جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واکنش‌جهانی‌به‌عادی‌سازی‌روابط‌آمریکا‌و‌کوبا

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 397083
اعلام برقراری روابط سیاسی کامل بین آمریکا و کوبا پس از نیم قرن قطع رابطه، که روز گذشته توسط رؤسای جمهوری دو کشور عنوان شد، اخبار رسانه‌های بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده و همچنین واکنش‌های مثبت بسیاری را در سراسر جهان به همراه داشته است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای با اشاره به فرو ریختن دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ میلادی، تصمیم واشنگتن و هاوانا برای عادی‌سازی روابط را فرو ریختن دیوار دیگری در روابط میان کشورها توصیف کرد و آن را یک نقطه عطف تاریخی خواند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان که به همراه کانادا، تماس‌ها و گفتگوهای غیرمستقیم بین آمریکا و کوبا را میانجیگری کرده بود، بدون اشاره مستقیم به اقدامی مشخص، گام‌های سیاسی کوچکی را که در نهایت به اعلام برقراری روابط کامل دو کشور منجر شد، موردتحسین قرار داد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز با بیان این که دست کم تا آنجا که به مردم آمریکا و کوبا مربوط است، این کار باید مدت‌ها پیش انجام می‌شد، گفت «این خبر بسیار مثبتی است و من با تمام وجود از عادی شدن روابط بین آمریکا و کوبا استقبال می‌کنم.»

بان در ادامه افزود «این اقدام باعث گسترش مبادلات بین مردم دو کشوری می‌شود که مدت زیادی از یکدیگر جدا نگه داشته شده بودند، و سازمان ملل آمادگی دارد به هر دو کشور برای بهره‌برداری از این روابط بر اساس حسن همجواری کمک کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در همین زمینه گفت، پکن و هاوانا روابط بسیار نزدیکی دارند، و همان طور که چین همیشه از نظام سیاسی کوبا طرفداری کرده، این بار نیز از تصمیم هاوانا برای تغییر سیاست خود در برابر واشنگتن حمایت می‌کند.

تصمیم واشنگتن و هاوانا برای عادی‌سازی روابط دوجانبه، همچنین با استقبال مکزیک روبرو شد و رئیس جمهوری آن کشور ضمن اعلام حمایت از این تصمیم، کوبا را کشوری برادر خواند که بالاخره بعد از سال‌ها به حقوق و امتیازات مساوی با سایر کشورهای قاره آمریکا دست یافته است.

رؤسای جمهور برزیل، کلمبیا و پرو نیز از این اقدام تاریخی استقبال کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *