چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
۵۹
موج‌سواری اصلاح‌طلبان بر دریای اعتدال؛

پاسخی به خواستاران بازگشت خاتمی

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب: 385842
خاتمی و یارانش نشان داده‌اند که در گفتار و عمل متناقض ‏اند؛ زمانی که مورد توجه مردم واقع شوند، مردم و خواست آنان را به‌شدت مورد ستایش قرار می‌دهند، ولی زمانی که اقبال و توجه مردم نسبت به آن‌ها کم می‌شود، مردم را به بدترین اتهامات مورد هجمه قرار می‌دهند.
پاسخی به خواستاران بازگشت خاتمی
به گزارش جهان،‌ به دنبال روی کار آمدن دولت یازدهم، تکاپوی اصلاح‌طلبان برای حضور پررنگ‌تر در سپهر سیاسی کشور رو به فزونی یافته است؛ گو اینکه با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی، فضا را برای حضور مجدد خود در عرصه فراهم دیده‌اند. لذا در طول یک سال فعالیت دولت یازدهم، استراتژی عادی‌سازی فتنه و بازگشت سران فتنه به عرصه‌ی سیاسی کشور را با روش‌های گوناگون دنبال کرده‌اند و در تلاش‌اند تا نیروی سیاسی و بدنه‌ی سازمانی و رهبری اصلاحات را مجدداً احیا نمایند.

در همین راستا، جریان اصلاحات قصد دارد بار دیگر جایگاه خاتمی را برای رهبری اصلاح‌طلبان تقویت و اثبات نماید، اما برای دستیابی به این منظور، آن‌ها نیاز دارند وجهه‌ِی ازدست‌رفته‌ی خاتمی را به هر طریق ممکن به وی بازگردانند تا برای ارتباط مجدد با نظام، مشکلی وجود نداشته باشد؛ چراکه نام خاتمی با محافظه‌کاری در مقابل نظام، گره خورده است و این مسئله باعث می‌شود ادامه‌‌ی حیات سیاسی خاتمی در پیوند با نظام ممکن شود. از این رو، شاهد دست‌وپا زدن برخی از اصلاح‌طلبان برای به اوج رساندن مجدد محمد خاتمی هستیم.

در همین راستا، یکی از اقدامات جریان اصلاحات، تلاش عناصر رسانه‌ای این جریان برای مطرح کردن وی در رسانه‌های خود به‌صورت مکرر و با طرح مسائل واهی و به‌دور از واقع است که با هدف سفیدنمایی از خاتمی صورت می‌گیرد. این در حالی است که طبق مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی کشور، پرداختن به اخبار این افراد در رأس روزنامه‌ها و صفحه‌ی اول، ممنوع است، ولی متأسفانه رسانه‌های جریان اصلاحات، مدتی است که سعی دارند به عادی‌سازی بازگشت این چهره‌ها در عرصه‌ی سیاسی کشور بپردازند و با شیب ملایمی تأثیرگذاری مجدد این افراد را بازگردانند. بنابراین اصلاح‌طلبان نیاز دارند برای بازگشت به قدرت و سامان دادن پایگاه اجتماعی خود، به مطرح و زنده کردن این چهره‌ها و در رأس آن‌ها خاتمی، اقدام نمایند.

یکی از اقداماتی که اخیراً برای عادی‌سازی حضور مجدد خاتمی صورت گرفته است مطلب سردبیر نشریه‌ی «صدا» با عنوان «استراتژی بازگشت به حاکمیت» در شماره‌ی هشتم این هفته‌نامه است. وی در این مطلب تلاش کرده با بزرگ‌نمایی اقدامات خاتمی، به قهرمان‌سازی از وی بپردازد و خاتمی را رشته‌ی پیوند میان نظام و اصلاح‌طلبان پس از فتنه‌ی ۸۸ معرفی نماید:

«از انتخابات مجلس نهم که با یک تک‌رأی در صندوق رأی شهری کوچک کاری بزرگ کرد و به‌جای همه‌ی اصلاح‌طلبان رأی داد و راهبرد تحریم بی‌هدف را رد کرد و رشته‌ی رابطه‌ی اصلاحات و حاکمیت را که از انتخابات سال ۸۸ به‌شدت نحیف شده بود حفظ کرد، تا انتخابات دوره‌ی یازدهم ریاست‌جمهوری که با توصیه به محمدرضا عارف و حمایت از حسن روحانی، وحدت و قدرت جبهه‌ی اصلاحات را ثابت کرد و آنان را به قدرت و دولت و حاکمیت بازگرداند.»

و یا در بخشی دیگر از این مطلب می‌گوید: «به نظر می‌رسد مهم‌ترین کاری که خاتمی می‌تواند انجام دهد ایجاد یک پل ارتباطی میان بدنه‌ی اصلاحات و حاکمیت است.»

این عنصر رسانه‌ای اصلاحات، خاتمی را عامل پیروزی حسن روحانی و جبهه‌ی اصلاحات معرفی می‌کند و با «نامزدساز» خواندن وی، مقام خاتمی را از ریاست‌جمهوری اصلاحات به ریاست جبهه‌ی اصلاحات ارتقا می‌بخشد.

اما در این میان، نویسنده‌ی مقاله‌ی مربوطه ادعاهای جالبی را در خصوص خاتمی مطرح می‌نماید و می‌گوید: «تأکید بر اصول محوری نظام مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، میراث امام خمینی و حاکمیت ارزش‌های دینی بر جامعه، مهم‌ترین محورهای گفتمان مشترک خاتمی و نظام سیاسی است.» این ادعای نویسنده به لطیفه‌ای می‌ماند؛ چراکه اقدامات خیانتکارانه‌ی خاتمی در فتنه‌ی ۸۸ بر کسی پوشیده نیست. خاتمی با عملکرد خود در فتنه‌ی ۸۸ و اقدام علنی علیه نظام، رسماً در جایگاه یک برانداز و لیدر کودتاگر قرار گرفت. بارزترین مصداقی که می‌تواند ناقض این گفته محسوب شود تلاش خاتمی و یارانش برای نادیده گرفتن جمهوریت و اسلامیت نظام است.

وی در حالی دم از جمهوریت می‌زند که خاتمی و هم‌کیشانش در انتخابات ۸۸ ثابت کردند به هیچ عنوان به جمهوریت نظام اعتقادی ندارند؛ چراکه با اعلام نتایج انتخابات، اصلاح‌طلبان به تنها چیزی که احترام نگذاشتند و ارزشی برای آن قائل نشدند، رأی ۸۵درصدی مردم بود و با ادعای تقلب بدون ادله‌ی حقوقی و به آشوب کشاندن شهر، نشان دادند که جمهوریت نظام برای آن‌ها محلی از اعراب ندارد و برخلاف ادعای امروزشان، رأی مردم را تزئینی و فرمایشی تلقی کردند.

خاتمی و یارانش نشان داده‌اند که در گفتار و عمل متناقض ‏اند؛ زمانی که مورد توجه مردم واقع شوند، مردم و خواست آنان را به‌شدت مورد ستایش قرار می‌دهند، ولی زمانی که اقبال و توجه مردم نسبت به آن‌ها کم می‌شود، مردم را به بدترین اتهامات مورد هجمه قرار می‌دهند. مصداق بارز این مسئله را می‌توان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ مشاهده کرد؛ هنگامی که آن‌ها از نتیجه‌ی انتخابات رضایت داشتند، به جشن و پایکوبی پرداختند و از یاد بردند که این شورای نگهبان همان شورایی بود که در سال ۸۸ انتخابات را برگزار کرد؛ اما چون در اینجا پای منافعشان در میان بود، کاندیدای مطلوب خود را با وجود آرایی کمتر از محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸، پیروز قاطع انتخابات اعلام کردند.

لذا ادعای پذیرش جمهوریت نظام توسط خاتمی یک ادعای بی‌اساس است و مشخص نیست که خاتمی را که یکی از سران فتنه‌ی ۸۸ است با چه انگیزه و هدفی مدافع جمهوریت نظام معرفی می‌کنند و این مسئله، یعنی دفاع از جمهوریت نظام را فصل مشترکی بین خاتمی و نظام می‌دانند؛ بدون آنکه توضیحی برای کارنامه‌ی سیاه وی و هم‌کیشانش در مقابله با رأی مردم داشته باشد!

ادعای پایبندی و پذیرش اسلامیت نظام هم توسط خاتمی و حامیانش جای تأمل دارد؛ چرا که همگان شاهد هستند و به یاد دارند که خاتمی به‌عنوان یکی از عناصر اصلی فتنه و همچنین سایر اصلاح‌طلبان چگونه بر طبل جمهوری ایرانی کوبیدند و سعی داشتند اسلامیت نظام را، که رکن رکین این نظام محسوب می‌شود، زیر پا گذاشته و جمهوری (البته به تعریف خود) منهای اسلام را خواهان باشند؛ گویا جمهوریت نظام اصلی جداگانه و منفک از اسلامیت نظام است.

ادعای اینکه خاتمی خواهان حاکمیت ارزش‌های دینی در جامعه است و آن را یکی دیگر از مشترکات نظام و خاتمی معرفی می‌کنند نیز به نوبه خود جالب است. در تمام دوران اصلاحات، خاتمی و هم‌قطارانش با در پیش گرفتن سیاست‌های لیبرالیستی خود در تلاش بودند تا دین را از جامعه محو کنند و با الگوگیری از غرب و مدل‌هایی نظیر ترکیه‌ی لائیک، جامعه را پیش ببرند! همچنان‌که نظریه‌پردازان و روشن‌فکران این جریان، امثال عبدالکریم سروشو نیز مطبوعات زنجیره‌ای دوران اصلاحات، با القای شبهات خود، ضربات شدیدی را بر پیکره‌ی دین وارد آوردند.

تمامی این ادعاهای واهی، بهانه‌هایی است که مطرح‌کنندگان آن سعی دارند با تمسک به آن‌ها، به مظلوم‌نمایی از خاتمی و تطهیر چهره‌ی وی بپردازند. همان‌گونه که سردبیر نشریه‌ی «صدا» خود به این مسئله اذعان دارد و می‌گوید: «امروزه دفاع از خاتمی ضرورت اصلاح‌طلبی است... باید در ستایش از خاتمی نوشت. در ستایش از جایگاه خاتمی، در مقام رهبر جبهه‌ی اصلاحات تا نقش سازنده‌ای در ایجاد تفاهم و آشتی ملی داشته باشد.»

یکی دیگر از اقداماتی که اصلاح‌طلبان تلاش دارند با تمسک به آن، آبروی ازدست‌رفته‌ی خود را بازیابند، مسئله‌ی نامه‌نگاری‌های خاتمی به مقام معظم رهبری و مانور بر آن است. همانند نامه‌ی اخیر خاتمی به رهبر معظم انقلاب در مدت بیماری معظم‌له که غالب اصلاح‌طلبان این اقدام خاتمی را نشان از تعامل گسترده‌ی وی با نظام دانستند.

در راستای همین پروژه، صادق خرازی نیز در مصاحبه‌ا‌ی با روزنامه‌ی «الحیات»، از تلاش‌های خود برای ایفای نقش میانجی‌گرانه میان خاتمی و رهبر معظم انقلاب پرده برداشته و اذعان داشته است: «اقدام به نقل نامه‌های متبادل بین آن‌ها کردم. رابط ارتباط بوده و هستم. ما در تلاش برای زدودن برخی مشکلات هستیم تا آب‌ها به آسیاب برگردد.»[۱]

اما آیا این قبیل اقدامات می‌تواند سرپوشی بر آنچه توسط خاتمی و اعوان و انصارش بر نظام تحمیل شد باشد؟! رسانه‌ای کردن نامه‌های خاتمی و مانور بر آن در واقع به‌نوعی مهندسی افکار عمومی جامعه به‌شمار می‌رود تا از این طریق و با فضاسازی کاذب، خاتمی را بر نظام تحمیل کنند و بدون پرداخت هزینه، وی را به عرصه‌ی سیاسی کشور بازگردانند.

نکته‌ی جالب دیگر اینکه خرازی با سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خاتمی، در بخشی از مصاحبه‌ی خود، می‌گوید: «خاتمی به رهبری، قانون اساسی و ولایت‌فقیه در نظام سیاسی معتقد است...» اما فراموش کرده خاتمی همان کسی است که به دنبال حذف رهبری در سال ۸۷ تصریح می‎‏کند: «اگر در این انتخابات [دهم] احمدی‌نژاد سقوط کند، عملاً رهبری حذف می‎شود. اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه‌ی اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصول‎گرایی به‎ معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می‎شود و با شکست اصول‎گرایان، باید قدرت رهبری را مهار کرد.»[۲]

به هر حال، تلاش برای عبور از گذشته و خیانت‌های صورت‌گرفته، مسئله‌ای است که اصلاح‌طلبان بر آن اشتراک نظر دارند؛ همان‌گونه که مقاله‌ی پیش‌گفته معتقد است: «ماندن در گذشته به سود هیچ‌کس نیست.» از این رو، می‌توان گفت اصلاح‌طلبان قصد دارند با فراموش کردن گذشته و با قهرمان‌سازی از خاتمی، راه بازگشت را برای وی هموار نمایند، اما غافل از آن‌اند که اقدامات صورت‌گرفته توسط خاتمی و یارانش مسئله‌ای نیست که با ترفندهای این‌چنینی به فراموشی سپرده شود. خاتمی و سایر دست‌اندرکاران فتنه باید بدانند که به‌راحتی نمی‌توانند از هزینه‌هایی که بر نظام تحمیل کردند عبور کنند؛ گو اینکه اتفاقی نیفتاده و خساراتی وارد نشده است. تحمیل هزینه‌هایی که در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و... بر نظام وارد شد، چگونه قابل جبران است؟

شخص محمد خاتمی از جمله کسانی است که به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث فتنه، هم بسترساز اتفاقات ۸۸ بود و هم شخصاً در روند انتخابات و مسائل و حوادث پس از انتخابات، نقش مستقیم و مؤثری داشت.

هدایت فتنه‌ی ۸۸، دعوت به تجمع غیرقانونی ۲۵ خرداد ۸۸، صدور بیانیه‌ی روز شنبه ۳۰ خرداد ۸۸، حمایت از شعارهای انحرافی «نه غزه، نه لبنان» و «جمهوری ایرانی» و دفاع از جریان هتاک روز عاشورا، تنها بخشی از اتهامات خاتمی استو اگر امروز برخورد درخوری با وی توسط نظام صورت نگرفته، به دلیل رأفت و عطوفت نظام اسلامی است.

لذا نمایی کلی از دو دهه فعالیت خاتمی، حاکی از آن است که وی از همان آغاز، بسترساز اصلی جریانی بود که حاکمیت دوگانه و ایجاد دوقطبی در کشور را دنبال می‏کرد. اکنون نیز مواضع خاتمی همانند گذشته است، منتها در برخی مواقع رفتاری کج‌دارومریز و زیرکانه در پیش می‌گیرد تا از گزند نقد دور بماند. اما اگر قصد بازگشتی در میان باشد، وی و اصلاح‌طلبان باید بدانند که تنها راه بازگشت، توبه از آن چیزی است که صورت گرفته است؛ همان راهی که مدت‌هاست پیش پای فتنه‌گران گذاشته شده که همان مصداق آیه‌ی شریفه‌ی «تابوا و اصلحوا» است. بنابراین برای اصلاح کردن روابط، ابتدا باید از آنچه در گذشته صورت گرفته توبه کنند و بعد دم از آشتی و امثالهم بزنند. همان‌گونه که از رهبر معظم انقلاب نقل شده که ایشان چهار شرط را برای توبه کردن فتنه‌گران عنوان کرده‌اند: «اگر فتنه‌گران مرز خود را با دشمن مشخص کرده، تهمت‌های زده‌شده به نظام جمهوری اسلامی را پس بگیرند، خسارت‌های وارده را جبران کنند و به‌خاطر جرائمی که مرتکب شده‌اند آماده‌ی مجازات باشند، می‌توانند به بدنه‌ی ملت بازگردند.»[۳]

با این وجود، تاکنون اقدامی در راستای توبه و پشیمانی از آنچه صورت داده‌اند از سوی هیچ‌یک از عوامل فتنه، مشاهده نشده است. خاتمی نیز با وجود این واقعیت‌ها، تا امروز حاضر به عذرخواهی و عقب‌نشینی از مواضع پیشین خود نشده است.

کلام آخر اینکه جریان اصلاحات تنها در تلاش است تا با موج‌سواری بر شرایط ایجادشده و استفاده از بسترهای مهیا در دولت روحانی، زمینه را برای بازپس‌گیری قدرت فراهم کند و این فاصله‌ای که دولت روحانی بر سر کار است، می‌تواند برای اصلاح‌طلبان فرصت طلایی محسوب شود؛ اما آن‌ها باید بدانند که برای حضور مجدد عوامل اصلی فتنه در عرصه، شروطی وجود دارد و نظام و مردم از ظلم عظیم آن‌ها هیچ‌گاه به‌راحتی چشم‌پوشی نخواهند کرد.

پی نوشت ها

[۱]. نماینده، ۱۴ مهر ۹۳.

[۲]. تابناک، ۱۱ شهریور ۸۸.

[۳] عصر ایران، ۱۲ تیر ۹۳

منبع: برهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بسيجي
Iran, Islamic Republic of
ديگر از اين تفرقه اندازي بپرهيزيد امروز خاورميانه و كشورهاي دور بر ما درحالا فرو پاشيدن هستند و شاهد اتفاقتي هستيم كه جهان اسلام را نگران كرده است . شما فقط فتنه سال 88 را ميبينيد . بيايم با همدلي كشورمان از خطر داعشي ها حفظ كنيم
موافقم،اما ما ک کج نرفتیم ک حالا بخایم برگردیم،اصل حرف ما اینه ک اینایی ک کج رفتن برگردن تا خسرالدنیا والآخره نشن،حالا اگه به خاطره منافعه اسلام اعدامم شدن خدا اجرشونو میده،اونا فقط بیان
آیا کجروی بزرگتر از کجروی معجزه ی هزاره ی سوم سراغ دارید؟!
می خوای به شما هم خدا اجر بده؟؟؟؟
اشتباه مثبت دادم.فتنه ۸۸فراموش نشدنی است.
Turkey
فلسفه مجازات مجرم این است که موجب بازدارندگی می شود.
اگر با مجرم برخورد نشود امکان بازدارندگی فراهم نشود جرم امکان تکرار می یابد و این است که وحدت شکن است
اصغری
مجرم کیه؟ جنایت کار کیه؟ فتنه چیه؟ فتنه گر کیه؟ تا یک دادگاه صالحه تشکیل نشه همه حرفا تهمته که خوشبختانه برادرا تو این یه کار خیلی استادن
جناب بسیجی عزیز
اتفاقا به نظر میاد اگر این سید برگرده ایران میشه مثل سوریه. اینقدر آمریکا و اسراییل له له میزنن اصلاح طلبا بیان سر قدرت برای این هست که بنا به دلایلی که خدا میدونه این جماعت اهداف اونها رو بیشتر تعقیب میکنن (خدا میدونه چرا). ترس از این هست که کاری که با جنگ تحمیلی و تحریم و ترور و ... محقق نشد به دست اصلاح طلبا انجام بشه.
من خیلی خوشحالم که مراجعین به این سایت اینقدر آدمای مهربانی هستن و به کشورشون و همبستگی توجه دارن و شاید به خاطر اسم بسیجی اینقدر مثبت دادن ولی یادمون نره مقام معظم رهبری در مورد خواص بی بصیرت چی گفتن. آقای خاتمی بیان همین حرفایی که به صورت خصوصی بارها گفتن و نوارش هم دراومده علنا تکرار کنن ما که با ایشون دشمنی نداریم.
حني
بسيجي محترم اينا خودشون حاميان اصلي داعش اند اگر بيان سر كار امنيت پر استقلال پر ازادي پر داعش كه چيزي نيست كشور رسما تقديم امريكاييهاست.........
Iran, Islamic Republic of
همدلی با کی؟ با کسانی که که مملکت رو خیلی راحت میفروشن؟ اسلام انسان باتقوا نیاز داره انسان با بصیرت نیاز داره نه منفعت طلب نه دررو کسانی میتونن به اسلام خدمت کنن که مواظب عملکرد خودشون در تمام امور باشند ودریک کلام اطاعت مطلق از ولی فقیه.
مجتبی
اتفاقا با هم دلی بایدکشور رو از شر داعش داخلی ک همان فتنه گران هستند حفظ کرد
ن داعش ن ظالبان
دشمن اول فتنه گران
مجتبی اینا یادشون رفته تو روز روشن یه آدم و آتیش زدن به بهانه تقلب تو انتخابات یادشون رفته یه پلیس رو لخت کردن اونهمه اتوبوس و دستگاه خودپرداز و شیشه بانک و ایستگاه اتوبوس رو تخریب کردن فقط سر نبریدن اینهمه خسارت کور کردن چشم یه آدم اینا جرم نیست
مجتبی
روایت داریم اگر با خواندن حمد مرده زنده شد تعجب نکنید!
ولی با لطیفه گفتن بخوان مرده ی رو زنده کنند معجزه است
قدم علی
جواب شما در انتخابات 92 داده شد از خواب بیدار شو ای خواب مانده خواب زده
غیر بسیجی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز:
اولا هیچ وقت نباید دشمن را دست کم گرفت
دوما داعش برای ایران یک بازی رایانه ای هست عزیز دلم
سوما همانجور که شما داعش را برای کشور تهدید میدانید اگر فتنه ۸۸ خنثی نمیشد الان داعش در ایران بود !!! خدا وکیلی موضوع را جدی بگیرید . اتفاقات ۸۸ که از اون به فتنه یاد می کنیم آینده ای کمتر از اتفاقات داعش و امثالهم به دنبال نداشت.
به شما توصیه می کنم جناح بندیهای سیاسی در داخل را با دشمنی های دشمنانمون در خارج مخلوط نکنید.
برادر غیربسیجی شما و اطرافینانتون نمی دانید که دشمن اگر مثل خوارج ایدولوژیک بشه از صدتا آمریکا بدتره. این خوارج داعشی خیلی خطرناکند نباید آنها را دست کم گرفت. اینها حتی از بعثی های عراقی که امثال شما وحشی گری اونها را ندیده بسیار جنایت کار ترند
مجید مجد
United States
دو کلمه هم از زبان مادر عروس!
حرف شما مثل اینه که تو سال 88 می گفتیم انقدر جلوی فتنه رو بگیرید تا بنی صدر راست راست تو فرانسه بچرخه!
بنده خدا هرچی سر جای خودش.فعلا داریم با داعشی ها ان سوی مرزها می جنگیم و با فتنه گر و فتنه دوست در داخل.
فارض
باز تو زبون باز كردى؟ ناسلامتى در حال گرفتن مدرك دكترا هستى اما بسيت و چهار ساعته در نت ولوئى، خب مثل بچه آدم راستشو بگو كه در بازارچه سيد اسماعيل مشغول تحقيقاتى!
جنوبهشری
Iran, Islamic Republic of
اول اسم بسیجی رو از رو خودت بردار و بعد اظهارات ضد بسیجی ات را بگو بعد هم اینکه فتنه 88 یک شاخص، یک معیار ، یک محک برای سنجش وفاداری افراد به انقلاب بوده و هست که از ذهن مردم هرگز پاک نخواهد شد.
معیاری که به فرمایش امام خامنه ای ریزشها و رویشهایی داشته است . در این میان برخی که سالیان دراز با نقاب نفاق و دورویی بر چهره ، از خون شهدا و بسیجیان برای خود میز و تشکیلات به راه انداخته و صاحب مناصب و مکنت شده بودند، نقاب از چهره شان افتاد و ماهیت دورنی شان افشا شد و در مقابل، پیروز این میدان آزمایش مردم کوچه وبازاری به ویژه جنوبشهری هایی بودند که به این انقلاب امیدوارتر شدند و اینها به فرموده حضرت آقا رویشها بودند.
مجاهد
بسیجی واقعی اگه اسم بسیجی رو از خودش برداره اونوقت بسیجی های غیر واقعی میان جاش میشینن پس برادر بسیجی ام محکم و استوار بمان که بی نهایت از نطراتت بهره بردم چون در موقعیتی که دشمن از جهار طرف ما را محاصره کرده مشغول شدن به اختلافات داخلی فراموشی دشمن خارجی را باعث خواهد شد.
سرباز ..
Iran, Islamic Republic of
اونهایی هم که فتنه 88 رو برپا کردند و با رمز تقلب بر طبل تقرقه کو بیدند و 8 ماه کشور را به آشوب کشاندند، خیانت کارانی بودند که با فریبکاری عده ای، لباس خدمتگزاری را به تن داشتند.
درست مثل شما که در ظاهر و به اسم بسیجی، اظهارنظرات ضد بسیجی و منافقانه را ارایه می کنی و پشت یک نقاب قایم می شوی.
با ماله کشی نمیشه فتنه گران رو تبرعه کرد!
اینا دیگه عقبه اجتماعی ندارن که بخوان کاری که تکفیری ها کردن رو بکنن!
باید عین بقیه هم صنف هاشون محاکمه بشن و پاسخگوی خساراتی که به کشور زدن رو بدن!
Iran, Islamic Republic of
نام احمدی نژادو نیارید که پاکترین دولت مال ایشان بود فساد اقتصادی به دولت اومربوط نیست خیلیاک بود خیلی .
شما بفرمائید اگه فتنه 88 نظام رو سرنگون کرده بود و سفره انقلاب را جمع کرده بود، الآن کجاهای ایران در اشغال داعشی ها بود؟؟؟
مسلم
واقعاً بسیجی هستی یا اومدی با این حرفات بسیجی هارو خراب کنی ، بدترین فتنه فتنه داخلی هست حتی بدتراز جنگهای چند ده ساله خارجی، اینم دلیل نشد بخاطر اینکه بیرون از مرزهای ما داعش هست پس ول کنید بابا بیان این خائن هارو ول کنید و.... از آب گل آلود میخواهید ماهی بگیرید اینه چه ربطی بهم داره؟؟ ماهواسمون به اونا هست و داریم داخل مملکت رو هم اداره میکنیم.جوری میگه اگه به این خائنها رحم بشه داعش هم نابود میشه نه عزیزم ، اقندار این نظام به اینه که توأمان هردو رو حفظ کنه.
مسلم
توصیه به جهان و همه بچه انقلابی ها:
ما باید حواسمون باشه اونا همین رو میخوان اینکه کم کم اسم خاتمی خائن رو دوباره زنده کنن و از باله دان تاریخ درش بیارن و پاشو به رسانه ها و سایت های خبری بکشن و مهم نیست که چجوری؟ سیاست شون همینه اون رو دوباره علم میکنن و کم کم سعی میکنن اون وجهه خیانت رو ازش دور کنن، باید هرجا هر خبری از خاتمی فتنه گر بود اونا پخش نکنیم هر حرفی زد هرچی گفت، تا اینکه کلاًً از اذهان هم پاک و محو شود انشاالله... خواستی هم نظری بدید فقط همین چندکلمه :( مرگ بر فتنه گر خائن )
حران
Iran, Islamic Republic of
به بدنه ملت شاید بتونند بازگردند ولی به مناسبات سیاسی هرگز، مگر ما قحطی آدم سیاسی داریم!؟
ویرانیهای امنیتی و فرهنگی زمان خاتمی کامل نشده برای همین منتظر بازگشتش باشیم!
یحیی
هرکاری راه حل خودش رادارد. آقای خاتمی می تواند مثل یک مرد خطای خودش را با طلب بخشش از ملت ورهبر،جبران کندوآب رفته رابه جوی برگرداند،نظام اسلامی هم بزرگتر آنست که وی را عفو نکند.
اصلاح طلب دیروز پشیمان امروز
Iran, Islamic Republic of
ما دیگر خواستار برگشت خاتم... فاسد و وطن فروش نیستیم . خیانت خاتم... بر همه آشکار شد
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
خاتم.. مرگت باد خاتم... ننگت باد
طرفداران خاتم... در استان قزوین ننگین و پشیمان هستند و مردم آنهارا مردود و بی اعتماد
می دانند .
Iran, Islamic Republic of
شما چرا همه اش دم از ملت می زنید ملت همانی بودند که فقط 4میلیون رای به شما دادند
نماینده شما که با دو میلیون رای انصراف داد!
شما دیگه از ملت مایه نزار!
رزاق
Iran, Islamic Republic of
خد ایت اله خاتمی را رحمت کند ایشان قبل از اینکه خاتمی به غربی ها چراغ سبز نشان دهد
گفته بود نگرانم از اینکه پسرم ( محمد خاتمی )
غرب زده شده است . اما مسئولین اعتنایی نکردند و همین بی اعتنایی باعث شد محمد خاتمی تبدیل شود به یک خائن تمام عیار
امین
Iran, Islamic Republic of
آخه تلاش می کنند یه ادم خائن به وطن را برگردانند به نظام ؟!
United States
فتنه تنها راه کاسبی یک عده توی مملکت ما شده...!
آره دیگه فتنه می کنن تحریم می کنن دلارو گرون می کنن اقتصاد رو به آشوب می کشن از اون طرف هم روباه پیر کمکشون می کنه و دلار و یورو ارزون قیمت می ده بهشون خوب کاسبییه
Iran, Islamic Republic of
در ایران جای برای خاتمی وجود نخواهد داشت راهی به بازگشت فتنه گران مسخره و وطن فروشی است
محمد
در انتخابات 92 معلوم شد چه کسی در ایران جا ندارد
س ح
مقداری سرتان رابالابگیریدتادنیارادرست ببینید.
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما سرتان را خیلی بالا گرفته ای و در چاه فتنه گران افتاده ای!
ظاهرااین کسانی راکه شمافتنه گرمی خوانیدپیش بینی های درستی کردندونتیجه انتخابات92رارقم زدند.کمی تابع باشید.
محمد
Germany
سلام:
نتیجه انتخابات 92 :
کمترین بلی به رئیس جمهور منتخب،
( در مقایسه با سایر رؤسای جمهور منتخب در ایران )
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی گفتی؟!
Iran, Islamic Republic of
من کامنت گذار پایینی هستم که اشتباه در این زیر ثبت شد و باز می گویم که:"آقای محمد خودت فهمیدی چی گفتی؟"
محمد
Germany
سلام :
تعداد آرا را مقایسه کن بعد میفهمی من چی گفتم.
Iran, Islamic Republic of
اولا چه ربطی دارد؟ خیلی از کسانی که سال 88 به احمدی نژاد رای داده بودند با قبول وعده و وعید در سال 92 به روحانی رای دادند.
ثانیا کاندیدای شما اصلاح طلبان که با یکی از کمترین شانسهای موفقیت در انتخابات روبرو شده بود به نفع دیگری کنار کشید و حتی حاضر نشد نامی از آقای روحانی نامی ببرد.
ثالثا صحبت ما و تمرکز بحث ما روی فتنه است که یک میزان برای ملت و نظام است نه انتخابات 92 که در واقع یک اشتباه تاکتیکی اصولگرایان بود.
رابعا طبق فرمایش حضرت آقا ما اصول گرایان برای بهبود عملکرد دولت منتخب، انتقادات خود را مطرح می کنیم .از دولت حمایت کرده و آرزوی موفقیت برایشان داریم و به نظر 70/0 درصدی که بیشتر که رای دادند احترام می گذاریم و مثل شما برای دولتی که با اختلاف فاحش در انتخابات 88 پیروز شده بود، شاخ و شونه نکشیدیم، نگفتیم تقلب شده، نگفتیم ادب مرد به ز دولت اوست ولی در عمل آشوب کرده و کشور را در آتش فتنه بسوزانیم و خسارات مادی و معنوی برای مملکت برجای بگذاریم.
محمد
Germany
سلام :
خاتمی را اگر از پشت هول بدن و از جلو هم به زنجیر ببندند و بکشند هم ، خودش نباید بیاید.
حامد
United States
"خاتمی با عملکرد خود در فتنه‌ی ۸۸ و اقدام علنی علیه نظام، رسماً در جایگاه یک برانداز و لیدر کودتاگر قرار گرفت" مزخرف تر از این هم میشه مطلب نوشت ؟ چطور خاتمی برانداز و لیدر کودتاست و راست راست می گردد ؟
عباسی ذوله
هرکاری راه حل خودش رادارد. آقای خاتمی می تواند مثل یک مرد خطای خودش را با طلب بخشش از ملت ورهبر،جبران کندوآب رفته رابه جوی برگرداند،نظام اسلامی هم بزرگتر آنست که وی را عفو نکند .
عبدالله محمدی
این جناب خااتمی در شرایطی در سال 88 بر سر کار آمد که مردم خسته از شرایط اقتصادی سالهای بعد از جنگ تحمیلی ، و ناراضی از دولت آقای هاشمی رفسنجانی بودند. خودش هم تصور نمی کرد رای بیاورد. مردم نه به وضع موجود و سایر رقبای وی که در حاکمیت بودند دادند و ایشان در مقام منتقد وضع موجود وارد شد. مردم هم که ناراضی از این وضع موجود بودند گفتند این همان است که به دنبال او هستیم و به او رای دادند. از روز روی کار آمدن وی تند رو ها و فرصت طلبان اطراف وی که برخی الان در صدای آمریکا و ببی سی علیه جمهوری اسلامی لجن پراکنی می کنند ، توهم محبوبیت زیاد در میان مردم آنها را سرمست کرد. جناب خاتمی هم تصور کرد که چقدر در میان مردم محبوب است . و هنوز هم تصور می کند.

ایشان سابقه ای هم در انقلاب ندارد. و جالب اینکه تصور می کند که بسیار متفکر هم هست. و حال خود را صاحب انقلاب می داند. سابقه انقلابی اش فقط امام جماعت مسجد هامبورگ بودن است.

انویسنده این سطور نه به احمدی نژاد رای داده است و نه طرفدار او بوده است. اما در همان سال 76 از طرفداران پرو و پا قرص آقای خاتمی بود. ولی امروز او را یک فرصت طلب می داند و متوهم.
لعن علی عدوک یا حسین
خاتمی و کروبی و میر حسین
علی اصغر باقری از یزد
Iran, Islamic Republic of
لیبرال یعنی کسی که هیچ قید و بندی به دین و مملکتش نداره و دلش لک می زنه برای فتنه هایی چون 88 تا لیبرال بودن را در عمل اثبات کنه
Germany
عشق من خاتمی! درود بر او.
ببخشيد چندنفرخواستاربازگشت آقاي ريا هستن؟كسيكه به طرفداراش ميگه راي ندين توانتخابات مجلس بعد خودش يواشكي ميره تو وادان دماوند راي ميده وازطرف ديگه تو انقلابيون هم كه ازاول جايگاه نداشته.كدوم آدم عاقل با طناب ايشون توچاه ميره كه حالا خواستار بازگشتش هم هستين توفتنه سبز همخودم بيانيه هاشو ميديدم كه مردم رو ميريخت توخيابون.بي حيايي هم حدي داره...ضمنا آقاي بسيجي حضور ايشون مملكت رو ازداعش حفظ نميكنه چون زمان رييس جمهوري اين شخص بدترين ناامني ها تو مملكت بود وخودش يه روز هم پاتوجبهه نزاشته ضمنا داعش سگ كيه كه ما ازش بترسيم؟؟؟خودش اعلامكرده به ايران قصد حمله نداره البته مثل سگ ميترسه
رضا
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا شما از ورود مجدد ایشون به صحنه سیاسی کشور اینقدر ترس و واهمه دارید؟؟؟ این ترس اشکار شما ایا دلیلی غیر از محبوبیت بالای ایشون میتونه داشته باشه؟؟؟
شما و دوستانتون که تا قبل از انتخابات 92 مدعی بودید ایشون دیگه هیچ جایگاهی نزد مردم نداره!!! پس حالا چی شده که اینقدر دلواپس هستید؟؟؟؟؟؟؟
رضا منتظرالمهدی
آقای گرانقدر دلواپس نیستیم،مملکت صاحب داره،هر فرد لیاقت نداره که...،این افراد میخواستن 88 دست دوستی به شیطان و یزیدو شمر بدهند درگیری و آتش و... به پا کردن نه دلسوزی مردم ساده ما.یه کوچولو به خودمون بیاییم ما شیعه علی هستیم حسینی هستیم اگر غیر حق میگم هر جوابی دوست داری بهم بده،شما ببخشید
طالع بین
یادتان هست عضوویلچری اصلاحات اعلام کردکه اصلاحطلبان نبایدبه جانبداری بهایی ورقاصه وضدانقلاب دل خوش کنندکه اینهاپایگاه اجتماعی ندارند؟امروز دنبال همان پایگاه اجتماعی ازدست رفته بوده وبه شدت دنبال بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب هستند!خداکندواقعاتوبه کرده باشندوبه دامان اسلام انقلابی بازگردند.امااگرتاکتیک انتخاباتی باشدودوباره بعدازاینکه خرشان ازروی پل گذشت و دوباره ضدانقلاب وفراری رامردم خداجومعرفی کردند،تکلیف چیست؟
حالا در مورد حاج آقا احمدی نژاد هم بنویسید بد نیست ها .
باران
از خدا بترسید این دنیا و میزو قدرتش به کسی وفا نکرده از خدا و خشمش بترسید از این همه تهمت و افترا