پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۵
فاجعه در دشت وایقان

عکسی عجیب از نشست یک دشت!

شکست اسکلت سفره های زیرزمینی
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 441920
با توجه به مساحت دشت وایقان، عمق فاجعه را وقتی می فهمیم که بدانیم این دشت بیش از ۶ میلیارد متر مکعب آب خود را در اثر مصرف از دست داده و با خالی شدن آب، بار روی اسکلت سفره آب زیر زمینی افتاده و نشست ایجاد شده است.
به گزارش جهان به نقل از مسیرآنلاین، بتن ریزی که در عکس زیر مشاهده می شود مربوط به یک “چاه مشاهده ای” در دشت وایقان شبستر است که با آن نوسان ماهانه تراز ایست آبی را اندازه میگیرند؛ این بتن ریزی هم سطح زمین انجام می شود.

نشست دشت به اندازه ای رسیده است فاصله بتن ریزی مزبور تا زمین به ۶۰ سانتی متر رسیده است.

با توجه به مساحت دشت مزبور ، معنی نشست اینست که این دشت بیش از ۶ میلیارد متر مکعب آب خود را در اثر مصرف از دست داده و با خالی شدن آب، بار روی اسکلت سفره آب زیر زمینی افتاده و نشست ایجاد شده است.

این در حالیست که حتی سالهای آتی اگر پرآب هم باشد دشت هرگز بالا نخواهد آمد بعبارت دیگر ما آب سالهای پرآب را نیز ازدست خواهیم داد و ذخیره چندانی نخواهیم داشت یعنی دشتهای کشور نیز در حال نابودی است اگر فکری به حال آنها نشود.

دشتهایی همچون دشت کاشان هم وضعیت بهتری ندارند و به وضوخ نشست زمین اطراف کیسینگ چاهها مشاهده می شود. ضمن اینکه طبق اطلاعات واصله واحدهای مسکونی اطراف رودخانه های خشکی همچون زاینده رود در اصفهان نیز از ابتدای سال ۹۰ شروع به نشست کرده و ترک در دیوارهای خانه ها ظاهر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
Iran, Islamic Republic of
فعلا برای مسئول مربوطه مصاحبه با بی بی سی و اظهار نظر های سیاسی و انتخاباتی و تیشه به ریشه بنزین داخلی زدن و پر کردن جیب دلالان بنزین مهمتر است!
آخه مگه این قضیه مال این دو سه سال اخیر هستش؟!!!!!!!!!!!!!!
سعید
ولی مصاحبه مال همین دو سه هفته اخیر هستش!!
جالبه ! ولی یک سوال فنی ی ی ی ؟!

خود این میله تراز مگر روی هوا بوده ! که همراه زمین نشست نکرده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مشکلی نیست در عوض ما همه به بهشت می رویم!!!