جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴

سيد احمد خاتمي:آقاي رئيس جمهور سخنان خود را اصلاح كند

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 120188
به گزارش جهان آيت‌الله سيداحمد خاتمي در گفت‌وگو با ايسنا  با قابل تقدير دانستن اظهارات اخير رييس‌جمهور در مصاحبه تلويزيوني، در عين حال به بخشي از سخنان احمدي‌نژاد در مورد عفاف و حجاب انتقاد كرد. 
بخش هائي از سخنان سيد احمد خاتمي بدين شرح است:

* " اينجانب در انتخابات رياست جمهوري تمايل به انتخاب جناب احمد‌ي‌نژاد داشتم و اگر باز هم اين امر تكرار شود و رقابت همان رقابت باشد راي من همان خواهد بود و از راي خود هم پشيمان نيستم" 

* ‌امروز عفاف و حجاب قطعا تبديل به معروف شده و اكثريت بانوان متدين ما آن را به عنوان يك هنجار پذيرفته‌اند. سخن اين است كه اين معروف مورد تهاجم قرار گرفته است، تهاجمي ساماندهي شده كه ريشه در تهاجم رضاخاني دارد و با همان فرهنگ با حجاب مبارزه مي‌شود.

* اين فرمايشات رييس‌جمهور براي من سخن تازه‌اي نبود" . بنده در طول اين پنج سال دو ديدار خصوصي با ايشان داشتم كه همين سخنان را فرمود. بنده نيز عرض كردم نسخه امام صادق(ع) براي مقابله با همه مفاسد از جمله بدحجابي و بي‌حجابي آن است كه همزمان كار فرهنگي و كار اجرايي صورت بگيرد و به نظر من بهترين كار اجرايي، اجراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و طرح عفاف و حجاب است . 

* جناب رييس‌جمهور در اين مصاحبه از موج مقدسي كه به حمايت از حجاب و عفاف برخاسته نه تنها تجليل نكردند، بلكه تحقير كردند. اين تعبير كه در هر دوره‌اي هرچند ماه مي‌خواهند، جنجالي در كشور برپا كنند و برخورد كنند، اين تحقير اين موج مقدس است. آقاي رييس‌جمهور محترم مي‌دانند كه جلودار اين موج مراجع عاليقدر تقليد، ائمه محترم جمعه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و قاطبه متدينين هستند. اين راهپيمايي‌هايي كه در كشور در حمايت از حجاب شد، اكثرا شركت كنندگان آن همان‌ها بودند كه به آقاي احمدي‌نژاد راي دادند.انتظار اين راي دهندگان اين است كه آقاي رييس‌جمهور نيز دغدغه‌ آن‌ها را داشته باشد. 

* در اين مصاحبه بيش از آن‌كه، هنجارشكنان و بدحجابان محكوم شوند، كساني كه در مقابل اين جريان فساد ايستادند محكوم شدند؛ بنابراين انتظار از رييس‌جمهور اين بوده و هست كه اين نقيصه را جبران كنند. كيست كه بدحجابي‌ها را به عنوان خطر نداند؟ 

* اين تعبير كه كسي بگويد بعضي‌ها از اين‌كه يك تار موي زن پيدا باشد، احساس خطر مي‌كنند، اين چه سخني است؟ آيا آن‌چه در جامعه مي‌گذرد يك تار موي زن است، يا بدحجابي مقدمه‌ بي‌حجابي است؟ رفتار هنجارشكنانه آن‌چناني را پيدا بودن يك تار موي زن ناميدن اين در حقيقت تحقير حركت مقدس حجاب است.

*آقاي رييس‌جمهور كه در عرصه‌هاي مختلف خدمات فراواني داشته‌اند و از برخي برخوردها انتقاد مي‌كنند، چه طرحي دارند؟ در طول اين 5 سال رياست جمهوري چه طرحي در رابطه با حجاب عرضه كرده‌اند و چه اقدامات عملي براي مقابله با بدحجابي داشته است؟
 
*از آقاي رييس‌جمهور مي‌پرسم به ملت گزارش دهد كه براي مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي چه طرحي داشته و چه اقدامات عملي انجام داده است؟ 


* اميدوارم رييس‌جمهور محترم در اولين مصاحبه‌هايي كه مي‌كند اين رنجيدگي را جبران نمايد و انگيزه‌ محكم خود را براي مقابله با بدحجابي و بي‌حجابي به صراحت ابراز و در اين موج مقدس، ايشان هم همراهي كند. برادرانه به رييس‌جمهور محترم مي‌گويم كه خطر تساهل و تسامح فرهنگي كمتر از تساهل و تسامح سياسي نيست.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام . خداوند عاقبت ما را با مشاوران اقای رییس جمهوری محترم در دوره دوم ایشان بخیر بگرداند.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم، از سخنان به حق و منصفانۀ این استاد فاضل حوزه علمیه کمال تشکر و قدردانی را دارم. بنده که بیش از ده سال خارج از کشور و در قلب اروپا زندگی کردم و فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های لندن هستم از خیزش این موج مقدس در حمایت از عفاف و حجاب بی نهایت خوشحالم و امیدوارم که جناب رئیس جمهور انقلابی و شجاعمان این نصایح حکیمانه و دلسوزانه را آویزۀ گوش کنند و حمایت هر چه سریع تر خود را به صراحت و کامل از این حرکت الهی اعلام کنند که قطعا رضای خدا و اولیاءاو و مردم انقلابی مان در بر پایی این معروف متروک است، انشاءالله.
Iran, Islamic Republic of
چقدر صحیح و قشنگ و منطقی پاسخ دادند
من هم به عنوان یک احمدی نژادی متعصب بیشترین انتقادم از گذشته تا به حال موضوع نظر ایشون در رابطه با بدحجابی هست و بنده توانستم با مسئله ی م.... کنار بیایم اما با این مسئله نمی توانم کنار بیایم
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدی دوستت داریم گوش کن این حرفارو عزیز دل