سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۲
۷۵
نمایندگان مجلس در گفتگو با جهان نیوز عنوان کردند:

چرا روحانی هیچ کدام از نمایندگان مجلس را با خود به نیویورک نبرد؟/ جای خالی دیپلماسی پارلمانی

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 382548
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است دولت با عدم دعوت از نمایندگان مجلس برای حضور در اجلاس عمومی سازمان ملل توفیق همراهی نمایندگان مجلس را از دست داد.
چرا روحانی هیچ کدام از نمایندگان مجلس را با خود به نیویورک نبرد؟/ جای خالی دیپلماسی پارلمانی
گروه سیاسی جهان نيوز- شاید اگر حساسیت ویژه مذاکرات هسته‌ای کشورمان نبود حسن روحانی ترجیح می‌داد تا در کشور بماند و به مشکلات اصلی مردم رسیدگی کند؛ اما حساس شدن مذاکرات هسته‌ای کشورمان در این مرحله باعث شد رئیس جمهور در دومین سال ریاست جمهوری‌اش همچون احمدی‌نژاد سفر نیویورک را از دست ندهد.

به گزارش جهان، نکته قابل توجه در دومین سفر روحانی به آمریکا که این سفر را از سایر سفرهای خارجی دولت‌ها به ویژه در سفر سالیانه به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک متمایز می‌کند، عدم همراهی نمایندگان مجلس با وی در این سفر مهم و حساس است.

هرچند قانون و یا الزامی به منظور همراه بردن نمایندگان مجلس برای رئیس جمهور وجود ندارد و این موضوع جزء اختیارات وی است، اما رؤسای جمهور سابق در سفر به نیویورک یک یا دو نماینده از پارلمان را همراه خود می‌بردند. روحانی هم سال گذشته سید احمدرضا دستغیب عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سیامک مره صدق نماینده کلیمیان مجلس را همراه خود به امریکا برد.

روحانی از دست مجلس ناراحت است

بهارستان نشینان، تحلیل‌های مختلفی از این اقدام دولت دارند. برخی معتقدند روحانی هنوز از موضوع استیضاح وزیر علوم ناراحت است و عدم دعوت از نمایندگان مجلس ناشی از همین ناراحتی است. برخی هم مشاوره غلط مشاوران روحانی را دلیل این امر می‌دانند.

از خودش بپرسید!

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره می‌گوید: اینکه چرا آقای روحانی از نمایندگان مجلس برای این سفر دعوت نکرده موضوعی است که خودش باید پاسخ بدهد. گرچه معتقدم این جز اختیارات رئیس جمهور است که بخواهد نماینده‌ای را از مجلس همراه خود به سفرهای خارجی ببرد اما اگر این کار انجام می شد بهتر بود؛ شاید آقای روحانی امسال کسی را پیدا نکرده که همراه خود ببرد!

اگر می‌برد دیپلماسی پارلمانی تقویت می‌شد

محمدصالح جوکار دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم معتقد است: اگرچه قانونی وجود ندارد که حتما رئیس جمهور نماینده‌ای را از مجلس در سفرهای خارجی همراه خود ببرد، اما برای تعامل بهتر مجلس و دولت خوب بود این کار انجام می‌گرفت چرا که قطعا باعث تقویت دیپلماسی پارلمانی کشور هم می‌شد.

مشاوران روحانی مقصرند

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران هم معتقد است این کار جز اختیارات رئیس جمهور است. او می‌گوید: بهتر بودآقای روحانی یک یا دو نفر از نمایندگان را همراه خود به نیویورک می برد. این کار باعث تعامل بهتر دولت و مجلس می‌شد. عضو کمیسیون امنیت ملی دلیل عدم دعوت دولت از مجلس برای همراهی در این سفر را مشاوره غلط مشاوران رئیس جمهور به روحانی می‌داند.

حتما لازم نبوده که نبرده است

اما احمد امیرآبادی نماینده مردم قم نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارد و می‌گوید: بنا نیست رئیس جمهور هرجا می‌رود، نمایندگان مجلس هم او را همراهی کنند. حتما نیاز نبوده که رئیس جمهور کسی را از مجلس برای این سفر دعوت نکرده است. امیر آبادی جز مخالفین سفرهای خارجی مکرر نمایندگان بوده و معتقد است سفرهای خارجی اگر به نوعی برای مردم و کشور آورده‌ای داشته باشد خوب است والا اگر قرار باشد کار خاصی انجام نشود و تنها هزینه‌ای برای کشور داشته باشد همان بهتر که نروند.

او می‌گوید: ما در مذاکرات هسته‌ای که به مراتب مهم‌تر از سفر نیویورک است نماینده‌ای از مجلس به عنوان ناظر نداریم چه برسد به سفر نیویورک.

روحانی این توفیق را از دست داد!

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم بر این باور است که دولت با این کار توفیق همراهی نمایندگان مجلس را از دست داده است.

بدسلیقگی دولتی‌ها

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم می‌گوید: من از علت اینکه چرا نماینده‌ای از مجلس همراه رئیس جمهور به نیویورک نرفته خبر ندارم، اما خوب است فردا برای اینکه از شائبه‌ها و حاشیه‌ها کم شود رئیس‌جمهور عضو ناظر مجلس را همراه خود می‌برد، چون سفر تفریحی نبوده‌است!

او معتقد است این همراه نبردن خیلی خوش‌سلیقگی نبود و در کاری که هیچ مشکلی در آن وجود ندارد وجود ناظر و بازرس چه اشکالی دارد؟ کاش رئیس جمهور برای اینکه نشان دهد فضای تعاملی خوبی با مجلس دارد با هماهنگی ریاست مجلس برخی نمایندگان را به عنوان ناظر همراه با خود می‌برد.

جعفرزاده این را هم گفته که حضور یک یا دو نماینده از مجلس برای پرهیز از فضای حاشیه‌ای و برای تقویت پاسخگویی رئیس‌جمهور به انتقادها بعد از این سفر مناسب بود و وقتی رئیس جمهور این کار را نمی‌کند یعنی فردا خودش در مقابل همه انتقاد‌ها یک تنه خواهد ایستاد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
اگر مجلسي ها مي رفتند و در هنگام شليك به هدف در كنارش بودند، خطا زدنش به اسم مجلسي ها تمام مي شد و بر ادعاي خود مبني بر توانمندي در زدن به هدف اصرار مي ورزيد.
تنها رفت و صحبتها و ديدارهايش را هم ديديم و شنيديم.
من فقط ناراحتم كه چرا متني را كه مشاورانش تهيه كرده بودند را پس از سخنان كامرون تغيير نداد.
معلوم مي شود كه جاي مشاوران او نيز خالي بوده است.
آرزو
عدم پاسخ صریح ودرخور شان کامرون نشان دهنده این است که رییس جمهور به اندازه کافی فن بیان نداردوبه امور دیپلماتیک اشنانیست ...
United States
زدی به هدف
اینا رمز و رازها دارند با کدخدا باید تنها باشن !!!
مگر الزامي به بردن اين اقايان بوده است. تفکيک قوا بايد رعايت شود. اقايان حد خود را بشناسند. دليلي ندارد که دولت تابع ااحزاب باشد. ضمنا 2هفته تعطيلي خوش گذشت .
م.د
حدشون رو اگر می شناختند و می رفتند اینجور رئیس کثیف و مشروب خور یک جزیره وحشی یعنی انگلیس به ملت ایران توهین نمی کرد!
میلاد
بله که الزام بوده
کار مجلس نظارته
اسمش روشه
قابل توجه شماها وطن فروشان
نمایندگان همین جا چوب لای چرخ دولت مگذارن بسه نیاز به بردن اونها نبود
مگه سال های قبل که نماینده ها رفتن چه گلی به سر مردم و مجلس زدن که امسال میخواستن بزنن
سال های قبل کجا با گوشی با کدخدای خونخوار صحبت شد؟کجا با دیوید آدمکش دیدار شد؟ کجا نخست وزیر یک جزیره اینطوری به ملت ایران توهین کرد
فرق داره نکته اینه که شماها از فهم اون عاجزید
اونها مجوز اینکار را از رهبری نداشتند ولی دولت یازدهم دارد.
مشکلی دارید ؟!!
اینکه روحانی رفتارش بعد از استیضاح وزیر علوم با مجلس تغییر کرده کاملا مشخص است
این درسته که به خاطر یک نفر و یک عضو کابینه اینطوری برخورد بشه
واقعا باید نماینده ها حضور می داشتند
United States
....چرا تور 100نفره نمیبرین آمیرکا واسه صفا.....
تور خاتمی با سوروس چی ؟
مجید مجد
آقای حقوقدان پاسخگو باش
United States
سلام من از کارمندان باسابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم در این یک سال اخیر از نزدیک میبینم که فرهنگ ما دارد دچار بحران جدی میشود من در بخش مهم و حساسی کارمیکنم که به لحاظ کاری اطلاعات خاصی دریافت میکنم .دیر بجنبید فرهنگ را از دستان خارج کرده اند...
زیاد سخت نگیر بذار از دست بره
United Arab Emirates
دوران اون اقايى كه ٢٠٠ نفر همراهش ميبرد ددر دودور گذشت. شوما اب رو بريز اونجات كه ميسوزه!!
سوروس
شما بی تربیت ها اصولا چیزی برای ارائه ندارید ...
دوران دیدار خاتمی با سوروس هم تمام شد کرسنت ها توتال ها زباله آتیش زدن ها
brt
United States
اصلاٌ دوستان اصولگرا چه طوره سید احمد خاتمی و سید حمید روحانی (یادتون نره خیلی باهاش کار دارید)و جنتی پدر و آشیخ صدیقی و مصباح یزدی و .... وی رفتند ؟
حميد روحاني رو خوب اومدي
قدر ايشون در آينده به خاطر نوشتن تاريخ مشخص ميشه
درود بر هر شخص و هر کسی که وطن دوسته
اسم علامه مصباح رو میاری دهانت رو آب بکش ..به اندازه وزنت نظر بده ...
brt
United States
سنگینی من رو احساس نمی کنی ؟خیلی طاقت داری .
سنگینی ات از رفت اما کمی نفخ ات مانده.بانمک.
brt
United States
عرق نعنا بخور اینو تنها بخور خوب می شی
خوردم رفع شدی خودشناسی هستی ها!
تو که مریض جسمی هستی ادب هم که نداری ...تو رو چه به فضای مجازی جلبک ؟
brt
United States
دوستان عزیز من قصد توهین به احد الناسی را ندارم و همواره از این کار پرهیز می نمایم اما متاسفانه نتوانستم جلوی دهانم رابگیرم و حرفهای نامربوطی هم زده ام .خدا شاهد است معتقدم به یک روحانی عالم توهین شود شیطان از انسان توهین کننده بیزار میشود .من همه علما را دوست دارم و به هیچ کس قصد جسارت نداشته و ندارم .ولی متاسفانه یکی از دوستان نیز فکر کرده من قصد بی احترامی به یکی از علما را داشته ام که ابداٌ چنین نبوده است .
شما تندروهای به بی ادبی عادت دارید ..
United States
آخییی، نماینده ها انقدر کار کردن که خسته شدن. نیاز به سفر داشتن تا روحیشون عوض بشه
United States
فعلا که بعضی ها دارن می گن لازم نیست بریم مجمع عمومی و هنوز زمانش فرانرسیده می رن اونجا
باید کوثری و رسایی و کوچک زاده می برد... شایدم جلیلی
United States
کاش این افرادی که نام بردی می تونستن برن که این فضاحت به بار نمیآمد
جای رسایی خالی بود واقعا
Iran, Islamic Republic of
جبهه پایداری تلاش کند احمدی نژاد برگردد حتما" این نمایندگان بهمراه خانواده و خاندان احمدی نژاد حضور خواهند یافت!!!!!!!!!!!!!!!!!
الکی آسمون ریسمون نباف
جبهه پایداری چه ربطی به این حرف منطقی جهان نیوز داره؟ یه نماینده اونجا بود خیلی اتفاقات نمی افتاد
عزیز ی
با سلام دلیلی ندارد هر بار کلی هزینه به بیت المال تحمیل شود و یک هیئت دنبال رئیس جمهور راه بیافتد اتفاقا این کار آقای روحانی بسیار خدا پسندانه است البته فکر نکنید من اصلاح طلب هستم خیر
خدا پسندانه آن بود که با کمی حوصله مدیریت و گرفتن نتیجه مثبت در مذاکرات و عذرخواهی از مردم شهید پرور ایران آن هم ملایم آشتی می کرد .
هر کار روحانی اشتباه باشه، این یه کارش کاملا درست بود!
شما چرا آتیش گرفتی حالا؟
مگه زمانی که احمدی نژاد ... میبردتون تونستید برای مردم کاری کنید که حالا ناراحتید؟
الان نبردن؟
Iran, Islamic Republic of
مجلس براساس قانون ق دخالت درامورقوه مجریه راندارد . چرااین نمایندگان درزمان دولت سابق چنین درخواستهایی نداشته اند و حالابه یکباره ازخواب بیدارشده اند ؟
United States
کدوم قانون؟؟؟؟
بنده خدا یه مقدار مطالعه کن
تو که سوادت در این حده که از وظایف مجلس خبر نداری حرف نزنی خیلی بهتره
Iran, Islamic Republic of
رفت آن دولتی که همه دوستان و نزدیکان و فامیلهایش راباپول بیت المال به گردش و سفرهای خارجی میبرد و گاهی تفاوت های فرهنگی دربرخی ازاستخرهاانجام می شد و برخی زیرآبی میرفتند و تفاوت فرهنگی انجام می دادند .
رفت آن سوروسی که با پول بیت المال با بنیاد سوروس دیدار می کرد ..
Iran, Islamic Republic of
بمیرم براتون دلتان برای سفرهای خارجی و خرید و گردش و تفریح تنگ شده است ؟ آن دولتی را که همه شمارابه گردش و تفریح میبرد، لولوبرد .
کریم شیره ای
کافر همه را..
نکنه دل شما واسه کرسنت تنگ شده یا واسه زباله آتیش زدن ؟
چون خودش می دونست اگر ببره نمی تونه با کدخداهای عالللم دیدار کنه گیر می کرد دیگه
خداروشکر یه سایت این موضوع رو بررسی کرد
میثاق مرادی زنده رودی
United States
عششششششششششششاق کدخدا و انگلیس خائن حقیقت تلخه.یه موضوعی در جهان نیوز بررسی شده.به جای گیر دادن به گذشته و حرفای خاله زنکی پاسخ منطقی بدید جوابی ندارید آب بریزیدو سکوت کنید.
دیپلماسی پارلمانی حداقل حالا باید تصمیم بگیره و حداقل اجازه بازگشایی سفارت خانه انگلیس خبیث رو نده
بقیه نماینده ها هم اعتراض کنن
کریم
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم همه اینهایی که نرفتن و اونهایی که رفتن به اندازه ای غصه مردمی رو که تو این کشور پر از ثروت زندگی می کنن اما آب، برق، گاز و ... ندارن دغدغه داشته باشن. تا من و شما دوست عزیز اصلاح رو از خودمون شروع نکنیم کشورمون درست نمیشه.
رضا
آقازاده‌ها جا را تنگ کرده بودن جای خالی نداشتن!!!
رسایی رو میبرد یه خورده دلواپسیش کم میشد...
رسایی خار چشم شما تندروهای زباله آتیش زن...
Iran, Islamic Republic of
به خاطر اینکه می خواستند دایره بسته تر باشه وهرتصمیمی گرفته شد بین خود وکدخدا بماند وبه بیرورن درز نکند
ايراني
اقايون نگران ملتند يا منافع خودشان
به فکر کرسنت هستند !
United States
درود بر نمایندگانی که احساس وظیفه می کنند
برای اینکه هیچکدام لیاقت همراهی با رییس جمهور را نداشتند
وقتی رئیس جمهور چنین طرفداری گستاخ و بی تربیتی داره همون بهتر که نماینده ها نرفتند...
همون بهتر که نبرد . باید با این نماینده ها مثه احمدی نژاد برخورد کرد . آقای روحانی به این نماینده ها بیشتر از وزنشون داره بها میده .
حالا شما تندروها چرا عصبی می شید ؟
فارض
براى تعامل بهتر بين دو قوه.....
براى تقويت ديپلماسى پارلمانى....
بايد روحانى باج ميداد؛ به همين دليله كه وزيرش استيضاح ميشه!!!!
ظاهرا شما عادت به باج دادن دارید ؟
اگه می بردند احساس می کردن جمع دوستانشون به هم می خوره
Iran, Islamic Republic of
تدبيره ديگه!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اعتدال يعني اين!!!