پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

افزایش‌دقت وتشخیص سم درمحصولات ایران

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 410221
رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش ۲ برابری دقت و سرعت تشخیص سموم محصولات سلامت‌محور در کشور خبر داد. در پی امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان سازمان غذا و دارو و منطقه آزاد قشم نیز مقرر شد یک مرکز ذخایر دارویی در این منطقه ایجاد شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رسول دیناروند در حاشیه انعقاد توافقنامه بین سازمان غذا و دارو و سازمان منطقه‌ای آزاد قشم از افزایش دو برابری میزان دقت و سرعت تشخیص سموم محصولات سلامت‌محور در کشور خبرداد و اظهار داشت: با کمک سازمان منطقه‌ای آزاد قشم دستگاه‌های تجهیز آزمایشگاهی تهیه شده که با یک تزریق بالغ بر ۱۹۰ نوع باقیمانده سموم همزمان تعیین و مشخص می‌شود. درحالی که در گذشته تشخیص این سموم در حدود ۱۰۰ نوع بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه منطقه آزاد قشم با تجهیز دستگاه‌های پیشرفته در آزمایشگاه‌های خود و در اختیار گرفتن پرسنل متخصص شرایط مطلوب برای کنترل مواد غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی را دارد و سازمان غذا و دارو نیز براساس این توافقنامه این اختیارات را به آنها می‌دهد و ما نیز بر فعالیت آنان نظارت می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان قاچاق مواد دارویی، بهداشتی و غذایی به کشور نیز گفت: متأسفانه کالای قاچاق زیاد است و فقط مربوط به قشم نیست. ما همسایگانی داریم که عبور و مرور قاچاق از آنان جدی گرفته نمی‌شود و این امر باعث شده است که بازار قاچاق همچنان ادامه داشته باشد.

دیناروند با اشاره به اقدامات دستگاه‌های نظارتی برای مقابله با قاچاق اینگونه کالاها، خاطرنشان کرد: آمار دقیقی در زمینه قاچاق تجهیزات پزشکی و دارویی وجود ندارد ولی باید این مسئله را عنوان کنم که کمترین قاچاق در حوزه دارو است و بیشترین قاچاق نیز مربوط به فرآورده‌های آرایشی بهداشتی است که تقریبا ۵۰ درصد بازار را شامل می‌شود.

به گزارش تسنیم، در راستای گسترش نظارت بر فرآورده‌ها و کالاهای سلامت محور و استفاده حداکثری از توان و امکانات کشور ایجاد تسهیلات در گردش سرمایه و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توافقنامه‌ای بین سازمان غذا و دارو و سازمان منطقه‌ای آزاد قشم منعقد شد.

در پی امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان سازمان غذا و دارو و منطقه آزاد قشم نیز مقرر شد یک مرکز ذخایر دارویی در این منطقه ایجاد شود و همچنین آزمایشگاه قشم به عنوان بازوی حمایتی سازمان غذا و دارو در کشور عمل کند. بر اساس این توافقنامه موضوعات زیر در دستور کار دو طرف قرار گرفت:

۱- ایجاد کمیته فنی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی برابر مقررات سازمان غذا و دارو

۲- صدور مجوز‌ها و پروانه‌های بهداشتی، تاسیس بهره‌برداری، مسئول فنی، ساخت و مجوزهای ترخیص و مصرف فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی

۳- تاسیس آزمایشگاه تخصصی حلال و سایر آزمایشگاه‌های تخصصی محصولات سلامت‌محور

۴- بازرسی، نمونه‌برداری و بررسی اسناد کالاهای سلامت محور

۵- ایجاد نظام رد‌یابی و برچسب کنترل اصالت و سلامت

۶- ایجاد مرکز ذخایر دارویی در منطقه آزاد قشم

۷- حمایت در ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصولات سلامت محور
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *