جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳۵
به بهانه انتشار اینترنتی کار جدید مهران مدیری

آنچه ماهواره‌نشینان می‌کنند و آنچه "مدیری" در نقد آن!

يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 152381
مهران مدیری از جمله چهره هایی است که این روزها بیش از پیش سوژه خبرنگاران شده است و گاهی اتفاقاتی باعث می شود که بیش از گذشته مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.
آنچه ماهواره‌نشینان می‌کنند و آنچه "مدیری" در نقد آن!

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، این روزها انتشار قطعه نمایشی طنزی از مهران مدیری که شبکه های ماهواره ای را به سخره گرفته، نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز سر و صدایی به پا کرده است!

در این میان باید عنوان کرد که هر چند نگاه ریزبینانه و خلاق مدیری و گروهش به عملکرد غیر اخلاقی و مضحک شبکه های ضد انقلابی، حرکت قابل توجهی بوده است؛ اما ذکر چند نکته ضروری است:

1- با نگاهی اجمالی به این کار باید گفت که اگر چه این قطعه نمایشی به تمسخر شبکه های ضد انقلابی ماهواره ای می پردازد، اما مدیری در این اثر نیز مانند سایر آثارش، زیرکانه از فضای سیاست زده کشور استفاده کرده تا ضمن دور زدن خط قرمزهای اخلاقی و قانونی، حرفهایی درست را در قالب طنز و با هدف اولیه تمسخر شبکه های ماهواره ای - به گونه ای که متأسفانه هنجارشکن است - بیان نماید.

مدیری در این کار، برای اولین بار از واژه های غیر اخلاقی (فحش) به کرات و بی هیچ لکنتی استفاده می کند، که قطعاً شنیدن این واژه ها و دیدن برخی حرکات از سوی چهره محبوب مهران مدیری و تیمش نه تنها دور از شأن ایشان است، که می تواند زمینه ساز عادی شدن این اصطلاحات و واژه های بی ادبانه در میان جامعه باشد؛ ضمن اینکه قطعاً بسیاری از مخاطبان این کار نمایشی کودکان هستند!

همچنین مثلاً برای نشان دادن رقاص بودن مجری های لس آنجلسی لزومی دیده نمی شد که بازیگری نام آشنا چند دقیقه ای خود به مهیج ترین شکل ممکن و بی هیچ پرده پوشی و گوشه زنی به رقص در برابر ببنندگان مشغول شود!  

2- متأسفانه کارهای خلاقانه، هوشمندانه و خنده آور مدیری در کنار گروه های متغیر همکار با وی و در مجموعه های مختلفی چون: ساعت خوش، نقطه چین، پاورچین، شبهای برره، باغ مظفر و... در عین اقبال گسترده بینندگان، همواره درجه ای از هنجارشکنی نرم را در درون خود حفظ کرده است، که بعضاً هم توسط مردم و کارشناسان در زمان پخش این آثار گوشزد می شد. این هنجار شکنی های تدریجی در کارهای تلویزیونی، در برخی کارهای نمایش خانوادگی (لوح های فشرده که توسط مغازه ها با مجوز ارشاد توزیع می شوند.) همچون "فضانوردان" به اوج خود رسید و رفته رفته که نه، بلکه با سرعت فزاینده ای به سینمای طنز کشور رسوخ کرد!

البته بی انصافی است که تمام تقصیر، گردن مدیری بیافتد بلکه همکارانی چون عطاران، جواد رضویان و... که اکثراً روزی بازیگر کارهای مدیری بوده اند نیز در افتادن سینمای طنز به وضع سطحی و سبک فعلی نقش مؤثر داشته و دارند. وضع طنز و سینمای دل به هم زنش چنان بدریخت شد که حتی مهران مدیری که بالاخره به واسطه انجام پروژه های مداوم با تلویزیون جمهوری اسلامی، به رعایت نسبی برخی ضوابط و چارچوب ها عادت کرده بود، به نقد این وضعیت نامناسب پرداخت!

اما در کار آخر مهران مدیری (قطعه نمایشی درباره ماهواره) این هنجارشکنی در حدی است که اگر بخواهد پایه و اساس کارهای آتی سینمای طنز کشور شود، قاعدتاً حتی معاونت سینمایی آسانگیر فعلی نیز بعید است مجوز ساخت یا نمایشی برای آن صادر کند! 

در این کار، درستی اصل پیام که مسخرگی بی حد و حصر ماهواره نشینان آن طرف آب را به تماشا می گذارد، ناخودآگاه، ما را از زشتی آنچه در کیفیت بیان اتفاق می افتد، غافل می کند و این خندیدن های غافلانه به خانواده ها هم سرایت می نماید و چندی بعد تأثیر بد آن را در حرکات موزون و رفتار ناموزون فرزندانمان نیز خواهیم دید.

3- نویسنده "قهوه تلخ" بلافاصله بعد از انتشار این کار طی مصاحبه ای عنوان کرده است که این کلیپ 4 سال پیش تولید شده و از نحوه انتشار آن بی اطلاع است! این در حالی است که بازیگران این قطعه نمایشی، بازیگران حال حاضر "قهوه تلخ" هستند، نه آثار 4 سال پیش مهران مدیری. ضمن اینکه برخی اصطلاحاتی که در این کلیپ استفاده می شود مربوط به سریالی است که اخیراً روی آنتن شبکه سوم سیما بوده است (!) بنابراین در چنین شرایطی که این کلیپ باعث عصبانیت شبکه های ماهواره ای شده است، تکذیب آن کمی باعث تعجب است.

4- شیوه های تبلیغی مهران مدیری و گروهش همیشه منحصر به فرد بوده است که این منحصر به فردی برای قهوه تلخ بیش از بقیه نمود داشته است. شاید دور از واقعیت نباشد که جمع شدن بازیگران قهوه تلخ در یک خلأ زمانی برای تولید کاری اینچنینی به رشد دوباره فروش "قهوه تلخ" کمک کند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نقد شما هم خیلی از این ور افتاده عینک بدبینی شما خیلی شور کرده قطعا کاری 100 درصد مثبت نیست حتما ایرادتی هر چند جزئی دارد نه اینکه شما همین ایرادات جزئی را ذره بین بییندازید واین همه بزرگ کنید کمی به خود بیایید .
Iran, Islamic Republic of
منظور از اصطلاحات جدید شبکه سه چی بود؟
غیر از همون تیکه بقیش افتضاحه اینا اونا رو مسخره میکنن خودشون از اونا بدتر انجام میدن
Iran, Islamic Republic of
چطور میشه این کار ماله 4 ساله پیش باشه. یکی از کلیپاش دو ساله پیش پخش شده
Iran, Islamic Republic of
وقتی همین شبکه‌های ماهواره‌ای بخصوص channel1 رسما به دین و ایمان مردم فحاشی میکند این چنین واکنش‌ها بسیار عادی هست و البته هنوز جای کار دارد تمام مواردی که در ویدیویی منتشر شده در وب مطرح شده حقیقتی محض هست. رقاصی مردان در و گاه مردان زن نما - آرایش زنان توسط مردان و آموزش آن - فروش اجناس نامرغوب و گاه دور از شان یک انسان - افرادی که کوچکترین تخصصی در زمینه طبابت ندارند ولی دست به مشاوره و فروش محصولات خود میزنند - فالگیری و رمالی زنده - توهین به مقدسات و فحاشی به مردم ایران ... و بسیاری دیگر که بسیار آشکار و نمایان است از طرفی این موارد در جلوی دوربین صورت میگرد و در پشت صحنه متاسفانه مسائلی بس شرم‌آور تر از این جماعت خلق میشود. ویدیوی نوری‌زاده جاوسوس و کذاب که با معشوقه خود با آن وضع زننده چت میکرد که در همین وب موجود است.
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که ما میدونیم تیکه کلام yesterday ماله خاله قزیه اونم که امسال پخش شد. نکنه خاله قزی از شما تقلید کرده
Iran, Islamic Republic of
منظور از اصطلاحات جدید شبکه سه چی بود؟
Iran, Islamic Republic of
همان سیاست زدگی است که همه را مهیج و حساس کرده که به اتم شکافی های بسیار ریز!!! و احتمالات قریب به صفر را بزرگ نمایی میکنیم. طنز است و شوخی و مایه تفریح و خنده....ایرادی هم ندارد.
Iran, Islamic Republic of
با همه ایراداتی که بهش وارده ایده ی کار خیلی خوب بوده. حیف که می تونست این کار رو مناسب تر بسازه. این کار رو باید صداوسیما زودتر از این به طنزپردازان سفارش میداد.
یه سوال: اصلا مگه 4سال پیش امثال ساسی مانکن و علیشمس که تو این کلیپ صداشون هست وجود داشتن؟!
جهان نیوز خیلی داری سخت میگیری . خیلی کار خوبی بود . وبه نظر من تو دهنی بود برای ماهواره های انور آب . واین فایده رو داره که خانواده ها بفهمن که این جور شبکه ها باعث نابودی ارکان زندگی میشه .البته ایراداتی هم داشت .که باید اصلاح بشه
Iran, Islamic Republic of
من که خیلی متاسف شدم
خود ترویج فساد یک گناه بزرگ است حالا اگر هم میخواست ماهواره ای ها رو رسوا کنه بدونه اینهمه فسادی که علنی توش پخش کرده هم میتونست
به نظرم که خودش میخواسته از این ضعف ماهواره ها در جهت عادی شدن برخی مسایل استفاده کنه
Iran, Islamic Republic of
هدف وسيله رو توجيح نمي كنه
Iran, Islamic Republic of
با ایرادی که بر صراحت برخی تکیه کلام ها و برخی صحنه ها (رقص مرد حرام است در هر صورتی) وارد کرده اید موافقم.اما اگر آقای مدیری با ظرافت و رقت بیشتری مسائلی این چنین رو مطرح کنند واقعا موثره.ضمنا این کلیپ با وجود برخی ایرادات واقعا ضربه خوبی به شبکه های اونور آبی و تلنگری عالی به خانواده هایی که وقتشون رو با این اراجیف پر می کنند بود و به خوبی تونست از پس نمایش عمق پستی و پلشتی و ابتذال این برنامه ها بر بیاد که الحق شایسته یک دست مریزاد اساسیه.از بعد جنگ 39 داریوش کاردان و اون بخش خبری معروفش با تکیه کلام پیت حلبی کلینتونش واقعا جای همچین چیزی خالی بود.
مدیری چقدر بی ادبه
Iran, Islamic Republic of
درسته که مهران مدیری اهل طنزه و کارش اینه اما بهتره از خودش بپرسید که چند ساعت از وقت خودش رو صرف دیدن همون برنامه هایی میکنه ؟ که حالا به تمسخر گرفته کارش اصلا درست نبود . به امید پیشرفت در برنامه های کشور خودمون که دیگه کمبودی احساس نکنیم واسلام
Iran, Islamic Republic of
بنده با تمام مواردی که شما بیان کردید موافق هستم واقعاً هنجار شکنی شده است
Iran, Islamic Republic of
خدایی درود به شرفش ... تمام سی دی هاش اورجینال می گیریم دیگه
Iran, Islamic Republic of
به نظر من اگه این کار با یک سری اصلاحات انجام میشد واز سیمای ملی پخش میشد نقش برجسته ای درمورد عواقب دیدن ماهواره برای خانواده ها داشت.
Iran, Islamic Republic of
درسته خيلي خنده دار بود اما اين خنده به واقعيتي بود كه خيلي وقته شبكه هاي ماهواره اي رو فراگرفته و نياز بود طنزي تحقيرآميز و درشأن كم آنها ساخته و منتشر مي شد. جهان جان هميشه هم كه نميشه حقايق رو درچهارچوب اخلاق و قانون بيان كرد گاهي نيازه براي مبارزه نرم با دشمن عين خودشون باشي تا محكمتر تودهني بخورن! مواظب باشيد انتقاداتون از داخليا سبب شادي بيرونيا نشه ها!
سلام
انشاالله در قسمتهای بعدی اشکالات را بر طرف میکنند اینقدر کار رو نکوبید و نترسید. چرا اشکال تراشی میکنید. ناسیونالیستی برخورد نکنید ‏(زنده بادمدیری‏)‏.
Iran, Islamic Republic of
نقد عملکرد رسانه های بیگانه ضایع که خیلی وقت ها ارزش فکر کردن را هم ندارد با عمل حرام و موجب مفسده رقصیدن ونمایش بی شرمی ها قابل توجیه نیست. معلوم نیست دیدن این فیلم جواز شرعی داشته باشدو از این باب که هدف وسیله را توجیه نمی کند قابل بررسی است.
Iran, Islamic Republic of
درسته از حد گذشته ولی به نظر من ایراد نداره اینقدر هم ساختار شکن این کانالهای هجو را مسخره کرده است.
من همیشه برنامه های دیگر ماهواره را نگاه میکنم ولی واقعا حالم از برنامه های هجو این کانالها به هم میخوره
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بودش شما هم سخت نگیرید هیچ مشکلی نداشت هم کلی اموزنده و خنده دار بود
Iran, Islamic Republic of
هدف وسيله را توجيه نمي كند ؛ ...
Iran, Islamic Republic of
این کلیب ها نشون داد که مدیری بر خلاف اون چیزهایی که بعضی ها میگفتن با نظام مشکل نداره.اشکالاتی داره اما شما باید بیشتر به فیم هایی که الان تو سینماست گیر بدین نه مدیری.
سلام - در هر برنامه ای هر چند قوی ایراداتی وارد است اما این برنامه آقای مهران مدیری به موقع بود و محتوای آن هشداری برای بیگانگان که بدانند برای ما مسخره اند .( علی - مالزی )
Iran, Islamic Republic of
عجب نقد مسخره اي بود
Iran, Islamic Republic of
هزار بی بند و باری تو سینما و تلوزیون صورت میگیره هیچی نمیگین . مدیری کارش درسته ...
Iran, Islamic Republic of
یه زمانی برای نشان دادن سر سپردگی اصلاح طلبان فیلم کنفرانس برلین که خیلی بدتر از اینها بود از تلویزیون!! پخش شد.
Iran, Islamic Republic of
شير بي يال و دم و اشکم که ديد؟
اگه ديالوگها و رقص هاي اين قطعه نمايشي حذف بشه اصلاً ديگه بهش نميشه گفت طنز،
شما اول برنامه هاي ماهواره ها رو بررسي کنين بعد ببينين که اين قطعه نمايشي هزاران بار گوياتر از مقاله ها و نقدها اثر دارد.
تازه مردم بدآموزي رو از ماهواره دارن ياد مي گيرن اونوقت درست نيست ما هي گير بديم به يک اثري که به مردم آگاهي هايی رو ميده و اين آگاهي رو با ساير ابزار رسانه اي نميشه داد
Iran, Islamic Republic of
در کل کار خوبی بود .ولی خوب اونم کاسبه دیگه .
Iran, Islamic Republic of
یادمرحوم مدرس افتادم.وقتی مزدوران رضاخان جلو مجلس مرگ به مدرس میگفتندآن مرحوم که میدانست الآن جای سخنرانی وموعظه نیست بالحنی شبیه خودآنهافریادزد"زنده بادمدرس مرگ بر رضاخان".
Iran, Islamic Republic of
آگر این کلیپ با موضوعات روز هماهنگ است که باید به مدیری بخاطر تیز بینی ودور اندیشی تبریک گفت
بعضی می خواهند برای سرکوبی فرهنگ غربی اولاًکامل غربی وبرهنگی را امتحان کنند وسپس از درون انفجار برپا کنند
خوب اینم یک روش مبارزه است دیگه
Iran, Islamic Republic of
وقتی ما به اصل یه چیزی انتقاد داشته و قبولش نداریم نمی تونیم برای اثبات رد بودنش از همون روش مردود استفاده کنیم پس بجای سطحی نگری و توجیه این رفتار باید بیشتر فکر کنیم و راحت ترین راهو همیشه انتخاب نکنیم تا نتیجه عمیق تر و بهتری بگیریم
Iran, Islamic Republic of
با سلام
واقعاً یکی از کارهای سخت و طاقت فرسا در این روزگار تربیت صحیح فرزندان است که در هیچ جای این دنیا برای انجام صحیح آن مزد و پاداشی پرداخت نمی شود و اجر آن بر ذمه خداوند است .
چند روز پیش پسر 9 ساله ام از اجازه دیدن این فیلم را که از یکی از اقوام گرفته بود را خواست واقعاً متحیر و سر در گم بودم از جواب دادن به آن که آیا اجازه بدهم و یا خیر اگر اجازه بدهم که با کلمات زشت روبور می شد و چه بسا به خاط اینکه از یک چهره به ظاهر محجوب و محبوب این کلمات را می شنید چه بسااز این کلمات را در حضور من و یا در مدرسه و یا با دوستان استفاده کند واقعاً من باید او را از این کار باز دارم و یا خیر؟
اما سخنی با آقای مهران مدیری
جناب آقای مدیری آقایی که من و شما به او اعتقاد داریم و یا حدآقل محبت او را در قلب داریم( مولا الموحدین امیر المومنین ـ ع ـ )می فرماید هیچ حقی را با روش باطل پیش نمی برم
جناب آقای مدیری
در این که کارهای شبکه های ماهواره ای زشت است و ایجاد فحشاء است و باید با آن مبارزه کرد هیچ شکی نیست ولی با کدامین روش آیا هر روشی قابل پسند است؟
آقای مدیری خود من کارهای شما را تا آن جا که وقت داشته باشم و مشغولات اجازه دهد می دیدم و می بینم آیا واقعاً با انجام یک گناه می خواهید با گناه بزرگتر مبارزه کنید؟
آقای مدیری واقعاً به من پدر کمک کنید و بگویید من که تمام تلاشم را می کنم که فرزند مودبی را تربیت کنم با این وضعیتی که شما و همکاران و امثالتان به وجود آورده اید چه روشی پیش بگیرم ؟
آیا واقعاً برای لحظه ای فکر کرده اید در قیامت چگونه در محضر حضرت حق باید جواب پسر من و امثال فرزندان بدهید ؟ شما هم مثل همانهایی که آن شبکه ها را اداره می کنند فکر نکرده اید ؟