شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲
هشدار آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی:

با روشن‌فکرانِ تاریک‌فکر همنشین نشوید!

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 118424
حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی در دهمین جلسه از سلسله مباحث «غیرت مؤمن» ضمن تبیین اثر مصاحبت و مجالست در تربیت انسان، نسبت به شرکت در مجالس دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) هشدار دادند.
به گزارش جهان، این مرجع تقلید با بیان روایتی از امام صادق(علیه السلام) سه مجلس را به عنوان مجالسی معرفی کردند که مورد خشم الهی و نزول نقمت خداوند به اهل آن جلسات است و مؤمنان باید از شرکت در آنها بپرهیزند و از همنشینی با اهل آن جلسات خودداری کنند؛ و از جمله این مجالس، جلسه‌ای است که در آن، روش و معارف اهل بیت(علیهم السلام) «کهنه» دانسته شده و روش دشمنان ایشان «جدید» تلقی می‌شوند؛ «...وَ مَجلِساً ذُکِرَ أَعدائُنا فیه جَدید وَ ذُکِرَنا فیهِ رَثٌّ».
 
این استاد برجسته اخلاق با اشاره به خط فکری کسانی که معارف اسلامی را «کهنه» دانسته و پیروان روش اهل بیت(علیهم السلام) را سنّت‌گرا، مرتجع، واپس‌گرا و اُمّل معرفی کرده و خود را روشن‌فکر و متجدّد می‌دانند، به شدت از تاریک‌فکرانی که خود را به عنوان روشن‌فکر معرفی می‌کنند انتقاد کرده و فرمودند: «گویی امام صادق(علیه السلام) امروزِ من و تو را دارد می بیند. چون در آن زمان، بحث تجدّد و این حرفها مطرح نبود. حضرت می‌فرماید یک روز می آید که روش و سنّت الهیّه انسانیّه کهنه گرایی و واپس‌گرایی تلقی می شود و نظرات مقابل آنها نوآوری، روشنفکری و تجدّد دانسته می شود. چرا حضرت از شرکت در این مجالس نهی می کند؟ چون خواه ناخواه این مجالس روی تو اثر می گذارد؛ لذا با اینها ننشین! چون شما که آدم وارسته‌ای نیستی، خواه ناخواه اثر می پذیری. آن وقت آنجاست که دیگر وا مصیبت است. نرو! اگر مسلمانی، اگر تابع اهل بیتی، نرو‍!» 

ایشان با اشاره به ریشه این نوع نگرش‌های فاسد فرمودند: «من ریشه این حرفها را می‌دانم. این حرفها را در امور اجتماعی، جامعه شناس های غربی مطرح کرده اند - نمی خواهم اسم ببرم، چون اصلاً در شأن من نیست که اسمش را هم ببرم- این روشنفکرهای داخلی هم از آن غربیها گرفته‌اند. اسمش را هم بلدم، حرفهایشان را هم می دانم. همه را خبر دارم که از آنها گرفته‌اند؛ آنها چیزی جز حیوانیّت سرشان نمی‌شود. از این شعارهای حیوانی، نهراسید؛ بدبختی این است که به این‌ها می گویند: روشنفکر! این روشنفکر نیست. تاریک فکر است. اگر روشنفکر بود، لااقلّ انسانیت خودش را می دید. یعنی آن ندای درونی خودش را می‌شنید».
 
متن کامل بیانات ایشان در این جلسه را در بخش یادداشت ها ببینید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی این مطلب رو خوندم دلم از یه چیزی خیلی سوخت. هرچند که هنوز هم دیر نشده؛ اون اینه که کاش سید حسن خمینی عزیز به توصیه های این استاد اخلاق و این شاگرد وارسته امام خمینی گوش میکرد و با کسانی که مصداق بارز «روشنفکر تاریکفکر» هستند دم خور نمیشد و از اونها دوری میکرد. البته من میدونم که سید حسن با اونها نیست؛ ولی همونطوری که حاج آقا مجتبی فرمودند، همنشینی با این به اصطلاح روشنفکران، بالاخره روی آدم اثر سوء خودش رو میزاره.
سید حسن عزیز، تو را به جان جدّت، تو را به ارواح خاک پدرت، با روشن‌فکران تاریک‌فکر همنشین نشو
Iran, Islamic Republic of
مشکل اينجاست که يک عده بظاهر دوست اهل بيت عليهم السلام حرفهاي دشمنان اين بزرگوران را بازگو و نشخوار و تکرار مي کنند و بعضي از مردم هم فريب آنها را مي خورند. بدتر از اين دسته که تبليغ حرفهاي دشمنان اهل بيت عليهم السلام را مي کنند کساني هستند که کلمات آن بزرگواران را تاويل و تحريف مي کنند تا بر آموزه هاي ضد مکتب اهل بيت منطبق شود.