شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۴
نگاهی به سفر کم‌سابقه رییس‌جمهور چین به هند؛

چین و هند می‌خواهند جهان به آنها گوش فرا ‌دهد

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 381323
به اعتقاد تحلیلگران افزایش روابط اقتصادی چین با روسیه و اینک هند شرایط را برای آمریکا در آسیا بسیار سخت خواهد کرد.
چین و هند می‌خواهند جهان به آنها گوش فرا ‌دهد
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: سفر "ژی جین‌پینگ" به هند، اولین سفر رئیس‌جمهور چین به شبه قاره در ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود.

به گزارش جهان، رئیس جمهور چین در راس هیاتی یکصدنفره به هند رفته و در اولین گام "جین‌پینگ" و "نارندرا مودی" نخست وزیر هند پس از دیدار، توافق ۳.۴۳ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری چین در یک پروژه ایجاد پارک صنعتی در ایالت گجرات هندوستان امضا کردند.

مقامات دو کشور از تمایل خود برای گسترش روابط خود در زمینه اقتصادی و فن‌آوری‌های مدرن نیز خبر داده اند.

در حالی كه چین در زمینه ماشین آلات و صادرات منسوجات و البسه و محصولات مشابه قدرت بالایی دارد؛ هند از قدرت های جهان در فناوری اطلاعات به حساب می آید و همكاری دو كشور با توجه به این وضعیت در زمینه فناوری پیشرفته، آینده درخشانی خواهد داشت.

نارندار مودی، نخست‌وزیر هند استقبال گرمی از رییس جمهور چین بعمل آورده و وی در هندوستان از طرفدران گسترش روابط با چین شناخته می شود. وی در زمانی که سروزیر ایالت گجرات نیز بوده بارها به چین سفر کرده بود و روابط نزدیکی با برخی مقامات چین دارد.

این سفر همچنین پایه‌گذار سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری چین در ۵ سال آینده در هند نیز خواهد بود. این در حالیست که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری هند به شمار می‌رود و این میزان در حال حاضر به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.

ژی جین‌پینگ در یک سخنرانی مهم در هند تاکید کرده است : «اگر هند و چین هم‌صدا شوند، جهان به آنها گوش فرا می‌دهد».

نکته قابل تامل آنکه رئیس جمهور چین در آستانه سفر خود به هند در مطلبی برای روزنامه "هندو" نوشته است: «اگر چین و هند با یکدیگر همکاری کنند، به زودی یک قرن آسیایی آغاز خواهد شد».

ژی همچنین در مطلب خود ضمن بیان اینکه «چین و هند موتورهای اقتصادی آسیا هستند» وعده می‌دهد: «ترکیب انرژی چین و خِرَد هند یک نیروی غیرقابل وصف را به جریان می‌اندازد».

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که این نوع روابط تجاری در دهه‌های آتی، موجب ایجاد تحولات اساسی در آسیا خواهد شد.

از زمان بحران اوکراین و تحریم روسیه توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی چین روابط اقتصادی خود را با روسیه افزایش داده و یکی از بزرگترین قراردادهای انرژی میان روسیه و چین به امضا رسیده است.

چین اینک نیز با فرآهم شدن فضای مساعدتر روابط خود را با هندوستان افزایش می دهد و این موضوع در حالیست که در برخی محصولات میزان صادرات چین به هند از آمریکا نیز پیشی گرفته است.

به اعتقاد تحلیلگران افزایش روابط اقتصادی چین با روسیه و اینک هند شرایط را برای آمریکا در آسیا بسیار سخت خواهد کرد.

شاید بهترین پیام برای آمریکا که این روزها باور کرده است که فضای تک قطبی جهان پایان یافته همان تعببیر رییس جمهور چین باشد: "چین و هند می خواهند جهان به آنها گوش فرا ‌دهد"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
هرچی که آمریکا رو در تنگنا قرار بده من موافقم و از اون استقبال می کنم.
میلاد
مرگ بر آمریکا
Nazanin
Germany
کسی که بعد از سالها به خون کشیدن مردم عراق و افغانستان با حقارت از این کشورها میره بیرون, اینقد محدود شده که دیگه از تنگنا و این حرفا گذشته, طی ٣٠, ٤٠ سال آینده کشورهای زیادی در آمریکای شمالی متولد خواهند شد!
United States
چرا اینها از شبکه های اجتماعی می ترسند؟
در عصر ارتباطات که نمی شود مانند عصر حجر زندگی کرد.