پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

عامل پشت پرده اعتراضات لبنان لو رفت

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 442226
منابع آگاه مدعی شدند که قطر معترضان لبنانی را به برگزاری تظاهرات ضد دولتی در بیروت تحریک می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک لبنانی فرضیه حمایت قطر از تظاهرات ضدو دولتی در بیروت را تأیید کردند.

روزنامه «الدیار» با اشاره به سخنان دو روز گذشته «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان مبنی بر اینکه یک کشور کوچک عربی در پشت پرده تحولات امنیتی بیروت قرار دارد، به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که «کشور کوچک عربی مذکور، همان قطر است».

منابع دیپلماتیک لبنانی مدعی شدند: همه شواهد نشان می‌دهد که کشور مورد نظر قطر است و احتمال دست داشتن آمریکا نیز بعید نمی‌باشد. این امر در تحرکات «دیوید هیل» سفیر آمریکا در بیروت و مخالفتش با سرکوب تظاهرات مشهود بود.

به گفته این منابع، المشنوق در صورتی که دلایل محکمی در دست نداشت، چنین اتهام شبه قطعی و روشنی را بر زبان نمی‌آورد.

بر اساس این گزارش، وزیر کشور لبنان در حالی از حمایت قطر از تظاهرات کنندگان سخن بر زبان آورد که جریان المستقبل، پیش از این حزب الله را به ساماندهی این تحرکات متهم می‌کرد.

عصر روز گذشته شماری از اعضای کمپین «بویتان درآمد» ساختمان وزارت «محیط زیست» در منطقه «العازاریة» بیروت را اشغال کرده و اعلام کردند تا زمان استعفای «محمد المشنوق» وزیر محیط زیست تحصن خود در داخل این ساختمان را ادامه خواهند داد ولی در حالی که شماری از شهروندان لبنانی به معترضان پیوستند، نیروهای امنیتی به برخی از معترضان در داخل ساختمان وزارت محیط زیست حمله ور شدند و آنها را مقر وزارت محیط زیست خارج کردند.

منابع خبری از خروج محمد المشنوق از در پشتی وزارت محیط زیست خبر دادند.

فعالیت‌های اعتراض آمیز هواداران کمپین «بویتان در آمد» (کمپین معترضان لبنانی به بحران انباشت زباله که بیش از یک ماه گذشته همزمان با آغاز این بحران با برگزاری تجمع‌های کوچک و تظاهرات مسالمت‌آمیز شروع شده بود)، شنبه و یکشنبه هفته گذشته با خشونت نیروهای امنیتی و نظامی لبنان مواجه شد و در جریان حملات نیروهای امنیتی به معترضان یک شهروند لبنانی کشته، بیش از ۸۰ نفر زخمی و یک نفر خودسوزی کرد.

معترضان لبنانی استعفای وزیر محیط زیست را یکی از خواسته‌های خود برای پایان دادن به تظاهرات ضد دولتی اعلام کردند ولی محمد المشنوق در واکنش به این خواسته‌ها برای دومین بار اعلام کرد: استعفا نمی‌دهم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
United States
ببین کاردنیا به کجا رسید که قطر !( قطره) هم در دیگر کشورها مداخله میکنه!