پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۷
اذعان طیف‌های مختلف مجلس شورای اسلامی:

گزارش کمیسیون برجام منصفانه، غیرسیاسی و دقیق بود/ دست دولت برای مقابله به مثل باز شد

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 448383
گزارش نهایی کمیسیون برجام مجلس که حالا یکی از مهمترین اسناد طول تاریخ مجلس شورای اسلامی به حساب می َآید از دید رئیس مجلس و نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت کاملا منصفانه و فنی تهیه شده است.
گزارش کمیسیون برجام منصفانه، غیرسیاسی و دقیق بود/ دست دولت برای مقابله به مثل باز شد
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیش از یک ماه از تلاش اعضای کمیسیون برجام برای بررسی توافق وین گذشت و در نهایت گزارش نهایی این کمیسیون روز یکشنبه در صحن علنی مجلس قرائت شد.کمیسیون برجام به ریاست علی زاکانی در طول ۴۰ روز اخیر با مسئولین فعلی و قبلی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و کارشناسان حوزه های مختلف جلسات زیادی برگزار کرد جلساتی که در متن و حاشیه آن اتفاقات زیادی افتاد.

گزارش نهایی کمیسیون برجام مجلس که حالا یکی از مهمترین اسناد طول تاریخ مجلس شورای اسلامی به حساب می َآید از دید رئیس مجلس و نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت کاملا منصفانه و فنی تهیه شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته است «اعضای کمیسیون برجام انصافا تلاششان را کرده‌اند و در این مدت وقت کافی گذاشتند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که این سند مهمی برای ایران است. این سند از بعد اقتصادی، فنی، حقوقی بسیار مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»

احمد توکلی اقتصاد دان مجلس با اشاره به اینکه طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را بر اساس ایرادات برجام تهیه کرده‌ایم، گفته است دنیا بداند که نظر رسمی مجلس شورای اسلامی همین گزارشی است که کمیسیون برجام تهیه کرده است اما باید با دولت همکاری کنیم و هر چه زودتر تکلیف را روشن کنیم که به نفع ملت است.

اما عابد فتاحی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی هم گزارش کمیسیون ویژه درمورد برجام را گزارشی دقیق توصیف کرد و گفت: این گزارش به نفع دولت بود و روی نکات خوبی انگشت گذاشته بودند. در گزارش کمیسیون برجام شرط و شروط جمهوری اسلامی در اجرای دقیق برجام در مقابل شرط و شروط ایالات متحده آمریکا قرار گرفت که اگر طرف مقابل به عهد خود وفا نکرد، دست دولت برای مقابله به مثل باز باشد.

از دید محمد حسن آصفری عضو فراکسیون رهروان ولایت و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم‌ گزارش نهایی کمیسیون برجام، کاملا فنی و منطقی بود. او می گوید: نظر برخی آقایان در خصوص سیاسی بودن گزارش کمیسیون را قبول ندارم و بخشی از دغدغه هایی که مد نظر ما بود در گزارش آمد و به موقع هم در صحن قرائت شد.

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی و هیات رئیسه مجلس هم گفت: از آنجاکه کمیسیون برجام در مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۵۰ ساعت در خصوص متن برجام به صورت رسمی جلسه گذاشته و بیش از ۴۰ روز حتی در روزهای تعطیلات تابستانی مجلس در مورد این سند وقت صرف کرده است، ‌کمیسیون صالح برای رسیدگی به طرح یک فوریتی، «کمیسیون ویژه برجام» است. گزارش نهایی کمیسیون برجام، کاملا فنی و منصفانه بود.

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس هم با بیان اینکه مخالفت‌ها و موافقت‌ها در خصوص گزارش کمیسیون برجام ناشی از ذات دموکراسی است گفت: متاسفانه برخی عادت دارند هر زمان گزارش و یا اقدامی به نفع گرایش سیاسی‌شان باشد آن را عادلانه و درست بدانند و هر گاه گزارش به ضرر گرایش سیاسی‌شان باشد آن را سیاسی و غیرکارشناسی بدانند.

سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم هم با تقدیر از گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: با توجه به فرصتی که کمیسیون برجام برای بررسی متن توافق برعهده داشت و همین طور گستردگی موضوعات مطرح شده در برجام، گزارش نهایی این کمیسیون کامل، جامع و همه جانبه‌ بود و باید از زحمات این عزیزان تقدیر کرد.

محمد کوثری نیز گزارش کمیسیون برجام را سندی تاریخی برای مجلس شورای اسلامی دانست.

احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم گزارش کمیسیون برجام را منصفانه خواند و گفت که نقاط ضعف و هم نقاط قوت برجام در این گزارش دیده شده است. البته همه می دانند که نقاط ضعف برجام بیشتر از نقاط قوت آن است.

محمد اسماعیلی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفته است مجلس در ارتباط با برجام باید گزارش کمیسیون ویژه را مبنای کار قرار دهد و در ارتباط با این موضوع به صورت هماهنگ عمل کند. کمیسیون ویژه بررسی برجام توسط نمایندگان مجلس تشکیل شده و اعضای آن نیز با رأی نمایندگان انتخاب شدند و گزارش این کمیسیون در خصوص برجام نیز مورد تأیید اکثر قریب به اتفاق نمایندگان است.

سعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش کمیسیون برجام را مثبت دانست و تأکید کرد با استفاده از این گزارش می‌توان برای لغو تحریم‌ها گام‌های مؤثری برداشت. این گزارش نتیجه روزها و ساعت‌ها نشست‌های تخصصی کمیسیون با مذاکره‌کنندگان سابق و فعلی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه بودجه هم گزارش کمیسیون ویژه برجام را دقیق، متقن و بی سابقه در طول ادوار مجلس خواند و گفت: باید برای تهیه طرحی متناسب با آن فرصت بگذاریم. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به اینکه طرح اجرای برجام هیچ برداشتی از گزارش کمیسیون ویژه ندارد گفت: طرح برجام هیچ محتوای اجرایی نداشته و راهکاری برای اشکالاتی که در گزارش آمده است ندارد.

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی گزارش کمیسیون برجام را منصفانه و شجاعانه خوانده بود، گفت: این گزارش معابر نفوذ دشمن را ترسیم کرده بود.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: از گزارش نهایی کمیسیون برجام مشخص است که متن برجام در کمیسیون با دقت و وسواس زیادی مطالعه و از کارشناسان و صاحب‌نظران مختلف دعوت شده و سعی شده نقاط قوت و ضعف آن خوب دیده شود.وی ادامه داد: با این حال در این گزارش بر نقاط ضعف برجام بیشتر تاکید شده و نیمه خالی برجام بیشتر دیده شده است. حال اینکه همه ما و همه ملت ایران می‌دانند که برجام دارای نقاط ضعفی است.

مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام در مورد متن توافق هسته‌ای اظهار داشت: این گزارش صرف نظر از نگاه‌های سیاسی در مجموع گزارش خوبی بود و نقاط قوت و ضعف برجام را مورد توجه قرار داده بود.وی با بیان اینکه این گزارش نمایی از واقعیت‌های موجود است، گفت: باید منتظر باشیم تا طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام با درنظر گرفتن نگرانی‌هایی که وجود دارد و در گزارش کمیسیون برجام نیز به نحوی تصریح شده بود، تصویب و به قانونی تبدیل شود تا منافع ملی کشور را تامین کند.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام که امروز در صحن علنی خانه ملت قرائت شد، گفت: واقعا این گزارش به دور از سیاسی‌کاری و جناح‌بندی‌های سیاسی و گرایش‌های حزبی و گروهی تهیه شده که واقعیت‌های موجود در متن جمع‌بندی مذاکرات وین را بیان می‌کند.وی ضمن تشکر از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام برای تهیه گزارش نهایی از ابعاد و پیامدهای جمع‌بندی مذاکرات وین، افزود: متهم کردن اعضای این کمیسیون به سیاسی‌کاری و لحاظ کردن دیدگاه‌های حزبی برای تهیه گزارش نهایی، خلاف منافع ملی است، زیرا برجام و پیامدهای اجرای آن امری ملی است که باید به این نکته توجه شود.نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: بنده معتقدم که گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام موضع رسمی مجلس در قبال جمع‌بندی توافق وین است و خطوط قرمز و منافع مردم و کشور را به طور واقعی مطرح کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه عاقلان میدانند کمیسیون چه زحمتهایی کشید و گزارش خوبی ارائه داد بجز برخی نمایندگانی ک... بعله!
Iran, Islamic Republic of
اینایی که میاند بر علیه کمیسیون برجام نقشه میکشند دیروز اوج مدیریت خودشون رو نشون دادند...
16نفرشون معلوم نبود چیکار میکردن که رای ندادن...
بعد اومدن اون بالا عین فوتبال تو کوچه میگن قبول نبود یه بار دیگه رای بازی کینم
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست بگه حداقل بازی یی که خودتون طراحی کردین رو درست انجام بدین
علي
سندي كه سناي امريكا و دشمنان انقلاب إسلامي براي تفسير برجام به نفع خودشان نياز داشتند ، در سايه منافع گروهي برخی آقايان تنظيم شد .
اقايان مخالف كميسيون برجام نمايندگان واقعي ملت ايران هستند.دورود برانان
پس قبول داری که برجام قابلیت تفسیر به نفع غرب رو داره...حالا مثلا فکر میکنی غربی ها خودشون نفهمیده بودند!!!
United Kingdom
دخالت های نابجای شخص ل... تلاشهای 40 شبانه روز مجلس در بررسی برجام را در یک دور باطلی قرار داده و دوباره به نقطه اول یعنی طرح الزام حفظ دستاورد ها برگردانده است