چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۵
۱۴
اظهار نظر نمایندگان مجلس در مورد کمیسیون برجام؛

کار کمیسیون برجام با پایان مجلس نهم و برجام خاتمه می‌یابد/ هیچ مرجعی اختیار انحلال‌ ندارد

سزاوارتر از کمیسیون‌برجام برای نظارت بر توافق نیست
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 454782
طی روزهای اخیر جریان رسانه ای-سیاسی خاصی تلاش هدفمندی را برای تحت الشعاع قرار دادن فعالیت های آتی کمیسیون "برجام" آغاز نموده که فرمان آن بر عهده رسانه نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی است. در این میان سخنان دو نماینده شاخص مجلس شورای اسلامی در مورد روند قانونی و عمر این کمیسیون جای تامل دارد.
کار کمیسیون برجام با پایان مجلس نهم و برجام خاتمه می‌یابد/ هیچ مرجعی اختیار انحلال‌ ندارد
گروه سیاست "جهان نيوز" ـ  علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مصوبه هیأت رئیسه مجلس برای ارسال اسناد کمیسیون ویژه برجام به کمیسیون امنیت ملی، اظهار داشت: کمیسیون ویژه برجام مبتنی بر ماده ۴۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و بر اساس رأی نمایندگان ملت در صحن علنی پارلمان شکل گرفته و تشکیل شده است.

*منشأ قانونی و شرایط شکل‌گیری و نحوه تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس مشخص است

وی با بیان اینکه هم منشأ قانونی و هم شرایط شکل‌گیری و نحوه تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس مشخص است، افزود: برای همگان معلوم است که کمیسیون ویژه برجام بر چه اساسی شکل گرفته و از چه طریقی اعضای این کمیسیون در صحن علنی خانه ملت رأی آوردند.

*کار کمیسیون ویژه برجام با پایان عمر مجلس نهم خاتمه می‌یابد

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس بر همین اساس یادآور شد: به ۲ صورت موضوع کمیسیون ویژه برجام خاتمه پیدا می‌کند یا باید دوره و همر مجلس نهم به پایان برسد و تمام شود یا بر اساس اینکه موضوع کمیسیون ویژه برجام خاتمه یافته تلقی شود که آن باید مبتنی بر رأی و نظر نمایندگان مجلس اعلام شود.

*هر گونه تصمیم راجع به کمیسیون ویژه برجام کاملاً غیرقانونی است/ هر تصمیمی منشأ هزینه و اختلاف خواهد بود

وی تصریح کرد: به هر حال الآن نه عمر مجلس نهم به انتهای خودش رسیده و نه موضوع برجام خاتمه یافته است، لذا هر گونه تصمیم راجع به کمیسیون ویژه برجام کاملاً غیرقانونی است و به نظرم منشأ هزینه و اختلاف خواهد بود که به صلاح مجلس شورای اسلامی و هیأت رئیسه محترم پارلمان نیست.

*تاکنون مطلبی از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون برجام درباره ارسال اسناد به کمیسیون امنیت ملی ابلاغ نشده است

زاکانی تأکید کرد: تاکنون مطلبی از جانب هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون ویژه برجام مبنی بر لزوم ارسال اسناد کمیسیون ویژه برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کتباً و رسماً ابلاغ نشده است.

وی در این زمینه توضیح داد: اگر مصاحبه یا نکته‌ای در این زمینه مطرح شده باید بگویم تاکنون مطلبی از جانب هیأت رئیسه مجلس به بنده به عنوان رئیس کمیسیون ویژه برجام ابلاغ نشده است که بخواهم ما به ازای قانونی بودن و یا نبودن این مصوبه هیأت رئیسه موضع رسمی کمیسیون را رسماً منتقل کنم.

*شنیده‌ها درباره مصوبه هیأت رئیسه برای ارسال اسناد کاملاً غیرقانونی است

زاکانی خاطرنشان کرد: اگر شنیده‌های ما مبنی بر وجود چنین مصوبه‌ای در هیأت رئیسه درست و چنین تصمیمی را گرفته شده باشد، باید بگویم که چنین مصوبه‌ای کاملاً غیرقانونی است.

* محملی در آیین‌نامه داخلی مجلس برای ملغی کردن کمیسیونی توسط هیأت رئیسه وجود ندارد

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی محملی برای اینکه هیأت رئیسه مجلس کمیسیونی را ملغی کند و به نوعی ادامه کار کمیسیونی را خاتمه‌یافته اعلام کند، وجود ندارد و به نظرم این موضوع جدی و از جنس کارهای اساسی و پایه‌ای هم نیست که بخواهد مورد اعتنا قرار گیرد.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:کمیسیون ویژه برجام سزاوارترین کمیسیون برای نظارت بر روند اجرای توافق هسته‌ای است

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کمیسیون برجام مبنی بر اینکه با توجه به تصویب تشکیل کمیسیون برجام در صحن علنی، آیا این کمیسیون باید به کار خودش ادامه دهد یا نه؟ گفت: به موجب آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس می‌توانند پیشنهاد ایجاد کمیسیون ویژه را برای تصویب در صحن علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس کنند.

*هیأت رئیسه مجلس یا مرجع دیگری نمی‌توانند درباره ایجاد کمیسیون ویژه و تعیین اعضای آن تصمیمی بگیرند

وی افزود: بعد از ارائه این پیشنهاد، این صحن علنی مجلس است که تصمیم می‌گیرد این کمیسیون ایجاد شود یا نشود، از طرفی همه ۱۵ عضو کمیسیون ویژه هم باید با آرای نمایندگان در صحن علنی انتخاب شوند، بنابراین هیأت رئیسه مجلس یا مرجع دیگری در خصوص ایجاد کمیسیون ویژه و تعیین اعضای آن نمی‌تواند تصمیمی بگیرد.

*هیچ مرجعی حق انحلال کمیسیون‌های ویژه در مجلس را ندارد

این عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: کلاً کمیسیون‌های ویژه به موجب آیین‌نامه داخلی مجلس دارای چنان اهمیتی است که فقط باید با پیشنهاد نمایندگان و تصویب در صحن علنی مجلس تشکیل می‌شود و اعضای کمیسیون باید در صحن علنی با رأی نمایندگان انتخاب شوند، بنابراین هیچ مرجع دیگری از جمله هیأت رئیسه مجلس و سایر مقامات مجلس حق تصویب یا تأسیس کمیسیون ویژه را ندارند، به همین نحو هم وقتی کمیسیون ویژه‌ای با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس تشکیل می‌شود، جزء صحن علنی، هیچ مرجعی حق انحلال کمیسیون ویژه را ندارد.

*هیچ مرجعی نمی‌تواند اختیاراتی که نمایندگان در صحن علنی دارند را نقد کند

وی همچنین یادآور شد: این موضوع به نظرم کاملاً مسئله‌ای حقوقی و پذیرفته‌شده است و به موجب آیین‌نامه داخلی مجلس، هیچ مرجعی نمی‌تواند اختیاراتی که نمایندگان در صحن علنی دارند را نقد کند.

*اعتبار تأسیس کمیسیون ویژه برجام مانند اعتبار سایر مصوبات صحن علنی مجلس است

دهقان تأکید کرد: این موضوع بسیار روشن است که وقتی موضوعی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و به تصویب می‌‌رسد به منزله یک قانون است، این بدان معناست که اعتبار تأسیس کمیسیون ویژه برجام و همچنین انتخاب اعضای آن که در صحن علنی مجلس با رأی نمایندگان انجام شده، مانند اعتبار سایر مصوبات صحن علنی مجلس است.

*رئیس مجلس اختیار وتو کردن قانون تشکیل کمیسیون برجام یا انحلال آن را ندارد

وی متذکر شد: بنابراین هیچ مرجعی نمی‌تواند در این زمینه تصمیمی بگیرد، همانطور که وقتی قانونی به تصویب برسد مقامات مجلس و رئیس مجلس حق ندارند که آن قانون را وتو کنند، بنابراین وقتی تشکیل یک کمیسیونی در صحن علنی به تصویب نمایندگان می‌رسد و اعضایش نیز با رأی وکلای ملت انتخاب می‌شود، رئیس مجلس اختیار وتو کردن این کمیسیون یا انحلال آن را ندارد.

*هیچ مرجعی اختیار انحلال کمیسیون ویژه برجام را ندارد/ کمیسیون برجام تا پایان مجلس نهم به اعتبار رأی نمایندگان باید به کارش ادامه دهد

عضو حقوقدان هیأت رئیسه مجلس است، بر همین اساس توضیح داد: همچنین اعضای کمیسیون ویژه خودشان این اختیار را دارند که رئیس و هیأت رئیسه آن کمیسیون را انتخاب کنند و حتی رئیس‌ مجلس هم نمی‌تواند رئیس آن کمیسیون را انتخاب کند، تا وقتی که مجلس نهم دایر است، کمیسیون ویژه برجام به اعتبار رأی نمایندگان در صحن علنی همچنان باید به کار خودش ادامه دهد و معتبر است و هیچ مرجعی اختیار انحلال این کمیسیون را ندارد به ویژه اینکه بررسی موضوع برجام در مجلس هنوز به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: فعلاً فقط گزارش کمیسیون ویژه برجام در صحن علنی قرائت شده، اما هنوز در آغاز اجرای برجام هستیم و قطعاً باید در این موضوع مجلس شورای اسلامی به سهم خودش متناسب با اختیارات کمیسیون ویژه برجام، بر روند اجرای توافق هسته‌ای نظارت لازم را داشته باشد.

*کمیسیون ویژه برجام تنها مرجع دارای اختیار نظارت بر روند اجرای توافق هسته‌ای است

دهقان با تأکید بر اینکه تنها مرجعی که اختیار نظارت بر روند اجرای توافق هسته‌ای را دارد کمیسیون ویژه برجام است، گفت: البته سایر نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس هم می‌توانند نظراتی داشته باشند اما کمیسیون برجام به خاطر جایگاه تخصصی که از نظر قانونی به موجب رأی وکلای ملت پیدا کرده، سزاوارترین کمیسیونی است که باید به نظارت بر روند اجرای برجام بپردازد.

*سایر کمیسیون‌های پارلمان تا پایان دوره مجلس نهم نسبت به مسائل برجام «کمیسیون فرعی» محسوب می‌شوند

وی با بیان اینکه بقیه کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس اگر می‌خواهند کاری در ارتباط با نظارت بر توافق هسته‌ای داشته باشند، باید به کمیسیون برجام کمک کنند، خاطرنشان کرد: سایر کمیسیون‌های پارلمان تا پایان دوره مجلس نهم نسبت به مسائل برجام «کمیسیون فرعی» محسوب می‌شوند.

*کمیسیون‌های مجلس اسنادشان در ارتباط با موضوع هسته‌ای را باید تقدیم کمیسیون برجام کنند

این عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان گفت: اصل کمیسیون ویژه برجام به اعتبار خودش باقی است و بقیه کمیسیون‌ها نسبت به مسئله برجام «فرعی» محسوب می‌شوند، کمیسیون برجام تا پایان مجلس نهم باید به کار خودش ادامه دهد و اگر بقیه کمیسیون‌ها اسنادی در ارتباط با موضوع هسته‌ای دارند باید آن را تقدیم کمیسیون ویژه برجام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صالح عباسی
این تفاوته دغده مندی نسبت مهم ترین طرح بعد از انقلاب هست
یکی میره تو بیست دقیقه تصویب میکنه و میره
یکی هم پیگیر اجرا شدن و از دست نرفتن حقوق مردم هست
Iran, Islamic Republic of
خواهشا پیگیری کنید ببینید دستور نه ماده ای آقا رو اجر می کنند یا نه ما ک خیلی نگرانیم
مطمئن باشید شعبده بازان بیست دقیقه ای نمی گذارند کمیسیون تخصصی برجام در این مورد هم ورود کند و عوامل خود را به نام کمیسیون نظارت بر این توافق به ملت تحمیل می کنند
رسول مشهدي
جناب زاكاني مگر اين كميسيون براي بررسي برجام و ارائه گزارش به نمايندگان تشكيل نشده بود.اين كميسيون نيز وظيفه خود را به انجام رسانيد و برجام را با دقت بررسي نمود و گزارش آنرا هم در صحن علني قرائت نمود.حال سوال اين است كه شما ميخواهيد وظيف جديدي براي اين كميسيون تعريف كنيد؟
يا اينكه تصور مي كنيد اگر اين كميسيون دائمي شود بهتر است؟
اگر فكر مي كنيد كه وجود دائمي اين كميسيون لازم است يا اينكه وظايف ديگري نيز به اين كميسيون واگذار شود خوب ميتوانيد اين را به راي نمايندگان بگذاريد و ابهامات را برطرف كنيد.يا اينكه فكر ميكنيد اكثريت نمايندگان به دائمي بودن اين كميسيون راي نميدهند .
رسول مشهدی تو همه سایت ها می پلکی و از اعتدال حمایت میکنی!!!!!!!!!!!
وقتی کمیسیون برجام باان همه وقت وهزینه نتایج ان بدلیل برخی مسائل ،بی نتیجه ماند حالا بود ونبودش چه فرقی میکند؟به نظر عقلا فوت ان قبل از تولد اعلام شده بود.
انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
.
در جلسه غیر علنی قبل از جادوگری 20 دقیقه ای کوتاه امدید.
مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
یا اولی الالباب
محکم بایستید. محکم
حق ملت بدست شما گرفته میشود.......... قاطع باشید
مرد باشید و محکم
انها که در مقابل دین ما ایستاده اند شما در مقابل تمام دنیای انان بایستید
دانشجوی خط امام افشا کن افشا کن
به نظرم وظیفه سنگینی دارند