جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۲
حق پخش تلویزیونی موضوع اصلی برنامه 90

نوبت آزمون فردوسی پور فرا رسید !

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 388047
فردوسی پور مجری برنامه نود باید مثل اسمش عادل باشد و در 90 در موضوع حق پخش اصول بیطرفی را رعایت کند و در فضایی مثبت و با دعوت از منتقدان هر دو طرف به این موضوع مهم بپردازد
نوبت آزمون فردوسی پور فرا رسید !
سرویس ورزشی جهان نيوز - مسعود پاشنا: سرانجام پس از کش و قوس فراوان روز موعود فرا رسید و پس از عدم ورود دوربین های سیما به ورزشگاهها شنیدیم که در برنامه فردا شب ۹۰ موضوع حق پخش تلویزیونی ناچارا مورد بحث قرار می گیرد! چون در صورت ادامه چنین وضعیتی به غیر از باشگاهها ، تلویزیون هم ضرر می کند .

عادل فردوسی پور مجری برنامه نود باید مثل اسمش عادل باشد و در برنامه اش در موضوع حق پخش اصول بیطرفی را رعایت کند و در فضایی مثبت و با دعوت از منتقدان هر دو طرف به این موضوع مهم بپردازد . به هر حال برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد ، تا به حال ما حرفهای فدراسیون را شنیدیم ، شاید صاحب منصبان تلویزیون هم حرفهایی برای گفتن داشته باشند .

البته آن طور که شنیدیم تمام درآمدهای حق پخش تلویزیونی به جیب صداو سیما نمی رود و این سازمان چند سالی است که با کمبود بودجه مواجه است .

حق پخش حق فوتبال است که باید به باشگاه ها برسد. چون مردم به خصوص طرفداران استقلال و پرسپولیس و حتی طرفداران سپاهان،تراکتور،فولاد و حتی تیمهایی مثل نفت مسجد سلیمان لطمه ببینند اما وقتی به کل ماجرا ورود می کنیم می بینیم که این کار به نفع خود فوتبالی ها است.بخش اعظمی از درآمدهای صداوسیما از فوتبال است اما چرا چیزی عاید فوتبال نمی شود؟گرانترین آگهی ها در برنامه نود،در مسابقات فوتبال،دربی پایتخت،در بین دو نیمه و در بحث های کارشناسی است.

هر چند گفته می شود تلویزیون حامیان با نفوذی هم در مجلس شورای اسلامی دارد که می گویند چون دولت بودجه ای برای خرید حق پخش در نظر نگرفته ، تلویزیون نمی تواند درآمدهای حاصل از آگهی های فوتبال را به فدراسیون و باشگاه ها بدهد.

به گفته آنها صدا و سیما در آن صورت برای پرداخت بیش از ۱۰ هزار کارمندش به مشکل می خورد. ضرغامی هم در آخرین روزهای مدیریتش بر رسانه ملی منطقش این است که با بمباران پخش فوتبال های بزرگ خارجی زیر بار پرداخت پولی بیشتر از این به کفاشیان و دار و دسته اش نمی رود.

درست است حق پخش را باید قبل از همه باشگاه ها پیگیرش باشند. آنها که طبق مقررات بیش از ۸۰ درصد درآمدهای حاصل را بین خود تقسیم می کنند اما از همان نخستین بار که محسن صفایی فراهانی به دنبال حق پخش افتاد ، این فدراسیون فوتبال بود که برای برآورده کردن نخستین شرط فوتبال حرفه ای پا پیش گذاشت. پخش تلویزیونی به همراه تبلیغات محیطی در بسیاری از کشورها بیش از ۶۰ درصد هزینه های تیم های فوتبال حرفه ای را تشکیل می دهند اما این رقم برای لیگ ایران گاه به سختی به ۲۰ درصد می رسد. در اوایل دهه ۸۰ اما محسن صفایی فراهانی که عضو فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی وقت بود به دنبال گره کور حق پخش رفت.

او که تازه با کمک مشاوران خارجی توانسته بود لیگ حرفه ای ایران را بنا بگذارد ، می دانست تزریق مستقیم دولت در فوتبال عایدی مهمی ندارد. صفایی توانست طرحی را در مجلس به تصویب برساند که توفانی به پاکرد. ریاست وقت صدا و سیما این طرح را مغایر با قانون اساسی می دانست و اعتقاد داشت فوتبال ایران از خزانه دولت تغذیه می کند و امکان پرداخت پولی دوباره به فوتبال از خزانه دولت نیست.

با این که این گفته رئیس صدا و سیما را شورای نگهبان قانون اساسی تائید کرد اما مجلس پای حکم خود ایستاد تا پرونده دعوای فوتبال به شورای تشخیص مصلحت نظام برود ، جایی که علی فتح الله زاده و اکبر غمخوار مدیران وقت دو تیم پر طرفداراستقلال و پرسپولیس با این پیش فرض که صدا و سیما تنها بازی های آنها را پخش می کند با تلویزیون به تعامل رسیدند و در ازای ۲ میلیارد تومان برای یکسال پرونده قانون مورد مجادله را مختومه کردند و حق پخش هم تقریبا برای نزدیک به ۱۰ سال به بایگانی سپرده شد!

به هر حال با این که مردم دل خوشی از این فدراسیون ندارند ولی علاقه مندند بازیهای فوتبال تیمهای محبوبشان را تماشا کنند ، لطفا چاره ای بیندیشید و به بیراهه نروید .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا پول مملکت را به فوتبالی تزریق کنیم که پر از فساد و رانت است کجای این پول به مردم می رسد؟ به نظر من قطع پخش فوتبال از صدا و سیما بهترین گزینه است که می تواند تب فوتبال را در کشور پایین بیاورد و رونق را از بازار فوتبالیست ها و باشگاه ها بگیرد .
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
بله! حق پخش حق فوتبال است اما نه فوتبالی که که با بیت المال اداره می شود.