پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۳۶
پاسخی مستدل به یک فضاسازی رسانه‌ای؛

آیا ادعای رئیس جمهور مبنی بر خروج اقتصاد ایران از رکود صحیح است؟ + جدول

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 379164
رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود. دوره‌ای که کاهش معنی‌دار در چهار عامل تولید، درآمد، اشتغال و تجارت ایجاد شود. رئیس‌جمهور دولت یازدهم پس از ورود به شهر مقدس مشهد در جمع مردم استان خراسان رضوی و زائران حرم رضوی گفت: در کنار مضجع شریف امام هشتم اعلام می‌کنم که از رکود عبور کرده‌ایم. اما آیا به راستی ایران از رکود عبورکرده است؟
آیا ادعای رئیس جمهور مبنی بر خروج اقتصاد ایران از رکود صحیح است؟ + جدول
سرویس اقتصادی جهان نيوز: روز شنبه رئیس‌ دولت یازدهم پس از ورود به شهر مقدس مشهد در جمع مردم استان خراسان رضوی و زائران حرم رضوی گفت: در کنار مضجع شریف امام هشتم اعلام می‌کنم که از رکود عبور کرده‌ایم.

وی همچنین افزود: محاسبات سه ماه اول سال ۹۳ به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده و امروز روزی است که باید برای رونق و برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم دست در دست هم دهیم.

به راستی رکود چیست؟

رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود. دوره‌ای که کاهش معنی‌دار در چهار عامل تولید، درآمد، اشتغال و تجارت ایجاد شود. این دوره معمولاً حداقل بین ۶ ماه تا یکسال به طول می‌کشد. به این ترتیب به بیان دقیق‌تر می‌توان رکود اقتصادی را می‌توان به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی معنا کرد. در این حالت اقتصاد حالت انقباضی به خود می‌گیرد و کوچک می‌شود. پرشدن بازار از کالاهایی که مشتری نداردو به طبق آن کاهش تولید و یا حتی توقف آن که خود به تعطیلي کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران منجر می‌شود، همه و همه از نشانه‌های وجود رکود در اقتصاد یک کشور است.

رشد اقتصادی در ایران چگونه بوده است؟

مرکز آمار ایران خلاصه نتایج رشد اقتصادی کشور در دوره ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۰ را اعلام کرد که بر اساس آن محصول ناخالص داخلی ( به قیمت بازار) در سال ۷۱ به میزان ۴.۷۹، سال ۷۲ به میزان ۴.۹۴، سال ۷۳ معادل ۲.۵، ۷۴ به میزان ۱.۸۶، سال ۷۵ معادل ۷.۶۸، ۷۶ به میزان منفی ۰.۱۶، سال ۷۷ به میزان ۴.۳، ۷۸ معادل ۲.۰۳، سال ۷۹ به میزان ۷.۴۳ و در سال ۸۰ نیز به میزان ۵.۴۸ بوده است.

این میزان در سال ۸۱ به میزان ۸.۷۵، ۸۲ معادل ۷.۹۲، ۸۳ معادل ۶.۹۶، ۸۴ به میزان ۶.۱۹، ۸۵ معادل ۷.۳۲، ۸۶ معادل ۷.۸۴، ۸۷ به میزان ۰.۸۳، ۸۸ معادل ۳.۱۶، ۸۹ به میزان ۶.۳۸ و در سال ۹۰ نیز به میزان ۳.۲ بوده است. اما در سال ۹۱ به یکباره رشد اقتصادی ایران به زیر صفر نزول کرد و در عدد ۵.۴- قرار گرفت.


با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر به صورت متناوب توسط مردان اقتصادی این دولت، تلاش برای خروج از رکود و ثبت یک رشد اقتصادی مثبت در سال ۹۳ مورد توجه قرار گرفته شد.

برای اولین بار طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که با خبر دادن از برآورد اولیه رشد مثبت اقتصادی در فصل بهار اظهار داشت: اولین برآوردهای مقدماتی حکایت از مثبت شدن رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۹۳ دارد که هر چند این نرخ رشد کوچک است اما نشانه‌های خوبی از سیر خروج از رکود را نشان می‌دهد.

پس از آن نوبت نوبخت شد تا که اشاره به گزارش اولیه مرکز آمار مبنی بر رشد اقتصادی نیم درصد در سه ماه اول امسال، گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان ۶ ماهه اول سال بیش از یک درصد رشد اقتصادی و تا پایان سال این رشد به ۲ درصد برسد.

نهاوندیان نیز ساکت نماند و چند روز پیش در جشنواره تعاونی‌های برتر اعلام کرد: پس از یک سال توفیق در مهار تورم، خروج غیرتورمی در دستور کار قرار گرفت و برآورد ۴ ماهه نخست امسال هم نشان می‌دهد که نرخ رشد بالای ۲ درصد در اقتصاد ایران درحال تحقق است و تا پایان سال هم بهتر می‌شود.

تا اینکه رئیس‌جمهور در جمع مردم خراسان گفت: در کنار مضجع شریف امام هشتم اعلام می‌کنم که از رکود عبور کرده‌ایم.

اما آنچه عیان است با توجه به تورم موجود در کشور و عدم حمایت صحیح از تولید و واحدهای تولیدی و صنعتی، این بخش همچنان با مشکلات گذشته خود دست و پنجه نرم می‌کند و در ظاهر نمی‌توان عبور از رکود را در کشور ملاحظه کرد.

البته اعلام آمارهای اقتصادی کشور را دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بر عهده دارند و هنوز هم هیچکدام از این دو نهاد گزارش‌های خود را در این خصوص منتشر نکرده‌اند و در اینجا تنها باید به سخنان دولتمردان و آمار متناقض نیم تا ۲ درصدی رشد اقتصادی اکتفا کنیم و برای هرگونه اظهارنظری منتظر گزارشات این مراکز باشیم.

تقوی: آیا شما احساس می‌کنید از رکود خارج شده‌ایم؟

دکتر تقوی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به صحبت‌های روز گذشته آقای روحانی در خصوص عبور از رکود اظهار داشت: آقای روحانی باید زمانی این حرف را بزند که سال تمام شده و نرخ رشدی کمتر از نرخ‌های رشد منفی قبل و یا نرخ رشدی مثبت توسط نهادهای آماری کشور اعلام شده باشد.

وی افزود: باید دید نرخ رشدی که دولت مدنظر دارد مربوط به چه دوره‌ای است.

تقوی در ادامه اضافه کرد: احتمالا آقای روحانی آماری از جانب بانک مرکزی دریافت کرده که چنین ادعایی می‌کند. به هر حال اگر آقای سیف و همچنین مرکز آمار این گفته‌ها را تائید کنند که نرخ رشد ماهانه در بهار امسال نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، برای ما نیز قابل قبول خواهد بود. اما در حال حاضر آیا شما احساس می‌کنید از رکود خارج شده‌ایم؟ آیا از درصد بیکاران کاسته شده است؟

وی توضیح داد: مقصود آقای روحانی این است که منحنی حتی در قسمت‌های نزولی سیر صعودی پیدا کرده است. نرخ‌های رشد منفی کم شده و در حال حرکت به سمت بیرون از رکود هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با مقایسه دوره آقای روحانی با دوره آقای احمدی‌نژاد، مشاهده می‌کنیم که دلار ارزان شده است و همین ارزان شدن دلار بهانه‌ای شد برای کاهش تورم. البته کار خاصی در حوزه اقتصاد انجام نشد بلکه همین این اتفاقات یک واکنش سیاسی و ناشی از تغییرات سیاسی کشور بود. امیدواریم واقعا اقتصاد ما از رکود خارج شده باشد و آثار این خروج از رکود را نیز در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور و زندگی مردم مشاهده کنیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
خیر
جالبه كه اين حضرات به احمدي نژاد ميگفتند پوپوليست!!!!!
رفع تحریم فقط برای خودروسازان و قطعه سازان گروههای خودروسازی خوب شد و فقط به کار اونا رونق داد همین برای دیگران هیچ فایده ای نداشت فقط قطعه سازان و خودروسازان از رکود در اومدن
Iran, Islamic Republic of
رفع تحریم؟!!!! حالت خوبه؟!!! کدوم رفع تحریم!!!!!!!!
همین؟

مهندس جان می دونی چند هزار نفر از طریق خودروساز ها سر کار هستن؟ اگر تعطیل بشن چه افتضاحی می شه همون که دولت دهم به خاک سیاه نشوندش
هادی
جهان چرا آمار سال 92 را نشون ندادی؟ یعنی کارنامه سال آخر دولت آقای احمدی نژاد تا این حد آبروریزی بوده؟؟؟؟؟
امیدوارم نظرات مخالف سانسور نشه
United States
این رکود دست پخت محموده!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا خبر نداری سال 92 آقای حقوق دان رئیس جمهور شدن؟؟؟؟
هادی
دولت جدید از مرداد 92 سر کار اومد نه از اولش
ضمنا خودتم میدونی چند ماه اول هر دولت هنوز اقدام خاصی نمیشه انجام داد
Turkey
سال ۹۲ که دولت جدید حاکم بوده استاد
رضا
Iran, Islamic Republic of
تا موقعی که اقتصاد از رکود خارج نشده جزء دولت آقای احمدی نژاد محسوب میشه!!!
زا
است ازاین راههایی که خودت بلدی یکی را عمل کن یک عمل بهتر است ازوعد ه زیاد ان دولت اگر وعده می داد یک ذره عمل هم داشت حقوق کارگرا ن باز نشسته را افزایش داد مسکن ساخت سهام عدالت داد یارانه داد انرژی هسته ای را گسترش دادشمافقط گرانی وتعطیلی وحرف را تحویل می دهید
تارینه
جدا از امار جدول بالا .....امار ٣ماهه ی اول سال حاکی ازخروج کشور از رکود نسبت به ساله گذشته است, اما این سیاست انقباضی که دولت در پیش گرفته بدین معنا نیست که کشور رونق اقتصادی پیدا کرده.
ضمنا دولت به تازگی بسته پیشنهادی تورم را به مجلس تقدیم کرده وهنوز به طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته .
دانشجوی اقتصاد
دقیقا درسته......رکود وتورم دو مقوله جداست. .....گوله این رکود کوتاه مدت را نخورید.
Germany
اینطور که مشخصه پس باید تا اخر سال صبر کنیم ببینیم چی پیش میاد.
شهاب
خروج از رکود زود گذراست.
سرویس محترم اقتصادی جهان نیوز بررسی نفرمودند باعث و بانی این رکود و منفی بودن شاخص اقتصادی آن هم پس از داشتن درآمدی افسانه ای که در طول تاریخ این کشور اتفاق نیفتاده بود چه کسی یا کسانی بوده اند که ما باید این وضعیت را تحمل نماییم ؟؟؟!!! و چرا در آن زمان که آن رفتار اشتباه اجرا می شد کسی انتقادی نداشت و فقط تمجید و تشویق دولت انقلابی را در سرلوحه خود قرار داده بودند و باعث بر و ز این فاجعه ( آن هم با درآمد بالغ بر 700 میلیارد دلار ) شدند !!! یاد ندارم آن زمان سرویس محترم اقتصادی به تجزیه و تحلیل علمی رفتار غلط اقتصادی دولت قبل پرداخته باشد ویا شاید دولت قبل را در این پیش آمد مقصر نمی دانید و یا اساسا اعتقادی به رکود و تورم ناشی از رفتار آنها ندارید ؟؟!! لطفا بفرمایید پاسخ سوالم را بدهند . با سپاس
هم وطن
تا به حال ایران این همه پروزه عمرانی و علمی ونظامی هم به خود ندیده بود که در دولت قبل دید کمی واقع گرا باشیم....
United States
احسنت
جهان نیوز چشمات باز کن و ببین دولت خاتمی که شعارش توسعه سیاسی بود بهترین رشد اقتصادی را در دوران کاری خودش داره اونهم با درامدی بسیار کمتر از " سلطان بگ بگم"
Iran, Islamic Republic of
مگه تا حالا كم دروغ شنيديم !؟!؟
Iran, Islamic Republic of
در تمام یکسال گذشته لااقل 50 درصد حرفها و آمارهای رییس جمهور....
Germany
اون پنجاه درصدی که عملی شده رومیشه بگین تا ما هم بدونیم؟؟؟!!!!!!
من ننوشتم ..... بلکه نوشته بودم «...» بوده....

دوستان جهان نشین سانسورش کردند.. البته البته منتشر کردند.. اما ظاهر بعدا ..... اون جمله رو درست کنید
Iran, Islamic Republic of
بیشترین رشد اقتصادی در چه زمانی بوده است؟
Iran, Islamic Republic of
خاتمی فتنه گر بیشترین رشد رو داشته
امار که یک شبه درنمیاد معمولا امار تولید با 4-5 ماه وقفه و امار قیمتی با 10-1 روز پس از اتمام دوره منتشر می شود اما این به این معنا نیست که در طی این مدت براوردی وجود ندارد
...
United Kingdom
محمود سه ماه از سال 92 بوده 6 ماه دیگه اش که حسن بوده چی کرده چرا همه اش گردن محمود افتاد؟؟؟؟؟
دقت
Iran, Islamic Republic of
آمار های دولت نهم و دهم فاقد اعتبار و روایی بود که با شاخص های موجود در بازار اختلاف فاحش داشت. وقتی قیمت مسکن تو سال 86 سه برابر شد (200 درصد) آمار ها از افزایش 20 درصدی مسکن خبر می دادند.
United States
به خداوندی خدا قسم می خورم من به عنوان یک بازای میگویم که بسیار اوضاع از دوران احمدی نژاد بهتر شده است و حتی خیلی چیزها ارزانتر شده است و آرامش برقرار شده ..دوران ریاست جمهوری خاتمی دوران طلایی بود و همه چیز ارزان و احمدی نژاد با وجود اینکه نفت گران فروخت همه پولهای مملکت را به دوستان و اقوام و دوروبریهای خود داد و مردم را بیچاره کرد وبطور کلی بگویم که به مردم خیانت کرد و اما روحانی دارد اوضاع را خوب میکند.
یکی از نشانه های مهم اقتصاد کشورهایی که از رکود خارج شدن بازار سرمایه و به اصطلاح شاخص بورس اونهاست چرا که معرف وضعیت کلان بنگاه های تولیدی و تجاری کشورهاست
فکر می کنید که وضعیت شاخص بورس ایران چگونه است؟
شاخص از حدود 8 ما پیش نزدیک 10 هزار واحد کاهش داشته یعنی نزول 40 تا 50 درصدی قیمت سهام ها که تا همین دیروز نیز ادامه داشت
اگر شوک های تحریمی که زمان احمدی نژاد اتفاق افتاد (به خاطر پایداری بر حقوق هسته ای کشور) زمان هر دولت دیگه ای اتفاق می افتاد چه بسا شیرازه اقتصاد کشور از هم می پاشید. توجه داشته باشید در سال 1391 به یکباره تحریم های همه جانبه و کاملی در حوزه بانکی و نقل و انتقالات مالی (به خصوص بانک مرکزی)، فروش نفت (که معادل 80 درصد درآمد ارزی کشور بود)، حمل و نقل و کشتی رانی و.... روی می دهد تازه این را هم اضافه کنید دولت دهم اولین دولت تاریخ انقلاب بود که حاضر به اجرای هدفمندی یارنه ها و پذیرش شوک ها و نارضایتی ناشی از آن شد. پس همه بروز تورم منفی در یک سال را (آن هم در شرایطی که کشور از سال 1384 تا 1390 همواره رشد های مثبت تقریبا بالایی را تجربه کرده است) صرفا به پای سوء عملکرد اقتصادی نگذارید.
پس سال 92 چی شد آمارش؟
United States
سلام نه از اون اقا که می گف اگه یه ساعت در هفته کار کنی صاحب شغلی نه از ای ن اق ا
United States
بدیهی که رکود فعلی محصول عملکرد دولت قبله.
خدا دیرگیره ولی شیر گیره
Romania
من طرفدار دولت خاصی نیستم ولی این هم درست نیست که هراتفاقی در اقتصاد بیفته بگیم دولت دهم . چهار سال گذشت واتفاق مثبتی ندیدیم چرا با کلمات بازی می کنید بنا به فرموده حضرت امیرالمومنین علی ع ( حق راگو گرچه تلخ باشد)