جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲

معمایی که ارتش اسرائیل را گیج کرده

يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب: 372549
علیرغم استفاده از رباتها، سگهای پلیس و دنبال کردن ردها و نیز بازداشت دهها فلسطینی در مرزهای نوار غزه با هدف جمع‌آوری اطلاعات، اما معمای تونلها همچنان کارشناسان اسرائیلی را مات و مبهوت کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرغم استفاده از رباتها، سگهای پلیس و دنبال کردن ردها و نیز بازداشت دهها فلسطینی در مرزهای نوار غزه با هدف جمع‌آوری اطلاعات، اما معمای تونلها همچنان کارشناسان اسرائیلی را مات و مبهوت کرده است.

‌به گزارش «السفیر»، مادامیکه جنگ کنونی رژیم صهیونیستی بر نوار غزه طولانی‌تر می‌شود اسرائیلی‌ها بیشتر متوجه می‌شوند که تلاشهای چند ساله آنها برای در دست گرفتن کنترل اوضاع غزه ناموفق بوده است دیوارهای مرزی مانع از نفوذ نیروهای مقاومت نشده است و با موشک به آن پاسخ داده شده است و زمانیکه رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت با ساخت «گنبد آهنین» جلوی موشکها را بگیرد مقاومت موشکهای دوربرد را ساخت علاوه بر این عملیاتهای کماندوهای آن موسوم به «قورباغه‌های انسان‌نما» را نیز نباید از قلم انداخت اما همه اینها در مقایسه مسئله «تونلها» تقریبا هیچ است.

طرح تونلهای مقاومت در نوار غزه فقط یک گام دفاعی در مقابله با رژیم صهیونیستی در نوار غزه نبود بلکه از این تونلها یک استراتژی موفق مقاومت هم برای دفاع و هم برای حمله بود.

از حجم تونلهایی که تا کنون مقاومت از آنها استفاده کرده و یا رژیم صهیونیستی آنها را کشف کرده است روشن است که این یک پروژه بزرگ و در ابعاد گسترده است سخن از دهها تونلی است که تا کنون کشف شده است پس با این اوضاع ترس و واهمه شهرک‌نشینان از تونلها اتفاقی نیست و تعجبی ندارد که برخی از شهرکهای اطراف نوار غزه خالی از سکنه شده‌اند اما بالاتر از آن آسیبهایی است که نظامیان ارتش تا کنون به خاطر تونلها دیده‌اند تا جائیکه ارتش از بیم کمین‌های مقاومت در پیشتازی به جلو دچار سردرگمی است.

بعضی از کارشناسان اسرائیلی به تمسخر می‌گویند که محاصره غزه باعث شده ساکنان آن به فکر ساخت طبقه‌ای دیگر در زیر زمین بیفتند و عده‌ای دیگر می‌گویند غزه شهری بر روی تونلهاست که اگر کره شمالی به آن دست‌ می‌یافت خوشحال میشد.

اما پرواز پهپادهای مقاومت بر فراز شهرهای اسرائیلی که امکان آن با استفاده از همین تونلها فراهم شده بود باعث وارد کردن ضربه‌ای ملموس به همه اسرائیلی‌ها شد.

تونلها و خطرات آن به حدی بود که روزنامه «هاآرتص» در سرمقاله خود نوشت که تهدید تونلها یم سناروی خیالی نیست بلکه کابوسی است که تحقق یافته و ترس همگان به ویژه شهرک‌نشینان نزدیک غزه را برانگیخته است.

ساکنان سرزمینهیای اشغالی به ضعف اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در مسئله تونلها پی برده‌اند کارشناسان معتقدند که این تونلها از سال ۲۰۰۰ توسط مقاومت استفاده می‌شده و ۱۱ نظامی صهیونیست در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به خاطر عملیاتهایی که از طریق همین تونلها استفاده شده جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین کارشناسان اعتقاد دارند که احساس شکست در این مورد پس از آشکار شدن بخشی از حقیقت تونلهایی که تا عمق سرزمینهای اشغالی ادامه دارد بیشتر شده است ارتش تصوی می‌کرد که در بدترین حالت احتمالا صحبت از ۱۰ تا ۱۲ تونل است اما تا کنون فقط از ۲۸ تونل کشف شده سخن می‌گوید و معلوم نیست چند تونل ناشناخته باقی مانده است.

به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها پس از گذشت بیش از یک هفته از عملیات زمینی که هدف آن را تخریب کامل تونلها اعلام کرده بودند مجبور شده‌اند اعلام کنند که تضمینی نیست که تمام تونلهای منتهی به سرزمینهای اشغالی در این عملیات نابود شود و هیچ طرفی در سرزمینهای اشغالی وجود ندارد که ادعا کند روش و یا مکانیزمی دارد که مانع بازگشت دوباره حماس و یا هر گروه فلسطینی برای حفر تونلها شود.

علیرغم استفاده از رباتها، سگهای پلیس و دنبال کردن ردها و نیز بازداشت دهها فلسطینی در مرزهای نوار غزه با هدف جمع‌آوری اطلاعات، اما معمای تونلها همچنان کارشناسان اسرائیلی را گیج کرده است. یکی از افسران رژیم صهیونیستی حاضر در نوار غزه در این مورد اقرار کرد که حلی برای معمای تونلها وجود ندارد و تلاشهای بسیاری که در طول چند سال برای کشف این تونلها و تخریب آنها صورت گرفته با شکست روبرو شده است به همین دلیل راهی پیش روی ارتش جز حفاریهایی تا عمق ۲۰ تا ۲۵ متری برای یافتن تونلهایی حفر شده در این عمق وجود ندارد اما درست است که نوار غزه کوچک است اما بالاخره طول مرزهای آن از دریا تا گذرگاه «کرم ابوسالم» ۶۴ کیلومتر می‌باشد و حفاری در این مساحت غیرممکن خواهد بود و این عملیات اجرایی نیست.

یک افسر بلندپایه دیگر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تا کنون ۲۸ تونل کشف و فقط ۶ تونل تخریب شده است . حماس د رجنگ اخیر غزه حداقل ۶ عملیات از طریق همین تونلها انجام داده است.
https://jahannews.com/vdchkinxw23nqmd.tft2.html
jahannews.com/vdchkinxw23nqmd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
مرگ بر اسراییل
ای کاش کشورهای عربی به ظاهر اسلامی به خودشون میومدن و متوجه میشدن که عزت و پیروزی فقط از آن نیروهای حزب الله هست ... حزب الله هم الغالبون ... حتی اگر در جایی مثل غزه محاصره شده باشن! البته دیگه واقعا به این شیوخ عرب مفت خور بدون عزت نفس هیچ امیدی نیست و مردم خودشون باید مقاومتشونو ادامه بدن .....