پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

مروری بر سبک زندگی حسینی / بخش پنجم

سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 457383
شیخ مفید (ره) در ارشاد، وقتی ظهر عاشورا را توصیف فرموده به بالاگرفتن جنگ و افزایش تعداد شهداء اشاره می کند و بعد می‎فرماید وقتی ظهر فرارسید امام حسین علیه السلام و یارانش نماز ظهر را به شکل نماز خوف (که شکسته است و آداب خاصی در جنگ دارد) خواندند.
به گزارش جهان، دکتر محود لطفی زاده در "منبر اینترنتی" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سلام علیکم. الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
 
در چهار بخش قبلی، 12 شاخص از سبک زندگی حسینی را مرور کردیم و در این مطلب به سه شاخص دیگر می‏پردازیم.
 
سبک زندگی حسینی / بیعت مثل من با مثل یزید، هرگز!

 
سیدبن طاووس (ره) در لهوف نقل فرموده که امام حسین علیه السلام در پاسخ به فرماندار مدینه، وقتی تقاضای بیعت با یزید کرد فرمود : مثل من با مثل یزید بیعت نمی‎کند.
 
واقعه عاشورا محدود به سال 61 هجری قمری و زمین کربلا نیست بلکه جریانی به بلندای تاریخ است و سبک زندگی پیروان حسین بن علی علیهما السلام را روشن می‎سازد. امام علیه السلام در پاسخ نفرمود : من با یزید بیعت نمی‎کنم بلکه روشی به ما آموخت که مثل امام یعنی شیعه علوی با مثل یزید بیعت نمی‎کند. امروز هم باید دید یزیدیان زمان چه کسانی هستند؟ بیعت با یزیدیان زمان و عرض ارادت و دوستی به آنان حتماً مخالف سبک زندگی حسینی است.
 
سبک زندگی حسینی / نماز شاه بیت غزل عاشورا

 
شیخ مفید (ره) در ارشاد، وقتی ظهر عاشورا را توصیف فرموده به بالاگرفتن جنگ و افزایش تعداد شهداء اشاره می کند و بعد می‎فرماید وقتی ظهر فرارسید امام حسین علیه السلام و یارانش نماز ظهر را به شکل نماز خوف (که شکسته است و آداب خاصی در جنگ دارد) خواندند.
 
شاه بیت غزل عاشورا را باید نماز دانست. در معرکه عجیب جنگ وقتی امام حسین علیه السلام مقید است نماز را به وقت و در اول وقت بخواند و حتی این نماز شهید می‎دهد چه پیامی برای ما دارد؟ پیروان حسین بن علی علیهما السلام این پیام را چگونه باید دریابند؟ در سبک زندگی حسینی، ساعت جلسه و کلاس درس و کار اداری با وقت نماز تلاقی نمی‎کند. انسان حسینی برای نماز ارزش قائل است و وقت نماز که شد دست از هر کاری می‎کشد و به ندای معبود خود پاسخ می‎دهد. در اهمیت نماز هرچه بگوییم کم گفته‎ایم. مبادا وقت نماز فرارسد و ما مشغول دنیا باشیم! مبادا نسبت به نماز سهل انگاری کنیم. هرچه می‎خواهیم از برکات معنوی و مادی در توجه به نماز اول وقت نهفته است. در این شک نکنید.
 
سبک زندگی حسینی / معنای اصلاح طلبی

 
امام حسین علیه السلام هدف از قیام خود را به نقل مرحوم مجلسی (ره) در بحار الانوار، ایجاد اصلاحات در امت جد بزرگوارش صلی الله علیه و آله و امر به معروف و نهی از منکر معرفی فرمود.
 
امام حسین علیه السلام به معنای واقعی اصلاح طلب بود اما از اصول اسلام عدول نفرمود. اصلاح طلبی منهای اصولگرایی و اصلاح طلبی منهای سنت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و ولایت فقیه که به فرموده امام خمینی (ره) همان ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله است با سبک زندگی حسینی سازگار نیست. امروز در جامعه ما اصلاح طلبانی که سر از رسانه‎های بیگانه درمی‎آورند یا مقابل ولایت می‎ایستند با سپاه امام حسین علیه السلام نسبتی ندارند.
 
ان شاء الله نکات دیگری در مطالب بعدی بیان خواهد شد.
 
چند جمله هم عرض ادب کنیم به ساحت مقدس اباعبدالله علیه السلام :
 
کودکی که به دنیا می‎آید، پدر و مادر با اراده و اختیار و برای تضمین سلامتی، نوزاد خود را به مرکز واکسیناسیون می‎برند. گاهی مادر وقتی سوزن واکسن را می‎بیند، با اینکه می‎داند ضرورت دارد برای سلامت، واکسن تزریق شود دلش می‎سوزد و اشک در چشمانش جمع می‎شود که چگونه به این نوزاد کوچک باید سوزن زده شود. این مادر اینجا اینطور دلسوزی می‎کند اما دلها بسوزد برای شهید کوچک دشت کربلا، علی اصغر علیه السلام که گلویش با تیر حرمله نانجیب هدف قرار گرفت. صلی الله علیک یا اباعبدالله و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *