چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲

راه های پیشگیری از تب کریمه کنگو

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 431967
عضو کمیته کشوری تب های خون ریزی دهنده کریمه کنگو گفت: قرار دادن گوشت قرمز تازه ذبح شده در یخچال به مدت ۲۴ ساعت می تواند ویروس آلوده به تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را از بین ببرد و مانع از ابتلای مصرف کنندگان به این بیماری شود.
به گزارش جهان، دکتر مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: گوشت قرمز باید از مراکز و فروشگاه های تحت نظارت که محصولات خود را از کشتارگاه های معتبر و دارای مهر تایید دامپزشکی کشور تهیه می کنند، خریداری شود.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب و خونریزی دهنده است که می تواند سلامت و حیات مبتلایان را به خطر بیندازد، افزود: با این حال با رعایت اصول و مراقبت های بهداشتی می توان از انتشار این بیماری در میان افراد جامعه پیشگیری کرد.

مردانی توضیح داد: افرادی که مشاغلی مانند قصابی و دامداری دارند باید از روش حفاظت شخصی مانند پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک در هنگام تماس با ترشحات و خون حیوانات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان ها نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند، تاکید کرد: این افراد نیز باید موارد ایمنی را در محیط کار خود برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنند.

مردانی در مورد راه های انتقال ویروس تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو اظهار کرد: انتقال این بیماری از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده و تماس با فرد مبتلا صورت می گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: از زمانی که خون و بافت بدن از طریق نیش کنه به این ویروس آلوده شود، حدود سه تا پنج روز طول می کشد تا علایم بالینی این بیماری ظاهر شود در برخی موارد نیز حدود ۱۳ روز زمان لازم است که این ویروس اولین علامت خود را نشان دهد.

مردانی اظهار کرد: تب ناگهانی، بدن درد، دردهای عضلانی و استخوانی، سردرد و بثورات جلدی، ضایعات خون مردگی، ضعف، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، گلودرد علام بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی اضافه کرد: پس از بروز علایم تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو هفت روز طول می کشد که بخش های مختلف بدن مانند لثه، بینی، دهان، روده، دستگاه گوارش و مجاری ادراری که دچار خون مردگی شده است، دچار خونریزی شود.

مردانی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از این بیماری ۱۰ تا ۱۳ درصد است، یادآور شد: بیماری در فصول گرم سال (زمان رشد و تکثیر کنه ها) شیوع پیدا می کند اما در صورتی که مبتلایان به این بیماری به موقع درمان شوند، بهبود می یابند و خطری سلامت آنها را تهدید نمی کند.

بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، اولین بار در سال های ۴۵-۱۹۴۴ میلادی سبب ابتلای بیش از ۲۰۰ نفر در منطقه کریمه واقع در اوکراین روسیه شد. در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل ایجادکننده این بیماری مشابه همان عاملی است که در سال ۱۹۵۶نیز در کنگو سبب بروز این بیماری شده بود.ارتباط این دو مکان با این بیماری سبب شد که نام تب کریمه کنگو برای آن انتخاب شود.

درمان بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو از طریق یک داروی خوراکی است که برای مبتلایان به این بیماری تجویز می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *