معنوي و مادي آخرش هم اين نوع بي تقوايي براي حذف كليه بورسيه ها. خدايا ما غير از تو هيچ كس را نداريم تو به داد ما برس.
آره بخدا! کاری کردن که حتی روی این رو نداریم که تو فامیل بگیم بورسیه ایم!
مردم عادی از کجا میدونن فرق منی که رزومه قوی دارم با اون تعداد اندکی که مشکل داشتن چیه!
می بینم که همه خوانندگان سایت جهان جزء بورسیه ها بودن..... آفرین ..... آفرین ....
اندکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسیجی
تعداد اندکی که مشکل داشتن! برادر من خودم تو کارم به من هم پیشنهاد شد و قبول هم شدم ولی اقدام نکردم چون دیدم غیرقانونی و حق خوری است. من از طریق کنکور رفتم و قبول شدم. اگر شما هم خیلی آدم باتقوا و با رزومه ای بودی از طریق کنکور اقدام میکردی نه از مسیر رانت
جوادیان
Iran, Islamic Republic of
آقا اینها به هر بهانه ای شده هر کس توی دولت قبل بورسیه شده درست یا غلط، می خواهند حذف کنند و آدم های خودشون رو بورسیه کنند. مگه بورسیه دولت های سازندگی و اصلاحات غیر از این بوده که جالبه 70 درصدشون هم برنگشتند. اینها به دنبال تربیت نیرو برای فتنه 98 هستند.
تخم مرغ دزد نهایتا شترمرغ خواهد دزدید
اجاز بدهید با فساد مباترزه شود هرچند جزیی باشد
مبارزه با فساد را اول از خودتون شروع کنید.
United States
باشه حرفی نیست با فساد مبارزه شود نه اینکه 3000 هزار بورسیه را سر دست بگیرند بگویند همه اش غیر قانونی است. بعد دو ماه بگذرد بگویند 600 تاش مشکل داره بعد هم بشه 36 تا!
این مبارزه با فساد نیست این سیاسی کاری و بی اعتبار کردن بورسیه در جمهوری اسلامی است. تشویش اذهان عمومی است. مدعی العموم باید با رسانه هایی که بزرگ نمایی کردن و نخبگان کشور رو جمیعا متهم به تقلب کردن برخورد کنه.
امیر
Iran, Islamic Republic of
840 نفر برادر نه 36 نفر. اکابر رفتی درست ولی تفاوت36 و 840 خیلی زیاد است
شتر دزدی که خوبه
9000 میلیارد دزد می شود داداش.
دیدیم که شد
Iran, Islamic Republic of
..از این سطح اندیشه و کلام امثال شما
مجلس ماده واحده سه فوریتی الزام دولت به جا یایی را تصویب کند
آخی داداش، رانت شما هم داره قطع میشه؟؟؟
میگم سریع برو بچه های مجلس و ... و انصار و غیره وارد صحنه بشن.
فقط عکس طرف رو بده داداش
United States
رانت شما وصل شده که کبکتون خروس میخونه دیگه
کمباین انداختین تو وزارت علوم بورسیه 3000 هزار نفر رو با سیاسی کاری شخم زدین بعد هم تریلی تریلی آدم میریزین 6000 هزار نفر بورس میکنین از آدمهای خودتون.
جالبه مگه نه؟
اینا فقط بلدن
حالا یا ابرو بردن یا ....تدبیر هم بلدن
صفر سوخته سرائی اصل
فقط بلدن
بلده بلد بلدند
بلدید بلدهستند بلدین؟
بلدم
بلدم
بلدم
مگر نه اینجوریه که مربیان اول باید جایابی کنند بعد بورس بشن؟قضیه چیه؟
قضیه دروغی هست که آقایان با عنوان بورسیه مطرح می کنن ، حجم قابل توجهی از این افراد اصلا حکم بورس ندارن و تا زمانی که جایابی نشن اصلا بورس نمیشن ، دوستان وزارت علوم با این آمار خنده دار دارن برای موفقیت دکتر نیلی در اخذ رای اعتماد تلاش می کنن ، از سوی دیگه جالب اینجاست که حکم بورسی که زده نشده رو لغو می کنن و از سوی دیگه اجازه ادامه تحصیل میدن ، کیه که ندونه که افرادی که تبدیل به داخل کردن تا زمانی که بورس نشن نمیتونن ادامه تحصیل بدن ، چجوری هست که حکم بورس لغو میشه اما ادامه تحصیل مجاز هست ! والا خجالت داره اینگونه دروغ گویی و آمار دادن ! آدم یاد آمارهای اقتصادی دولت میافته !
Latvia
خدمت دوستان عرض کنم این دولت محترمان چه تهمتهای که به دولت قبلی نبست و جالب که همه اینها در همین دولت یکی یکی رو می شه و دروغ از آب در می آیید- - بنزین پتروشیمی- بورسیه های که آب شد - و......واقعا " دولت اعتدال و تدبیر :
Iran, Islamic Republic of
این کلمه بورسیه الان از کرسنت در جامعه منفورتر شده
خداییش دولت امنیتی است ها
Iran, Islamic Republic of
دكتر زاكاني عزيز ما در مجلس هيچ كسي رو جز شما و دكتر نادران كه به امور بورس و حق و ناحق هايي كه شده آشنا باشه نمي شناسيم ما به شما راي داديم كه از حقوق ما دفاع كنيد وزارت اعلام كرده 1241 نفر مشكلي ندارن هر دانشگاهي مراجعه كرديم وقتي معدل هاي ما در مقاطع مختلف و رزومه علمي و پژوهشي ما رو ديدند گفتند بسيار خوبه احتياج داريم ولي رييس دانشگاهها گفتند بايد امتحان جامع داده باشيد كه اونم مي افته ارديبهشت سال آينده. مهلتي كه وزارت علوم اعلام كرده براي اخذ جايابي فارغ از آبرويي كه از ما برد كه قابل بخشش هم نيست 15 بهمن امساله. يعني هيچ اميدي نيست و عملا تعداد زيادي از بورسيه هايي كه هيچ مشكلي هم ندارند را دارند قلع و قمع مي كنند به فرياد ما برسيد اگر اعتقاد به حق الناس داريد كه مطمئنيم داريد.
Iran, Islamic Republic of
ما امتحان جامع هم دادیم ولی نمی گیرن و میگن وزارت علوم دستور داده بورسیه نگیریم !!!!!!!!!!
منصف
Iran, Islamic Republic of
من حقیقتش نه جزو بورسیه ها هستم ونه هم بی انصافی می کنم ولی میدونم این همه هیاهو برای این تعداد موضوعی غیرقابل بخشش هست.اصلاح طلبان عزیز اینجا را اشتباه کردید با احمدی نژاد مشکل دارید این کارا دیگه چیه انجام میدید.حضرت آقا هم گفتن در مسائل دولت های قبل بزرگنمایی نکنید
Iran, Islamic Republic of
بابا شماها دیگه چقدر رو دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام و احترام

دوستان عزیز لطفا این چند سوال را از دولت راستگویان داریم لطفا پاسخگو باشند:

1- شخص اول اجرایی کشور به عنوان پاسدار قانون اساسی و کسی که ملزم است بیش از دیگران متعهد به اجرای قانون باشد، طبق کدام قوانین همزمان با داشتن مسوولیت های مهم اجرایی نظیر نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسوول مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 و ... دانشجوی خارج از کشور شده و دکتری خود را اخذ کرده است؟ تا آنجایی که اطلاع داریم تحصیل همزمان با مسوولیت مدیریتی در کشور ممنوع است و وزارت علوم و در همه دوره ها بر آن تاکید داشته است.

2- آیا رییس جمهور محترم فعلی، در حالی دانشجوی دکتری بوده که در حال تردد به کشور محل تحصیل (انگلیس) بوده است؟ آیا مدت حضور طبق آیین نامه های وزارت علوم برای ارزشیابی مدرک تحصیلی وی کافی بوده است یا داشتن مسوولیت های یادشده مانع از حضور مستمر می شده است؟ طبق قوانین وزارت علوم، تایید مدارک تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور باید با حضور حداقل مجموع 27 ماه (برای دانشگاه های کشور انگلیس) باشد و در غیر این صورت مدرک تحصیلی تایید نمی شود. دولت اصلاحات طبق چه معیارهایی مدرک تحصیلی ایشان را تایید کرده است؟ رتبه و اعتبار دانشگاه محل تحصیل ایشان در چه حدی است؟

3- دختر آقای خاتمی که در دوره اصلاحات موفق به اخذ بورس به همراه همسر خود از وزارت علوم برای تحصیل در کشور انگلیس شده است، طبق چه معیارهایی بوده و آیا شامل رانت نمی شود؟ چرا تاکنون و با وجود گذشت بیش از ده سال، هنوز به کشور بازنگشته اند؟

4- از تابستان گذشته تا کنون چه کسانی بورس شده اند و چه تعداد از این افراد فرزندان فلان وزیر و داماد وزیر و ... بوده اند؟ آیا رانت خواری شامل این موارد نمی شود؟

حال که وزارت علوم به عنوان دستگاهی که موضوع غیر قانونی بودن بورسیه ها را تیتر رسانه ها کرد و تمام نخبگان این کشور را در سطح جهان بدنام کرد و پس از گذشت یک سال، عملا اذعان دارد که این گونه نبوده و گزارش اخیرش با ادعاهای پیشین متضاد است، چگونه می خواهد اعتبار و حیثیت علمی و اخلاقی بدنام شده کلیه بورسیه ها را جبران نماید؟ آیا مدعی العموم با مشاهده چنین تخلف گسترده ای نباید خود، راسا اقدام نماید؟

5- ما درخواست می کنیم هر چه سریع تر کلیه مدارک تحصیلی مسوولان اجرایی فعلی ارزیابی و گزارش مفصلی از تخلفات بورسیه های تحصیلی دوره های دولت های آقایان هاشمی و خاتمی و به ویژه دولت فعلی در یک سال گذشته به اطلاع ملت شریف برسد.

والسلام علی من اتبع الهدی
من صد درصد با اين طرح موافقم ....
اصولا هر نوع بورسیه بدون شرکت در کنکور سراسری رانت است. برای ساندیس خوردن باید این مملکت به بعضیا رانت بدهد؟!!
...
عمو جون کنکور سراسری برای دکتری رو دولت آقای احمدی نژاد باب کرد !
پس تمام دکترهای این مملکت از رانت استفاده کردن؟!!!!!!!!!!
یکی از دانشجویان بورسیه
United States
متاسفانه نکته ای که اصلا بیان نمیشود این است که دانشجویان بورسیه هیچ جا تعهد نداده اند که اعلام نیاز بیاورند آنهم در حین تحصیل که ادامه بورس منوط به آن باشد. برعکس در متن تعهدنامه محضری اینجانب نوشته است:
پس از اتمام تحصیل محل خدمت اینجانب وزارت علوم خواهد بود و هر جایی که وزارت برای خدمت من را معرفی کند ملزم به انجام خواهم بود.

همانگونه که میبینید هیچ تعهدی مبنی بر آوردن اعلام نیاز در زمان تحصیل وجود ندارد و چون محل خدمت وزارت علوم عنوان شده است باید وزارت نسبت به پرداخت مقرری ماهانه به دانشجویان بورسیه اقدام نماید چون در همین سند دانشجو تعهد داده است که به هیچ شغلی نپردازد.
Iran, Islamic Republic of
مجلس بورسیه های دولتهای قبل رو پیگیری کنه
مطمنا از36 نفر بیشتره
United States
تدبیر مساوی است با بلدم
باسلام واحترام ، بنده یک فرد دانشگاهی و از کارمندان دانشگاه هستم واقعا اگر خداو پیغمبر رو ملاک قضاوت قرار دهیم و نگاه Tراجناحی داشته بوشیم بورسیه ها اقدامی خلاف انصاف هستند
لواسان بزرگ
Finland
چقدر خوب می شد هرکی از بورسیه های رانتی استفاده کرده را بازنشیته اعلام می کردند ...
Iran, Islamic Republic of
درود بر روحیات حق طلبانه شما,
خدا کسانی را که با ابروی این نخبگان فلک زده بازی کردن, را مجازات کنه.
Iran, Islamic Republic of
وزارت علوم از 840 نفر بورسیه غیر قانونی خبر داده...
Iran, Islamic Republic of
کاروزارت علوم قاطعانه است ...
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم .
به درک عده اي ناراحت شده اند .کار غير قانوني غير قانوني است حتي اگر يک نفر باشد/
تدبیر و دولت باهم دولت تدبیر
احمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام خواهشمندم اینقدر کلمه اسید پاشی را تیتر قرار ندهید خود این قضیه باعث نگرانی در افکار عمومی میشه و همچنین یادآوری حوادث تلخ اسید پاشی را می کند .جامعه نیاز به آرامش دارد.ممنونم
پینوکیو
بینی دولت ... امید درحال بزرگ شدن هم درامار دادناش هم درافشاگریهاش.
ققنوس
بابا جریان همون زاییدن موش کوه بورسیه هاس اینم از اعجاز دولت راستگویان........
اول مدرك روحاني بررسي بشه بعد بقيه . از بالا به پايين بهتره
امیر
من رتبه برتر کنکور دکتری پارسال که به قبول نشدم در مصاحبه.
لطفا جانب داری نکنید. ما کدوم سال این همه بورسیه داشتیم؟ و بعد هم همه آنها بیایند بهترین دانشگاه ها جای ما را بگیرند؟اون صلاحیتی که شما صحبتشو میکنید روند مشخصی در وزارتخانه دارد که روند ساده ای است و من هم با آن ملاک ها صلاحیت دارم.آیا جای به من هم اجازه ادامه تحصیل را می دهند؟یک عده غیر قانونی و بیشتر از نیاز بورس شدند و بعد بدون هیچ رقابت یا کنکوری رفتن تو بهترین دانشگاه ها نشستن! این کار قانونی است؟این افراد باید اخراج بشوند
Iran, Islamic Republic of
وقتی سرپرست یک وزارت خانه رو اون هم وزارت علوم رو بسپرن دست یکی مثل نجفی!انتظار چی دارید؟؟؟
فرزاد
با سلام از 3772 نفر 840 نفر حذف، 1240 نفر پذيرش نشدند، 36 نفر كلا حذف، 26 نفر مختومه و تعداد زيادي كه اصلا توسط دانشگاهها جهت تحصيل پذيرش نشدند و بلا تكليفند و پذيرش هم نخواهند شد! خودتون حساب كنيد عملا يك جريان از دانشگاه ها داره حذف ميشه ديگه كسي نمونده كه شما دلتون خوش باشه فقط 36 نفر غير قانوني!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!