سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
سومین بیانیه انتخاباتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

دولت بعد، گفتمان پیشرفت همراه با عدالت از مسیر مقاومت را دنبال کند

يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 288985
نحوه مواجهه دولت برآمده از گفتمان «پیشرفت همراه عدالت از مسیر مقاومت» در برابر کشور های مستضعف جهان، حمایت و تقویت خط مقاومت در برابر قدرت طلبان غربی، باید مبتنی بر ابتکارها و متکی بر اقتدار با حفظ عزت ملی اسلامی ایران باشد.
به گزارش جهان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور سومین بیانیه خود را در آستانه برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نمایش اوج حماسه سیاسی توسط ملت بزرگ ایران، کمتر از یک ماه دیگر باقی مانده است. هرچقدر به زمان برگزاری انتخابات و انتخاب هفتمین رئیس جمهور ایران اسلامی، نزدیک تر می شویم، آرایش جریان ها و گروه های سیاسی نیز بیش از پیش مشخص می شود، و کاندیداهای مختلف از برنامه ها و طراحی های خود برای اداره کشور پرده بر می دارند.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور، بعد از برگزاری جلسات و نشست های مختلف با کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم، مطالبی را در دو بیانیه قبلی خود به سمع و نظر ملت ایران رساند، آنچه در ادامه می آید سومین بیاینه این تشکل به مناسبت انتخابات مهم پیش رو است:

هر نظام سیاسی حکومتی برای تثبیت خود باید دوگانه مشروعیت و کارآمدی را به اثبات برساند و جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست. جمهوری اسلامی ایران در اولین گام از تولد، خود را به رأی گذاشت و رفراندوم ۹۸/۲ درصدی را از آن خود کرد و تا به امروز نیز همواره بر آن مهر تایید خورده است.

کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در سی و چهار سال در صحنه های مختلف از ابتدا مشخص شد؛ مقابله با تحریم ها از روز اول ایجاد نظام به روش مقاومتی و هشت سال دفاع مقدس، پیشرفت های هسته ای، نانو و بیوتکنولوژی و تاثیر گذاری در عرصه بین الملل گوشه هایی از کارآمدی الگوی مردم سالاری دینی است که جمهوری اسلامی به منحصه ظهور گذاشته است اما ادامه این مسیر و تثبیت هر چه بیشتر کارآمدی باید هایی دارد که نقطه شروع آن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رقم خواهد خورد.

این انتخابات در حالی برگزار خواهد شد که جمهوری اسلامی در نیمه دهه پیشرفت و عدالت می باشد، و آنچه در شرایط فعلی برای نظام اسلامی حیاتی است و انتظار از کاندیداهای انتخابات نیز حرکت رو به جلو و قدم در مسیر پیشرفت است.

آنچه قدر مسلم است در مسیر آرمان های انقلاب هرگونه توقف و واپسگرایی ایجاد آینده ای مشابه به گذشته و بازتولید دوره های گذشته ریاست جمهوری خیانت به خون شهداست چرا که منطق جمهوری اسلامی تعالی و کمال دولت است و هر دولت باید مزایای دولت های پیشین خود را داشته باشد و با نگاه رو به جلو به مسائل نگاه کند.

در انتخابات پیش رو و دولت برآمده از آن باید «گفتمان پیشرفت همراه با عدالت از مسیر مقاومت» را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد و برنامه هایی متکی بر خلاقیت از شاهراه مقاومت را عرضه نماید. بی شک در شرایط کنونی پیشرفت همراه با عدالت در صورتی اتفاق می افتد که با مقاومت همراه باشد و در واقع مقاومت را باید شرط پیشرفت و عدالت دانست. بدون شک هیچ گاه با سازش و تعظیم در مقابل زورگویان و نظام سلطه ی استکباری نباید انتظار پیشرفت را داشت؛ چرا که هم تجربه ی ۳۴ ساله جمهوری اسلامی این را نشان داده است، هم دوران قبل از انقلاب و هم مقایسه ایران اسلامی با برخی کشورهای وابسته.

ما معتقدیم نحوه مواجهه دولت برآمده از گفتمان «پیشرفت همراه عدالت از مسیر مقاومت» در برابر کشور های مستضعف جهان حمایت و تقویت خط مقاومت و در برابر قدرت طلبان غربی باید مبتنی بر ابتکارها و متکی بر اقتدار با حفظ عزت ملی اسلامی ایران باشد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل صریحا بیان می دارد هر کاندیدایی که مشی خود را مبتنی بر سازش قرار دهد که نتیجه آن چیزی جز وابستگی و از دست دادن آرمان والای «استقلال» نخواهد بود مطرود است. بی شک کاندیدایی می تواند در این پیچ تاریخی سکان دار دستگاه اجرایی کشور را به دست گیرد که بتواند گفتمان «پیشرفت» را «همراه با عدالت از مسیر مقاومت» تعریف کند؛ که نه «پیشرفت» تنها مورد اقبال خواهد بود و نه عدالتی که بدون پیشرفت باشد.

امروز بعد از تجربه ی ۳۴ سال حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی، باید به وضوح به این باور رسیده باشیم که شیوه ی اداره ی حکومتی که بر مبنای آموزه های اسلامی شکل گرفته است، متفاوت با نظام های سکولار و کشورهای غربی است، و هیچ گاه شیوه اداره جامعه مبتنی بر جمهوری اسلامی را نمی توان با روش های حکومت داری مبتنی بر آموزه های اومانیستی و لیبرالیستی جمع کرد.

اعتقاد داریم پیشرفت حتما باید همراه با عدالت باشد، بطوری که عدالت خود عامل پیشرفت است، چرا که عدالت به معنای ايجاد فرصت برابر براي همه است، و فقط دراين صورت است که پيشرفت همگاني شده و زمينه‌اي فراهم مي‌شود كه همگان بتوانند در مسير پيشرفت قرار بگيرد. از سویی دیگر عدالت شاخص پیشرفت هم می باشد، بدین معنا که معیار سنجش پیشرفت یا عدم پیشرفت در فراگیری و شمول آن برای همگان است. لذا پیشرفتی مدنظر است و به معنای واقعی پیشرفت است که با شاخصه مهم عدالت قابل سنجش باشد. اصولا عدالت معيار حق و باطل حكومت هاست. همچنان که در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانيت و مشروعيت زير سؤال می رفت.

اما آنچه که با عنوان «توسعه» از آن یاد می شود، هیچ گاه نمی توان از آن پیشرفت را نتیجه گرفت، چرا که توسعه که مدلی غربی است الزاماتی را به همراه دارد که تامین کننده عدالت نخواهد بود و دولت توسعه گرا نیز منجر به رضایت امت اسلامی نخواهد شد، چرا که در این توسعه هیچ گاه همه ی اقشار مردم موجود در یک نظام، مورد توجه قرار نمی گیرند.

مطلب بسیار مهم دیگر این است، که هرگاه از پیشرفت سخن به میان می آید منظور فقط پیشرفت در حوزه اقتصادی صرف نیست، که پیشرفت همه جانبه، یعنی پیشر فت در حوزه های مختلف اخلاقی، معنوی، سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و ... مورد توجه است. آنچه که در توسعه مدنظر قرار می گیرد تنها مسیری کّمی است و در آن از معیارهای کیفیی خبری نیست، توسعه نمی تواند پاسخی به پیشرفت های معنوی و اخلاقی جامعه دهد و لاجرم فرهنگ جامعه را به سمت فساد سوق خواهد داد در حالی که مسیر پیشرفت هم کیفی و هم کمی است و آنچه به عنوان پیشرفت در ذهن اعضای این اتحادیه است گفتمانی است که مسیر رو به جلو همراه با تعالی رشد و کمال به سمت بالا را نتیجه خواهد داد. پیشرفتی اسلامى است كه غايات، اهداف، ارزشها و شيوه‌هاى كار آن منبعث از اسلام باشد و با تكيه‌ى بر مفاهيم و معارف اسلامى شکل گیرد. از این جهت مسلم است که آن پیشرفت مطلوب از مسیر تکنوکراسی نمی‌گذرد و آنانی که تکنوکراسی را نفی نمی‌کنند لااقل به نظر می رسد معنای آن را درک نکرده اند چرا که حاکمیت فن سالاران قطع به یقین منجر به ذبح عدالت خواهد شد.

امروز در نظام مقدس اسلامی ما، آنچه به عنوان نقطه ی قوت محسوب می شود، پیشرفت های متعدد و پی در پی جمهوری اسلامی در حوزه ی علمی و فناوری می باشد. از سویی آنچه به عنوان چالش مطرح است پیشرفت در حوزه های اقتصادی می باشد، که هنوز با ناهمواری های زیادی مواجه هستیم.

لذا از کاندیداهای محترم انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رود؛ جوانب مختلف مربوط به پیشرفت را مدنظر داشته و برنامه ها و رویکردهای خود را بر مبنای پیشرفت همراه با عدالت که مقاومت هم بدون تردید شرط آن خواهد بود، مطرح کنند و در شرایط فعلی برنامه ها و رویکردهایی مطلوب خواهد بود که به ویژه در حوزه ی مهم اقتصادی با ابتکار همراه باشد.

مقوله ی پیشرفت در حوزه های اقتصادی و فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است و مطالب لازمه در این حوزه را در بیانیه بعدی به سمع و نظر دانشجویان و دانشگاهیان ارجمند خواهیم رساند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *