جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

‫محدودیتی برای چشم های شیطانی‬

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 403887
حجاب؛ محدودیتی برای چشم‌های شیطانی و امنیت، آسایش و آرامش برای فرد محجبه و فضایی برای ظهور زیبایی‌های انسانی است.
‫به گزارش جهان به نقل از فارس، حجاب و عفاف به عنوان یک پدیده مذهبی در تعالیم اسلامی محسوب می‌شود و بدیهی بوده که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری نیازمند نهادینه شدن آن در وجود افراد است.

حجاب؛ محدودیتی برای چشم‌های شیطانی و امنیت، آسایش و آرامش برای فرد محجبه و فضایی برای ظهور زیبایی‌های انسانی است.

گیلان با گستره جمعیتی فراوان و گردشگری نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های فرهنگی برای مقابله با معضل بدحجابی بوده و برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب و ترویج صحیح فرهنگ حجاب می‌تواند در گسترش بیشتر حجاب در استان موثر باشد.

بدون تردید این مهم نیازمند مشارکت و توجه جدی تمام دستگاه‌ها به صورت مستمر و متمرکز است و در این راستا دستگاه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و ... به عنوان متولیان امر فرهنگ در استان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

* ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ

رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ابزارهای ترویج فرهنگ و موضوع عفاف و حجاب به خوبی شناخته نشده است، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی امر فرهنگ نسبت به این موضوع کم‌کاری کرده‌اند.

علی‌حیدر جوینده افزود: دستگاه‌های اجرایی احساس می‌کنند در این شرایط که دنیای غرب از طریق رسانه‌ها و با زبان هنر و ادبیات فرهنگ خود را به تدریج جوامع دیگر تزریق می‌کنند نصب چند پوستر و بنر می‌تواند پاسخگوی هجمه‌های وسیع غرب باشد.

وی برپایی نمایشگاه‌های هنری که مخاطبان جوان بسیاری را به خود جلب می‌کند را در انتقال پیام و فرهنگ عفاف و حجاب به نسل جوان و مخاطبان در قالب زبان هنر و ادبیات تاثیرگذار دانست.

به گفته این مسئول، یک عکس، تابلوی نقاشی، نمایشگاه کاریکاتور، فیلم و ... می‌تواند موثرتر از خطابه یک استاد، سخنران و ... باشد.

این کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگی نمی‌توان با مدیریت سنتی حرکت کرد، افزود: امروزه شاهد وضعیت نامطلوب حجاب در استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هر قدر در عرصه فرهنگی هزینه شود باز هم کم است، گفت: پول‌هایی که در عرصه فرهنگی هزینه می‌شود سرمایه‌گذاری است که نتایج مطلوبی می‌دهد.

* پروژه فرهنگی ۱۸ ساله آستارا ناتمام است

جوینده با ابراز گلایه از وضعیت سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ سال است که کلنگ احداث سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا به زمین زده شده اما هنوز ساخت این سالن به اتمام نرسیده است و مراسم‌های فرهنگی و ... در سالن سینما دریا اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای شهری مانند آستارا که قدمت فرهنگی و تاریخی دارد فقدان سالن اجتماعات اداره ارشاد جای تاسف است.

معاون فرهنگی سپاه قدس گیلان نیز با اشاره به اهمیت موضوع عفاف و حجاب اظهار کرد: بحث بدحجابی به یک معضل تبدیل شده است.

عنایت رضایی‌پور با اشاره به اینکه موضوع حجاب یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است، گفت: برای همه‌گیر شدن موضوع حجاب باید همگی یک‌دل و یکصدا خواهان آن باشیم تا به طور کلی در جامعه فراگیر شود.

* ضرورت برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف در گیلان

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه همه مسئول هستند، گفت: سازمان‌های فرهنگی و غیر فرهنگی در این باره مسئول هستند و همگی در زمان مشاهده بدحجابی باید تذکر دهیم.

این مسئول درباره برپایی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب در استان گفت: می‌توانیم با برپایی نمایشگاه‌های متنوع پیام خود را به همگان ابلاغ کنیم و تمام واحدها و اصناف در ارسال این پیام‌ها مشارکت داشته باشند.

وی توجه مسئولان به امر حجاب را ضرورت دانست و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برپایی نمایشگاه است و امیدواریم مسئولان نسبت به چنین برنامه‌هایی توجه بیشتری داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز حجاب را یک بحث ذاتی دانست و گفت: نمی‌توانیم با یک بسته فرهنگی بحث حجاب را در جامعه نهادینه کنیم.

محمدحسین واثق‌کارگرنیا افزود: باید حجاب به نحوی به مخاطب ارائه شود که افراد در هر محیطی و با تمایل قلبی خود آن را رعایت کنند.

وی نقش خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی امر فرهنگ را مهم دانست و یادآور شد: به موضوع حجاب به خوبی توجه نشده و به همین خاطر موضوع حجاب که یک ارزش در جامعه ما محسوب می‌شود امروزه با چنین ناهنجاری‌های مواجه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: باید تمام دستگاه‌های متولی امر فرهنگ یک وحدت رویه در این زمینه داشته باشند تا نتایج مطلوب حاصل شود.

* برگزاری نمایشگاه مد و لباس در گیلان

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: معاونت هنری مسئول کار گروه مد و لباس در استان است.

وحید فخرموسوی افزود: امسال کارگروه مد و لباس استان با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت اقدام به برگزاری یک نمایشگاه کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *