جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۸

سخنان ناپخته مرسی درباره سوریه در اجلاس نم

پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 241922
محمد مرسی رییس جمهور مصر باز هم مواضعی تند و غیرمنطقی علیه نظام سوریه گرفت.
به گزارش جهان، وی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در سخنانی با حمله به سوریه و طرفدارانش، نظام سوریه را خونریز نامید و گفت: هم اکنون انقلاب سوری ها علیه نظام ظالم در جریان است.

وی البته منظور خود را از سوری ها مشخص نکرد و اظهار نظری نیز راجع به تروریست های اجاره ای غربی- عربی در سوریه و دیکتاتوری مطلق حکومت های عربستان سعودی و قطر نکرد.

مرسی با تاکید بر پشتیبانی کامل و بی کم و کاست از خواست مردم سوریه در دستیابی به آزادی گفت: اکنون شاهد انقلاب مردم سوریه بر ضد نظام ظالم خود بوده و مصر در آمادگی کامل به منظور همکاری با طرف های مختلف برای جلوگیری از خونریزی است. ریخته شدن این خون در این کشور بر گردن تمامی ماست.

در همین حال الجزیره ادعا کرد که همزمان با سخنان مرسی، هیات سوری حاضر در مراسم، سالن اجلاس را ترک کرد.

البته دقایقی بعد شبکه المیادین اعلام کرد که این خبر نادرست است و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه به هنگام این سخنرانی برای اجرای یک مصاحبه خارج شد سپس بازگشت.

گروه سوری به سرپرستی نخست وزیر سوریه در اجلاس تهران شرکت کرده است.

سخنان محمد مرسی در افتتاحیه اجلاس نم درباره فلسطین، شورای‌امنیت، حقوق ملت ها در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و ... مواضعی اصولی و منطقی بود اما اظهارات وی درباره سوریه ناپخته به نظر می رسد گویا هنوز تحلیلی واقع بینانه از پشت پرده بحران سوریه در اختیار رئیس جمهور مصر قرار نگرفته است. البته نقش برخی چهره های غربزده در هیئت حاکمه مصر در این راستا چشمگیر است.

بر این اساس مواضع ناپخته مرسی درباره سوریه همزمان با ائتلاف نظامی سیاسی ترکیه، امریکا، قطر، عربستان و دول غربی علیه نظام سوریه به دلیل پشتیبانی مردم این کشور از بشار اسد، تامل برانگیز به نظر می رسد.

نکته جالب در سخنان مرسی این بود که وی در طول سخنرانی خود بیش از 6 بار از سوریه نام برد اما تنها دو بار از اسراییل نام برد.

گفتنی است رييس جمهوري مصر چندی پیش نیز خواستار كمك هم پيمانان دمشق براي بركناري بشار اسد رييس جمهوري سوريه شده و عنوان کرده بود: زمان آن فرا رسيده كه خونريزي در سوريه متوقف شده، ملت سوريه به طور كامل به حقوق خود دست يافته و اين رژيم كه ملتش را به قتل مي‌رساند، از صحنه حذف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
زمانی که احمدی نژاد گفت این بیداری اسلامی نیست همه بهش خندیدن.
حالا بفرمایید تحویل بگیرین
مترجم شبکه اول سیما یه چیزای دیگه ای ترجمه میکردا...!!!!
حیف که مهمانی وگرنه نشونت میدادیم که تروریستهای سوریه کی ها هستند
United States
چرا مقامات ایران نمیتوانند اشخاصی مثل مرسی را قانع کنند که مخالفان آقای اسد تروریست ودست نشانده شیوخ اعراب هستند!
Iran, Islamic Republic of
پس چرا مترجم صدا و سيما اين حرف ها رو نگفت؟
اقای مرسی این بار چیزی بهت نمیگیم اما دفعه بعد
گذشت کنید
United States
پس چرا هیچ کدام ازسایتها مخصوصا سایت هایی مثل ...واکنشی نشان نداده اند؟
Iran, Islamic Republic of
مرسي هم مهره ي آمريكاست ببينيد كي گفتم.
حرف حق میزنه. سوریه چون متحد ماست هر غلطی که بخواد نباید انجام بده.
United States
چه عجب این خبر رو درج کردی جهان نیوز.آخه تا دیروز داشتید خودتون رو برای مرسی میکشتید
Iran, Islamic Republic of
مرسي يه تحصيل كرده ي آمريكا و مهره ي سياست مثل كرزي افغاني
بابا چرا نمی فهمید اولا اینا عرب هستن دوما اینا سنی هستن نهایتا اینها مردمشون به تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی عادت ندارن ودر کشورشون از این خبرا نیست و برای اینکه مردمشون رو راضی نگه دارن بفکر جذب سرمایه و پشتوانه مالی هستن و به کشور هایی مثل عربستان قطر و امارات نیاز دارن اصلا مثل اینکه باورتون شده اینا با ما یکی هستن واقعا تعجب میکنم از شما یک مقدار به منافع ملی خودتون فکر کنید وضع مسکن در آمد و کا رشون رو اصلاح کنید خدا هم از شما راضی میشه شما فکر میکنید وقتی میرید و کشوور ها رو نصیحت میکنید ان هم قبول میکنن هنوز بعد از ۳۰ سال دیپلماسی فکر میکنید کشورهای دیگه هم پایین منبر شما نشست شما هم تو مسجد هستید و باید براشون سخنرانی کنید
چطور می شود در مورد مساله سوریه یکطرف دعوا را "رژیم سفاک" نامید و اعلام اتحاد با مخالفان آن کرد و همزمان برای ایجاد صلح و آرامش بین آندو میانچیگری کرد؟ جواب این سوال را ار مرسی بپرسید.
United States
ما چقدر ساده ایم! مگر سران صهیونیست و نظام سلطه میگذارن یه آدم حسابی تو مصر هم مرز رژیم اشغالگر و فلسطین سر کار بیاد؟!

از اولشم به این مرسی شک داشتم. از فلسطین دفاع میکنه و از نظام سوریه که الان نیاز به کمک داره انتقاد!!!
United States
به اون دوستی که گفتند زمانی احمدی نژاد گفت این ها بیداری اسلامی نیست و شما باور نکردید. آقای احمدی نژاد نگفت این ها بیداری اسلامی نیست. گفت بیداری انسانی و بعد در تفسیر آن، گفت بیداری اسلامی و انسانی با هم یکی هستند و فرقی ندارند.
ادب و تربیت انقلابی ما چنین است که به یک مسلمان به صرف نظر مخالف یا تحصیل در آمریکا بگوییم مهره و نوکر آمریکا؟! واقعا که
United States
دقت کردید همه سران عالی رتبه با رهبر دیدار داشتن الا مرسی..
حساب بیش از حد برای همگرایی مصر با ایران هرچند ایده آله اما دور از واقعیته
قطعا آمریکا به کسی اجازه حضور در صحنه سیاسی مصر رو داده که منافع آمریکا و اسرائیل رو تامین کنه نه ایران رو..
ریش گذاشتن و ادعای تشرع داشتن دلیل همراهی مرسی با ایران نیست