جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اهداف پوتین از ورود جدی به جنگ سوریه

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 448842
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند نیروی دریایی این کشور مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه را هدف قرار داده است.
به گزارش جهان، الف به نقل از رویترز خبرداد: آنها اعلام کردند چهار ناو روسی مستقر در دریای خزر ۲۶ راکت شلیک کردند که به اهداف مشخص شده در سوریه اصابت کردند.
 
روسیه حملات هوایی خود در سوریه را با اعلام اینکه داعش را هدف قرار خواهد داد آغاز کرده است. ارتش سوریه امروز با پشتیبانی هوایی روسیه حملاتی زمینی به مواضع مخالفان در سوریه انجام داد.
 
امروز رونامه نیویورک تایمز در مطلبی از اعزام نیروی زمینی روسیه به سوریه نوشت و گفت: ممکن است هدف از این اقدام پوتین محافظت از پایگاه روسیه نزدیک لاذقیه باشد که مسکو حملات هوایی خود علیه گروه های شورشی را از آنجا آغاز کرد و شاید هم  هدف از چنین اقدامی این باشدکه متحد روسیه یعنی بشار اسد رئیس جمهور سوریه با خطر سرنگونی روبرو است و نیروهای زمینی روسی عملا وارد سوریه شده اند تا با گروه های بی شمار در حال جنگ علیه اسد مقابله کنند.
 
طبق این خبر روسیه اقدامات بعدی خود را هم در سوریه طراحی کرده و قصد دارد با انجام یک عملیات زمینی نیروهای مخالف را از مناطق میان حمص و ادلب به عقب براند.
 
روسیه تاکید دارد اسد باید بخشی از تلاش های بین المللی برای جنگ علیه داعش باشد اما کشورهای غربی، عربی و ترکیه با این ایده تا کنون مخالف بودند. البته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، چندی پیش گفت جدول زمانی برای کنار رفتن اسد از قدرت، قابل گفتگو و مذاکره است.
 
به نظر می رسد ولادیمیر پوتین از ورود به نبرد میدانی در سوریه چندین هدف را دنبال می کند: هدف اصلی حمایت از اسد و حفظ حکومت او است؛ در واقع در عرصه جنگی با حضور نیروهای روسی از این پس شکست ارتش سوریه و سقوط  اسد منتفی شده است. همچنین روسیه با قرار گرفتن در کانون بحران سوریه، از انزوای سیاسی دراز مدت، خارج شده است. برخی تحلیل گران نیز معتقدند که به دست آوردن امتیازهایی درباره مسئله حساس اوکراین، هدف دیگر پوتین است البته بعید است که پوتین حاضر به معامله و از دست دادن نفوذ خود در سوریه و خاورمیانه به بهای اوکراین باشد.
 
همچنین به نظر می رسد پوتین نگران امنیت بلند مدت روسیه است؛ چرا که شمار زیادی از شهروندان و یا اتباع روس زبان در کنار گروه داعش می جنگند و بی تردید شماری از تروریست ها روزی به موطن خود بازخواهند گشت. همچنین احتمالا پوتین احساس می کند که ایفای نقش گسترده تر در جنگ علیه داعش ممکن است به رفع برخی از تحریم ها علیه روسیه منجر شود. در نهایت این که پوتین به سوریه بعنوان یک فرصت نگاه می کند تا بتواند با استفاده از امکانات ایجاد شده در سوریه موقعیت روسیه را بعنوان یک قدرت جهانی بازسازی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *