سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

قرآنهای نفیس آستان قدس رضوی+عکس

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب: 376347
تعداد ۳۰ نسخه قرآن خطی نفیس که روی پوست کتابت شده است و دو عدد تابلوی قرآنی خطی نفیس، از جنس پوست و پارچه به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
به گزارش جهان به نقل از قدس، به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رئیس اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: تعداد ۳۰ نسخه قرآن کریم که در هر نسخه آن، یک جزء از قرآن روی پوست به شیوه‌ای هنرمندانه کتابت شده است، به همراه دو عدد تابلوی نفیس قرآنی از جنس پوست و پارچه که روی هر یک کل قرآن کریم کتابت شده، پس از نمایش در نمایشگاه قرآن و عترت در تهران و مشهد توسط دکتر خواجه پیری از مؤسسه میکروفیلم نور، در دهلی، به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.


سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، با اشاره به دشواری کتابت روی پوست اظهار داشت: این آثار به نحو عالی نگاشته شده و هر یک دارای تذهیب ظریف، هنرمندان و متفاوت با دیگری است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان، در ارتباط با تابلوهای قرآن نیز تشریح کرد: یکی از این تابلوها، یک عدد پوست کامل است که روی آن قرآن کریم به صورت کامل با خط نسخ غبار، به همراه تذهیبهای زیبا، کتابت شده است.

وی با بیان اینکه قرآن کامل با خط نسخ غبار و با تذهیب خوب، روی یک ورق پوست کمتر دیده شده است، این اثر را از این نظر منحصر به فرد خواند و تصریح کرد: در این تک برگ پوستی، یک شمسه کامل مذهب به همراه ۳۰ شعاع، ترسیم شده که هر جزء قرآن در یک شعاع آن کتابت شده است.

فاضل هاشمی همچنین اظهار داشت: تابلوی قرآنی دیگر، از جنس متقال و کرباس است که قرآن کریم توسط هنرمند نامبرده به صورت کامل و با خط نسخ غبار روی آن کتابت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *