پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۷
پاسخ به یک شبهه از نگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری؛

آیا دیگر مجلس در راس امور نیست؟

يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 134886
سرویس سیاسی جهان-رئیس جمهور محترم روز گذشته در گفت وگوئی که روزنامه وابسته به دولت آنرا منتشر کرده است، تصریح می کند که "مجلس در راس امور است" جمله ای است که مربوط به همان سالهای دهه 60 است و امروز دیگر کاربردی ندارد.
آیا دیگر مجلس در راس امور نیست؟

تحلیل رئیس جمهور درخصوص اینکه امروز مجلس در راس امور نیست، این است که این جمله حضرت امام ناظر به نظام پارلمانی و وجود نخست وزیری و انتخاب وی توسط نمایندگان مجلس است.

در این رابطه ذکر نکاتی ضروری است. به نظر می رسد مروری بر سخنان حضرت امام و و مقام معظم رهبری به اندازه کافی پاسخ گوی این شبهه است.

توجه به سخنان حضرت امام در برخورد با مجلسیان حاکی از آن است که برخلاف نظر رئیس جمهور، نگاه حضرت امام به مجلس و تعبیر ایشان از راس امور بودن ناظر به تقنین و قانون گذاری است و نه انتخاب نخست وزیر.

آنچه که در بیانات و پیام های حضرت امام با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح بوده است متوجه اهمیت و جایگاه مجلس و قانون گذاری و حراست از قانون است و این مساله از نگاه حضرت امام بسیار بالاتر از حوزه اجرا است. طبیعی است که مجریان همواره در رفت و آمدهای سیاسی قرار دارند اما قوانین ماندگارند و با تغییر آدم ها عوض نمی شوند.

به همین دلیل است که حضرت امام صراحتا می فرمایند:"و من تکرار می کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت، مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آنرا نپذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی گویم رای خودش را نگوید، بگوید، رای خودش را بگوید، اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا این فساد است و مفسد است یک همچو ادمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار باید بگیرد."

از همین رو ایشان جای دیگری تاکید می کنند که "مطلبی که باید عرض کنم و کرارا هم تاکید کردم مساله مجلس است و اهمیت مجلس، همانطور که کرارا گفته ام اگر دانشگاهها اصلاح شوند کشور اصلاح می شود، راجع به مجلس هم باید عرض کنم، همانطوری که صنایع مادر داریم، مجلس هم اینطور است، اگر انتخابات صحیح انجام شود تمام کارهای کشور به دست مجلسی ها اصلاح می شود."

با این حساب اساسا تاکید حضرت امام بر راس امور بودن مجلس هیچ گونه ارتباطی به نظام پارلمانی و نخست وزیری و غیره ندارد که اگر این نظام تغییر کرد، مجلس هم از راس امور بودن بیافتد.

ایشان همواره نسبت به قانون گذاری و اهمیت آن در مملکت اسلامی توجه داشته اند و از همین رو به مجلس اهمیت داده اند. تا انجا که می فرمایند:"مجلس شورای اسلامی که در راس تمام نهادهای اسلامی است از ویژگی های خاص برخوردار است که مهمترین آنها ملی و اسلامی بوده است ..... اگر مجلسی که از مقامات بلند یا بلند ترین مقام کشوری است اگر چنانچه الگو قرار داد آن چیزی که امیرالمومنین(ع) می خواست، آن عدالتی را که او در همان برهه کمی که به او مجال دادند، خیلی کم مجال پیدا کرد،  اگر الگو قرار بدهند به آن نحو تصویب کنند، آن وقت می شود گفت که مجلس ما از متمسکین به امیرالمومنین(ع) هستند."

از همین رو است که پس از حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری نیز علیرغم تغییر نظام اجرائی و حذف نخست وزیری همچنان بر این جمله حضرت امام(ره) که مجلس در راس امور است تاکید می کنند.

ایشان در پیام خود در آغاز به کار مجلس هفتم تصریح می کنند که مجلس در راس امور است و توضیح می دهند که برای در راس امور ماندن باید توجه کرد که "گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی، ایمان و امید و تلاش و بیداری و آگاهی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد؛ چنین مجلسی بی شک در راس امور خواهد بود."

در نهایت اینکه مناسب است رئیس جمهور مردمی ایران در بکار بردن تعابیری همچون تاریخ دار بودن فرمایشات امام(ره) دقت و توجه بیشتری به خرج دهند که خدای نکرده این قبیل مواضع که به نظر می رسد بیشتر ناشی از فضای سیاسی موجود می‌باشد تبدیل به بدعتی خطرناک برای انحراف از راه و اندیشه حضرت امام(ره) نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ممنون.خیلی خوب سخنان امام و رهبر انقلاب دستچین شده است.بهترین راه برای این ....استفاده از سخنان رهبر انقلاب و حضرت امام است.متاسفانه دعواهای سیاسی دارد کار را به جاهای خطرناکی می کشاند
Iran, Islamic Republic of
آناني که سر رشته در علم الحديث دارند مي دانند که بايد در نقل سخن چند نکته را رعايت کرد:
يک دانست که گوينده در کجا و چه شرايط گفته است مجلس درراس امور است.
دوم آنکه قرآن با آن همه عظمت داراي محکمات و متشابهات است پس ديگر سخنان مراجع ديني از جمله حضرت امام که خود جاي بحث خواهد داشت.
سوم آنکه مجلسي که در سال همت مضاعف و کار مضاعف و فرمايشات رهبرانقلاب که به حمد الله در قيد حيات بوده و سخنانشان نياز به تفسير ندارد و با وجود تکنولو‍ژي هاي ارتباطي روز ، هر ماه 1 هفته مرخصي ( سرکشي) مي رود و دائما دنبال نوشتن نامه هاي سرگشاده اند و يا دنبال مصاحبه در مطبوعات و هياهوهاي ... همان بهتر که در راس امور نباشند.
در آخر اگر دوستاني در کشور به دنبال هياهو هستند بدانند مردم در انتخاب ها به صداقت و تلاش و تبعيت از رهبري در تصميمات دقت دارند نه چيز ديگري.
Latvia
ضمن تاييد نظر آقاي احمدي نژاد، بايد توجه داشت اولا مجلس نيز مي تواند مانند ساير نهادهاي جمعي ديگر دچار ضعف كار تيمي و انحراف از انجام وظايف صحيح در ابعاد نظارتي و تصويب قوانين گردد. ثانيا نبايد از بيانات امام و رهبري استفاده ابزاري كرد و قوه اجرايي كشور را كه سخت ترين بخش از تقسيم كار مورد اشاره رييس جمهور برعهده اوست را با برخوردهاي سليقه اي و بعضا مغرضانه زير ذره بين برد.
Iran, Islamic Republic of
آيا وزيران دولت احمدي نژاد از همين مجلس راي اعتماد نگرفتند؟
Iran, Islamic Republic of
من هم با نظر رئیس جمهور موافقم.این مجلسی که فقط به دنبال مشکل تراشی برای دولت و مردم نه تنها در راس امور نیست بلکه اصلاُ مجلس هم نیست.دائم هم که تو مرخصی یا غیبت به سر میبرن.فعلاِّ که مجلس هشتم روی مجلس ششم رو هم سفید کرده.
Iran, Islamic Republic of
عجیب است دوستان برای حرف و سخنان حضرت امام تفیرهای برزو پیدا کردند.اینکه اکبر گنجی هم این کار را می کرد.چه اتفاقی افتاده است که یک شبه مجلس از راس اموری پائین کشیده شده است.نکنه دعواهای سیاسی امروز شان نزول سخن امام را تغییر داده است.این چه استدلالی است که برخی از رفقا دارند.آقای احمدی نژاد توضیح دهد که چه شرایطی تغییر کرده است که مهمترین مساله کشور قانون گذاری اسلامی دیگر نیست.
Iran, Islamic Republic of
این برادر یا خواهر ما چرا چشماشو بسته است.حمایت از دولت را فدای راه امام نکنید.دعوای سیاسی مجلس باعث نمی شود حرف امام را مصادره کنیم.مجلس هشتم مشکل دارد چه کاری دارد به شان مجلس وراس امور بودن آن
Iran, Islamic Republic of
سخنان احمدی نژاد با هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.مجلس همچنان در راس امور است حتی اگر نماینده ای اشکال داشته باشد.مگه دولت بدون اشکال است
Iran, Islamic Republic of
مهم این است که الان نظر رهبری همان نظر امام است. پس تفسیر زمانه و ناسخ و منسوخ!!! و محکم و متشابه!!! نمی خواهد. جمع کنید دیگه. هر خطایی دولت می کنه ازش حمایت نکنید.
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس جمهور حضرت امام در مورد دانشگاهها فرمودند همه اصلاح وهمه فسادها از دانشگاهها بیرون می آیدیاقریب به این مضمون. نمی توان یکطرف حرف را گرفت طرف دیگر را رها کرد. مجلس در راس امور است فارغ از مثبت بودن یا منفی بودن آنست .یعنی اگر فاسد شد چون در راس امور است همه چیز فاسد می شود واگر اصلاح شد همه چیز اصلاح می شود.این موضعگیریهای لجبازانه شما ومجلسیها ضرر به اصل نهادها نباید بزند. صحبت شما وتاریخدار کردن امور بویژه صحبت حضرت امام ره خطرناک است و می تواند به شالوده های نظام ضربه بزند اگرچه ممکن است روزی مجلس مانند دوره دوم خرداد به فساد کشیده شود وبه آمرکا چراغ سبز نشان دهند اما نمی توان آنرا به عنوان یک نهاد تاریخ مصرفدار تبدیل کرد وبا لجبازیهای سیاسی اصل نظام را متزلزل کنید. آقای رییس جمهور بنظرمن شما هم بصیرت خود ر ا در برخی مواضع دارید از دست می دهید .کمی دقت کنید.ما هنوز هم از مواضع اصولی ومحکم شما در اکثر موارد حمایت می کنیم اما از ضعف شما هم نمی گذریم.
Sweden
حميد بقايي: احمدي‌نژاد كوروش زمان است
Iran, Islamic Republic of
اگر مجلس در راس امو است چرا نسبت به عملكرد دولت در بعضي موارد كه برايشان ثابت شده است اقدام قانوني و منطقي براساس وظيفه ، انجام نمي دهد( براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد رفتار قانوني دولت، به سخنان بعضي از نمايندگان مجلس مانند اقاي توكلي بيشتر دقت بفرماييد)
Iran, Islamic Republic of
اين حرفها همه اش زير سر ...... ولاغير!!!
Iran, Islamic Republic of
باد کاشته اید و طوفان درو میکنید..
صبر میکنیم و خدا با صابرین است
Iran, Islamic Republic of
هر وقت مجلس به مراد اینها نزدیک باشد در راس امور است واگرنه در ته امور هم نیست.من هم معتقدم این یک بدعت تاریخی ناگوار است
Sweden
عجیبه سخنان رئیس جمهور همان تکرار حرفهای کسانی است که می گفتند سخنان امام زمان دار است.یاد افراطیون اصلاحات بخیر
Iran, Islamic Republic of
کاری به تفسیر آقای احمدی نژاد ندارم، ولی جمله معروف امام ادامه ای دارد که معمولا بیان نمی شود و فقط بر بخش اول عبارت تکیه و از آن بهره برداری می شود. اصل جمله این است:
«مجلس در رأس امور است، یعنی یک مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و یک مجلس بد همه چیز را بد می کند»
ملاحظه می کنید که عبارت بیش از آنکه خبری باشد و برای آگاهی سایرین بیان شده باشد، هشداری است و برای خود مجلسیان گفته شده است.
Iran, Islamic Republic of
من یک سوال پرسیدم
اونم این که آیا
مجلس ششم هم در راس امور بود؟
Iran, Islamic Republic of
برای اون عزیزی که سوال کرده آیا مجلس ششم هم در راس امور است؟
باید گفت بله آن مجلس هم در راس امور بود.چون در مملکت اسلامی بود.البته نمایندگان آن مجلس در راس امور بد بودند به همین سادگی
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدی نژاد می گوید قوه مجریه، قوه اول و برتر کشور است و مجری قانون اساسی است . و در مواد مندرج در قانون اساسی آمده است که هر لایحه ای که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده باشد ، قانون است و برای قوه مجریه لازم الاجرا است . لطفا بدون غرض و تمایلات سیاسی فکر کنید ... می بینید که در سخنان رئیس جمهور یک تناقض پنهان وجود دارد که خدا به همه رحم کند.
Iran, Islamic Republic of
بله مجلس در راس امور است اما با کدام نماینده -ملت جز دعواهای سیاسی بین اتها که باعث اعصاب خورد کنی ملت شده خیری دیده البته که نه- صلابت که دیده نمیشود هیچ پته هم را هم میریزند
Canada
مجلسی مانند مجلس ششم در راس امور هست نه مجالس فرمایشی و دولت ساخته مثل مجلس هفتم و هشتم
Iran, Islamic Republic of
خوب که چه ؟
چرا نظرات رهبر در مورد تفکیک قوا وحدود تغییر لوایح توسط مجلس را نمی نویسید ؟
خواندنی هستند .
Iran, Islamic Republic of
فعلا مهم وحدت است نه دولت نه مجلس نه دارالقضا..
«مجلس در رأس امور است، یعنی یک مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و یک مجلس بد همه چیز را بد می کند» اين جمله معنايش با جمله ”مجلس در راس امور است“ کاملا متفاوت است منظور امام دقت بيشتر خود مجلسيها بود که بدانند چه وظيفه خطيري دارند نه اينکه آنها را صاحب امور کند
Germany
آنچه عيان است چه حاجت به بيان است.
Iran, Islamic Republic of
امان از آنهایی که برای اثبات خود دست به هر کاری می زنند و از خدا نمی ترسند. ابتدا و انتهای سخن امام راحل(ره) را حذف کردن و به یک جمله در بین آن پرداختن، یعنی چه؟! .... نمایندگان محترم اگر خدا را ناظر بر اعمال خود نمی دانند، بدانند که مردمی که آنها را انتخاب کرده اند، کارهایشان را زیر نظر دارند و با هیچ کدام از آنها عقد اخوت نبسته اند. بالاخره این 4 سال نمایندگی هم تمام می شود و این آقایان دوباره از مردم رای می خواهند. آن وقت است که مردم جواب آنها را خواهند داد.