جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۳
پشت پرده ورود رونی کلمن به ایران؛

کاسب‌های خارجی و دلال‌های داخلی/ چه کسانی سود بردند؟

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب: 419187
قهرمان پرورش‌اندام مسترالمپیا که با حاشیه‌های فراوان و انتقادهای شدید بعضی از پیشکسوتان پرورش اندام به ایران آمده بود سرانجام بدون اینکه حضورش حداقل فایده‌ای برای اهالی این رشته داشته باشد به کشورش بازگشت.
کاسب‌های خارجی و دلال‌های داخلی/ چه کسانی سود بردند؟
به گزارش جهان، پیش از ورود «رونی کلمن» دارنده ۸ قهرمانی مسابقات مستر المپیا به ایران حواشی بسیاری در رسانه‌های کشور مطرح شد به‌طوری که برخی از قهرمانان پرورش اندام ایران به حضور این آمریکایی در کشور انتقادات بسیاری داشتند که بیشتر این نقدها نیز به سمت فدراسیون پرورش اندام و روش برگزاری برنامه‌ها نشانه رفته بود. بر همین اساس نتوانست هیچکدام از این برنامه‌ها را محقق کند.

علی نجفی مدیر گروه پرشیا با تایید عدم برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط «رونی‌کلمن» به تسنیم گفت: بنده بابت لغو برنامه‌های رونی کلمن در ایران بسیار متضرر شدم و هم‌اکنون نیز در وضعیت روحی مناسبی برای صحبت کردن قرار ندارم، ولی عنوان می‌کنم که برنامه رونی کلمن در کشور برگزار نشد و درباره تمام این مسائل در آینده صحبت خواهم کرد.

گفتنی است کُلمن آمریکایی طی دو روز حضوری که در ایران داشت بر سر مزار شهیدان در بهشت زهرا حاضر شد و در یک برنامه تلویزیونی نیز شرکت کرد ولی هیچکدام از برنامه‌های آموزشی وی که برای بانوان و مردان پرورش اندام کار ایرانی طراحی شده بود برگزار نشد و نجفی، مدیر گروه پرشیا نیز به عنوان مسئول برگزاری برنامه‌های «رونی کلمن» در ایران توضیحات بیشتر درباره عدم برگزاری وی را به زمانی دیگر موکول کرد و تنها به این مسئله بسنده کرد که یک پیام و توضیح مختصری درباره این رویداد در اینستاگرام گروه پرشیا قرار گرفته است.

زوایای جدید فساد در پرورش اندام


در همین زمینه، یزدان راد یکی از قهرمانان پیشکسوت پرورش اندام ایران و آسیا گفت: اصلاً یک فدراسیون چه وظیفه‌ای دارد جز خدمت‌رسانی آموزشی و سمینار و مسابقه؟ کار احداث و تأسیس و تجهیز که به‌عهده وزارت ورزش و ادارات کل است، سیاست‌گذاری بین‌المللی هم که وظیفه کمیته المپیک است، پس فدراسیون اگر وظیفه‌اش را که برگزاری مسابقه کشوری و کلاس‌های مربیگری است انجام ندهد، به چه دردی می‌خورد؟ تاریخ این افتضاح اوایل اردیبهشت است و جوانان ما نفری خداتومن باید تهیه کنند که بلکه آنها را بازی دهند، واقعاً باعث تأسف است.

وی اظهار داشت: مطمئناً مربیان و نام‌آوران و آنهایی که قهرمان و مربی سطح بالا هستند در این‌گونه دلقک بازی‌ها که بار علمی ندارد حضور نخواهند داشت، افرادی که از سر بدبختی و نیاز به داشتن این مدارک فاقد ارزش اقدام به حضور نصف و نیمه در آن سالن و پرداخت پول می‌کنند، اسیر نقشه‌های پلید رئیس دزدها و همکارانش شدند و به‌نوعی شرطی می‌شوند، کسی که به خلاف صحه می‌گذارد و دارد می‌بیند چه اوضاعی در این ورزش است و فقط می‌خواهد این عکس یا گواهینامه را در دفتر و سالن یا باشگاهش نصب کند، چطوری آینده و سلامت بچه‌های مردم را می‌خواهد برنامه‌ریزی کند؟

این قهرمان پیشکسوت پرورش اندام ایران و آسیا ادامه داد: هم‌اکنون دیگر در هر کوی‌وبرزنی و هر مکان ورزشی و غیرورزشی کوس رسوایی مسئولان فدراسیون نقل محفل‌ است و تا این اوضاع در ورزش است، تا خرید و فروش حکم مربیگری و داوری امری عادی و معمول است، پهلوانی کمرنگ و بیرنگ است.

فروش و ارسال احکام مربیگری پرورش اندام با پیک


راد تشریح کرد: وقتی کسی از شرق تهران با ٦٠٠ دلار هرگونه حکم و تقدیرنامه و داوری و ... را به ارباب رجوع بدون حتی رجوع (از طریق پیک موتوری و آژانس تاکسی یا پُست) تحویل می‌دهد و تور اروپایی بدنسازی WBPF با جعل عنوان فدراسیون را به جوانان مردم می‌فروشند، چه توقعی داریم؟

عضو انجمن بدن سازان ایران ادامه داد: وقتی از غرب تهران گواهی حضور در مراسم رافائل سانتویا (رئیس فدراسیون بین‌المللی پرورش اندام و بدنسازی) در تهران را که ٢ ماه پیش در جریان رقابت‌های فیزیک اتفاق افتاد ٢میلیون تومان می‌فروشند و طی آن مدرک داوری و روز بعد مربیگری IFBB به حدود یک‌هزار نفر فروخته شد و به متقاضیان در منزل یا محل کار تحویل می‌شود، چه انتظاری می‌شود داشت؟

این قهرمان پیشکسوت پرورش اندام ایران و آسیا تصریح کرد‌: وقتی آدم خودش می‌داند دارد مدرک می‌خرد و آن هم با دریافت باج از شرق و غرب، سکوت می‌کند و در سازمان (وزارت) تربیت بدنی صورت مسئله پاک می‌شود و از مسئولان بازرسی و نظارت بر عملکرد مخفی نگاه می‌دارند تا به کاسبی‌های بسازبفروش‌هاش با همکارانش در وزارت ادامه بدهند، دیگر به‌قول خودشان سر به تن ده‌هاهزار جوان می‌خواهند نباشد که مبادا منافع‌شان لطمه بخورد.

راد گفت: داوران، مربیان و قهرمانان ما موظفند روشنگری کنند و از این جریان سرازیر شدن میلیاردها پول جوانان جویای نام به جیب بی‌سروته آقایان جلوگیری کنند، چون دودش در چشم خودشان می‌رود، زیرا فرداها شاهد خواهیم بود که عده‌ای بی‌مایه با احکام پولی و مدال‌های خیالی و جعلی، زحمات قهرمانان واقعی و مربیان زحمتکش را بی‌اجر می‌کنند، حالا آن هم مهم نیست، مهم این است که آینده بچه‌های ما، همسران، جوانان و سلامت جامعه در معرض آسیب جدی از ناحیه فقدان تخصص و پوچی فعالیت‌های فدراسیون است .

رانت‌های میلیاردی فروش ماشین آلات


این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:‌ البته این عوامل‌شان چقدر بدبختند که خودفروشی می‌کنند و برای چندرغاز، کارهای حمالی دو سه نفر را پیش می‌برند. بنده اصلاً به فروش‌های میلیاردی ماشین آلات از طریق رانت توسط آقایان اعتراضی ندارم، نوش جانشان! مسئله این است که در وظایف فدراسیونی و سلامت تیم‌ها، اردوها و پیشبرد این ورزش خیانت نشود و کار تخصصی را دیگر مفتضح و مسخره امیال‌شان نکنند.درخور توجه است که مدتی است که دعوت از هنرمندان و ورزشکاران مطرح جهان به ایران رونق گرفته است و پس حضور بازیگر نقش اول یک سریال کره‌ای در کشورمان، شاهد آن بودیم رونی کلمن قهرمان چندین دوره مسابقات بدنسازی جهان چهارشنبه شب گذشته با محوریت یکی از بازیگران زن سینمای کشورمان و همسرش وارد ایران شد تا چهار دوره کلاس آموزشی با دریافت هزینه‌های بالا (از ۵۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان)برای علاقه‌مندان این رشته برگزار کند.

البته اینکه رونی کلمن در بدو ورود در حرکتی نمادین به بهشت زهرا می‌رود و از قطعه شهدا بازدید می‌کند و حالتی شبیه به قرائت فاتحه هم می‌گیرد نیز قابل تقدیر است. هرچند، نمادین بودن آن وقتی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم او از این دست حرکات نمادین،‌ پیش از این هم داشته است؛ البته برای تروریست‌های ارتش آزاد سوریه و یا حضورش در کنار دیوار ندبه در رژیم صهیونیستی !

اما همان طور که پیش بینی می‌شد عدم برنامه برنامه‌ریزی و هماهنگی میان فدراسیون و شرکت کارگزاری که باعث حضور کلمن در ایران شده بوده و همچنین شفاف نبودن مسایل مالی باعث شد تا با لغو تمام این کلاس‌ها تنها این ورزشکار آمریکایی باشد که در قبال این سفر تفریحی پول هنگفتی به جیب بزند.متاسفانه فدراسیون بدنسازی که خود باید مجری و محور اصلی چنین برنامه‌هایی باشد بدون در نظر گرفتن تمام جوانب این سفر و اینکه برگزاری چند کلاس فشرده دستاوردی برای این رشته دارد یا خیر؟ ویا برگزاری این کلاس‌ها بیشتر از اینکه به نفع شرکت کنندگان است یا افرادی که قصد داشتند از کنار این کلاس‌ها پول هنگفتی عایدشان شود تن به خواسته یک شرکت خصوصی داد و سرانجام هم چوب این بی‌تدبیری اش را خورد.

به نوشته کیهان،این اتفاق در حالی رخ داد که گودرزی وزیر ورزش و جوانان که صبح دیروز به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری رفته بود ضمن انتقاد از چنین برنامه‌هایی درباره حضور کلمن در ایران گفت: این طور حضور‌ها بیشتر جنبه تجاری دارد تا ورزشی. خودم زیاد با این طور حضورها موافق نیستم. فدراسیون باید در این زمینه پاسخگو باشد. البته درباره هزینه‌ها گفته شده است که بخش خصوصی آن را پرداخت کرده، با این حال بخش خصوصی هم مجاز نیست به نام فعالیت ورزشی هر اقدامی انجام دهد. این موضوع را بررسی و نکات منفی و مثبت آن را حل و فصل می‌کنم.

با این حال معلوم نیست پشت پرده ورود کلمن به ایران چه قضایای دیگری نهفته و سود حاصل از چنین برنامه‌هایی به جیب چه کس یا کسانی می‌رود ؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دا
یادش بخیر قدیما مگفتن پهلوون اومده دهمون چی شدن اونا!!!!؟؟؟؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
ماحصل این نوع برنامه ها عادی سازی روابط ایران و آمریکااست
حسین
Netherlands
و ایضا نفود جاسوسان...
Iran, Islamic Republic of
کلمن در ایران همان نقشی را بازی میکند که آنجلینا در کردستان عراقو آنهم تطهیر چهره خبیث آمریکا. ما چقدر ساده لوح هستیم
پروانه
متأسفم كه بعضيا ارزشها رو هم فداي مقاصد خودشون ميكنن! آخه بردن اين بنده خدا سر مزار شهدا ديگه چه صيغه‌اي بود؟ به قول كامران نجف‌زاده:"الكي مثلا كلمن هم حزب‌اللهيه!"
حسین
Netherlands
تغیر ارزشها راه را تغیر میدهد
علي
...چون رفته مزارگلزارشهداآدم درست حسابيه .چكارمكنيد
هادی
Iran, Islamic Republic of
خوبه نوک حملات متوجه اصلاح طلب ها نشد و اینکه جریان اصلاحات پشت این دعوت بوده و آن را برنامه ریزی نموده چون ما یاد گرفته ایم سریع از جو بوجود آمده علیه رقیب سیاسی استفاده کنیم.ظاهرا اینبار به خیر گذشت
بصیر
خداوند کسانیکه یک وحوش را بردند در مزار متبرک شهدا مرض سخت دچار کند . ان شا الله آخر ابله این حیوان را دستور دادید دست نجسش را روی قبر شهید وبه قول خودتان فاتحه بخواند ای نمک خور شهدا ونمکدان شکنها این وحوش نه فاتحه بلد است ونه به قران اعتقاد دارد قضیه همان توهین به شهدادر زمان خاتمی است عکس شهید را روی قلاده سگ آویز کردند.
Iran, Islamic Republic of
فقط می ماند اینکه این گزارش به نقل از کیهان بود.یعنی اخلاق حرفه ای اینطور اقتضا می کند.
جالبه همه ی مسوولین می گن ما موافق نیستیم و نبودیم و این کارها رو قبول نداریم .... ازون طرف هم افراد گار خودشونو می کنن معلوم نیست این آدمای زرنگ کی هستن که نفوذ و زورشون از مسوولین بیشتره ، حالم بد می شه از مدیر دست و پا چلفتی!
مجتبی
ای کاش برای ورزشکاران وطنی که در دنیا پرچم کشورمون را بالا می برند هم ارزش قائل بودیم ای کاش برای محصولات داخلی...ای کاش همیشه فکر نمی کردیم مرغ همسایه غازه ای کاش به فرهنگ ملی پایبند بودیم و فرهنگ غرب ...
به نظر شما فرق این جور آدما با درخت چیه؟ درخت غذا می خوره که بزرگ شه اینا هم می خورن که بزرگ شن .فرقشون اینه که درخت برای طبیعت مفیده اما اینا مضرن