جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
پس از دیدار با پادشاه عربستان

اردوغان: مواضع آنکار و ریاض یکی است

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب: 410889
رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با پادشاه عربستان تاکید کرد که مواضع دو کشور در قبال ایران، عراق، سوریه، فلسطین و لیبی به یکدیگر نزدیک است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان تاکید کرد که مواضع دو کشور در قبال ایران، عراق، سوریه، فلسطین و لیبی به یکدیگر نزدیک است.

اردوغان پس از این دیدار گفته که ملک سلمان از وی خواسته تا آشتی میان آنکارا و قاهره در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد که روابط مصر-ترکیه تنها نقطه اختلاف میان ریاض و آنکارا است.
وی در حین بازگشت از عربستان به خبرنگار روزنامه حریت گفت: عربستان خواهان اصلاح روابط میان مصر با ترکیه است ولی سعودی‌ها اصراری براین مسئله نداشتند.
اردوغان که یک روز پس از سفر ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به عربستان سفر کرده بود تاکید کرد که در دیدار با پادشاه عربستان تحفظات آنکارا در قبال دولت مصر را توضیح داده است.

وی به ملک سلمان گفته است که به هیچ وجه نمی توان وجود مصر را نادیده گرفت و این کشور نقش مهمی برای ثبات در منطقه دارد.

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که کشورش در کنار عربستان و مصر سه کشور کلیدی در منطقه هستند و همه کشورها باید وظایف خود را برای رسیدن به نتایج بهتر درک کنند.

وی با رد تاثیر منفی روابط مصر با ترکیه بر روابط این کشور با عربستان تصریح کرد که تقویت روابط با ریاض به بالاترین سطح اولویت آنکارا است و بحران میان ما(ترکیه) با مصر نباید بر روابط آنکارا با ریاض سایه بی‌افکند.

روابط مصر و ترکیه پس از سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور اخوانی توسط ژنرال عبدالفتاح السیسی به شدت تنش آمیز و سرد شد که این مسئله بر روابط آنکارا و ریاض به عنوان حامیان اخوان المسلمین و نظامیان در مصر هم اثر گذاشت اما درپی تحولات اخیر در منطقه عربستان سعودی تمایل دارد تا با کمک ترکیه و مصر محور جدیدی را برای مقابله با ایران شکل دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
ترکیه در حرف با همه کشورها موافقت می کند ولی در عمل برعکس گفته ها و قو لهایش عمل می کند. درگفتگوبا مقامات ایران هم حتما تاکید جواهد کرد ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند و خود را همسو با ایران نشان می دهد. ایران نباید روی ترکیه حساب کند یا اینکه سیاست هایش را برای آنها آشکار نماید چون ترکیه در یک لحظه چرخش صد و هشتاد درجه کرده و اصلا قابل اعتماد نیست.