جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

دو نکته اخلاقی از آیت الله جوادی آملی

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 424947
ژاپن تقریباً دومین کشور اقتصادی جهان است، اما مردمش در معارف زیر خط فقر هستند. بسیاری از مردم، به دنبال فال و شرک هستند. بشر خلائی دارد که باید آن را پر کند و ذات اقدس الهی او را با الهام فجور و تقوا از یک سو و توحید از سوی دیگر تأمین می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از رجا،حضرت آیت الله جوادی آملی در ضمن یکی از دروس اخلاقی در حوزه علمیه قم به بیانی نکاتی پرداختند. رجانیوز دو نکته برگزیده از درس اخلاق آیت الله جوادی را منتشر می کند:

بشر خلائی دارد که باید با تقوا و معنویت پر شود
بشر جایی می‌خواهد که معنویت خود را تأمین کند. این را نمی‌شود از بشر گرفت. غرب هم که الان گرفتار پیشرفت صنعتی است، به دنبال فال و امثال این‌هاست، به دلیل این است که چیزی باید آن خلاء را پر کند. انسان باید به جایی تکیه کند و اگر ما بتوانیم تکیه‌گاه صحیح را که از درون و بیرون، اصل را تثبیت می‌کند بشناسیم، خودمان به دستورات او عمل و به جامعه هم منتقل کنیم، جامعه از شرک و بت‌پرستی و صنمی و وثنی بودن هند و امثال هند نجات پیدا می‌کند. از شرّ مکتب‌های دیگر هم نجات پیدا می‌کند. ژاپن تقریباً دومین کشور اقتصادی جهان است، اما مردمش در معارف زیر خط فقر هستند. بسیاری از مردم، به دنبال فال و شرک هستند. بشر خلائی دارد که باید آن را پر کند و ذات اقدس الهی او را با الهام فجور و تقوا از یک سو و توحید از سوی دیگر تأمین می‌کند.

***
لزوم حق شناسی و گرامی داشت عالمان دین

۲- ائمه(علیهم‌السلام) که اسوه ما هستند، از عالمان دین که در نشر معارف الهی می‌کوشند، حق‌شناسی می‌کردند و مقدم آن‌ها را گرامی می‌داشتند.

ابان‌بن تغلب از شاگردان امام صادق(سلام‌الله علیه) است. نجاشی نقل می‌کند وقتی ابان‌بن تغلب به حضور امام زمانش یعنی امام صادق(سلام‌الله علیه) رسید. وجود مبارک امام، برای تکریم علم و گرامی‌داشت مقام ایشان فرمود: «امر بوسادة فالقیت له؛ آن بالش را برای آقا بیاورید» که آقا تکیه بدهد.

خب ابان‌بن تغلب جزء اوحدی از شاگردان امام صادق(سلام‌الله علیه) نظیر هشام‌بن حکم و هشام‌بن سالم نبود. در آن حد نبود، اما وجود مبارک امام صادق(سلام‌الله علیه) برای گرامی‌داشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش صادقانه یک معلم و مبلغ دینی، دستور می‌دهد که بالش را برای ابان بیاورید تا ایشان تکیه دهد.

وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه) هم همان کار را می‌کند. اگر امام آن زمان، این کار را کرد، امام این زمان هم همین کار را می‌کند. این طور نیست که وجود مبارک امام صادق(سلام‌الله علیه) برای ترویج علم، آن دستور را بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه)چنین کاری نکند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *