پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۷

جزئیاتی از دیدار تامل‌برانگیز صالحی و 'هیگ' و ضرورت واکنش وزارت خارجه

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 229467
سفر یک روزه علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان به افغانستان گرچه چندان بازتاب خبری پیدا نکرد اما رویداد تاسف برانگیزی در حاشیه آن رخ داد که اکنون مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
جزئیاتی از دیدار تامل‌برانگیز صالحی و
به گزارش سرویس سیاسی جهان نيوز، صالحی صبح روز پنج شنبه 25 خرداد ماه به منظور شرکت در اجلاس یکروزه امنیت و آینده افغانستان موسوم به کنفرانس «قلب آسیا» به افغانستان سفر کرد. وی در کابل علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس، دیدارهای مختلفی هم با مقامات سایر کشورها داشت؛ مقاماتی که در کمال ناباوری، اسم " ویلیام هیگ"، وزیر امور خارجه انگلیس، هم در بین آنها بود!

آقای صالحی در شرایطی تصمیم گرفت با هیگ دیدار کند که در نتیجه زورگویی، توطئه ها و خباثت های دولت انگلیس علیه کشورمان، رابطه دیپلماتیک جمهوری اسلامی با این کشور از سال گذشته تاکنون قطع شده است. چندین بار هم طرح قطع کامل روابط با انگلیس تا مرز تصویب نهایی در مجلس پیش رفت که البته تنها منجر به کاهش شدید روابط شد.

با ترجیح وزارت خارجه خبر دیدار صالحی با هیگ در رسانه های داخلی پوشش چندانی پیدا نکرد و هیچ یک از مقامات این وزارتخانه هم لازم ندیدند درباره این دیدار غیرمنتظره، توضیحی بدهند تا وزارت خارجه انگلیس خود روایت "تامل برانگیز" این گفت وگو را رسانه ای کند.

آنچنان که وزارت خارجه دولت انگلیس مدعی شده است، دیدار "وزرای امور خارجه بریتانیا و ایران امروز (۱۴ ژوئن) در حاشیه کنفرانس «قلب آسیا» و به درخواست آقای صالحی وزیر خارجه ایران" برگزار شده است!

به نوشته این سایت، هیگ در این دیدار "با یادآوری اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران"، ابراز امیدواری کرد که "ایران و بریتانیا بتوانند به زودی دفاتر رسمی حفاظت منافع در تهران و لندن تعیین و دایر کنند."!

ابراز علاقه وزیر خارجه انگلیس به بازگشایی کانون فتنه این کشور در تهران، در شرایطی است که در ماه های اخیر نیز خبرهای مختلفی از تلاش و ارتباطات برای از سرگیری روابط بین وزارت خارجه دو کشور منتشر شده است؛ خبرهای که اعتراضات مختلفی را در داخل کشور به همراه داشته است.

ظاهرا وزیر خارجه انگلیس حتی پا را از این فراتر گذاشته و با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5(البته به زعم هیگ گروه ۳+۳) به صالحی گفته است: گروه ایی ۳+۳ رویکردی صادقانه و متحد در برابر این مذاکرات داشته‌اند. ۲۲ ماه مه سال جاری گروه ایی ۳+۳ در بغداد پیشنهادی معتبر به طرف ایرانی ارایه کرد. اکنون مسئولیت به عهده ایران است تا با اقداماتی محکم به این [پیشنهاد] پاسخ دهد. در صورتی که ایران چنین گام‌های استواری بردارد، جامعه جهانی متقابلاً از خود عکس العمل نشان خواهد داد.

انگلیس که خود از جمله حامیان شورشیان سوریه به شمار می رود همچنین به صالحی توصیه کرده که ایران با اتکا به نفوذ خود [در سوریه] در حمایت از اجرای طرح کوفی عنان اقدام کند. حال آنکه جمهوری اسلامی از ابتدا از حامیان جدی طرح عنان بوده است.

در گزارش وزارت خارجه انگلیس، اشاره ای به سخنان صالحی نشده اما ادعاهای وقیحانه وزیر خارجه انگلیس که تاکنون از هیچ توطئه ای علیه ایران چشم پوشی نکرده است، گویای فضای تامل برانگیز این دیدار است و این سوال را بار دیگر به اذهان ناظران سیاسی متبادر می کند که با چه هدف و استدلالی آقای صالحی از وزیر خارجه دولتی که رهبر معظم انقلاب صفت "خبیث" را به آن داده اند، تقاضای ملاقات کرده است؛ آن هم پس از دهها توطئه و خیانت تمام عیار علیه کشورمان بویژه در جریان فتنه 88.

با توجه به این واقعیت های تلخ به نظر می رسد، وزارت خارجه و شخص صالحی هر چه سریعتر باید درباره این دیدار تامل برانگیز موضع گیری کنند و علاوه بر اعلام علت و جزئیات آن برای آگاهی افکار عمومی، نسبت به اصلاح این رویه و پایبندی به خواسته مردم در قطع کامل رابطه با روباه پیر اطمینان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه از وقتی که صالحی در پست وزارت خارجه قرار گرفته جز ضعف و انحطاط در این وزارتخانه چه در رابطه با مسایل بیداری اسلامی وچه در رابطه با گستاخیهای امارات و وادعاهای بیهوده اش و چه در رابطه با دشمنیهای عربستان وقطر با کشورمان واعدام اتباع ایرانی و ده ها مسئله مهم دیپلماتیک در روابط بین المللی کشورمان با سایر کشورها ندیده ایم واقعا از نمایندگان مجلس انتظار داریم بی کفایتی های این وزیر را به استیضاح بکشند تا بیش از این حیثیت نظام وکشور به خاطر مدیریت ضعیف این وزیر مورد لطمه وخسران واقع نشود
United Kingdom
متاسفانه معلوم نیست در وزارت خارجه چه خبره شما نگاه کنید بعد از 3 ماه هنوز نتایج آزمون استخدامی رو نتونستند اعلام کنند حالا شما ازشون انتظار دارید مفید باشند؟
Iran, Islamic Republic of
ببینم چرا وزیر خارجه نباید با همتای خویش ملاقات کند و تکلیف مسائل مبتلابه ایرانیان در انگلیس و روابط را مورد گفتگو قرار دهد؟؟ در کجای قانون آمده که ملاقات با وزیر خارجه انگلیس ممنوع است؟؟ راستی مگر جلیلی با غربیها و اشتون ملاقات نمی کند و مگر آنها در این ملاقات ها موضوعات خویش را بیان نمی کنند؟؟؟ و مگر توصیف خویش از این گفتگوها را بیان نمی کنند شما چرا در آنجا محکوم نمی کنیدامادر اینجا ملاقات را محکوم می کنید کانه صالحی رفته و اسرار مملکتی و حیثیت کشور را فروخته است؟؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در برخوردهای ظاهری دیپلماتیک نیز آقای صالحی اون وقار و صلابت و عزت مندی جمهوری اسلامی را معمول نمیدارند و همیشه با ژستی متواضعانه و ضعیف ظاهر شده است . دست دادن ایشون با پادشاه عربستان را در سایتها ببینید .
Netherlands
زیادی شلوغش می کنید. اگر توانشتید یک بار پای صحبتهای یکی از اعضای کمیسسون امنیت ملی مجلس بنشینید تا آنها برایتان دلایل مخالفت با قطع کامل روابط با انگلیس را برایتان شرح دهند. عزیزان دل! تندروی عامل ضربه به منافع ملی مان خواهد شد. درسته که قطع رابطه با انگلیس محاسن زیادی دارد ولی صدمات زیادی را هم به ملت وارد می کند. لذا دولت وظیفه دارد حافظ منافع بلند مدت ملت باشد.
Iran, Islamic Republic of
وزارت امور خارجه و رئیس محترم دولت پاسخ بدهد که چرا چنین ملاقاتی صورت پذیرفت؟
بهتر بود آقای رئیس جمهور وزیر را در همان کابل از کار برکنار می کرد ....
هر كسي را بهر كاري ساختند. ايشان تجربه كار علمي آنهم در عرصه هسته اي دارند. تا روزي كه در كشور ما باند بازي و عدم شايسته سالاري باشد همين است. آخر يك نفر پيدا نشد در آن مجلس كه بگويد بابا تو اصلا بلدي در عرف ديپلماتيك كي بايد دكمه كت را باز كني و كي ببندي؟ وقتي از صنعت نفت مي بريم به شيلات و از تعاون به ورزش و از سايپا به امور جوانان و ... وضع همين است.
Iran, Islamic Republic of
صالحی اصلا در تراز وزرای خارجه ایران نیست چرا که اساسا دیپلمات نیست
از طرف دیگر نیازی به استدلال نیست برکناری آقای متکی و نصب صالحی توسط جریان انحرافی با هدف نفوذ در وزارت خارجه انجام گرفت
Iran, Islamic Republic of
خداوند متکی را رحمت کند که کلاس و آبروی وزارت خارجه را حفظ می کرد خصوصا جلوی این اجانب انگلیسی
دستم بوی گل میداد

مرا به جرم چیدن گل محکوم کردند...

اما هیچ کس فکر نکرد که شاید

...

یک گل کاشته باشم

...!
Iran, Islamic Republic of
بچه مسلمان ها ! وزیر امور خارجه هیچگاه بدون اجازه مقامات ارشد دیداری یا مذاکره ای انجام نمی دهد.
چرا به جای اتهام زدن، منصفانه موضوع را بررسی نمی کنید.
مگه وزارت خارجه یا بیت فرمود که از دیوار سفارت بروید بالا؟؟ مگر وزیر امور خارجه می تواند نظر شخصی خود را در دستگاه دیپلماسی اعمال کند؟؟!!! مگر وزیر خارجه مانند نماینده مجلس است که اگر دلش خواست به هرکس بپرد یا اگر دلش خواست از کسی تمجید کند. هنوز چند روزی از بیانات رهبر معظم انقلاب نمی گذرد، بد نیست دوباره آنها را مروری بفرمایید
Iran, Islamic Republic of
من هم در امتحان وزارت خارجه شرکت کرده ام. اگر نتایج دیر اعلام شود، دلیل بر بی عرضگی نیست. شاید من و تو صلاحیت رفتن به دستگاه دیپلماسی را نداشته باشیم، ایمانمان کجاست که به دلایل شخصی ، به وزیر خارجه تهمت می زنیم.
Iran, Islamic Republic of
روابط کلان وزارت امور خارجه باید زیر نظر مستقیم رهبری باشد. اگر آقای صالحی به توصیه جریان انحرافی اقداماتی را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند لازم است که توسط مجلس مورد بازخواست قرار گیرند.
Iran, Islamic Republic of
اول اينکه آقاي صالحي در دوره اصلاحات نماينده ايران در آژانس بودند.
دوم اينکه کلاس آقاي صالحي بسيار بالاست و بجاي اينکه دائم در سفر باشند بيشتر مشغول کار وزارتخانه هستند.
سوم اينکه حرف زدن اشکالي نداره.. حداقل دولت جديد انگليس بيشتر مي فهمه که ايرانيها دنبال دشمني نيستن و اگر اونا آدم بشن امکان رابطه هست .. چون اين بدبختا از وقتي اومدن روي کار که ما با هم يه سلام و عليک هم نداشتيم و ذهنشون هم که دست اسرائيلي هاست
Iran, Islamic Republic of
این وزارت خارجه در شان و قواره نظام جمهوری اسلامی انقلابی نیست. متاسفم
United Kingdom
به نظرم ساختار وزارت خارجه نباید متکی به شخص وزیر باشه باید آنقدر ساختار کارشناسی وزارت قوی باشه که هر وزیری که میاد از هر حزب و جریان مجری بدنه کارشناسی وزارت باشه
Spain
در پاسخ به اینکه آقای صالحی را با آقای متکی مقایسه کرده و از رفتن متکی اظهار افسوس شده است باید گفت انصافا در دوران آقای متکی وزارت خارجه دوران حقارت باری را سپری نمود . ضمنا مگر دیدار دو وزیر خارجه اشکالی دارد نکنه توقع دارید وزیر تعاون برود و با وزیر خارجه کشور دیگری در خصوص مسائل و مشکلات ایرانیان و ... مذاکره نماید.
از بس ما با توجیهات من درآوردی رابطه با این دولت استعمارگر و توطئه چین رو توجیه کردیم این همه بدبختی در حوزه بین الملل می کشیم. ای کاش قطع کامل روابط اتفاق می افتاد تا یه کم خیالمون راحت می شد
اصل ملاقات که مشکلی نداره بعکس دیپلماسی فعال اقتضا می کنه این ملاقاتها باشه مشکل از محتوا و نحوه این ملاقاتهاست که باید با رعایت اصل احترام متقابل از موضع عزتمندانه مواضع جمهوری اسلامی بیان شود.
Lebanon
دوستان واقع بین باشید. مشکلات عدیده ناشی از قطع این روابط دامنگیر خیل هموطنان مسلمان ما شده است که در لندن زندگی میکنند و چوب این قطع روابط و بستن کنسولگریها را میخورند.
به نام خدا
آقای صالحی یک دانشمند هسته ای است که در کار خودش بسیار هم توانایی دارد و حتی تا جایگاه رییس سازمان انرژی اتمی هم پیش رفته اما ایشان دیپلمات نیست و بسیاری از اصول حاکم بر دیپلماسی را نمی داند همین عامل باعث می شود تا متاسفانه اعمال نسنجیده ای مثل در آغوش گرفتن وزیرخارجه ی رژیم سفاک آل خلیفه از او سر بزند. به نظر می رسد ایشان دیپلماسی را با لبخند زدن یکی پنداشته.
Iran, Islamic Republic of
ما ايرانيان (اكثراً)به لج بازي كردن عادت كرديم / ازنظر من آقاي صالحي كاري پسنديده انجام دادند / زيرا ايشان مثل وزراي اصلاحات براي خوشگذراني به ملاقات اين فرد نرفته بلكه بدون شك جهت گفتگو جهت پاره اي از مسائل مهم ديداركردند / اصلا چه اشكالي دارد ما بادشمنان خونخوار به گفتگو بنشينيم و آنها را به راه راست ودوستي هدايت كنيم / آيا جنگ با دشمن خونخوار بهتراست يا گفتگو با او / امروزه منطق گفتگو برهمه منطق ها مي چربد بنابراين اگر كسي جهت منافع ملي مان با دشمنانمان گفتگو كرد را نبايد سرزنش كنيم / من آقاي صالحي را تحسين مي كنم
United Kingdom
ای کاش درباره رفتار با انگلیس نهایت دقت و ذکاوت بکار گرفته می شد تا این دولت خبیث فکر نکنه خبریه
در پاسخ به دوستی که گفتند دوران مدیریت متکی حقارت بار بود لازم به توضیح است که ایشان یا معنی حقارت را نمی دانند که به تمام معنا الان حس می شود و یا جزو کسانی هستند که خودشان یا افراد مورد علاقه شان در دوران متکی نتوانسته اند به نان و نوایی برسند و لذا چنین بر کوس بی انصافی و غیر واقع بینی می زنند
وزارت خارجه در دوران کنونی یکی از بی خاصیت ترین و
پر حاشیه ترین و منفعلانه ترین دوران مدیریت نامنسجم و سردرگم خود را طی می کند متاسفانه
United Kingdom
بی انصافی نکنیدمن به عنوان یک فارغ التحصیل روابط بین الملل عرض می کنم که پس از سالها اینبار این شخصیت دکتر صالحی بود که به وزارت خانه اعتبار بخشید برعکس سالهای گذشته که معمولا وزرا به اعتبار وزارت خونه بود که صاحب اعتبار می شدند در ضمن اقدام وزیر قطعا با یک فکر کارشناسانه بود که دیدار کرده
یکی از نظر دهندگان گفتند:دوستان واقع بین باشید. مشکلات عدیده ناشی از قطع این روابط دامنگیر خیل هموطنان..... . خدمتشون بگم واقع بینی یعنی ما اولویت بندی کنیم کدام موضوع مهم تر است ، آیا منافع 70 میلیون هم وطن در ایران مهم تر است یا چند هزار هم وطن در انگلیس؟ هر عقل سلیمی 70 میلیونو ترجیح می ده _ البته که باید به فکر آنها هم باشند اما همانطور که گفتم بر اساس اولویت _ نمی دانم با چه استدلالی شما به دیدن نوک بینی خود می گویید واقع بینی !!!!
در پاسخ به یکی از هموطنان که گفتند (...در ضمن اقدام وزیر قطعا با یک فکر کارشناسانه بود که دیدار کرده) باید عرض کنم 1- چطور دکترجلیلی که رشته تحصیلی اش برخلاف آقای صالحی مرتبط با سیاست خارجی در هیچ اجلاسی با انگلیسی ها دیدار نمی کند و همواره جواب رد به درخواست آنها برای دیدار دوجانبه را می دهد.جالب اینجاست که مشاور وزیر خارجه و معاونش عضو تیم آقای جلیلی است ، اگر کارشناسی است پس چرا از معاونش و مشاورش نظر نگرفته !!!!
2- واقعا ما چه رابطه ای با انگلیس داریم ، تاریخ رو بخوانید جز بدبختی چه نصیب ماشده ، آیا رابطه تجاری مهمی داریم؟ جالب اینجاست که این آقای هیگ چند هفته پیش ایران رو به حمله نظامی تهدید کرده بود .
بازم میتونستم توضیح بدم ولی به این دو مورد بسنده می کنم . آیا واقعا ایشان با نظر کارشناسی با وزیر خارجه ای که دستش به خون هم وطن های ما آغشته است دیدار کرده . من بعید می دونم ؛ شاید هم منظور از کارشناسان حلقه انحرافی هست !!!!!
Iran, Islamic Republic of
بدترین دوران مدیریت وزارت خارجه در دوران صالحی دارد اتفاق می افتد
شخص صالحی هم با توجه به اینکه اشرافی به امور ندارد باعث شده که تحرک جدی و برنامه ریزی عملیاتی وجود نداشته باشد
اونوقت جای تعجب است که برخی نااگاهانه و از بیرون می گویند صالحی اعتبار داده به وزارت خارجه!!!
به نظر من نه تنها اعتبار نیاورده که دستاوردهای قبلی را نیز به باد داده است