جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۱۷

بازدید کیارستمی از یک موزه دفاع مقدسی/ تلنگری برای من بود

شما جانبازان دوبار بر گردن ما حق دارید
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب: 396228
عباس کیارستمی در بازدید از موزه صلح تهران گفت: بی‌شک شما عزیزان جانباز دو بار بر گردن ما حق دارید؛ یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بوده‌اید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب موزه صلح تهران را روایتگری می‌کنید.
بازدید کیارستمی از یک موزه دفاع مقدسی/ تلنگری برای من بود
به گزارش جهان به نقل از ایکنا، به دعوت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران، عباس کیارستمی، کارگردان مشهور سینما طی بازدیدی دوساعته از این موزه، به صورت دقیق‌تر با ابعاد فاجعه به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در زمانه جنگ برعلیه مردم و رزمندگان ایرانی آشنا شد.

در این بازدید، جانبازان شیمیایی که روایتگری موزه را با تمام مشکلات جسمی برعهده دارند، سیر رشد و به کارگیری این سلاح‌ها در جهان تا مرحله هشت سال جنگ تحمیلی و نیز چگونگی پشتیبانی دول غربی از صدام در این ماجرا و همچنین هماهنگی برای جلوگیری از ذکر نام رژیم بعثی صدام در تمامی طول جنگ به عنوان به کارگیرنده سلاح‌های شیمیایی در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ابعاد تحریم‌های ظالمانه کنونی برای جلوگیری ازدریافت داروهای حیاتی خود را برای وی تشریح کردند.

حسن حسنی سعدی جانباز هفتاد درصد که تاکنون یازده بار بر اثر آسیب‌های شیمیایی مجبور به پیوند قرنیه هر دو چشم شده در سخنانی فعالیت خود در موزه صلح را ادامه منطقی دفاع مقدس دانست.

\"https://cdn.jahannews.com/images/docs/000396/n00396228-t.jpg\"

وی اشاره کرد: فردی به نام صدام با پشتیبانی همه جانبه دولت های دیگر و با شروع جنگ تحمیلی تصمیم داشت تا کینه ای ابدی بین دو ملت ایران و عراق برقرار کند و اکنون که جنگ با مقاومت افتخارآمیز ملت ایران به پایان رسیده ما همچنان ضمن افتخار به تک تک اجزای این حماسه فراموش نشدنی نباید خدای ناکرده با محاسبه اشتباه نتوانیم مردم مظلوم عراق را از عملکرد حزب بعث در تریبون های سیاسی و تبلیغات سطحی در فیلم ها تفکیک کنیم و با ایجاد کینه بین دو ملت همجوار، ناخودآگاه به دست خودمان دشمنان زیرک پشتیبان صدام را، در زمان صلح به اهداف شکست خورده شان در زمان جنگ برسانیم.

خانم کونیکو یامامورا، مادر شهید محمد بابایی نیز ضمن بیان خاطراتی از زندگی خود و فرزند شهیدش در دوران جنگ از عزم راسخ خود به عنوان یک زن ژاپنی الاصل که سال‌هاست خود را صرفا ایرانی می‌داند برای اجرای برنامه‌های موزه صلح در بین کودکان وزنان ایرانی و ژاپنی، نکاتی را به حضار گوشزد کرد.

محمدرضا تقی‌پور، جانباز هفتاد درصد قطع دوپا که ریاست موزه را برعهده دارد نیز گفت: من در آزادسازی خرمشهر هر دو پای خود را از دست دادم ولی همیشه با خود تکرار کرده و به همه بازدیدکنندگان موزه نیز اعلام می‌کنم که بدون هیچ منتی و از صمیم قلب به نشستنم بر این ویلچر افتخار می‌کنم که این نشستن من و امثال من باعث سربلندی و سر پا ایستادن ملتم شده است و در اینجا هم اعلام می‌کنم که تعریف ما از صلح در این موزه هرگز قد خم کردن در مقابل ظالم نیست بلکه ما در پی صلحی با عدالت و پایدار هستیم و نه صلحی کاذب که به علت عدم تحقق اولیه عدالت، تنها آتش‌بسی موقت خواهد شد در میان دو جنگ قبلی و بعدی.

این جانباز همچنین بیان کرد: ما ۱۰ روز قبل شهید احمد زنگی‌آبادی را از دست دادیم که یکی از راویان جانباز ما بوده است و با اینکه او در صف پیوند ریه قرار داشت و تنها چند صدم ریه‌اش کار می‌کرد ولی برخلاف تبلیغات دروغینی که همیشه ما جانبازان را افتاده بر تخت و تمام شده فرض می‌کند از خانه خارج و با کشیدن کپسول اکسیژن سنگین در پی خود و ماسک بر صورت به روایت آنچه تاکنون بر این ملت مظلوم گذشته می‌پرداخت تا مانند دیگر دوستان جانباز فعالش نشان دهد که حتی با سخت‌ترین شرایط تنفسی و تا آخرین لحظه زندگی، این راه مقدس و این مسئولیت انسانی آگاه‌سازی ادامه دارد که متأسفانه اکنون او در این جمع حضور فیزیکی ندارد تا به شما خوش آمد بگوید و روحش شاد باد.

\"https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000396/nf00396228-1.jpg\"

سپس فیلم گزارش «جشن کشتی دوستی» بین بچه‌های ایرانی و عراقی در سی امین سالگرد جنگ با حضور جانبازان و هنرمندان روی رودخانه اروندرود و نیز فیلم گزارش «مسابقات کتابخوانی دفاع مقدس» و تاثیر تربیتی و اخلاقی کتاب های دفاع مقدس در بین مددجویان و مددکاران زندان دورود پخش شد که به عنوان تجارب جدید و عملی صلح طلبانه مورد توجه این کارگردان کشورمان قرار گرفت.

عباس کیارستمی پس از ابراز شگفتی و اظهار تأثیر عمیق این بازدید بر جان و روحش، طی سخنان صمیمانه‌ای اظهار کرد: با بازدید امروزم از این موزه متوجه شدم که بی‌شک شما عزیزان جانباز دو بار بر گردن ما حق دارید یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بوده‌اید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب موزه صلح تهران را روایتگری می‌کنید، چون مرور این فجایع توام با حماسه یک توان مضاعف نیاز دارد که باید از صمیم قلب اعتراف کنم که واقعا غیر از شما کسی این توان عظیم را ندارد.

\"https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000396/nf00396228-2.jpg\"

این کارگردان سینما در ادامه عنوان کرد: آدم های عادی در بیرون از این موزه که در حال قدم زدن و تفرج در میان همین پارک شهر هستند و در میان درخت و گل و بوته سیر می‌کنند با ورود به این موزه، ناگهان به جهان تازه‌ای وارد می‌شوند و بی‌شک دچار دو نوع عذاب وجدان و سوال خواهند شد که اولا چرا با آنکه همه ما به نوعی کم و بیش با موضوع جنگ و این دفاع آشنا هستیم تاکنون از ابعاد عظیم این ماجرای بدین نزدیکی این همه غافل بوده‌ایم، و در مرحله دوم که از قبلی قطعا مهمتر است قیاس احساس مسئولیت شما با خود است که چطور شما با تمام مشکلات بدنی دلسوزانه هنوز اینگونه در حال سعی، تلاش و فعالیت برای آگاهی بخشی به مردم هستید؟ و حتما این تلنگری است به هرکس و از جمله خود من که هر کاری می‌توانیم با تمام وجود و احساسمان برای کمک به شما عزیزان و راهتان انجام دهیم.

کارگردان فیلم «طعم گیلاس» یادآور شد: به همین دلیل به جز آنکه به همه پیشنهاد خواهم کرد تا حتما این موزه را بازدید و شما عزیزان را دیدار کنند؛ این درخواست را هم از شما دارم که در مقابل روش‌ها و هزینه‌های هنگفت همسو، حداقل پنجاه موزه مشابه با همین موزه صلح با روایتگری اصیل شما جانبازان در سراسر کشور بسازید تا این لذت کشف برای دیگران نیز حاصل شود تا بی‌شک همه مردم نیز در این حرکت انسانی مددکار شما شوند.

\"https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000396/nf00396228-3.jpg\"

کارگردان فیلم «خانه دوست کجاست» گفت: من واقعاً با یک ذهنیت عادی وارد این موزه شدم ولی از الان تا ابد به شدت درگیر تمام موضوعاتی خواهم بود که در اینجا مشاهده کردم به ویژه تصویر دو چشم اشک‌ریزان، سرخ و پیوندی جناب حسنی‌سعدی که خود به تنهایی اثباتی بر تمامی اسناد این موزه است.

در ادامه این بازدید جانبازان موزه صلح تهران نیز از عباس کیارستمی به دلیل ساخت فیلم «دو راه حل برای یک مسئله» تشکر و اظهار کردند: تاکنون از این فیلم برای آموزش‌های ساده صلح‌طلبی به کودکان بازدیدکننده بسیار استفاده کرده‌اند.

گفتنی است، موزه صلح تهران در خیابان خیام، خیابان فیاض‌بخش و پس از در ورودی شمالی پارک شهر تهران قرار دارد و بازدید از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ و بعد ازظهرها از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ برای عموم آزاد و رایگان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دستمریزاد به جانبازان موزه صلح

به این میگن جذب حداکثری.

من شخصا از آقای کیارستمی که خودشون رو غیر مستقیم با حقیقت جنگ مواجه کردند سپاسگزارم
نان به نرخ روزخور
این روش حلقه ی مفقوده ی تبلیغات گروههای ارزشی است. ما باید به جای اینکه با ذره بین دنبال یک کلمه اظهار نظر مخالف بگردیم، سعی کنیم کوچکترین صدای موافقی رو پر رنگ کنیم تاهم بهره برداری رسانه ای اش رو بکنیم و هم دل مخالفین رو به خودمون نزدیک کنیم.
United States
به جای تخریب شخصیت رفتارها را نقد کنیم، همان زمانی که عده ای کیارستمی را به سبب یک جمله بد گفته شده (یا بدفهم شده) آماج حمله قرار دادند کاش یک نفر می گفتند فرزند این ملت را احترام گزاریم حتی اگر سهوا خطایی کرده باشد.
رفتار جانبازانی که کیارستمی را دعوت به جنین بازدیدی کردند نمونه و الگوست
عجب !
به نظر من اصلا جای تعجب ندارد ...
خب برای چی؟
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
....

ار آقای کیارستمی هم که دعوت جانبازان عزیز را قبول کردن تشکر می کنم.امیدوارم که ایشان همیشه در راه حق و حقیقت قدم بردارند و موفق باشند.
هادی
Iran, Islamic Republic of
آقای رستمی ما ساده و سالم هستیم اما ساده لو نیستیم. همین
Iran, Islamic Republic of
عجبه از کیارستمی....
خدا رو چه دیدی... یکمرتبه دیدی که خواسته او از بسیاری از امثال من با این همه ادعا متدین تر و انقلابی تر شود..
مریم
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز کیارستمی تا دیروز ......امروز خوب شد
United States
چه ژستی گرفته ، اگر واقعا تحت تاثیر قرار گرفته بود کمی فقط کمی افتاده تر برخورد میکرد، همین کیارستمی تا وقتی نرفته بود فرانسه قیافش دوزار نبود حالا چه قمپزی در میکنه
Iran, Islamic Republic of
خوبه شما کاره ای نشدی داداش!
United States
اکه اینو از دل می کویی یه فیلم از مظلومیت و ایثار انان بساز نه در مقابل انها بایستی
Iran, Islamic Republic of
من معتقدم این کار اقای کیارستمی سیابازی بوده
مریم
آقای کیا رستمی حالا نوبت شماست که به وظیفه خود در قبال جان فشانی های این عزیزان عمل کنید و با ساخت مستند یا فیلمی ادای دین نمایید و به دنیا مظلومیت این عزیزان را در 8 سال دفاع مقدس یا داور شوید.