پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۲۲
بررسی مذاکرات در کمیته روابط خارجی سنا

حتی اگر به توافق نهایی دست یابیم تحریمها بخاطر تروریسم و حقوق بشر باقی خواهد ماند

مدت زمان توافق دو رقمی است/همه گزینه ها روی میز است
سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب: 372828
وندی شرمن با حضور در کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به اینکه هنوز مطمئن نیستیم دیپلماسی بتواند در زمینه مسأله هسته‌ای ایران موفق شود، تأکید کرد در صورت توافق، تحریم‌ها را فقط تعلیق می‌کنیم نه لغو.
حتی اگر به توافق نهایی دست یابیم تحریمها بخاطر تروریسم و حقوق بشر باقی خواهد ماند
به گزارش جهان، رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکای در ابتدای جلسه استماع این کمیته درباره مذاکرات هسته ای گفت: ما از تمدید مجدد مذاکرات حمایت نخواهم کرد.

وی افزود: ما آماده حرکت به سمت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور هستیم.

من از روز اول به صداق ایرانی‌ها شک داشتم. امروز هم چیزی از شک من نسبت به ایرانیان در مقایسه با ۶ ماه گذشته کاسته نشده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا افزود: ایران در مذاکرات موفق شد زیرا ما امروز با شرایط موافقت کرده‌ایم که هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم قابل قبول باشد.

وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱+۵ نیز گفت: نمی توانم امروز به شما بگویم که دیپلماسی در پرونده ایران موفق خواهد بود چون از این امر مطمئن نیستم.

وی افزود: وقتی می خواهیم در خصوص ایران تصمیم بگیریم، هیچ گاه فقط روی حرف تکیه نمی‌کنیم.

دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم نیز در این جلسه گفت: ما باید فشار تحریمها را در طول مذاکرات روی ایران حفظ کنیم و فقط از این راه است که میتوانیم موفق باشیم.

وی مدعی شد: ایران منبع قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را از دست داده است و مقیاس صنعتی آن کوچکتر شده است. در خلال تمدید ۴ ماهه مذاکرات ما همچنان تحریمها را حفظ میکنیم چرا که ایران همچنان از مبادلات بین المللی محروم است. ما در طی این مدت به سیستم بانکی بین‌المللی خواهیم فهماند که ایران همچنان تحریم است و راه مبادله با ایران باز نیست.

شرمن درباره بازداشت خبرنگار روزنامه واشنگتن پست نیز گفت: هیچ دلیلی برای این بازداشت وجود ندارد و این امر با آزادی مطبوعات مغایرت دارد. ما طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مطمئن شویم که آنها به سلامت بازخواهند گشت.

شرمن در ادامه در پاسخ به سوالی افزود: ما اعتقاد داریم جنبه‌های احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران حتما باید در این مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و باید به سابقه فعالیت‌های نظامی احتمالی در خلال برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر رئیس جلسه در خصوص لزوم راستی آزمایی اظهارات مقامات ایرانی گفت که ما برنامه مشخصی برای این کار داریم که دسترسی مدیریت شده به سایت‌های هسته‌ای ایران یکی از اهرمها در این راستا است.

وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات چه تاریخی تمام خواهد شد گفت: ما نمی‌دانیم ولی تمام تلاش ما این است که مذاکرات تا ۲۴ نوامبر به نتیجه برسد.

وی افزود: ما نیز مثل کنگره به هیچ وجه به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم.

وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا درباره مدت زمان توافق نهایی احتمالی نیز گفت که مدت زمان(سال) توافق هسته‌ای نهایی ایران دو رقمی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال منندز درخصوص نگرانی از احتمال لغو تحریم‌ها بدون موافقت سنا گفت که ما هیچ تحریمی را بدون موافقت سنا لغو نخواهیم کرد و فقط می‌توانیم آنها را تعلیق کنیم.

وندی شرمن در ادامه تاکید کرد که حتی اگر با ایران به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای دست یابیم تحریمها به خاطر تروریسم و حقوق بشر سرجای خود باقی خواهند ماند.

وی افزود: امروز حماس موشک‌هایی را روی سر اسرائیلیها می‌ریزد که از ایران دریافت می‌کند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که جامعه جهانی را بر علیه این کار به حرکت وادار کنیم.

وی در ادامه درباره مساله غنی سازی برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: موافقت ما با یک برنامه غنی سازی خیلی محدود برای تامین نیازهای عملی آن هم تحت نظارت شدید است.

شرمن افزود: اگر با ایران به توافق نرسیم تحریمها افزایش خواهد یافت و همانطور که پرزیدنت اوباما گفت همه گزینه‌ها روی میز است.

وی در ادامه تاکید کرد که ما نمیتوانیم از عدم انجام فعالیتهای مخفی هسته ای یا در هیچ کشوری مطمئن شویم و تنها راهکار ما اعمال یک برنامه پایشی و نظارتی دقیق برای آگاهی یافتن به موقع از انجام چنین اقداماتی است.

یکی از سناتورها از وی پرسید: جان کری اخیرا گفته است که تاسیسات فردو دیگر برای غنی سازی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. به نظر شما ایران از چنین تاسیساتی با این ساختار خاص چه استفاده‌ای خواهد کرد؟

وندی شرمن در پاسخ گفت: ما در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها از سایت نطنز برای غنی سازی استفاده شود و درباره آینده فردو درحال مذاکره هستیم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت آمریکا حق غنی‌سازی اورانیوم را تحت ان‌پی‌تی برای هیچ کشوری مجاز نمی‌شمرد.

وی به سناتورها اطمینان خاطر داد که واشنگتن در مذاکرات این نکته را در نظر خواهد داشت که ایران بر اساس نیازهای غملی به یک برنامه غنی‌سازی محدود نیاز خواهد داشت.

خانم شرمن گفت: «در صورتی که برنامه غنی‌سازی در توافق جامع وجود داشته باشد، ما معتقدیم باید کوچک، محدود و مرتبط با نیازهای عملی ایران باشد.»

سناتور کورکر، از نمایندگان تندرو مخالف ایران که در تدوین چند لایجه تحریمی علیه ایران نقش داشته به شرمن گفت دولت آمریکا با کنگره همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

شرمن در پاسخ گفت با بیان اینکه ما معتقدیم که این مذاکرات «گفت‌وگو نیستند، بلکه رایزنی هستند» بر همکاری دولت آمریکا با کنگره در خلال انجام مذاکرات تأکید کرد.

وی در ادامه گفت: «دولت معتقد است که در حال حاضر در مذاکرات دولت به اقدام قوه مقننه نیازی ندارد و این امر مذاکرات را از مسیر خودش خارج می‌کند.

سناتور باب منندز در این جلسه استماع گفت هیچ هدیه‌ای در روز شکرگذاری بهتر از موفقیت شما نخواهد بود، اما نگرانی‌هایی که ما داریم واقعی و قانونی هستند.»

وی در پاسخ به درخواست سناتورها برای تضمین اینکه مذاکرات هسته‌ای برای بار دیگر تمدید نمی‌شوند، گفت نمی‌توان در این باره ضمانت داد، اما طرفین تمایل دارند در پایان مهلت چهار ماهه تعیین شده گفت‌وگوها را به پایان برسانند.

خانم شرمن گفت: «قصد ما این است که در پایان ۲۴ نوامبر این مذاکرات را به یک سمت یا سمت دیگری ببریم.»

شرمن افزود: «من در مذاکرات یاد گرفته‌ام که گفتن اینکه در پایان دوره تعیین شده چه اتفاقی خواهد افتاد کار بسیار دشواری است

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
الان به یه چیزی میگم و اون هم اینه که اگه حتی به توافق هم برسیم دست از مقابله با زورگویی های شما در تمامی عرصه ها و زمینه دست بر نمی داریم حتی دست از حمایت از کشورهایی که مورد ستم هست ذره ایی بر نمی داریم و در نهایت مرگ بر نظام سرمایه داری
کریمی
دیگر مانده با چه زبانی بگویند که تحریمها را بر نمیدارند .................
وتی با این صراحت اعتراف میکنند تحریمها را کم نمیکنند بلکه بیشتر هم خواهند کرد .....
پس کدام عقل سلیم و چه منطقی میگوید که ما به غربی ها امتیاز بدهیم ......... چرا باید به خواسته غربی ها اهمیت بدهیم .....
جواب تحریم را با تحریم باید داد!!!!!!!!!
باید هرچه زودتر سیستم بانکی موجود را از برنامه های اقتصادی مملکت حذف کنیم ....ما کارهای خیلی سخت تر از این را تجربه کرده ایم!!!!!!
باید دلار را از چرخه اقتصاد ایران حذف کنیم ....
این دلار بدون پشت وانه بزودی باطل میشود ( درست مثل روبل روسی در زمان گورباچف ) ... آنوقت مشتی کاغذ باطله به اسم دلار روی دستمان میماند .... با این برنامه ها که در کنگره بر علیه ایران عزیز در بالا خواندیم ... باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم
قابل توجه جناب ظریف الممالک! تحویل بگیرید برادر...
پدرام
ربطی نداره!
مذاکره و توافق و بعد، خروج از توافق توسط آمریکا یک سند همیشه زنده خواهد بود تا آیندگان اصراری به برقراری رابطه با شیطان بزرگ نداشته باشن. در ضمن یک دلیل محکم بر خوی کبر ورزی حامیان کودک کشان خواهد بود.
و الآن این وظیفه خطیر به دوش مردان خط مقدم مواجهه با استکبار و امپریالیسم وطن، یعنی تیم مذاکره به فرماندهی ظریف مقاوم بوده!
این جبهه گیری سیاسی و خدشه دار کردن نام فرماندهان، بازی در زمین دشمنه، آگاهانه یا نا آگاهانه!
موشک میدیم دلمون میخواد هیچ غلطی هم نمیتونین انجام بدین و اگر هم غلطی ازتون سر بزنه تلاویو و حیفا با خاک یکسان میشه!
این بحث تعلیق یا لغو تحریم ها هسته اصلی کلاهبرداری امریکایی ها در مذاکرات با ایران است باید هشیار بود اگر در جریان مذاکرات و توافق نهایی به لغو کامل تحریم ها نرسیم ایران بازنده خواهد بود /
اگه واقعا با این گستاخی شرمن و سایر سگ های آمریکایی نهایتا توافقی صورت بگیره که هیچ امتیازی به ایران داده نشه که از اول هم معلوم بود به صراحت میگن تحریم ها به دلیل حمایت ایران از تروریسم و مسایل حقوق بشر لغو نمیشه،اونوقت امضای چنین توافقی جنایت در حق ایران و ایرانیه.
ناشناس
ولا اینها یک بار راست می گویند همین حالا است
کیا
Iran, Islamic Republic of
ببین روز ما به کجا رسیده که یک عده حرام زاده برای ما چه تکلیفهای تعیین می کنند
آمریکا به واسطه ظلمی که به بشریت روا داشته هر روز از گذشته ضعیف تر و ذلیل تر ميشه و حتی اگر دست به حماقتی بزنه نه تنها مشکلی رو ازش حل نمی کنه بلکه فروپاشیش رو تسریع میکنه
نسیم شمال
ببین کی از جقوق بشر جرف می رنه !!!؟؟مضحکه
مهدی
گلی به گوشه جمال آقا ظریف اینا
واقعا و کاملا آنچه در وین گذشت رو در این جلسه شرمن خانوم ریخت وسط
نمیدونم دیگه باید چی میگفت.من که خیلی احساس تحقیر کردم وقتی لفظ اجازه داشتن یا نداشتن رو اونطور برا ایران به کار میبرد و بقیه حرفاش
پدرام
من احساس افتخار میکنم که این امپریالیست های ددمنش، اینطور در مقابل سرسختی ما آخور چه کنم؟ چه کنم؟ به دست گرفتن! تحقیر چرا؟
چه کنم چه کنم ؟ فعلا که این آقایان دیپلمات همه چیز را تقدیم کردند !
نظیر
این پیره زن امریکایی در رویا زندگی میکند اخه پیره شلتوت مگه ازاد مردان ایرانی بمیرند که اجازه بدند تو و توها تعیین تکلیف کنید امریکا برای اداره خودش مشکل دارد مگه کسی شمارا به رسمیت میشناسد که مثل مگس خودتان را روی دوغ می اندازید
United Kingdom
امروز اتیش گرفتم پای اخبار؟فقط یکی به من بگه ظریف رفت اونجاکه فقط بخنده.جمع کن این خنده های الکی تو.یه ذره ابهت داشته باش.ببین چه تحقیرمون کردی...بخدادیگه نمیدونم چی بگم.روحانی مچکریم !!!!!!!!
عباس
Iran, Islamic Republic of
ایران درموردحقوق بشرنیزمذاکره کند.
Iran, Islamic Republic of
یکی این عجوزه رو بگیره...
یار خراسانی
قابل توجه تجدیدنظر طلبان که برای تطهیر چهره امریکا به هر دری میزنند . یکم غیرت ملی و دینی داشته باشید . امریکا دیگه چطوری بگه که ایران و ایرانی را می خواهم نابود کنم
سئا
Iran, Islamic Republic of
قربونه رهبرم برم که از ابتدای شروع به کار این دولت...با این تیم مذاکره کننده....دست آمریکایی های لعین رو خونده بود.
لب کلام اینه: به این آدم کش های لعنتی اعتماد نکنید. فقط دروغ میگن. به خودتون بیایید.
یا علی
ف
خانم بهترنیست از این موی سفیدت خجالت بکشی سنی ازشماگذشته والان باید خوب وبدخودتوتشخیص بدی وبدونی چی درسته وچی غلطه بااین موی سفیدت الان بایدراه درست وبه سعادت رسیدن مردم رو به همه یادبدی چون صدای سنگ قبرت داره میاد؟؟؟!!!نه تازه همه تقصیرهاوکشتارها ونسل کشیها وترورهاو....رابه کشورمظلوم وصلح طلب ایران بندازی ؟
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبير تحويل بگير