جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تکلیف کشاورزان پس از فاز دوم‌یارانه‌ها

پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 356745
اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ابعاد گوناگونی دارد و این بار این کشاورزان و تشکلهای کشاورزی استان هستندکه از ضررهای اجرای مرحله اول در پی وعده و وعیدهای دولت دهم در بخش کشاورزی می گویند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دغدغه های تعدادی از اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز، دبیر اجرائی خانه کشاورز و تشکلهای عضو، همسو و همراه خانه کشاورز و پیشکسوتان و متولیان بخش کشاورزی استان مرکزی عصر روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با استاندار مرکزی مطرح و خواستار پاسخ شفاف استاندار مطرح شد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز و دبیر تشکلهای زیر بخش کشاورزی استان مرکزی در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه استاندار مرکزی به درخواست خانه کشاورز و تشکلهای زیر بخش در مورد رفع مشکلات بخش کشاورزی استان علی الخصوص معضلات پیش روی این بخش پس از اجرای هدفمندی مرحله دوم یارانه ها گفت: بخش کشاورزی مردمی ترین و خصوصی ترین بخش تولید کشور است که بر پایه امار و اطلاعات موجود بیش از ۹۰درصد نیروی کار و مدیریت آن غیر دولتی بوده و جای افتخار دارد که این بخش تنها بخشی است که پس از انقلاب اسلامی به رشد دو رقمی در تولید نا خالص ملی دست یافته است.

کشاورزی در چنبره ای از نارسائی ها

کمال الدین میرهاشمی با بیان اینکه دستیابی به نرخ رشد دو رقمی توسط بخش کشاورزی در شرایطی به وقوع پیوسته که در سالهای گذشته همواره نرخ تولید نرخ سرمایه گذاری در آن منفی بوده است افزود: امروزه این بخش گسترده و حیاتی در چنبره ای از نارسائی ها و معضلات پیچیده و متعدد گرفتار شده و به شدت نیازمند رسیدگی و مراقبت می باشد.

وی با بیان این که بدون سرمایه گذاری امکان تولید وجود ندارد افزود: کشاورزان بدون سرمایه گذاری نه می توانند قدمی در راستای افزایش تولید بردارند و نه می توانند بهره وری این بخش را افزایش دهند.

دبیر تشکلهای زیر بخش کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر این که بدون سرمایه گذاری نمی توان قول تولید اضافی در بخش کشاورزی را بدهیم افزود: باید با سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی، عملیات زیربنایی، مکانیزاسیون، تحقیق، آموزش و... ضمن جبران استهلاک سرمایه این بخش زمینه رشد آن را نیز فراهم کرد.

میرهاشمی با بیان اینکه اکثر قنوات و چاههای کشاورزی استان متاسفانه خشک و یا در حال خشک شدن است، گفت: مشکلات امروز بخش کشاورزی بیش از دیروز است به طوریکه مقدار اندک بارندگی های انجام شده نیز نمی توانیم به دلیل نبود اعتبارات مدیریت کنیم.

بخش کشاورزی در استان مرکزی مظلوم است

وی با بیان اینکه کشاورزی در استان مرکزی مظلوم واقع شده، افزود: کاهش سهم بخش کشاورزی از پساب فاضلاب شهر اراک از جمله مواردی است که مظلومیت این بخش را نشان می دهد.

دبیر تشکلهای زیر بخش کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: قرار گرفتن مجموعه پتروشیمی و پالایشگاه در سرچشمه بهترین رودخانه های استان (قره چای) از دیگر مشکلات این بخش است چرا که این واحدهای صنعتی ضمن آلوده کردن هوای اراک و حواشی آن رودخانه قره چای را به خشکی رسانده و متأسفانه به میزان ۵۲۰ لیتر در ثانیه از سد کمال صالح حق آب به پتروشیمی و پالایشگاه تخصیص یافته است. آبی که مربوط به شرب مردم است و با توجه به آمار اعلام شده از سوی امور آب استان بیلان سد فوق ۶۰درصد منفی می باشد.

میر هاشمی افزود: حال که پس از گذر مدت زمانی از خشکی رودخانه قره چای که به لطف خداوند در سال جاری مقدار قلیلی آب در رودخانه جاری شد متأسفانه آب جاری با تعبیه سدهای انحرافی غیر اصولی به مزارع هدایت شده و اجازه عبور آن به کف رودخانه و احیاء چاههای اطراف و آبخوان داری را نداده که جای تألم دارد.

وی در ادامه با بیان این که تکلیف کشاورزان و تولید کنندگان پس از اجرای مرحله دوم یارانه ها چه می باشد گفت: دولت باید مشخص کند با افزایش حامل های انرژی، ایجاد تورم و گرانی و نبود درامد کشاورزان وضعیت شان چه خواهد بود. این در شرایطی است که طی ۱۰ روز گذشته بر مسئولین تصمیم گیرنده کشور روشن شد زمانی که گرانی باشد مردم دست کمک به دولت دراز خواهند نمود.

دبیر تشکلهای زیر بخش کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: کشاورزان از گرانی، بی آبی، بی سرمایه ای و عدم دادرسی به مشکلات آنان حیران مانده اند و دست تمنا به سمت دولت دراز می کنند.

اهداف اقتصاد مقاومتی بدون وجود آمار دقیق و صحیح کشاورزی امکان پذیر نیست

تنها دوست یکی از فعالین عرصه کشاورزی نیز در این نشست از واقعی نبودن آمار بخش کشاورزی گلایه کرد و گفت: اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری بدون وجود آمار دقیق و صحیح توسط زیر بخش های کشاورزی امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که نبود آمار دقیق تمامی برنامه های توسعه ای کشور را با شکست مواجه می کند افزود: حال که در گام نخست اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستیم نباید اجازه دهیم انحرافات آماری بلایی را که در فاز نخست بر سر بخش تولید آورد تکرار کند، آسیبی که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

این فعال بخش کشاورزی استان مرکزی با اشاره به عدم بهره مندی استان از توانمندیهای بخش کشاورزی افزود: متاسفانه زیربخشهای کشاروزی استان با یکدیگر همسو نیستند و این مسئله باعث شده تا کارهای موازی زیادی در این بخش شکل بگیرد.

وی ادامه داد: استان مرکزی توانمندیهای بالقوه بسیاری دارد که متاسفانه در سایه برخی کج سلیقگی ها نتوانسته ایم از آنها بهره کافی را ببریم چرا که یک روز دولت نخواسته با بخش خصوصی همراه شود یک روز بخش خصوصی نخواسته با دولت همراه شود.

قوانین، مقررات و بخشنامه های بخش کشاورزی در استان مرکزی روشن نیست

تنهادوست بی ثباتی در برنامه های بخش کشاورزی و تولید را علت اصلی ناکامی های این بخش برشمرد وافزود: نبود افق روشن در بخش تولید کشاروزی همه را سرگردان کرده است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت گذاریهای غیرکارشناسی صورت گرفته در بخش کشاورزی افوزد: متاسفانه قوانین، مقررات و بخشنامه های بخش کشاورزی در استان مرکزی روشن نیست.

این فعال بخش کشاورزی استان مرکزی در ادامه با تاکید بر ضرورت حرکت در مسیر کشاورزی نوین از استاندار مرکزی خواست پایه گذار کشاورزی نوین کشور در این استان باد.

بخش زراعت آمادگی ورود به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را ندارد

نادری یکی از فعالین بخش زراعت در استان مرکزی با بیان این که این بخش امادگی ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها را ندارد افزود: بخش زراعت آسیب پذیر ترین بخش کشاورزی است و با توجه به نقش این بخش در تامین امنیت غذایی و مراحل سختی که در سالهای اخیر پشت سرگذاشته این بخش فعلا آمادگی ورود به این مرحله را ندارد.

وی تاکید کرد: ورود خسارت به بخش زراعت خسارت جبران ناپذیری بر پیکره بخش کشاورزی کشور وارد می کند.
https://jahannews.com/vdchk-nxm23nmqd.tft2.html
jahannews.com/vdchk-nxm23nmqd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *