سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۸
۲۶

روایت آمریکایی از ضیافت شام روحانی برای وزیر خارجه کلینتون

موضوعی که روحانی چهار پنج بار آن را تکرار کرد!
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 383024
نشریه آمریکایی نیویورکر در گزارشی به روایت دیدار رئیس جمهور کشورمان با برخی مقامات ارشد آمریکا در جریان سفر به نیویورک پرداخت.
روایت آمریکایی از ضیافت شام روحانی برای وزیر خارجه کلینتون
به گزارش جهان، این نشریه به قلم رابین رایت نوشت: آقای روحانی و باراک اوباما این هفته در سازمان ملل با یکدیگر دست ندادند، یک سال پس از گفت و گو تلفنی تاریخی این دو رهبر،امسال حتی از کنار یکدیگر نیز عبور نکردند.

با این حال روحانی ضیافت شامی برای بیست تن از مقام های سابق دولتی و نظامی ایالات متحده در هتل محل اقامتش تدارک دید. افرادی هم چون وزیر امور خارجه،سه مشاور امنیت ملی و فرمانده ستاد مشترک ارتش.افرادی صاحب منصب از شش دولت ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ و مهمانانش در چهار میز نشستند که به دور هم چیده شده بودند.

در روی میز ها گلدان هایی مزین به گل های گلایل وجود داشت.گل محبوب ایرانی ها.این ضیافت خصوصی می تواند نقشی مهم تر از سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در جهت دادن به افکار سیاستمداران و دولتمردان در واشنگتن داشته باشد. با این که پرونده هسته ای به کندی پیشرفت می کند و زمان زیادی تا پایان مهلت شش ماهه دستیابی به توافق نماند است،تهران و واشنگتن خود را در جنگی می ببینند که در یک جبهه واحد قرار دارند.تهدیدات سازمان تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موضوع اصلی صحبت ها و سخنان آقای روحانی در نیویورک بود.حتی می توان گفت داعش سایه ای بود بر مذارکات اتمی .

"من متاسفم که باید اعتراف کنم تروریسم تبدیل به پدیده ای جهانی شده است،از نیویورک تا موصل،از دمشق تا بغداد،از غرب تا شرق و از القاعده تا داعش.افراط گرایان و تروریست ها یکدیگر را یافته اند و جبهه ای متحد علیه دنیای متمدن تشکیل داده اند.حال که آن ها با اتحاد و انسجام در مقابل ما ایستاده اند.ما چه قدر با هم متحد هستیم؟

روحانی به انتقاد از سرویس های اطلاعاتی و کشور های نفت خیز عرب پرداخت و آنها را متهم به گذاشتن شمشیر در دستان مردان دیوانه کرد که به احدی رحم نمی کنند. او کشور های غربی را نیز از حملات خود بی نصیب نگذاشت. او ظهور و قدرت گرفتن تروریست ها را تقصیری بر گردن غرب گذاشت و از عملیات نظامی آمریکا در سوریه انتقاد کرد و آن را نقض حاکمیت دولت دمشق خواند.در همین حال این عملیات را کم شباهت به دخالت های روسیه در اوکراین ندانست.

رایت می نویسد: سال گذشته حسن روحانی در سخنرانی اش در سازمان ملل ایران را کشوری صلح طلب و ستم دیده از کشور های مختلف خواند.با این حال وزارت امور خارجه آمریکا ایران را یکی از کشور های حامی تروریسم می داند. با این حال ظهور تهدیدی مانند داعش،در دو طرف تکاپو انداخته است تا به برنامه های یکدیگر در زمینه مقابله با این سازمان تروریستی گوش فرا دهند و حتی در میان مخالفان برقراری رابطه نیز سکوتی نسبی دیده می شود.

با این که تفاوت دیدگاه ما بین فرماندهان نظامی تهران و واشنگتن برای مقابله و نابودی این گروه وجود دارد، سخنان روحانی و وحشی خواندن این تروریست ها تکرار سخنان اوباما و دیگر رهبران غربی در خصوص این سازمان بود که می توان نتیجه گرفت درکی متقابل وجود دارد.

حال و هوای مراسم به چند بخش قابل تقسیم بود. شام عمدتا از غذاهای مخصوص ایرانی تشکیل شده بود. پس از آن آقای روحانی به گفت و گو با تک تک این افراد پرداخت، از افراد حاضر در این ضیافت می توان به وزیر امور خارجه سابق، مادلین آلبرایت، مشاوران امنیت ملی استفن هدلی، ساموئل برگر و برنت اسکوکرافت ،دریادار مایک مالن، فرمانده ستاد مشترک ارتش و جین هارمان، نماینده سابق کنگره نام برد. جیمز دابینز می گوید: "آنها گروهی از ستارگان آمریکایی بودند." می توان گفت افرادی که نماینده دولت کلینتون،بوش و اوباما در بحران ها بوده اند. جالب است که ایرانیان توانسته اند چنین گروهی را گردهم بیاورند. این ضیافت با همت موسسه آمریکا نو ترتیب داده شده بود.

روحانی نه تنها رییس جمهور ایران است، بلکه یک روحانی شیعه نیز است. "بعضی از سوال ها را جواب نمی داد،بعضی ها را دو پهلو پاسخ داد و بعضی از آنها را نیز بسیار زیبا جواب داد." این ها سخنان برگر، مشاور امنیت ملی بیل کلینتون هستند. "من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم،جلب توجه من به این دلیل است که او می خواهد به یک توافق برسد." واکنش مهمان ها به این ضیافت با یکدیگر متفاوت بود. عده ای عقیده داشتند روحانی به دنبال جلب اعتماد آمریکایی ها است تا بتوان قدم های اول رابطه را برداشت. مشاور امنیت ملی جورج بوش می گوید: "او می خواهد رابطه برقرار شود و من فکر می کنم این اقدامی بسیار مثبت است. مشکلی که سالها با ایران داشتیم،این بود که رهبران ایران علاقه ای به برقراری رابطه با آمریکا نداشتند."

یکی دیگر از مقامات آمریکایی که مشاور امنیت ملی در زمان جرج بوش بود،از روحانی به عنوان فردی انعطاف پذیر و در عین حال سرسخت یاد کرد.سخنان روحانی پیرامون این موضوع که دستیابی به توافق هسته ای می تواند آغاز همکاری های بیشتر بین تهران و واشنگتن باشد، با استقبال گسترده آن ها رو به رو شد.رابرت اینهورن که تا سال گذشته از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در پرونده هسته ای بود و هم اکنون نیز در موسسه تحقیقاتبروکینگز فعالیت می کند گفت:"آقای روحانی سعی داشت این مسئله را بگوید که برای دستیابی به توافق اتمی ،اراده و تمایلی جدی در تهران وجود دارد. اگر اراده ای در طرف مقابل وجود داشته باشد،فرصتی گرانبها بوجود خواهد آمد تا زمینه همکاری ها گسترش یابد. می توانم بگویم او بیش از چهار یا پنج بار به این موضوع اشاره کرد."

یکی از موضوعات اصلی افغانستان است،کشوری که بیش از پانصد و هفتاد مایل مرز مشترک با ایران دارد.در سال ۲۰۰۱ پس از سقوط طالبان،ایران و آمریکا برای آینده افغانستان با یکدیگر همکاری کردند.دابینز و جواد ظریف آن روزها با یکدیگر برای تشکیل دولت جدید افغانستان همکاری کردند و در ضیافت شام نیز حضور داشتند.اکنون ایران و آمریکا در خصوص آینده کشور بحران زده افغانستان و نظام سیاسی نو پای این کشور نگرانی های مشترکی دارند.آیا با وجود اختلافات سیاسی و حملات طالبان و با وجود عقب نشینی تدریجی نیرو های ناتو،افغانستان می تواند به بقای خود ادامه دهد.

"با من تماس گرفتند و نظراتم را در مورد افغانستان جویا شدند.من نیز چند کلامی برایشان صحبت کردم.چند هفته پیش دیدیم که تقریبا قانون اساسی افغانستان که ایران و آمریکا برای تهیه آن زحمات زیادی کشیدند، به داخل سطل آشغال انداخته شد و دولت وحودت ملی شکل گرفت.باید بگویم این دولت بسیار شکننده است و به حمایت های ملی و جهانی نیاز دارد.می توان گفت همکاری های نزدیک تر ایران و آمریکا برای حفظ ثبات و وحدت افغانستان الزامی است.

روحانی پیش بینی کرد در صورت دستیابی به توافق،اوباما نیز در واشنگتن باید با مخالفت های تندرو ها مواجه شود.او اشتباه نکرده بود.در مراسم صبحانه،روحانی درباره گفت و گو تلفنی دو رییس جمهور سخن گفت و از امکانپذیر بودن تعاملات بیشتر دو کشور در آینده، اماتنها در صورتی که توافقی حاصل شود و حق ایران برای غنی سازی اورانیوم در داخل خاک ایران به رسمیت شناخته شود.وقتی که از او در خصوص زمینه های همکاری دیگر سوال شد،گفت:اول یک بچه را بزرگ کنیم،بعد از آن به بچه دوم فکر خواهیم کرد."
منبع: ایسکانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


"این ها سخنان برگر،مشاور امنیت ملی بیل کلینتون هستند."من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم،جلب توجه من به این دلیل است که او می خواهد به یک توافق برسد.".......گرگ به طمع افتاده ،خطرناکتره.
عالى بود . دوستان جهان نيوزى هم بجاى انتقاد از روى حب و بغض ؛ ديپلماسى را ببينيد و ياد بگيريد تا اگر دوباره دولت به دستتان افتاد بتوانيد بهتر از قبل كشور را اداره كنيد . كار ديپلماتيك با كركرى خواندن هاى جوانهاى محله فرق دارد.
م.د
عالی تر اینه که جهان نیوز حتی کامنت های مخالف خودشو منتشر می کنه.
داوود
به جاش سایت های اصلاح طلب اگه صد هزار نظر و کامنت بذاری که گوچکترین مخالفتی توش باشه چاپ نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
اين يك واقعه جديده.قبلا ازنظردادن درجهان نيوز نااميدشده بودم ولي جديدا باتعجب ميبينم نظرات مخالفشم منتشرميكنه.اميدوارم ادامه داشته باشه.
بر خلاف سایتها و خبرگزاریهای دولتی.
چراغعلی
از نظر غربی ها دیپلماسی یعنی باج گرفتن فکر کنم از نظر این دولت , اعتدال بخصوص در حوضه دیپلماسی یعنی باج دادن
مرگ بر آمریکا ...
تا چند وقت دیگه نتیجه ی این دیپلماسی!!!!! رو میبینید!!!!
همونطور که اون تلفن و تعریف تمجیدها از اوباما جواب داد این شام هم جواب میده!!!!!!

امریکا بچه نیست که با این نمایش ها گول بخوره...بلکه شیطانه بزرگه.......
واقعا شيخ ديپلمات كه ميگن حقشه
روحاني مچكريم
هم اقتدار هم صلح طلب
چراغعلی
ولی برعکس
تارینه
اگر رهبران ایران تابه حال علاقه ای به برقراری رابطه با امریکا نداشته اند نشانه ی خرد ورزی ودوراندیشی انها بوده ودر واقع چیزی که دولتمردان دولت یازدهم در ایینه نمیبینند رهبران ما درخشت خام میبینند.
حالا با این دیپلماسی چه گلی به سرملت ایران زده اند غیر ازتکرار اتهامات بی پایه وافزایش ...
میلاد
انشائالله به لطف خداوند متعال هم در این مذاکرات آمریکا را شکست می دهیم و هم اینکه عزت و شرافتمون رو حفظ می کنیم.من امیدوارم
صدرا
امیدواری ! پس خیلی ساده ای
بابا قدرت
انصاف داشته باش نخست وزیر بنگلادژ که به ما توهین نکرده که اینقدر شلوغش میکنید نخست وزیر جزیره انگلیس توهین کرده کمه مگه
فکر کنم در عصر حجر زندگی می کنی پس مبارزه با تبعیض نژادی چه می شه؟ به حال جاهلان فقط دعای عاقبت به خیری می کنیم.
اینم یه نوع تکنیکه ظاهرا
با رئیس جمهور که حساسیت هست روش دیدار نمی شه و دست هم نمی دن اما با بقیه مسئولین سابق و حتی فعلی دسته چندم شام می خورن.
تکنیک؟؟؟
من بعید می دونم.احتمالا چیزای دیگه ای هم می شه ازش برداشت کرد
کریم شیره ای
دادش شام غربی که نخوردند شام شنتی ایرانی مشله اشکنه , دیژی , عدشی , میرژا قاشمی و شله مشهدی خوردند تا نمک گیر شنتی بشند ای کاش یک شبحانه گله پاشحه ای هم با هم میخوردند بعدشم یک تغار دوغ آبعلی
داوودی
همینو بگو!!
United States
اگر میشه گرگ را با نوازش دست آموز کرد آمریکا هم با شام خوردن دستاز جنایت و خصومت علیه ایران بر میداره!
خدایا ما از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم تا بفهمیم خصلت گرگ عوض نمی شود!
بارها احمدى نژاد به بوش و اوباما نامه نوشت و جوابى نيامد و خبرى از اين كامنتها نبود . شما با دولت خودمان مشكل داريد نه با امريكا
منظورت محور شرارت بود ؟
البته ما اگه مشکل داشته باشیم نقد می کنیم و نه مثل شما اردوکشی خیابانی
Iran, Islamic Republic of
اگه احمدی نژاد نامه نوشت برای دعوت به مناظره بود نه برای التماس و برای توافق رای آور
خان!
فکرمیکنیدامریکااعتقادی به نمک گیرشدن داشته باشد!مفت شام میخورندوپشت سرمصاحبه علیه مامیکنند!